abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 23 oktober 2019 @ 18:55:29 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189585049
Wat ik erg mist als ik Netflix kijk is een goede film over mensen met psychiatrische problemen. Een film die bijvoorbeeld psychosegevoeligheid realistisch afbeeld en laat zien wat mensen met een bipolaire stoornis of schizofrenie mee worstelen. Iets dat hoop geeft aan mensen met zo’n aandoening, en de publiek goed informeert over wat de aandoening is. Iets dat tegen stigma gaat en niet eng en stereotyperend is.

Hoe zou een goede film over mental illness eruit moeten zien volgens jou? Welke elementen moeten aanbod komen, hoe moet de karakters zijn? Welke thema’s zou je willen dat aan bod komt?

[ Bericht 30% gewijzigd door Keep_Walking op 23-10-2019 19:02:07 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 23 oktober 2019 @ 18:56:21 #2
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_189585065
TBS
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_189585127
One flew over the cuckoo's nest
  woensdag 23 oktober 2019 @ 19:01:32 #4
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
  woensdag 23 oktober 2019 @ 19:02:30 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189585189
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:59 schreef CommanderShepard het volgende:
One flew over the cuckoo's nest
Heel stigmatiserend en wanhoop.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 23 oktober 2019 @ 19:03:20 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189585203
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:01 schreef dagobertE6 het volgende:
Joker
Ook negatief, uiteindelijk wordt de karakter een evil villain. Mensen met mentale problemen hebben juist een film nodig waar ze sympathiek zijn.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189585352
- Awakenings is een mooie film, maar dat is waarschijnlijk niet de invalshoek die je zoekt.
- De serie Atypical.
pi_189585393
Fightclub! Maar is ook niet echt realistisch.

Een echt realistische film is gewoon lastig te maken denk ik, aangezien het grootste gedeelte van de problemen en struggles intern zitten, dus lastig om over te brengen aan de kijker.

Edit: A beautiful mind ook nog
  woensdag 23 oktober 2019 @ 19:15:59 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189585470
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 23 oktober 2019 @ 19:18:04 #10
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_189585517
Utopia.
soooo, da's mooi!
pi_189585566
Girl, interrupted misschien?
Mr. Jones met Richard Gere over man met bipolaire stoornis.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_189586309
Geen film, maar wel zeer interessant gesprek tussen Joe en Tyson, over hoe de laatste met zijn mental health problemen om gaat. Zeer insprirerend en ontroerend. Je wordt spontaan fan van de man.

pi_189587786
Psycho
pindazakje
pi_189588477
The perks of being a wallflower?
Our Idiot brother
Silver linings PlayBook
A beautiful mind heeft ook geen negatieve boodschap.
pi_189588660
Shine
Somebody that I used to know
pi_189588775
Girl, interrupted zoals al gezegd. Blijf elke keer een tranentrekker, ook na de 10e keer weer.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2019 21:14:12 ]
pi_189588840
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:59 schreef CommanderShepard het volgende:
One flew over the cuckoo's nest
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_189588871
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:19 schreef miss_sly het volgende:
Girl, interrupted misschien?
Eerste waar ik aan dacht. Met Angelina Jolie als goede "pycho girl" crush.
pi_189588948
pi_189588996
Shutters Island en de serie Bates Motel 👌
pi_189588998
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 21:18 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Eerste waar ik aan dacht. Met Angelina Jolie als goede "pycho girl" crush.
Met een lekker verknipt kapsel. Wel echt mega goede acteer prestatie.
pi_189589099
What's Eating Gilbert Grape was ook wel ok toch? Lang geleden dat ik die zag.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189589139
A beautiful mind!
pi_189591058
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:03 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ook negatief, uiteindelijk wordt de karakter een evil villain. Mensen met mentale problemen hebben juist een film nodig waar ze sympathiek zijn.
Joker is in zijn recente film niet per se een villain.
pi_189591288
Magic, Magic
The Living and the Dead
Repulsion
In My Skin/Dans Ma Peau
Antichrist
Broken Flowers
Melancholia
The Machinist
Ghost World
Spider
The Virgin Suicides
Taxi Driver
Leaving Las Vegas
pi_189591717
Heel realistisch is I never promised you a rosegarden
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_189593722
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 23:18 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Joker is in zijn recente film niet per se een villain.
Wel een moordenaar.
pi_189600157
Good Will Hunting
Forrest Gump
pi_189600655
Geen film, maar Maniac de serie. _O_ Zo goed. Schizofrenie en borderline geloof ik, voor de twee hoofdpersonages (Jonah Hill en Emma Stone).

Please like me, hoofdpersoon heeft een moeder met bipolaire stoornis en op een gegeven moment een vriend met een paniekstoornis, oa. Is gebaseerd op zijn eigen leven (Josh Thomas). Zo fantastisch verteld. Vooral de aflevering waar hij en zijn moeder samen op een trip zijn. Al gaat de serie verder vooral over zijn liefdesleven en vriendschappen.

BoJack Horseman verdient ook een mention.

Films:
Silver linings playbook
Shutter island
Brothers
The Hours
It's kind of a funny story
The perks of being a wallflower
Shame
As good as it gets
De gelukkige huisvrouw
To the bone
X + Y
Extremely loud and incredibly close
Me before you
The butterfly effect
Demolition
Lars and the real girl
Half Nelson
Detachment
Annie Hall
Little miss sunshine
Thanks for sharing
A star is born
Manchester by the sea
Take shelter
Room

Inside out over depressie en dat voor een kinderfilm :) En de docu over Amy Winehouse vond ik ook heel menselijk en niet stigmatiserend.

Ik mis wel films die de anti sociale persoonlijkheidsstoornis wat beter weergeven, ipv de klassieke gevoelloze psychopaat.

Nightcrawler
We need to talk about Kevin

[ Bericht 1% gewijzigd door -Straw- op 24-10-2019 22:19:38 ]
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 07:44:43 #30
483689 Delain1987
Eenvoudige boerenlul
pi_189609112
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 21:26 schreef BatWayne het volgende:
Shutters Island en de serie Bates Motel 👌
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:12 schreef MadJackthePirate het volgende:
Fightclub! Maar is ook niet echt realistisch.

Een echt realistische film is gewoon lastig te maken denk ik, aangezien het grootste gedeelte van de problemen en struggles intern zitten, dus lastig om over te brengen aan de kijker.

Edit: A beautiful mind ook nog

het nadeel van dit soort films is, is dat als je weet dat het een film over een psychiatrische patiënt is de hele clue van de film wordt verklapt :{ :{
Normal is not the norm, it's just a uniform
pi_189609756
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 07:44 schreef Delain1987 het volgende:

[..]


[..]

het nadeel van dit soort films is...
Er zitten meerdere in shutter island. :)
pi_189611460
In de categorie kort maar krachtig: twee filmpjes.

Op youtube staan prachtige optredens van Button Poetry. Deelnemers die hun gedicht voordragen.

Bijvoorbeeld Neil Hilborn met zijn gedicht OCD.
Of Sabrina Benaim die in haar gedicht uitleg geeft welke uitwerking haar depressie heeft.
pi_189611587
Als ik zo de OP lees vind ik Silver Linings Playbook wel een dikke aanrader. Ben normaal niet zo van de romantische komedies, want vaak toch wel erg oppervlakkig maar in deze film vormen psychische stoornissen van de hoofdpersonen het centrale thema. Wat ik er zelf prettig aan vind is dat het ondanks het thema nooit echt te zwaar wordt.
pi_189612109
Forest Gump.
pi_189614962
-Me, Myself & Irene
-Matchstick Men
  maandag 4 november 2019 @ 21:17:51 #36
313849 Tonyvanheemschut
Een artiest van formaat!&#
pi_189787461
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:55 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ik erg mist als ik Netflix kijk is een goede film over mensen met psychiatrische problemen. Een film die bijvoorbeeld psychosegevoeligheid realistisch afbeeld en laat zien wat mensen met een bipolaire stoornis of schizofrenie mee worstelen. Iets dat hoop geeft aan mensen met zo’n aandoening, en de publiek goed informeert over wat de aandoening is. Iets dat tegen stigma gaat en niet eng en stereotyperend is.

Hoe zou een goede film over mental illness eruit moeten zien volgens jou? Welke elementen moeten aanbod komen, hoe moet de karakters zijn? Welke thema’s zou je willen dat aan bod komt?
Silver Linings Playbook (2012)
pi_189787511
Bates motel
Ik was hier...
pi_189789693
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:55 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ik erg mist als ik Netflix kijk is een goede film over mensen met psychiatrische problemen. Een film die bijvoorbeeld psychosegevoeligheid realistisch afbeeld en laat zien wat mensen met een bipolaire stoornis of schizofrenie mee worstelen. Iets dat hoop geeft aan mensen met zo’n aandoening, en de publiek goed informeert over wat de aandoening is. Iets dat tegen stigma gaat en niet eng en stereotyperend is.
Jouw laatste wens/eis betreffende het informatieve karakter van de film, wijst meer naar een documentaire dan een commerciële speelfilm. En dan nog hebben documentaires ook commerciële motieven om kijkers geboeid te houden en brengen de zaken wat scherper.

De echte informatieve films zijn echt voorlichtingsfilms van de overheid of van patiënten verenigingen.

quote:
Hoe zou een goede film over mental illness eruit moeten zien volgens jou? Welke elementen moeten aanbod komen, hoe moet de karakters zijn? Welke thema’s zou je willen dat aan bod komt?
Een echt informatieve film brengt natuurlijk in leken termen wat een bepaalde ziekte beeld inhoud, laat partners, familie leden en ervaringsdeskundigen aan het woord en geeft tips wat je kan doen om zo iemand te helpen, hoe je hulpverlening inschakelt en hoe je verder omgaat met zo iemand als kennis, familielid of partner. Verder laat het een kort deel van het leven zien of van een persoon zien waarin net op dat ogenblik de lijdende persoon tegen zijn of haar beperking opbotst. Bijvoorbeeld iemand die gehaast de supermarkt door gaat, afrekent en dan thuis moet bekennen niet alles van het boodschappenlijstje te hebben mee genomen omdat hij zich niet veilig/te bekeken voelde om nog langer in de supermarkt te blijven. Of een dergelijke anekdote uit het verleden van een dergelijk persoon met die aandoening wordt verteld als degene dat al geruime tijd niet meer heeft mee gemaakt vanwege de succesvolle behandeling

Het is moeilijker een commerciële (Hollywood)film dit mee te geven, simpelweg omdat de film geld in het laatje moet opbrengen en daardoor interessanter is om de ziekte extremer in beeld te brengen. De absurditeit trekt meer kijkers. Ofwel, Jack The Ripper is interessanter, dan de rustige persoon die aan een bipolaire stoornis lijdt en waarvan enkele mensen weten dat hij weer eens aan een depressie lijdt als hij niet op komt dagen bij zijn schaakclub.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_189794947
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 21:33 schreef -Straw- het volgende:
A beautiful mind!
Deze _O_
pi_189795945
The Good Doctor is wel een leuke serie in elk geval.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_189826272
Memento (dat niemand deze nog genoemd heeft -O- )
13 reasons why
En zoals vaker gezegd: Bates Motel, heel goede serie die bij velen niet bekend is.
pi_189829020
Een van de beste en indrukwekkendste films over Paranoide Schizofrenie, vond ik

Das Weiße Rauschen

Het beschrijft en toont de gevoelens van binnneuit, je beleeft de psychose als het ware mee.
De film is redelijk lowbudget, maar erg goed gespeeld (is de film waar een jonge Daniel Brühl mee doorbrak) en zowel de cameravoering met goedkope kleine camera's en het sounddesign passen goed bij de nabije weergave van iemand die in een psychose geraakt en het contact met de realiteit verliest en uiteindelijk moet omgaan met de stemmen en informatie-overload, en ook de sociale contacten met anderen moet leren uitbalanceren (en hierin continue ook de fout ingaat of juist met tegenslag teruggeworpen wordt, soms ook door het onbegrip of onmogelijke eisen of lastige procedure's van buitenaf)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 8 november 2019 @ 12:21:39 #43
471637 TomStall
I buried Joey
pi_189848821
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:56 schreef -Straw- het volgende:
...
Little miss sunshine
...
Ja die is heel goed idd. Mensen hebben van alles wat, maar samen toch een familie. Mooie film.

Ik heb nog niet gezien dat iemand Sling Blade noemde. Daarnaast misschien (ook met Billy Bob Thornton maar kleinere rol) A Simple Plan.
Laats zag ik ook "Monster" met Charleze Theron. Mijn god wat een meesterlijk acteerwerk, had haar in eerste instantie niet eens herkend.

Zijn meer films met beschadigde / simpele figuren, niet echt patienten ofzo.
  Moderator vrijdag 8 november 2019 @ 12:25:03 #44
5428 crew  miss_sly
pi_189848879
Ik vond deze ook prachtig:
Snow Cake (2006) - IMDb
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_189848906
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:55 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ik erg mist als ik Netflix kijk is een goede film over mensen met psychiatrische problemen. Een film die bijvoorbeeld psychosegevoeligheid realistisch afbeeld en laat zien wat mensen met een bipolaire stoornis of schizofrenie mee worstelen. Iets dat hoop geeft aan mensen met zo’n aandoening, en de publiek goed informeert over wat de aandoening is. Iets dat tegen stigma gaat en niet eng en stereotyperend is.

2 tips: de Nederlandse film 'verloren jaren', als je die nog niet hebt gezien. Erg de moeite waard...

En de documentaire: 'crazywise': één van de beste en mooiste docu's die ik gezien heb.

Beide gaan over psychose.
Eens kijken
  vrijdag 8 november 2019 @ 12:59:17 #46
471637 TomStall
I buried Joey
pi_189849415
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:55 schreef Keep_Walking het volgende:
...
Hoe zou een goede film over mental illness eruit moeten zien volgens jou? Welke elementen moeten aanbod komen, hoe moet de karakters zijn? Welke thema’s zou je willen dat aan bod komt?
Ik denk zelf dat dat heel moeilijk is. Des te meer dingen zich in iemands hoofd af spelen, des te moeilijker wordt het dit te verfilmen of een serie van te maken. Of je moet al echt met heel veel voice over gaan werken en flashbacks om links te leggen die je normaal niet zou zien, wordt gauw heel vervelend denk ik, en men moet ontzettend goed opletten dan om de gedachten te volgen. Moet ondanks dat wel mogelijk zijn, maar wordt echt een (kleine) cult following die dat kijkt dan denk ik.

Erg slechte verfilming vond ik dan ook 1984. Ok, niet echt "psychiatrisch patient", maar heel veel dingen die er gebeuren worden in het boek in de gedachten van de hoofdpersoon uitgelegd. Hij beschrijft daarin echt hoe beklemmend zijn leven is, en dat hij zich voelt alsof alleen 1 vierkante centimeter in zijn hersenpan nog maar van hem is. 1 vierkante centimeter waar hij echt zichzelf kan zijn, en zijn ware gedachtes verborgen houd. Toegegeven, dit is nauwelijks te verfilmen zonder voice over, maar imho heeft men met die verfilming echt de plank volledig mis geslagen.

Edit: De serie "Dexter" werkt redelijk met voice overs en flashbacks. Beetje cheesy ook wel, en niet elk seizoen is echt goed ofzo, maar was toch wel een redelijke serie vond ik. Ondanks tenenkrommend slechte dingen en onlogische karaktereigenschappen en gebeurtenissen. Wel leuk dat in elk seizoen wel wat karakters weg vielen en weer vervangen werden door nieuwe personages.
pi_189854973
Atypical is ook goed.
pi_189885167
de series Monk en Coupling
bij Monk de hoofdrolspeler, bij Coupling Richard Coyle
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_189928829
28 days is ook een goeie.
Op woensdag 16 december 2009 02:31 schreef Pingwingei het volgende:
heus waar de mensheid zal gebukt gaan onder Kimsywimsy's tirannie waar enkel ik boven sta, naast Kimsywimsy _O_
  donderdag 14 november 2019 @ 14:40:28 #50
36832 Eldiablo
Life sucks... get a helmet!
pi_189938554
Falling Down met Michael Douglas.
Over een man die knapt
My mind is leaving, my body follows...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')