abonnement Unibet Coolblue
pi_189741368
Ik ben in van de jaren 60 maar als je bent ouder bent weet je misschien nog andere voorbeelden dus deel ze hier als je wil....

Ik begin met het koningshuis....


De Huldiging van Beatrix liep ook niet op rolletjes...
Zo leek het allemaal rozen en maneschijn...



Maar buiten was het oorlog.. nou jah... boze krakers...
het was toen ook al woonnood ...




Koninginnedag bleef gewoon 30 april

https://www.volkskrant.nl(...)&utm_source=copylink

Koninginnedag blijft op 30 april
Nederland blijft Koninginnedag vieren op 30 april, de verjaardag van wijlen koningin Juliana. Dat heeft premier Balkenende vrijdag bekendgemaakt...

en toen kwam Max O+


Bruiloft in 2002 tussen Prins Willem Alexander en Maxima Zorreguieta 02-02-2002
en de traan van Maxima, omdat haar vader er niet bij mocht zijn ;(


https://www.ad.nl/buitenl(...)mocht-zijn~ae4df2ea/

Jorge Zorreguieta, de man die er niet mocht zijn
Het is nu bijna onvoorstelbaar, maar de prille relatie tussen Willem-Alexander en Máxima zette in 2001 de toekomst van de Nederlandse monarchie op het spel. Het Argentijnse meisje dat de toenmalige kroonprins leerde kennen, bleek een vader te hebben die staatssecretaris was in een verkeerd regime. De mogelijke aanwezigheid van vader Jorge Zorreguieta op de bruiloft stortte het land bijna in een koninklijke crisis.



w/ w/ w/
pi_189775912
And Now for Something Completely Different .....

De invoering van de Euro! (8>



De munten en bankbiljetten werden op 1 januari 2002 gelijktijdig ingevoerd in 12 landen van de Europese Unie, alsmede in Andorra, Monaco, San Marino enVaticaanstad, tijdens de grootste monetaire omwisselingsoperatie aller tijden.

De productie van euromunten begon in de meeste landen echter al in 1999,in Nederland moesten wij vanaf 2001 pas in euro's betalen.





Maar eerst hadden we dus guldens.De afbeeldingen van de bankbiljetten en munten werden natuurlijk ook af en toe veranderd. De meeste mensen van ons kennen deze nog wel.







Deze zijn alweer een stukkie ouder, die ken ik alleen maar uit de boeken. oO<



Maar zo kan je doorgaan tot eeuwen geleden natuurlijk.



Hoe ouder de munt is.... hoe beter... in ieder geval voor de verzamelaars B-)



Het muntgeld is natuurlijk al heel lang in omloop, de Romeinen hadden hun munten al.
Papiergeld bestaat al wel ruim 1000 jaar, maar is gedurende deze periode heel plaatselijk in gebruik geweest. Het was in het begin van de 17e eeuw dat binnen Europa het eerste papieren geld zijn intrede deed.

https://www.catawiki.nl/s(...)jetten-ooit-verkocht

Wist je dat bankbiljetten meer dan 10 keer hun nominale waarde kunnen opleveren?

Bankbiljetten worden meer waard vanwege historische context, omdat ze een record hebben verbroken of simpelweg omdat ze zo zeldzaam zijn.

Van biljetten die in 1368 zijn uitgegeven tot aan zeldzame bankbiljetten van 1 miljoen pond, je zult je verbazen over hoeveel sommige biljetten opleveren op een veiling. Lees verder om er achter te komen wat de top 10 is van duurste bankbiljetten ter wereld.






en op nr.1! *O*

1. Grand Watermelon biljet uit 1890

Het Grand Watermelon bankbiljet uit 1890 is het zeldzaamste en bekendste Amerikaanse bankbiljet.

Met een verkoopbedrag van 2.791.803 euro werd dit het duurste biljet ter wereld. Ondanks de speelse naam, die het gekregen heeft omdat de grote nullen op het biljet eruit zien
als watermeloenen, is dit biljet een icoon van de Amerikaanse financiële geschiedenis en wereldwijd bekend.



.
.



[ Bericht 4% gewijzigd door FANN op 04-11-2019 08:02:04 ]
pi_189866240
De ontdekking van de Anticonceptiepil is eigenlijk ook wel een belangrijke ontdekking.
Wij weten niet niet beter... maar onze moeders waren er vast blij mee...

De anticonceptiepil, ook wel de pil, is de meest gebruikte methode van anticonceptie in de Lage Landen.

De uitvinding van de pil wordt doorgaans toegeschreven aan de Amerikaan Gregory Pincus, die zijn ontdekking in 1960 deed.

De Nederlandse scheikundige Max de Winter (1920-2012) wordt gezien als de belangrijkste man achter een van de eerste wereldwijd succesvolle anticonceptiepillen.

Er zijn stemmen die beweren dat de Belgische gynaecoloog Ferdinand Peeters beschouwd mag worden als de grondlegger van een van de eerste, veilige, wereldwijd gebruikte anticonceptiepil.

Daarom had je vroeger ook meer grote gezinnen... ik kom uit een familie van 9 kinderen :P

maar mijn moeder wilde dat niet slikken dus toen werd ik toch geboren
en daarna 4 jaar nog mijn broertje daarna was mijn Pa de klos... sterilisatie (8>

Ik ben de één na de jongste... daarna kwam nog mijn broertje en toen was het stil....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nou jah........ stil :D





[ Bericht 8% gewijzigd door FANN op 09-11-2019 15:40:27 ]
  zaterdag 9 november 2019 @ 17:49:17 #4
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_189867601
We hebben zoveel memorabele momenten meegemaakt. :D
pi_189871660
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 november 2019 17:49 schreef Superbadeendje het volgende:
We hebben zoveel memorabele momenten meegemaakt. :D
Nou doe eens een paar dan! niet één clipje.. maar wel een verhaal erbij ofzo

Ik wilde de telefoon en de PC ook nog doen...

De PC is écht iets voor jou... daar weet jij meer van dan ik :P
Ik ben begonnen als Telexiste en toen kwam er een Telexcomputer
dat was al héél wat het hele kantoor had een cursus nodig van de PTT
geloof ik :D in ieder geval de telexiste's wij waren met zijn viertjes
toen, de oudere dames konden dat snel niet meer bijbenen... die
ontwikkeling ging ineen zó snel!


Vanaf de eerste telefoon tot nu....

Charles Bourseul is als eerste op het idee gekomen van de telefoon. Dat was in 1854. Alexander Graham Bell wordt vaak genoemd als de uitvinder van de telefoon, maar dat is niet helemaal waar, want de echte uitvinder is Antonio Meucci.

https://wikikids.nl/Telefoon









dit worden de jongere generatie
sommige kennen denk ik niet eens de telefoons met draaischijven
ja in sommige films zie je nog wel de échte oude telefoons...



Toen ging het héél snel...

Leuk plaatje zo O+ Oud en Nieuw....





en nu heb je zoveel keuze's nu...

https://www.belsimpel.nl/(...)oCDVIQAvD_BwE&cntd=1



Daar zou je een heel topic kunnen maken, als iemand zich geroepen voelt (8>

pi_190180358


Mies Bouwman (1929-2018)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mies_Bouwman

Open het Dorp van Mies!



Mies Bouwman tijdens de televisie-actie 'Open het dorp' in het Rai-gebouw. Het eerste grote geldinzamelingsprogramma op de Nederlandse televisie. Het doel was geld inzamelen voor de bouw van een gehandicapten dorp in Arnhem. De marathonuitzending van 23 uur bracht uiteindelijk 50 miljoen gulden op. Beeld ANP

Ze was de koningin van de tv, pionier voor vele programma’s en de stem die jarenlang Sinterklaas welkom heette.

Redactie26 februari 2018, 22:55

Mies Bouwman, de vrouw met wie generaties opgroeiden, naar wie gezinnen gezamenlijk keken, is overleden. Bouwman, gewoon Mies voor televisieminnend Nederland, was de “grondlegger van het amusement op de Nederlandse televisie”, zei televisieproducent John de Mol in reactie op haar overlijden. “Nederland verliest een van zijn allergrootste tv-iconen”, voegde Shula Rijxman van de Nederlandse Publieke Omroep daar aan toe. “Mies”, zei Albert Verlinde van RTL Boulevard, “heeft televisie van de troon gehaald”.


De televisie was bij haar debuut begin jaren vijftig nog ‘de meneer’ die de huiskamer in bulderde. Mies veranderde dat. Bouwman wilde gezelligheid brengen, iets moois. Ze was een madam, een dame, zei collegapresentator Fred Oster vanavond in het NOS Journaal. Een dame op wie iedereen een beetje verliefd werd. “Maar ze sprak wel de taal van het volk.”

In 1953 werd ze er ontslagen, vanwege haar relatie met de getrouwde Leen Timp. Ze mocht blijven als ze daarmee stopte. “Maar ik dacht: waar bemoeien jullie je mee”, zei ze in 2007 in een interview met Ivo Niehe.

Het kwam goed. Haar grote doorbraak kwam in 1962. Tijdens de eerste live marathon-uitzending uit de Nederlandse tv-geschiedenis schudde Bouwman het land 23 miljoen gulden uit de zak voor de bouw van een dorp voor gehandicapten in de omgeving van Arnhem: Open Het Dorp. Die uitzending werd de blauwdruk voor elke goededoelenmarathon die sindsdien is uitgezonden.

Volkswoede
Daarna volgden vele programma’s, waaronder ‘Mies en scene’, ‘In de hoofdrol’ en ‘Zo is het ook nog ’s een keer’, dat zijn tijd ver vooruit was. Het satirische programma deed een volkswoede ontbranden die vooral Bouwman trof.

In 1993 zette ze met de woorden: ‘Goh, na 36 jaar, wat leuk toch allemaal. Dank u wel’ definitief een punt achter haar tv-carrière. Af en toe verscheen ze nog op televisie. In 2002 was ze te gast in ‘Zomergasten’, in 2011 schoof ze aan als tafeldame in ‘De Wereld Draait Door’. In oktober 2016 was de koningin van de televisie daar een uur lang te gast.

Mies Bouwman stierf thuis, in bijzijn van haar kinderen.

Lees ook: 'Mies Bouwman (1929-2018), de moeder van de Nederlandse televisie'

https://www.trouw.nl/nieu(...)n-het-volk~bf60d7c4/

Open het Dorp was een Nederlands televisieprogramma van de AVRO.
Het was het eerste grote geldinzameling programma op de Nederlandse televisie.
De bedoeling van Open het Dorp was om geld in te zamelen voor een woon gemeen schapwijk en zorginstelling voor gehandicapten.

Deze woongemeenschapwijk en zorginstelling werd later dan ook gesticht, te weten Het Dorp te Arnhem.



Het Dorp bestaat nog steeds.....


https://www.nu.nl/media/2967491/mies-bouwman-bezoekt-dorp.html

https://media.nu.nl/m/m1nx47nabfwg_wd640.jpg

ARNHEM - ''Het is toch heel bijzonder dat een tv-uitzending een heel dorp tot gevolg heeft. En dat dat dorp er na 50 jaar nog steeds staat''. Dit zei Mies Bouwman maandag tijdens haar bezoek aan Het Dorp.

Mies presenteerde precies 50 jaar geleden de marathonuitzending Open het Dorp.

Tijdens de legendarische marathonuitzending zamelde zij miljoenen euro's in voor de bouw van een woonwijk voor mensen met een beperking ten noorden van Arnhem. Het Dorp ging in 1966 open.

''Je bent geen invalide, je bent een mens. Net zoals ieder ander.'' Die gedachte lag volgens Mies ten grondslag aan de inzamelingsactie. ''De maatschappij is wel veranderd'', vindt Mies. ''Je kan je niet meer voorstellen dat invaliden toen werden weggestopt''.

Het Dorp viert deze hele week feest. Daarna gaat de woonvoorziening op de schop om de komende jaren uit te groeien tot een gewone Arnhemse woonwijk, waar mensen met en zonder beperking door elkaar wonen. Prinses Margriet komt maandagmiddag op bezoek in Het Dorp.




Haar zoon was bekend van het liedje Even aan m'n moeder vragen......... :+


Maar die is nu natuurlijk ook al was ouder natuurlijk....

Blogger en tegenwoordig ook vlogger Joost Timp (1956) is al jaren werkzaam in de televisiewereld. Na zijn carrière als zanger en componist van Nederpopgroep Bloem is hij net als zijn ouders, Leen Timp en Mies Bouwman, aan diverse televisie- programma’s gaan werken. De laatste jaren is hij steeds actiever op het internet met eigen blogs en recentelijk ook vlogs.

pi_191198810
Spaanse griep








De Spaanse griep was een beruchte griep-pandemie uit de jaren 1918-1919. Deze wereldwijde epidemie eiste naar schatting 20 tot 100 miljoen levens, een aantal dat het totale dodental van de Eerste Wereldoorlog ruimschoots overtreft.
Het virus dat de Spaanse griep veroorzaakte was van het type H1N1.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep

https://anderetijden.nl/aflevering/620/De-Spaanse-Griep



In totaal overleven in Nederland ongeveer 28.000 mensen de griep niet.

De dodelijke golf overspoelt ook Nederland. Op 15 oktober een krantenbericht: “ naar wij van geneeskundige zijde vernemen is de tweede epidemie van de Spaansche ziekte in de hoofdstad, welke reeds een week woedt, van veel ernstiger aard dan de vorige maal…
Een zeer ongunstig verschijnsel is het, dat ernstige gevallen van longontsteking nu in veel grootere mate dan in Augustus voorkomen.

Zoo hebben gisteren 14 oktober alle auto’s van de Geneeskundige Dienst den
geheelen avond gereden voor het vervoer van lijders aan longontsteking naar de ziekenhuizen…”

In totaal overleven in Nederland ongeveer 28.000 mensen de griep niet.
pi_191211857
https://archive.org/details/TheThirdReich_201904

Dit vind ik prachtig om te zien. Every day life in het derde rijk in het jaar 1933 vlak nadat Hitler aan de macht kwam. Dit geeft een goed beeld weer alsof je er zelf bij bent.

[ Bericht 6% gewijzigd door -Deluzion- op 26-01-2020 23:35:27 ]
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
pi_191218299
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 23:28 schreef -Deluzion- het volgende:
https://archive.org/details/TheThirdReich_201904

Dit vind ik prachtig om te zien. Every day life in het derde rijk in het jaar 1933 vlak nadat Hitler aan de macht kwam. Dit geeft een goed beeld weer alsof je er zelf bij bent.
pfffffffff wordt je ook niet vrolijk van....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')