abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189731652
Nog andere Temper's hier?

Ik zag dat je nu ook kunt onderhandelen over je uurtarief met de werkgever, wie maakt daar wel eens gebruik van.

Misschien leuk om een topic te openen voor het uitwisselen van tips en het bespreken van ontwikkelingen.
wat is het verschil tussen een flexwerker en het precariaat?
  vrijdag 1 november 2019 @ 16:59:07 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_189731669
Laatst eens op gekeken omdat ik overal reclames met van die hippe jonge mensen zag... Is dat alleen voor horeca- en schoonmaakbanen of zijn er ook regio's waar meer variatie is?
pi_189732265
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 16:59 schreef herverwijderd het volgende:
Laatst eens op gekeken omdat ik overal reclames met van die hippe jonge mensen zag... Is dat alleen voor horeca- en schoonmaakbanen of zijn er ook regio's waar meer variatie is?
Ik heb de categorieen werk die ze hebben even voor je opgezocht. Het grootste deel van het werk is echter met name bediening en hulpkoks. Maar ja had laatst bijvoorbeeld ook dat Tempers in de retail gingen werken voor Hudson's Bay. Maar vooral wel horeca dus.

Categorieën
Barista
Bartending
Bediening
Catering
Garderobe
Hosting - Hospitality
Hosting - Retail
Housekeeping
Hulpkok
Klantenservice
Magazijn-medewerker
Orderpicker
Productpromotie
Roomservice
Schoonmaak
Sitecrew - Hospitality
Sitecrew - Retail
Straatverkoper
Training
Verkoper
Vrijwilligerswerk
Zelfstandig werkend kok
pi_189733834
-daar is de tr voor-

[ Bericht 65% gewijzigd door Peejtur op 02-11-2019 07:33:31 ]
Hier had uw reclame kunnen staan.
  vrijdag 1 november 2019 @ 19:25:23 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_189734144
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 17:40 schreef temper1992 het volgende:

[..]

Ik heb de categorieen werk die ze hebben even voor je opgezocht. Het grootste deel van het werk is echter met name bediening en hulpkoks. Maar ja had laatst bijvoorbeeld ook dat Tempers in de retail gingen werken voor Hudson's Bay. Maar vooral wel horeca dus.

Categorieën
Barista
Bartending
Bediening
Catering
Garderobe
Hosting - Hospitality
Hosting - Retail
Housekeeping
Hulpkok
Klantenservice
Magazijn-medewerker
Orderpicker
Productpromotie
Roomservice
Schoonmaak
Sitecrew - Hospitality
Sitecrew - Retail
Straatverkoper
Training
Verkoper
Vrijwilligerswerk
Zelfstandig werkend kok
allemaal niet echt werk dat ik zou willen doen.
pi_189758601
Serieus naar gekeken. Hoe goed ik ook m'n best doe om het positief te bekijken lukt dat niet.

De bedragen die ze bieden zijn bedroevend. Zeg maar gerust pure uitbuiting. Je kan toch serieus geen bedrijf gaan beginnen om 13,- per uur aan omzet te gaan genereren???

De enige die positief iets aan Temper kan hebben is denk ik iemand die zo jong mogelijk is. Bijv. 15 tot 17 ofzo en die in loondienst met een slecht jeugdloon zou worden afgescheept. Dan ook alleen parttime.

Dan kan je toch met een simpel Temper bijbaantje meer overhouden dan in loondienst.

Voor ieder ander doe je jezelf gigantisch tekort als je voor Temper aan de slag gaat.

Een werknemer kost een bedrijf MINIMAAL 1,5 X het bruto loon. En dat is dan nog volgens een arbeidscontract waarbij je mensen op vaste tijden werk moet bieden.

Dus het flexibele wat Temper vraagt moet nog eens flink extra worden beloond. Maar dat doen ze niet.

De belastingdienst zou hier keihard moeten ingrijpen maar dat doen ze niet.

Temper gaat rustig door. Nu krijgen ze weinig voor elkaar maar bij een volgende crisis zullen ook volwassenen dit moeten aangrijpen. We gaan bedroevende tijden tegemoet.
pi_189781753
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 11:48 schreef tstile het volgende:
Serieus naar gekeken. Hoe goed ik ook m'n best doe om het positief te bekijken lukt dat niet.

De bedragen die ze bieden zijn bedroevend. Zeg maar gerust pure uitbuiting. Je kan toch serieus geen bedrijf gaan beginnen om 13,- per uur aan omzet te gaan genereren???

De enige die positief iets aan Temper kan hebben is denk ik iemand die zo jong mogelijk is. Bijv. 15 tot 17 ofzo en die in loondienst met een slecht jeugdloon zou worden afgescheept. Dan ook alleen parttime.

Dan kan je toch met een simpel Temper bijbaantje meer overhouden dan in loondienst.

Voor ieder ander doe je jezelf gigantisch tekort als je voor Temper aan de slag gaat.

Een werknemer kost een bedrijf MINIMAAL 1,5 X het bruto loon. En dat is dan nog volgens een arbeidscontract waarbij je mensen op vaste tijden werk moet bieden.

Dus het flexibele wat Temper vraagt moet nog eens flink extra worden beloond. Maar dat doen ze niet.

De belastingdienst zou hier keihard moeten ingrijpen maar dat doen ze niet.

Temper gaat rustig door. Nu krijgen ze weinig voor elkaar maar bij een volgende crisis zullen ook volwassenen dit moeten aangrijpen. We gaan bedroevende tijden tegemoet.
Ben het met je eens dat 13,- per uur veels te karig is. Die jobs accepteer ik ook niet, ik mik zelf op minimaal 17,- per uur.

Het ligt er natuurlijk aan wat je doel zou zijn met Temper. Is het geschikt als fulltime horeca baan? Het 'kan', maar dan zit je wel heel veel te reizen heen en weer door het land.

Ik zie het meer als een makkelijke bijverdienste voor on the side.

Als je mikt op 6000 euro omzet in een jaar dan zit je nog in de KOR, en kan je de 1200+ euro BTW voor jezelf houden. Oftewel: je kan bij elk uurloon +21% er bij tellen, zo worden mij shifts van 17 al weer 20+ per uur waard.

Daarnaast heb je ook nog de leverage van de MKB winstvrijstelling, dus de euro's die je via je ZZP pad verdient worden proportioneel iets minder belast.

Ik kan zelf iig nu rondkomen met 2x per week een Temper shift + toeslagen en al mijn vaste lasten zijn betaald.
  maandag 4 november 2019 @ 16:10:52 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_189782181
ZZPers die voor 13 of 17 euro aan de gang gaan zijn alleen maar zichzelf voor de gek aan het houden ... en werkgevers lachen zich de ballen uit de broek dat ze volk kunnen inhuren voor dat geld, zonder enige vorm van rechten of enige arbeidsbescherming die een contract werknemers normaal biedt.

In de bijstand is bekant hetzelfde 'inkomen', wat minder maargoed dat maken de toeslagen wel goed, en een heeeeeel stuk minder administratie.
Dum de dum
pi_189789924
Wees je er wel van bewust dat je via Temper dus geheel aansprakelijk bent bij schade en geen doorbetaling krijgt bij een eventuele blessure, de horeca is daar wel berucht om.
Jezelf daarvoor verzekeren is wellicht geen goedkope aangelegenheid.
pi_189816444
Het is, in mijn ogen, enkel voordelig om te doen als bijbaantje voor studenten. Zelf werk ik enige tijd als zzp'er en de voordelen wegen mijn inziens zeker op tegen de 'nadelen'.

Ik ben nu 21, verdien gemiddeld ¤19 bruto ex. BTW per uur. Omdat ik onder de grens blijf van ¤1345 BTW per jaar mag ik dit allemaal zelf houden. (wat neerkomt op een gemiddeld uursalaris van zo'n ¤23 per uur bruto inclusief)

Hiermee verdien ik in het beste geval ruim ¤7700 bruto inclusief per jaar. Waarvoor ik 335 uur heb gewerkt, wat neerkomt op zo'n 7 uur per week. (bij 3 weken vakantie)

Hiervan betaal ik jaarlijks ¤200 aan aansprakelijkheidsverzekering en 5,5% (=¤425) ZVW.

= netto ¤7075 per jaar

Wanneer je dit afzet tegen werken in loondienst:

Minimumloon voor mijn leeftijd is ¤10,60, stel ik zou ¤11 bruto per uur verdienen + vakantiegeld a 8% kom je uit op bijna ¤12 per uur.

Dan zou ik elke week ruim 12 uur moeten werken voor hetzelfde geld. Best een redelijk verschil..
pi_189885216
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:41 schreef temper1992 het volgende:

[..]

Daarnaast heb je ook nog de leverage van de MKB winstvrijstelling, dus de euro's die je via je ZZP pad verdient worden proportioneel iets minder belast.

Ik kan zelf iig nu rondkomen met 2x per week een Temper shift + toeslagen en al mijn vaste lasten zijn betaald.
Met 2 shifts per week haal je niet de Urennorm van de Belastingdienst om als ondernemer te worden gezien. (1200 uur of meer ongeveer in een jaar)

Het is dus nog maar de vraag of je recht hebt op alle ondernemersvoordeeltjes.

Je moet het opgeven als inkomsten overige werkzaamheden.

Evengoed zal het dan nog altijd bij parttime interessanter zijn dan in loondienst werken.

Maar het is niet sociaal in de zin van bijdragen aan de maatschappij. Ook is het geen feest zodra je er fulltime van moet leven en een toekomst wil opbouwen met pensioen enzo. Maargoed dat is oud nieuws.
pi_189885656
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:24 schreef tstile het volgende:

[..]

Met 2 shifts per week haal je niet de Urennorm van de Belastingdienst om als ondernemer te worden gezien. (1200 uur of meer ongeveer in een jaar)

Het is dus nog maar de vraag of je recht hebt op alle ondernemersvoordeeltjes.

Je moet het opgeven als inkomsten overige werkzaamheden.

Evengoed zal het dan nog altijd bij parttime interessanter zijn dan in loondienst werken.

Maar het is niet sociaal in de zin van bijdragen aan de maatschappij. Ook is het geen feest zodra je er fulltime van moet leven en een toekomst wil opbouwen met pensioen enzo. Maargoed dat is oud nieuws.
Je haalt nu wel twee dingen door elkaar.

Je kan prima ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting als je minder dan 1225 uur werkt. Je kan dan ook gebruik maken van de mkb winstvrijstelling.
(https://www.belastingdien(...)e_inkomstenbelasting)

Als je gebruik wil maken van de zelfstandigenaftrek/startersaftrek moet je wel het urencriterium halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')