abonnement Unibet Coolblue
pi_189711985
quote:
Rotterdam - In onze krant in Vlaardingen (Groot Vlaardingen) staat deze week een column van de Vlaardingse blogger Bianca van der Meer (zie hieronder) over haar werk op een school in Rotterdam-Zuid. Van der Meer schreef de column eerder deze maand tijdens het Schrijfdorst Festival in KADE40. Bij een workshop van AD-columnist Carrie Jansen kregen deelnemers een begin- en een eindzin en een kwartier de tijd. Bij Bianca resulteerde dit in een column over een voorval in een van haar klassen op het speciaal onderwijs (cluster 4). Het is een verhaal met harde woorden; voor Bianca de dagelijkse realiteit op haar werk. Normaal schrijft ze op haar blog Morgenblond vooral over de verbouwing van haar woning en Volkswagenbus. Gedreven door de positieve reacties bij de workshop, maakt ze nu ook deze persoonlijke column wereldkundig. Zie ook www.morgenblond.nl

Lees hier de column uit Groot Vlaardingen van vandaag;

'Nee, het stormt niet. In elk geval niet buiten. Er klettert geen regen door de straten van Rotterdam-Zuid. In mijn klas stormt het als een malle. Dat wil zeggen dat de groep zich aan het vormen is. De pikorde moet worden bepaald. Wie is de baas? Wie is de loopjongen? Er zijn hele theorieën over hoe zo´n stormingsfase verloopt. Als docent moet je dit goed begeleiden. Doe je dat niet dan gaat het mis. En wie zijn schuld is dat dan? Precies.

'Ik slik. Ik tel.

Ik ga door.'

Het is oktober. De storming is nog in volle gang. Elke dag zet ik alle zeilen bij. Met andere woorden: Ik voorkom dat er stoelen door de klas gaan. Ik los scheldpartijen op. Ik voorkom dat Alfred en Mohamed elkaar het ziekenhuis in trappen. Gewoon, door er tussen te staan. Dat het gestrekte been van Alfred mij op mijn enkels raakt, neem ik voor lief. Of op zijn minst, ik ben eraan gewend geraakt. Het is normaal. Ik kijk er simpelweg niet meer van op. Just another day. Meerdere keren per dag krijg ik te horen dat ik een kankerjuf ben. Of wijf. Kankerwijf. Ik moet vooral doodgaan. Bij voorkeur zo snel mogelijk. Als het even kan dan ook graag aan kanker. Ik slik. Ik tel. Ik ga door.

Drie jongens vechten elkaar door de klas. Ze belanden plots achter mijn bureau. Ik schrik. Ik hef mijn arm op en duw. Ja, ik duw. Een paar dagen later zal blijken dat ik bij het schoolhoofd moet komen. Er ligt een klacht. Ik ga dit heus wel oplossen. Toch doet het zeer. Elke dag sta ik hier met geduld. Met empathie. En elke dag geef ik nieuwe kansen. Ik verzuip hier soms in. Terug in de klas. Geen enkele leerling luistert naar mij. Het stormt. Willem komt zijn werk inleveren. In alle woestenij heeft hij zijn les gemaakt.

Dat was me gek genoeg niet eens opgevallen.'
Bron.
Dit is weer een reden om dus niet het onderwijs in te gaan. Geschoffeerd door de leerlingen die geen motivatie en discipline hebben, geschoffeerd door de ouders die alles willen afschuiven en directie die niet achter je staat omdat ze alleen maar bezig zijn met zieltjes winnen en zichzelf te verrijken. Het betaald slecht en kan het enige wat je nog kan zeggen aan de toekomstige jeugd die er aan denken om het onderwijs in te gaan: "DOE HET NIET!".
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:18:13 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_189712028
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:15 schreef HSG het volgende:
"DOE HET NIET!".
Dus vanwege dit ene verhaal (N=1)?

Dit verhaal is niet toonaangevend voor het hele onderwijs, of denk je van wel?
pi_189712040
Probleem is ook dat je er weinig tegen mag doen als docent. Ik doel niet meteen fysiek aanpakken maar had vroeger een docent die bulderde gewoon KOP DICHT MONGOOL en daarna was het weer muisstil. Mooi was dat. Maar die docenten zie je weinig.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_189712043
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:15 schreef HSG het volgende:

[..]

Bron.
Dit is weer een reden om dus niet het onderwijs in te gaan. Geschoffeerd door de leerlingen die geen motivatie en discipline hebben, geschoffeerd door de ouders die alles willen afschuiven en directie die niet achter je staat omdat ze alleen maar bezig zijn met zieltjes winnen en zichzelf te verrijken. Het betaald slecht en kan het enige wat je nog kan zeggen aan de toekomstige jeugd die er aan denken om het onderwijs in te gaan: "DOE HET NIET!".
Rotterdam Zuid he, die juf zal veelal met de Cliftons, Hamids en Milans te maken hebben: de socio economische onderlaag van de samenleving. :)

Vraag eens naar ervaringen van een juf in Blijdorp of Kralingen .
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:19:39 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189712060
quote:
5s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:18 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dus vanwege dit ene verhaal (N=1)?

Dit verhaal is niet toonaangevend voor het hele onderwijs, of denk je van wel?
Klinkt als de gemiddelde vmbo. Maar dat was vroeger ook bij de lts.
And so is the past
pi_189712107
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Probleem is ook dat je er weinig tegen mag doen als docent. Ik doel niet meteen fysiek aanpakken maar had vroeger een docent die bulderde gewoon KOP DICHT MONGOOL en daarna was het weer muisstil. Mooi was dat. Maar die docenten zie je weinig.
Ja, docenten die met KOP DICHT MONGOOL schreeuwen. Dat is echt de oplossing van het probleem.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:23:58 #7
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189712129
edit: zie DM - blijf weg of doe normaal

[ Bericht 84% gewijzigd door Frutsel op 31-10-2019 11:34:47 ]
pi_189712157
Kleuterexamen, nogmaals is de enige oplossing.
pi_189712167
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:18 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Rotterdam Zuid he, die juf zal veelal met de Cliftons, Hamids en Milans te maken hebben: de socio economische onderlaag van de samenleving. :)

Vraag eens naar ervaringen van een juf in Blijdorp of Kralingen .
_O- Die heeft precies hetzelfde probleem.
En ik kan het weten, :7
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:27:24 #10
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_189712192
Hadden die steden juist niet de grootste moeite (van alle gemeenten) om geschikte leraren/leraressen te vinden?

Deze juffrouw laat precies weten waarom. Marokkanen hebben geen respect voor ongelovige dames.
pi_189712193
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:19 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Klinkt als de gemiddelde vmbo. Maar dat was vroeger ook bij de lts.
Of huishoudschool. Waar ik dus ben 'opgevoed'. Stoelen vlogen niet door de klas, er is nooit iemand neergestoken of -geschoten, maar voor de rest was het heel vaak wel een pandemonium, scheldende en bedreigende meiden die elkaar de klas uitvochten.
Fietsen vernielen, haren afknippen, elkaar besmeuren met verf of erger.
Maar er was toch een juf aanwezig die respect afdwong en waar je dit soort geintjes ECHT NIET moest uithalen.
pi_189712249
Kinderen tussen de 4-6 pas na school sturen als ze:
De Nederlandse taal voldoende beheersen
Zelfstandig een taakje over een tijdsbestek van 10 minuten kunnen uitvoeren.
Weten hoe ze zich moeten gedragen in een groep
Geen fysiek geweld gebruiken
Zindelijk zijn
Normale gedragsnormen hebben

Mocht na een x aantal weken blijken dat dit niet het geval is, kinderen weer naar opvoeders sturen.

Met zes jaar en nog niet in bezit van deze basisvaardigheden ze direct op het speciaal basisonderwijs zetten en de ouders korten in hun toeslagen.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:31:43 #13
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189712272
Gewoon probleemkinderen in internaten stoppen i.p.v. bij de ouders die zelf blijkbaar niet eens Nederlands spreken.
pi_189712304
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:19 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Klinkt als de gemiddelde vmbo. Maar dat was vroeger ook bij de lts.
N=/=1 iss. N=veel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189712310
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:31 schreef incel het volgende:
Gewoon probleemkinderen in internaten stoppen i.p.v. bij de ouders die zelf blijkbaar niet eens Nederlands spreken.
Kinderen zijn het probleem niet, de ouders.
pi_189712313
quote:
En zo blijven we dus in een kringetje ronddraaien.
Geweld met geweld beantwoorden lost niks op. Bovendien is het een teken van zwakte als een volwassen persoon een kind gaat slaan. Kinderen slaan elkaar omdat ze niet weten hoe ze moeten praten over de problemen en als een volwassen persoon hetzelfde gaat doen, los je niks op, maar maak je het alleen maar erger.
Even realistisch gezien: Vader Aardbei, jij geeft Mohammed 50 stokslagen en overmorgen wordt jij dus door de Dela uit je klas opgehaald.
En moeder en kindertjes Aardbei maar janken: hij was zo'n lieve echtgenoot en schat van een vader voor zijn kindjes.

[ Bericht 9% gewijzigd door Frutsel op 31-10-2019 11:39:58 ]
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:34:38 #17
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189712317
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Kinderen zijn het probleem niet, de ouders.
Ja en wat doe je dan? Ze weghalen bij de ouders.
pi_189712342
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:30 schreef ootjekatootje het volgende:
Kinderen tussen de 4-6 pas na school sturen als ze:
De Nederlandse taal voldoende beheersen
Zelfstandig een taakje over een tijdsbestek van 10 minuten kunnen uitvoeren.
Weten hoe ze zich moeten gedragen in een groep
Geen fysiek geweld gebruiken
Zindelijk zijn
Normale gedragsnormen hebben

Mocht na een x aantal weken blijken dat dit niet het geval is, kinderen weer naar opvoeders sturen.

Met zes jaar en nog niet in bezit van deze basisvaardigheden ze direct op het speciaal basisonderwijs zetten en de ouders korten in hun toeslagen.
Goede oplossing alleen ruim 40 jaar te laat.
pi_189712361
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:34 schreef incel het volgende:

[..]

Ja en wat doe je dan? Ze weghalen bij de ouders.
Accepteren dat deze kinderen hooguit geschikt zijn voor een baantje in de fabriek. Ze onderwijs aanbieden op niveau en interesse en ze vooral niet mengen met normale basisschool jeugd.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:38:20 #20
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189712365
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:34 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

En zo blijven we dus in een kringetje ronddraaien.
Geweld met geweld beantwoorden lost niks op.
Ik wil ook helemaal niks oplossen, ik wil dat die kutkinderen respect leren voor Nederlandse vrouwen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
pi_189712373
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:19 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Klinkt als de gemiddelde vmbo. Maar dat was vroeger ook bij de lts.
Nou, ik heb toch echt nog nooit een leerling kankerjuf of kankerwijf tegen tegen de lerares horen zeggen, en ik ben er ook zeker van dat als je dat in die tijd had gedaan, het onmiddellijk zou leiden tot minimaal een dikke schorsing, maar waarschijnlijk tot definitieve verwijdering.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_189712378
Ik vond het verhaal van Lubach trouwens ook sterk en waar. Onderwijs in het algemeen is hard achteruit gegaan toen de kleuterklassen werden samengevoegd met het basisonderwijs, waardoor je als man ineens moest leren peuterliedjes zingen en neuzen leren snuiten. Veel mannen zijn toen afgehaakt en kiezen voor een beter carrière en terecht. onderwijs is sindsdien niet meer wat het was. De verhoudingen tussen man en vrouw is ver te zoeken en mannen hebben toch vaak wat een sterker autoritair bewind. Zo heb ik mijn lagere school ook ervaren waar je het niet in je hoofd haalt, de schoolmeester te treiteren, want dan was je van hem. Een beetje meer discipline op de scholen is helemaal niet verkeerd en dat doe je door de klassen eerst te onderscheiden, Dus de kleuterklassen weer apart voor de schooljuf. Zodat je als macho man niet tussen al deze snotterende koters hoeft te zitten.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:39:56 #23
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189712385
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:38 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Accepteren dat deze kinderen hooguit geschikt zijn voor een baantje in de fabriek. Ze onderwijs aanbieden op niveau en interesse en ze vooral niet mengen met normale basisschool jeugd.
Maar daardoor zijn ze nog steeds in de maatschappij. Vind ik niet een goede oplossing.
pi_189712413
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:27 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Of huishoudschool. Waar ik dus ben 'opgevoed'. Stoelen vlogen niet door de klas, er is nooit iemand neergestoken of -geschoten, maar voor de rest was het heel vaak wel een pandemonium, scheldende en bedreigende meiden die elkaar de klas uitvochten.
Fietsen vernielen, haren afknippen, elkaar besmeuren met verf of erger.
Maar er was toch een juf aanwezig die respect afdwong en waar je dit soort geintjes ECHT NIET moest uithalen.
Ik zat ook op de huishoudschool maar wat jij hier neerpent herken ik helemaal niet. Wel klieren in de klas maar vechten of schelden? Nee herken ik niks van
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_189712429
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:39 schreef MakkieR het volgende:
Ik vond het verhaal van Lubach trouwens ook sterk en waar. Onderwijs in het algemeen is hard achteruit gegaan toen de kleuterklassen werden samengevoegd met het basisonderwijs, waardoor je als man ineens moest leren peuterliedjes zingen en neuzen leren snuiten. Veel mannen zijn toen afgehaakt en kiezen voor een beter carrière en terecht. onderwijs is sindsdien niet meer wat het was. De verhoudingen tussen man en vrouw is ver te zoeken en mannen hebben toch vaak wat een sterker autoritair bewind. Zo heb ik mijn lagere school ook ervaren waar je het niet in je hoofd haalt, de schoolmeester te treiteren, want dan was je van hem. Een beetje meer discipline op de scholen is helemaal niet verkeerd en dat doe je door de klassen eerst te onderscheiden, Dus de kleuterklassen weer apart voor de schooljuf. Zodat je als macho man niet tussen al deze snotterende koters hoeft te zitten.
Klopt, dat was een heel duidelijk verhaal!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')