abonnement Unibet Coolblue
pi_189665357
MBO Raad waarschuwt voor nepdiploma's, vooral in zorg en techniek.
quote:
De MBO Raad waarschuwt voor valse diploma's. Die komen vooral voor in sectoren met een tekort aan personeel, zoals de zorg en techniek. Werkgevers wordt geadviseerd om een uittreksel uit het diplomaregister te vragen bij DUO.

quote:
Scholen worden volgens de Raad vaker benaderd door werkgevers om een diploma te checken. "We zien dat toenemen sinds de zomer", zegt Ton Heerts, voorzitter van de MBO Raad in het NOS Radio 1 Journaal.

Concrete cijfers heeft de onderwijsorganisatie niet, maar het probleem is al jaren bekend. Een woordvoerder van DUO zegt de stijging zelf niet te merken, maar hoort wel berichten van andere partijen hierover.

De MBO Raad adviseert werkgevers om samen met de school aangifte te doen van valsheid in geschrifte. "Je moet er toch niet aan denken dat bijvoorbeeld een niet-gekwalificeerde zorgmedewerker bij patiënten fouten maakt. Of een niet-gekwalificeerde elektromonteur werk uitvoert dat levensgevaarlijke situaties oplevert."

Alles lijkt te kloppen
Vervalste diploma's zouden bijna niet van echte te onderscheiden zijn. "Papier, logo, alles lijkt te kloppen", zegt Heerts. "Dat maakt het ook zo lastig. Vervalsingen blijken ook gewoon open en bloot te koop via bijvoorbeeld websites."

Scholen kunnen werkgevers vaak niet helpen, zegt Heerts. Daarom wordt werkgevers dus aangeraden om bij sollicitanten te vragen om een extra uittreksel uit het diplomaregister. Op de website van DUO kan dat gecheckt worden. Heerts: "Beter een keer te veel dan te weinig."

Een van de online verkopers biedt vervalste diploma's aan vanaf 420 euro. Voor 570 euro krijg je een diploma "inclusief registratie in het register", zegt de verkoper in een e-mail aan de NOS. "Je kan dit bekijken door in te loggen met je DigiD op je persoonlijke pagina van DUO."

Dat is een "absolute leugen", zegt een woordvoerder van DUO. "Dat kan niet. Wij hebben een unieke certificering, die niet te vervalsen is. Als je inlogt bij DUO kun je alleen echte diploma's zien."

Volgens de MBO Raad hebben nepdiploma's geen prioriteit bij de politie en het Openbaar Ministerie. Daarom wil de onderwijskoepel dat de ministeries van Onderwijs en Justitie er werk van gaan maken.

Het Openbaar Ministerie zegt in een reactie dat het geen cijfers heeft over valse diploma's, omdat het onder valsheid in geschrifte valt. "Maar als er een verdachte is, dan gaan wij daar achteraan." Het OM wil niet zeggen of het onderzoek doet naar aanbieders van nepdiploma's.
Bron: NOS
==================================
Het fenomeen is niet nieuw maar de techniek om zoiets te maken en ook heel echt te laten lijken zal wel makkelijker geworden zijn in deze tijd!
pi_189665662
quote:
Een van de online verkopers biedt vervalste diploma's aan vanaf 420 euro. Voor 570 euro krijg je een diploma "inclusief registratie in het register", zegt de verkoper in een e-mail aan de NOS. "Je kan dit bekijken door in te loggen met je DigiD op je persoonlijke pagina van DUO."
Ben wel benieuwd of dit dan ook getest wordt door de NOS, volgens het DUO kan het niet, maar de verkoper lijkt zeker van zijn zaak.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189665851
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:30 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd of dit dan ook getest wordt door de NOS, volgens het DUO kan het niet, maar de verkoper lijkt zeker van zijn zaak.
Zal gewoon een inside job zijn van een DUO-medewerker. Het type papier en het drukwerk zal daarom niet van het echt te onderscheiden zijn; omdat er een medewerker bij DUO of een onderwijsinstelling misbruikt maakt van zijn functie voor extra inkomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 28-10-2019 12:44:16 ]
pi_189665865
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:43 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Zal gewoon een inside job zijn van een DUO-medewerker. Het type papier en het drukwerk zal daarom niet van het echt te onderscheiden zijn; omdat er een medewerker bij DUO of een onderwijsinstelling misbruikt maakt van zijn functie voor extra inkomen.
Zo iemand is toch zo te pakken lijkt me?

Je doet een aanvraag, zodra die erin staat ga je kijken welke user dit diploma heeft toegevoegd, klaar?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189665870
quote:
Dat is een "absolute leugen", zegt een woordvoerder van DUO. "Dat kan niet. Wij hebben een unieke certificering, die niet te vervalsen is. Als je inlogt bij DUO kun je alleen echte diploma's zien."
En het is ook niet mogelijk dat er wat minder frisse medewerkers van DUO bestaan die willen helpen met het voeren van valse gegevens aan het register?

Edit: wat hierboven al staat, dus.
pi_189665894
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:45 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Zo iemand is toch zo te pakken lijkt me?

Je doet een aanvraag, zodra die erin staat ga je kijken welke user dit diploma heeft toegevoegd, klaar?
Ik zou er niet op vertrouwen dat de overheid van goede systemen en databases gebruikt maakt. Bij commerciële bedrijven is dat wel anders en makkelijker, ja. :P
pi_189665903
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:30 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd of dit dan ook getest wordt door de NOS, volgens het DUO kan het niet, maar de verkoper lijkt zeker van zijn zaak.
Ja je zou verwachten dat ze daar wel even induiken dan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189665912
Ik krijg gelijk Suits vibes, iemand? :P
  maandag 28 oktober 2019 @ 12:50:09 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189665938
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:43 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Zal gewoon een inside job zijn van een DUO-medewerker. Het type papier en het drukwerk zal daarom niet van het echt te onderscheiden zijn; omdat er een medewerker bij DUO of een onderwijsinstelling misbruikt maakt van zijn functie voor extra inkomen.
Ik denk eerder dat het gewoon gelogen is en wanneer de koper merkt dat het niet wordt bijgewerkt, dat de vogel dan gevlogen is. Want waar wil je gaan klagen als zo'n vervalser zijn afspraken niet nakomt?
pi_189665973
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat het gewoon gelogen is en wanneer de koper merkt dat het niet wordt bijgewerkt, dat de vogel dan gevlogen is. Want waar wil je gaan klagen als zo'n vervalser zijn afspraken niet nakomt?
Dit inderdaad.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_189666167
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

En het is ook niet mogelijk dat er wat minder frisse medewerkers van DUO bestaan die willen helpen met het voeren van valse gegevens aan het register?
Ik vermoed dat het niet zo makkelijk gaat. Of beter gezegd: ik hoop dat het niet zo makkelijk gaat.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189666168
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat het gewoon gelogen is en wanneer de koper merkt dat het niet wordt bijgewerkt, dat de vogel dan gevlogen is. Want waar wil je gaan klagen als zo'n vervalser zijn afspraken niet nakomt?
Ja ook wel weer waar.

"Doe maar aangifte" :9
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189666432
Een nep MBO diploma kopen _O-
I will do what i must !!
pi_189666497
Lol vergelijkbaar alsof je stuivers gaat namaken :D
  maandag 28 oktober 2019 @ 14:03:49 #15
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189666894
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:48 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik krijg gelijk Suits vibes, iemand? :P
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 28 oktober 2019 @ 14:32:05 #16
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_189667371
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 12:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat het gewoon gelogen is en wanneer de koper merkt dat het niet wordt bijgewerkt, dat de vogel dan gevlogen is. Want waar wil je gaan klagen als zo'n vervalser zijn afspraken niet nakomt?
Als we nu allemaal geld inzamelen gaan we het testen
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')