abonnement Unibet Coolblue
pi_189587010
Ik heb sinds 2007 een oude Wajong uitkering van wegen een beperking Ik krijg op het moment 75% bruto]van het wettelijk minimum loon.

Ik weet dat ik met eenoverstap naar nieuwe wajong 2010[ aan het werk kan. Maar wat mij niet duidelijk is, is hoe dat verrekend word met mijn uitkering? Kan ik bijverdienen totdat ik het minimumloon behaald heb? . Online staat een rekenhulp van het UWV waarin je precies ziet wat je in totaal verdient als er een baan bij komt. Nu is hier mijn probleem:

Als ik via de berekeningen 400 Euro per maand extra verdien, dan komt het totaal er zo uit te zien:
Naamloos.png

[ Bericht 8% gewijzigd door Chunees op 23-10-2019 21:44:33 ]
pi_189588289
Ik wil je echt op het hard drukken om in de oude wajong te blijven. Deze regeling is echt miljoen keer beter voor jou dan de nieuwe wajong.
Ook in de oude wajong kan je werken naast je uitkering en kan dit worden verrekend. Op de website van het UWV staat een rekenvoorbeeld en rekentool hiervoor.

Je plaatje heeft een verkeerde resolutie en ik kan niet inzoomen.

kan je beschrijven wat je vraag nu is als je 400 euro bijverdiend?
In principe kan je bijverdienen wat je wilt of je werkgever je wilt betalen. De uitkering wordt echter wel op bepaalde voorwaarden gekort. je kan ook meer verdienen dan je huidige hoogte van je uitkering.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189588393
Maak diezelfde berekening voor de grap eens met de rekentool van de Wajong 2010. Krijg je een heel ander bedrag.
pi_189588430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 20:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik wil je echt op het hard drukken om in de oude wajong te blijven. Deze regeling is echt miljoen keer beter voor jou dan de nieuwe wajong.
Ook in de oude wajong kan je werken naast je uitkering en kan dit worden verrekend. Op de website van het UWV staat een rekenvoorbeeld en rekentool hiervoor.

Je plaatje heeft een verkeerde resolutie en ik kan niet inzoomen.

kan je beschrijven wat je vraag nu is als je 400 euro bijverdiend?
In principe kan je bijverdienen wat je wilt of je werkgever je wilt betalen. De uitkering wordt echter wel op bepaalde voorwaarden gekort. je kan ook meer verdienen dan je huidige hoogte van je uitkering.
Bij de berekening op het plaatje staat dat hij als hij zou werken met een Wajong2010 uitkering, ruim ¤400 meer zou krijgen omdat zijn uitkering bij die berekening ineens ¤400 hoger zou zijn. Maar dat klopt gewoon niet. Het is best wel schandalig eigenlijk, want het lijkt zo echt gunstiger om over te stappen terwijl dit in feite helemaal niet waar is.
pi_189588633
Plaatje dat in de OP staat:

pi_189589350
als de berekening klopt,wil ik een eigen bedrijf starten
pi_189589481
Vraag het eens op het wajong forum.
Daar zitten een paar mensen (niet van het UWV zelf) die er wel wijs uit kunnen en die kunnen helpen denk ik.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_189589666
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 20:59 schreef madam-april het volgende:

[..]

Bij de berekening op het plaatje staat dat hij als hij zou werken met een Wajong2010 uitkering, ruim ¤400 meer zou krijgen omdat zijn uitkering bij die berekening ineens ¤400 hoger zou zijn. Maar dat klopt gewoon niet. Het is best wel schandalig eigenlijk, want het lijkt zo echt gunstiger om over te stappen terwijl dit in feite helemaal niet waar is.
Maar wat klopt er dan niet? Ik ken beide berekeningen niet en ik kan ze ook niet zo snel vinden. Lijkt me wel interessant hoe UWV dit berekend.

Btw, TS geeft aan 75% bruto minimum loon te ontvangen. Dan zou hij toch 80-100% AO moeten zijn.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189589726
quote:
15s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 22:03 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Maar wat klopt er dan niet? Ik ken beide berekeningen niet en ik kan ze ook niet zo snel vinden. Lijkt me wel interessant hoe UWV dit berekend.

Btw, TS geeft aan 75% bruto minimum loon te ontvangen. Dan zou hij toch 80-100% AO moeten zijn.
Zie (ff plaatje vergroten, dan kun je de beide berekeningen zien):


Als je via de rekentool van het UWV, Wajong2010 dezelfde berekening maakt, dan valt het bedrag echt honderden euro's lager uit.
pi_189589818
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 22:06 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zie (ff plaatje vergroten, dan kun je de beide berekeningen zien):
[ afbeelding ]

Als je via de rekentool van het UWV, Wajong2010 dezelfde berekening maakt, dan valt het bedrag echt honderden euro's lager uit.
Komt door leeftijd zie ik. Als je die bij de vergelijkpagina zet op 23 t/m 26 jaar, dan krijg je wel dezelfde uitkomst. Wel raar.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189589926
quote:
12s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 22:10 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Komt door leeftijd zie ik. Als je die bij de vergelijkpagina zet op 23 t/m 26 jaar, dan krijg je wel dezelfde uitkomst. Wel raar.
Die rekentool klopt dus gewoon niet..
pi_189590010
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 22:16 schreef madam-april het volgende:

[..]

Die rekentool klopt dus gewoon niet..
Je hebt gelijk. :@ Sowieso gaar dat beide rekentools andere leeftijdscategorieën aangeeft.

Misschien kan TS UWV bellen en aangeven dat die bij de rekentool van Wajong 2010 een heel ander bedrag krijgt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189590047
Ik zou gewoon lekker bij de oude wajong blijven.
Bij oude wajong zou ik ongeveer 310 of 888 of 1050 euro brutoloon bijverdienen. zo hou je netto meest over. De tabel hieronder is komt in meeste buurt.

Bovendien op dit moment wordt er aan gewerk aan de vervormen van Wajong. Minister zijn bezig met samenvoegen van alle wajong. Echter de voorlopige voorstel van minister is nu al te lezen.
Het valt in nadeel uit van Wajongers.

Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_189595125
Ik ben al heel wat jaren weg uit NL en er is iets dat ik niet begrijp. Ik zie de vraag vaker voorbijkomen 'wajong en werken'.
Maar als je dus kunt werken heb je toch geen recht op een wajong uitkering? Die is toch bedoeld voor mensen die hoogstwaarschijnlijk nooit meer kunnen werken?
pi_189595288
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 11:18 schreef praadje het volgende:
Ik ben al heel wat jaren weg uit NL en er is iets dat ik niet begrijp. Ik zie de vraag vaker voorbijkomen 'wajong en werken'.
Maar als je dus kunt werken heb je toch geen recht op een wajong uitkering? Die is toch bedoeld voor mensen die hoogstwaarschijnlijk nooit meer kunnen werken?
Wanneer je bijvoorbeeld voor 70% bent afgekeurd ben je dus voor 30% "gezond" genoeg om te werken. Het UWV gaat er dan grofweg van uit dat je minimaal 30% van de inkomsten van het minimumloon zelf kunt verdienen als ik het goed begrijp.

Ik zit zelf ook met een Wajong (75% afgekeurd door reumatische aandoeningen) en werk wel. Echter levert het werk bij mij onderaan de streep minder op dan volledig in een uitkering zitten omdat ik gekort wordt op toeslagen.
pi_189596483
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 11:29 schreef timbnl het volgende:

[..]

Wanneer je bijvoorbeeld voor 70% bent afgekeurd ben je dus voor 30% "gezond" genoeg om te werken. Het UWV gaat er dan grofweg van uit dat je minimaal 30% van de inkomsten van het minimumloon zelf kunt verdienen als ik het goed begrijp.

Ik zit zelf ook met een Wajong (75% afgekeurd door reumatische aandoeningen) en werk wel. Echter levert het werk bij mij onderaan de streep minder op dan volledig in een uitkering zitten omdat ik gekort wordt op toeslagen.
Ah oke, duidelijk. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag ^O^ Wel balen dat je dan nu net buiten de toeslagen valt. Je zult maar net twee euro boven de grens zitten, dan ga je al het schip in.
pi_189596582
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 22:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou gewoon lekker bij de oude wajong blijven.
Bij oude wajong zou ik ongeveer 310 of 888 of 1050 euro brutoloon bijverdienen. zo hou je netto meest over. De tabel hieronder is komt in meeste buurt.

Bovendien op dit moment wordt er aan gewerk aan de vervormen van Wajong. Minister zijn bezig met samenvoegen van alle wajong. Echter de voorlopige voorstel van minister is nu al te lezen.
Het valt in nadeel uit van Wajongers.

[ afbeelding ]
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. (link please?)

Wat de bedoeling is vanaf 2020 de regelgeving eenvoudiger te maken voor oude wajong en wajong 2010.

Waardoor je langer kan terugvallen op wajong en je meer, op papier dan, zou kunnen verdienen afhankelijk van de situatie.

Meer kan ik niet vinden, dus wellicht zie ik iets over het hoofd.
pi_189598769
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. (link please?)

Wat de bedoeling is vanaf 2020 de regelgeving eenvoudiger te maken voor oude wajong en wajong 2010.

Waardoor je langer kan terugvallen op wajong en je meer, op papier dan, zou kunnen verdienen afhankelijk van de situatie.

Meer kan ik niet vinden, dus wellicht zie ik iets over het hoofd.
De informatie over samenvoegen van alle Wajong onderzocht door FNV


Dat afbeelding van tabel is gebaseerd op uvw rekentool. Iemand anders heeft dat gegevens ingevuld zodat men overzicht krijgt waar de grens is.

Trouwens de huidige kabinet is helemaal niet uit op de verbetering van Wajong inkomen. dat blijkt sinds 2015 met participatie wet.

Bron van NRC

De voorlopig voorstel van minister is via dit link te bekijken.

[ Bericht 14% gewijzigd door Captain_Ghost op 24-10-2019 15:53:59 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_189609935
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 15:47 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

De informatie over samenvoegen van alle Wajong onderzocht door FNV

Dat afbeelding van tabel is gebaseerd op uvw rekentool. Iemand anders heeft dat gegevens ingevuld zodat men overzicht krijgt waar de grens is.

Trouwens de huidige kabinet is helemaal niet uit op de verbetering van Wajong inkomen. dat blijkt sinds 2015 met participatie wet.

Bron van NRC

De voorlopig voorstel van minister is via dit link te bekijken.

Dit stukje
is wellicht duidelijker
pi_189613346
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 09:23 schreef paardendokter het volgende:

[..]


Dit stukje
is wellicht duidelijker
Idd duidelijker. ^O^
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_189613913
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 09:23 schreef paardendokter het volgende:

[..]


Dit stukje
is wellicht duidelijker
Ja dat is duidelijker en riep ik al sinds 2015 dat dit de opzet was van Rutte die er heimelijk al aan zat te sleutelen sinds de 'participatie wet'.

Toen zei ik al dat je nooit boven het minimumloon zal gaan uitkomen als wajonger omdat ze allerlei regelingen intrekken en aanpassen en anders verlies je het recht op wajong.

Wat goed lijkt als je kan werken, maar zo simpel ligt het niet voor veel wajongers, als ze ooit een baan weer kwijtraken (en zo gek is dat niet) is er veel meer kans dat ze niet zelfstandig weer aan werk kunnen komen, immers, voorgaand werk was geregeld door de overheid.

Ze zijn al sinds 2008 aan het kutten met die wajong.
Deels terecht, maar ook deels totaal onterecht.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 00:21:34 #22
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189623176
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ja dat is duidelijker en riep ik al sinds 2015 dat dit de opzet was van Rutte die er heimelijk al aan zat te sleutelen sinds de 'participatie wet'.

Toen zei ik al dat je nooit boven het minimumloon zal gaan uitkomen als wajonger omdat ze allerlei regelingen intrekken en aanpassen en anders verlies je het recht op wajong.

Wat goed lijkt als je kan werken, maar zo simpel ligt het niet voor veel wajongers, als ze ooit een baan weer kwijtraken (en zo gek is dat niet) is er veel meer kans dat ze niet zelfstandig weer aan werk kunnen komen, immers, voorgaand werk was geregeld door de overheid.

Ze zijn al sinds 2008 aan het kutten met die wajong.
Deels terecht, maar ook deels totaal onterecht.
Leven is gewoon hard voor Wajongers. Ze hebben niet gekozen om arbeidsongeschikt te zijn, maar toch is de huidige kabinet gevoelloos daarover.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 00:26:44 #23
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189623226
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 00:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Leven is gewoon hard voor Wajongers. Ze hebben niet gekozen om arbeidsongeschikt te zijn, maar toch is de huidige kabinet gevoelloos daarover.
Niet alleen het kabinet. Afgekeurd zijn is altijd kut. Of dat nou al in je jeugd van toepassing is of dat je na jarenlang werken je rug naar de tering hebt. Je wordt gewoon met de nek aangekeken.
And so is the past
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 00:33:14 #24
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189623323
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 00:26 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Niet alleen het kabinet. Afgekeurd zijn is altijd kut. Of dat nou al in je jeugd van toepassing is of dat je na jarenlang werken je rug naar de tering hebt. Je wordt gewoon met de nek aangekeken.
Mensen zijn nou eenmaal hard, zeker als het gaat om geld. Ben je niet meer van toegevoegde waarde, dan heb je het gewoon moeilijk in de samenleving.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189627616
quote:
Ja dat is duidelijker en riep ik al sinds 2015 dat dit de opzet was van Rutte die er heimelijk al aan zat te sleutelen sinds de 'participatie wet'.

Toen zei ik al dat je nooit boven het minimumloon zal gaan uitkomen als wajonger omdat ze allerlei regelingen intrekken en aanpassen en anders verlies je het recht op wajong.

Wat goed lijkt als je kan werken, maar zo simpel ligt het niet voor veel wajongers, als ze ooit een baan weer kwijtraken (en zo gek is dat niet) is er veel meer kans dat ze niet zelfstandig weer aan werk kunnen komen, immers, voorgaand werk was geregeld door de overheid.

Ze zijn al sinds 2008 aan het kutten met die wajong.
Deels terecht, maar ook deels totaal onterecht.
Dat is inderdaad het hele probleem. Om mijzelf even als voorbeeld te nemen: op mijn 15e werd ontdekt dat ik drie vormen van reuma heb. Omdat het vroeg is ontdekt snel gestart met medicatie en daardoor kan ik gewoon werken, maar niet volledig. Reuma is een ziekte met een heel wisselend ziektebeeld, de ene week meer last dan de andere week.

Wanneer ik een goede week heb kan ik best een aantal uur meer werken dan de 30% die ik "moet" werken van het UWV, echter wordt het bedrag dat ik dan extra verdien weer gekort op mijn uitkering waardoor ik inderdaad nooit boven het minimumloon kom en het eigenlijk niets oplevert om extra te gaan werken, terwijl mij lijkt dat het UWV dit juist zou moeten stimuleren. De Wajong lijkt te zijn ingericht voor mensen met een stabiel of verslechterend ziektebeeld, terwijl dit in veel gevallen natuurlijk anders is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')