abonnement Unibet Coolblue
pi_189592123
Ik merk dat ik af en toe tegen dezelfde problemen aanloop.
Dit gebeurt heel soms op prive gebied, maar ook op werk.
Waar het namelijk mee te maken heeft is dat ik mij snel kan storen aan "abnormaal" gedrag.
Bijvoorbeeld, persoon X zet nooit zijn koffiekopje in de vaatwasser.
Je merkt dat het gedrag niet verandert, zelfs al heeft de persoon aangegeven er beter op te zullen letten.
Ik ben iemand die in principe alles zegt wanneer hij ergens last van heeft.
Maar als het niet verandert, verander ik wel.
Negativiteit in de vorm van frustraties en irritaties hopen zich op.
En het kan zelfs zover gaan dat ik op een gegeven moment ook besluit het koffiekopje niet meer op te ruimen. Misschien heel kinderachtig, maar de vaat stapelt zich uiteindelijk op, waarbij het resultaat is dat aan het einde van de week de schoonmaakster zich gaat beklagen en een klacht indient bij de organisatie.
Dit is natuurlijk een heel simpel voorbeeld.

Je hebt natuurlijk het bekende statement "verander wat je niet accepteren kan maar accepteer wat je niet veranderen kan".

Klinkt poëtisch en zit zeker een kern van waarheid in.

Maar hoe verander je iets als je niet accepteert dat iets niet verandert?

[ Bericht 0% gewijzigd door VersKers op 24-10-2019 10:27:17 ]
  donderdag 24 oktober 2019 @ 00:49:15 #2
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189592142
Ruzie maken, lucht enorm op. Fuck dat accepteren gedoe, tot een bepaalde hoogte dan.
  donderdag 24 oktober 2019 @ 01:21:53 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189592299
Wie niet wil horen, moet voelen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189592760
Miepen over een koffiekopje?
Misschien jezelf eens wat minder druk maken om wat anderen wel of niet doen?
Houd van poesjes
  donderdag 24 oktober 2019 @ 03:21:41 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189592774
Slordig taalgebruik. Foei.

‘Tegen de lamp lopen’ betekent niet wat jij bedoelt. Het betekent ‘betrapt worden’.

En iets heeft een kern van waarheid, geen bron van waarheid.

Bij de volgende fout volgt een straf. En bij klachten daarover verwijs ik naar Keep Walking.

})
The love you take is equal to the love you make.
pi_189592925
Kort antwoord: accepteren.

Iets langer antwoord: Je niet constant overal druk om maken en beseffen dat je op bepaalde zaken geen invloed op hebt; vooral op zaken buiten jezelf om. De situatie accepteren en leren loslaten, vooral als jij er zelf buitenstaat. Hoe ik dat bedoel? Als de schoonmaakster klaagt, klaagt ze niet om jouw gedrag, want jij zet de vaat netjes weg. Jij bent het probleem niet en het probleem is niet van jou. Wat je kunt doen is het probleem bespreken, en dat heb je gedaan - dat helpt niet. Wat je eventueel nog kunt doen is het escaleren van het probleem, bijvoorbeeld onder het gehele team, zodat er (weer) afspraken gemaakt worden waar iedereen rekening mee gaat houden. Maar op een gegeven moment moet je gewoon beseffen dat jij je best hebt gedaan en het eindresultaat niet in handen hebt, en dat accepteren en de issue loslaten.

Persoonlijk gebrabbel:
Op werk zette ik mijn (gebruikte) kop naast het koffiezetapparaat wanneer ik eerst nog even naar de wc wilde, met de bedoeling een nieuw kop koffie te halen na terugkomst. Mijn kopje werd echter in de vaatwasser gestopt. Dat was wel irritant, want dan moet ik weer een nieuw kopje gaan halen en gebruiken, en daar heb ik een hekel aan, want ik had een band opgebouwd met de oude. In ieder geval, ik heb gevraagd wat er nou aan de hand is en aangehoord hoe die collega erover dacht en gedeeld hoe ik erover dacht. Hielp het? Nope, mijn kop ging nog steeds de vaatwasser in. Mijn oplossing? Kopje uit het zicht, achter het koffiezetapparaat zetten. Al werd het kopje toen nog steeds weggehaald, de kans dat dat gebeurde werd aanzienlijk verminderd.

Kijk, ik snapte hem ergens natuurlijk wel. Soms laten anderen de vaat op het aanrecht achter, in plaats van meteen in de vaatwasser te stoppen. Hij wil dat het schoon is, en daar ben ik het met hem eens. Met mijn kop zou ik dat ook doen, ware het niet dat ik hem nog wil gebruiken. Hij schiet mijns inziens dus een beetje door. Uiteindelijk blijft hij doen wat hij doet, en ik blijf doen wat ik doe. Erger ik me aan zijn gedrag? Jazeker. Ergerde. Ik heb de situatie geaccepteerd; als het kopje er nog is, is-ie er, zo niet, dan pak ik (stiekem nog steeds met tegenzin) een nieuw kopje.

Niet helemaal hetzelfde als de situatie die jij beschrijft, maar ik moest mijn verhaal wel kwijt nadat ik glimlachend de openingspost las.

Samenvatting: Je hebt natuurlijk het bekende statement "verander wat je niet accepteren kan maar accepteer wat je niet veranderen kan". Of niet, en dan de maar gefrustreerd rondlopen.

Appendix: wormvormig aanhangsel.
pi_189593963
Je kan beter slippers dragen dan de hele wereld met tapijt aanleggen.
pi_189593993
Ik zou al die kopjes verzamelen en op zijn bureau zetten :@
pi_189594080
Waarom maken jullie het probleem van een ander jullie eigen probleem?
pi_189594287
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 00:45 schreef VersKers het volgende:
Ik merk dat ik af en toe tegen dezelfde lamp loop.
Dit gebeurt heel soms op prive gebied, maar ook op werk.
Waar het namelijk mee te maken heeft is dat ik mij snel kan storen aan "abnormaal" gedrag.
Bijvoorbeeld, persoon X zet nooit zijn koffiekopje in de vaatwasser.
Je merkt dat het gedrag niet verandert, zelfs al heeft de persoon aangegeven er beter op te zullen letten.
Ik ben iemand die in principe alles zegt wanneer hij ergens last van heeft.
Maar als het niet verandert, verander ik wel.
Negativiteit in de vorm van frustraties en irritaties hopen zich op.
En het kan zelfs zover gaan dat ik op een gegeven moment ook besluit het koffiekopje niet meer op te ruimen. Misschien heel kinderachtig, maar de vaat stapelt zich uiteindelijk op, waarbij het resultaat is dat aan het einde van de week de schoonmaakster zich gaat beklagen en een klacht indient bij de organisatie.
Dit is natuurlijk een heel simpel voorbeeld.

Je hebt natuurlijk het bekende statement "verander wat je niet accepteren kan maar accepteer wat je niet veranderen kan".

Klinkt poetisch en zit zeker een bron van waarheid in.

Maar hoe verander je iets als je niet accepteert dat iets niet verandert?
Als dat koffiekopje in jouw hoofd het grootste probleem is, ben je zelf je eigen grootste probleem door daar een probleem van te maken lijkt mij. :)
pi_189594614
Ben jij dan chef koffiekopje of de afwasser dat je je hier zo aan stoort?
pi_189594664
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 09:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Als dat koffiekopje in jouw hoofd het grootste probleem is, ben je zelf je eigen grootste probleem door daar een probleem van te maken lijkt mij. :)
het is een verzonnen voorbeeld
  donderdag 24 oktober 2019 @ 10:31:58 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189594680
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 10:30 schreef VersKers het volgende:

[..]

het is een verzonnen voorbeeld
Kom gerust met andere voorbeelden.

Maar je weet toch wel dat gedrag van andere mensen heel moeilijk te veranderen is?
The love you take is equal to the love you make.
pi_189595083
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 10:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kom gerust met andere voorbeelden.

Maar je weet toch wel dat gedrag van andere mensen heel moeilijk te veranderen is?
Ga maar uit van onmogelijk, dan kan het allicht nog meevallen. :)
pi_189595328
Het helpt mij voor 90% van m'n ergernissen om te bedenken dat die ander wellicht goede dingen doet die ik niet kan of doe. Of dat ik misschien ook puntjes heb waar anderen zich aan ergeren.

Dus 'Kees heeft verdomme weer z'n koffiekop laten staan, maar ik ben blij dat hij die lastige klant heeft afgehandeld waar ik geen trek in had'. Of 'Kees heeft verdomme weer z'n koffiekop laten staan, maar goed, hij zegt er ook niks van dat ik elke middag een appel wegknaag en daar schijnen sommige mensen ook van te flippen'

En voor de overige 10% ergernissen: ruzie maken of weggaan. En bedenken hoe belangrijk je het vindt.
pi_189595353
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 00:45 schreef VersKers het volgende:
...
Waar het namelijk mee te maken heeft is dat ik mij snel kan storen aan "abnormaal" gedrag.
Iedereen moet zich gedragen naar mijn normen en waarden.
quote:
Ik ben iemand die in principe alles zegt wanneer hij ergens last van heeft.
Ik ben zo’n collega die op elke slak zout legt en dat altijd zal melden wanneer iets volgens jou niet in de haak is, zonder naar het waarom te vragen. Want iedereen dient zich aan jou aan te passen. :')
Je lijkt het type collega waar ik een gruwelijke hekel aan heb: regelneuken, zeiken en altijd verongelijkt als je zelf eens kritiek moet incasseren (want jij hebt altijd nog wat kritiekpuntjes open staan die eerst opgelost moeten worden). Je zegt het zelf al: je wilt niet accepteren maar je eist aanpassing aan jou.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_189595470
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 11:32 schreef DonnaNoble het volgende:
Het helpt mij voor 90% van m'n ergernissen om te bedenken dat die ander wellicht goede dingen doet die ik niet kan of doe. Of dat ik misschien ook puntjes heb waar anderen zich aan ergeren.

Dus 'Kees heeft verdomme weer z'n koffiekop laten staan, maar ik ben blij dat hij die lastige klant heeft afgehandeld waar ik geen trek in had'. Of 'Kees heeft verdomme weer z'n koffiekop laten staan, maar goed, hij zegt er ook niks van dat ik elke middag een appel wegknaag en daar schijnen sommige mensen ook van te flippen'

En voor de overige 10% ergernissen: ruzie maken of weggaan. En bedenken hoe belangrijk je het vindt.
dit dus, er zijn ook vast zaken van jou waar anderen zich aan storen.....
pi_189597037
quote:
2s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 05:01 schreef zarGon het volgende:
Kort antwoord: accepteren.

Iets langer antwoord: Je niet constant overal druk om maken en beseffen dat je op bepaalde zaken geen invloed op hebt; vooral op zaken buiten jezelf om. De situatie accepteren en leren loslaten, vooral als jij er zelf buitenstaat. Hoe ik dat bedoel? Als de schoonmaakster klaagt, klaagt ze niet om jouw gedrag, want jij zet de vaat netjes weg. Jij bent het probleem niet en het probleem is niet van jou. Wat je kunt doen is het probleem bespreken, en dat heb je gedaan - dat helpt niet. Wat je eventueel nog kunt doen is het escaleren van het probleem, bijvoorbeeld onder het gehele team, zodat er (weer) afspraken gemaakt worden waar iedereen rekening mee gaat houden. Maar op een gegeven moment moet je gewoon beseffen dat jij je best hebt gedaan en het eindresultaat niet in handen hebt, en dat accepteren en de issue loslaten.

Persoonlijk gebrabbel:
Op werk zette ik mijn (gebruikte) kop naast het koffiezetapparaat wanneer ik eerst nog even naar de wc wilde, met de bedoeling een nieuw kop koffie te halen na terugkomst. Mijn kopje werd echter in de vaatwasser gestopt. Dat was wel irritant, want dan moet ik weer een nieuw kopje gaan halen en gebruiken, en daar heb ik een hekel aan, want ik had een band opgebouwd met de oude. In ieder geval, ik heb gevraagd wat er nou aan de hand is en aangehoord hoe die collega erover dacht en gedeeld hoe ik erover dacht. Hielp het? Nope, mijn kop ging nog steeds de vaatwasser in. Mijn oplossing? Kopje uit het zicht, achter het koffiezetapparaat zetten. Al werd het kopje toen nog steeds weggehaald, de kans dat dat gebeurde werd aanzienlijk verminderd.

Kijk, ik snapte hem ergens natuurlijk wel. Soms laten anderen de vaat op het aanrecht achter, in plaats van meteen in de vaatwasser te stoppen. Hij wil dat het schoon is, en daar ben ik het met hem eens. Met mijn kop zou ik dat ook doen, ware het niet dat ik hem nog wil gebruiken. Hij schiet mijns inziens dus een beetje door. Uiteindelijk blijft hij doen wat hij doet, en ik blijf doen wat ik doe. Erger ik me aan zijn gedrag? Jazeker. Ergerde. Ik heb de situatie geaccepteerd; als het kopje er nog is, is-ie er, zo niet, dan pak ik (stiekem nog steeds met tegenzin) een nieuw kopje.

Niet helemaal hetzelfde als de situatie die jij beschrijft, maar ik moest mijn verhaal wel kwijt nadat ik glimlachend de openingspost las.

Samenvatting: Je hebt natuurlijk het bekende statement "verander wat je niet accepteren kan maar accepteer wat je niet veranderen kan". Of niet, en dan de maar gefrustreerd rondlopen.

Appendix: wormvormig aanhangsel.
neem gewoon je kopje overal naartoe, ook naar de wc.
of zet het op slot met een kettinkje aan het oor van het kopje
of een tekst erop

Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:50:08 #19
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189622017
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 00:45 schreef VersKers het volgende:
Ik merk dat ik af en toe tegen dezelfde problemen aanloop.
Dit gebeurt heel soms op prive gebied, maar ook op werk.
Waar het namelijk mee te maken heeft is dat ik mij snel kan storen aan "abnormaal" gedrag.
Bijvoorbeeld, persoon X zet nooit zijn koffiekopje in de vaatwasser.
Je merkt dat het gedrag niet verandert, zelfs al heeft de persoon aangegeven er beter op te zullen letten.
Ik ben iemand die in principe alles zegt wanneer hij ergens last van heeft.
Maar als het niet verandert, verander ik wel.
Negativiteit in de vorm van frustraties en irritaties hopen zich op.
En het kan zelfs zover gaan dat ik op een gegeven moment ook besluit het koffiekopje niet meer op te ruimen. Misschien heel kinderachtig, maar de vaat stapelt zich uiteindelijk op, waarbij het resultaat is dat aan het einde van de week de schoonmaakster zich gaat beklagen en een klacht indient bij de organisatie.
Dit is natuurlijk een heel simpel voorbeeld.

Je hebt natuurlijk het bekende statement "verander wat je niet accepteren kan maar accepteer wat je niet veranderen kan".

Klinkt poëtisch en zit zeker een kern van waarheid in.

Maar hoe verander je iets als je niet accepteert dat iets niet verandert?
Ja, schokkend. Iemnad die zijn kopje niet wegruimt.
Laat gewoon zijn kopje staan, drinkt ie maar uit een vuil kopje.

Wat kan een mens toch klein van geest zijn. Als zoiets belangrijk voor je is. Je moet eens wat meer rondkijken n de wereld
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 23:27:08 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189622589
Dit noemen ze het verschil tussen type A personality en type B personality.

Druk maken om het feit dat een collega zijn kop koffie laat staan betekent dat je perfectionistisch bent en een type A personality heb.

De persoon die zijn kop koffie achterlaat denkt er anders over, die heeft waarschijnlijk een type B personality.

Besef dat de persoon met een type B personality andere kwaliteiten heeft die zijn negatieve gedrag compenseert.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 6 november 2019 @ 09:09:56 #21
471637 TomStall
I buried Joey
pi_189812084
Dit:

quote:
7s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 00:49 schreef Stray_cat het volgende:
Ruzie maken, lucht enorm op. Fuck dat accepteren gedoe, tot een bepaalde hoogte dan.
En dit:

quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:21 schreef Keep_Walking het volgende:
Wie niet wil horen, moet voelen.
Vind ik hele goede oplossingen.

Herkenbare situatie namelijk, en "het koffiekopje" is een goed voorbeeld. Het gaat niet om het koffiekopje, het gaat om het constante irritante wat maar niet wil veranderen terwijl je echt duidelijk beleefd hebt aangeven dat het storend is. Beleefdheid en aardigheid moet men niet verwarren met zwakte. Luistert men dus niet naar beleefdheid en vervolgens zelfs irritatie van jouw kant, dan moet je voor jezelf na gaan wat de volgende actie is die je neemt.

Het koffiekopje op je werk zou je gewoon kunnen laten. Het is niet jouw koffiekopje, en het is slechts je werkomgeving en niet je thuisomgeving. Maar verleg je het voorbeeld naar je thuis situatie, dan is het een heel ander verhaal. Thuis wil je gewoon echt zoveel mogelijk zonder irritaties leven met elkaar, daar is het echt wel noodzaak samen een lekkere balans met elkaar te vinden. Dingen die je van elkaar accepteert, omdat ze er eigenlijk helemaal niet toe doen.

edit: iemands gedrag veranderen is moeilijk. Iemands gedrag veranderen zonder dat jouw eigen gedrag daardoor veranderd is denk ik niet mogelijk. Beleefd blijven werkt soms gewoon niet, dan kun je dat herhalen en nog eens, maar het blijft niet werken. Dan moet je iets anders doen blijkbaar.

Hier op het werk werkte een vent die dan ook geregeld ontplofte. Was het pleepapier op, kwam hij met zijn broek naar beneden gigantisch over de zeik de fabriekshal in lopen roepen om het godverdomde pleepapier. Of er vlogen koffiebekertjes door het kantoor heen wanneer iets te hoog op liep. Niet normaal en zo'n vent wil je niet zijn gewoon, maar: iedereen wist hoe laat het was en luisterde wel naar hem.

[ Bericht 2% gewijzigd door TomStall op 06-11-2019 09:33:33 ]
  woensdag 6 november 2019 @ 18:35:13 #22
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_189819117
Plastic wegwerpbekers gebruiken _O_
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 16 november 2019 @ 07:14:57 #23
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189966055
Foutje, sorry 8)7
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  zaterdag 16 november 2019 @ 07:17:38 #24
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189966057


Ooit gehoord .......... Goed voorbeeld doet goed volgen!

Regel 1 in de opvoedkunde bv, thuis, voor je kinderen.
Dat werkt ook bij volwassenen. Ik geef toe misschien minder sterk dan bij kinderen.

Aanvullend daarop zou je bij gelegenheid nog kunnen zeggen, bv als jullie samen aan tafel zitten en diegene weggaat, hee, ........ zet je kopje even weg. Of ... moet iemand anders het alwéér wegzetten.
Kunt ook overwegen iets te maken en bv. op te hangen / te plakken met de tekst "Kopje zelf opruimen svp" . Of via een chef, of iemand waar hij mee bevriend is.

En anders, tja, leef ermee leven.
Er zijn ergere dingen om mee te leren leven.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_189966062
Het is niet poëtisch, het is een spreuk om je hoofd kalm te houden.
Jij bent het eerste slachtoffer van je boosheid, niet de ander. Leer dat soort zaken te negeren

Of ruim het op zonder te oordelen, of laat hen staan zonder te oordelen. Wat je ook doet, laat het je geen energie kosten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')