abonnement Unibet Coolblue
pi_189579860
Goedemiddag,

Even een vraagje van een computer-noob. Mijn grootouders willen eindelijk gaan internetbankieren, maar ik vond hun pc behoorlijk traag. Is verder geen oud ding. Ze gebruiken hem weinig, beetje mailen en wat bedrijfsadministratie. Ze klikken niet op foute sites/links en slaan weinig dingen op. Ik heb de Windows Defender een snelle scan laten doen. Alhoewel, snel... Hij is al een half uur bezig, zit nu over 210.000 bestanden (!!) en de geschatte duur loopt alleen maar op. Nu vraag ik me, is dit normaal en waar kunnen deze bestanden in vredesnaam zitten? Ze hebben in documenten en afbeeldingen veel minder bestanden dan ik heb op mijn laptop (en die had 22.000 bestanden in 4 minuten gedaan). Wel veel outlook-mail (ze lezen traag), maar geen honderdduizenden. Cookies verwijderen moet ik ook nog doen, dat kennen ze niet.. Iemand een idee hoe dit kan en wat ik nog kan checken?
  Forum Admin woensdag 23 oktober 2019 @ 13:37:23 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_189579974
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 13:28 schreef evelien89 het volgende:
Goedemiddag,

Even een vraagje van een computer-noob. Mijn grootouders willen eindelijk gaan internetbankieren, maar ik vond hun pc behoorlijk traag. Is verder geen oud ding. Ze gebruiken hem weinig, beetje mailen en wat bedrijfsadministratie. Ze klikken niet op foute sites/links en slaan weinig dingen op. Ik heb de Windows Defender een snelle scan laten doen. Alhoewel, snel... Hij is al een half uur bezig, zit nu over 210.000 bestanden (!!) en de geschatte duur loopt alleen maar op. Nu vraag ik me, is dit normaal en waar kunnen deze bestanden in vredesnaam zitten? Ze hebben in documenten en afbeeldingen veel minder bestanden dan ik heb op mijn laptop (en die had 22.000 bestanden in 4 minuten gedaan). Wel veel outlook-mail (ze lezen traag), maar geen honderdduizenden. Cookies verwijderen moet ik ook nog doen, dat kennen ze niet.. Iemand een idee hoe dit kan en wat ik nog kan checken?
Ik zou eens beginnen met het draaien van disk cleanup. Windowstoets +r -> cleanmgr
C: schijf en klik vooral ook op de knop clean up system files.
pi_189580143
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 13:37 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Ik zou eens beginnen met het draaien van disk cleanup. Windowstoets +r -> cleanmgr
C: schijf en klik vooral ook op de knop clean up system files.
Raken ze dan niets kwijt? Ze staan maar te gillen dat ik niets mag verwijderen, omdat ze bang zijn iets kwijt te raken. Wat weten ze niet, maar toch..
pi_189580155
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 13:49 schreef evelien89 het volgende:

[..]

Raken ze dan niets kwijt? Ze staan maar te gillen dat ik niets mag verwijderen, omdat ze bang zijn iets kwijt te raken. Wat weten ze niet, maar toch..
je hebt ze al verteld dat ze gewoon een backup hebben als er wat perongeluk kwijt raakt?

en dat als ze dat niet hebben dat direct moet gebeuren als ze niks kwijt willen raken? O-)
pi_189580332
Klinkt als een zeer oud virus van jaren geleden wat ik ooit wel eens voorbij heb zien komen in mn 56k modem dagen.

Propt de harde schijf vol met in principe lege bestanden.

Hoeft maar 1 geïnfecteerd mailtje tussen te hebben gezeten voor opa en oma.
En dat ze zogenaamd nooit op verdachte links klikken of ergens komen op sommige sites, dat is een natuurlijk een fabeltje.

Opa is ook maar gewoon een mens he.
pi_189580552
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 14:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Klinkt als een zeer oud virus van jaren geleden wat ik ooit wel eens voorbij heb zien komen in mn 56k modem dagen.

Propt de harde schijf vol met in principe lege bestanden.

Hoeft maar 1 geïnfecteerd mailtje tussen te hebben gezeten voor opa en oma.
En dat ze zogenaamd nooit op verdachte links klikken of ergens komen op sommige sites, dat is een natuurlijk een fabeltje.

Opa is ook maar gewoon een mens he.
Zou maar zo kunnen, vond het wel wat veel. Kan ik ergens een overzicht vinden van de bestanden? De C-schijf was amper gevuld.
pi_189580920
Zargon had al een paar tooltjes gelinkt.

Met WinDirStat kun je zien waar de grootste blokken zitten als 't ware.

Hoeveel vrije ruimte geeft de C schijf aan dan sowieso als je gewoon de verkenner gebruikt zeg maar?
pi_189581156
Waarschijnlijk is heel veel cache, temp en meuk. Ik denk niet dat het aantal bestanden de traagheid veroorzaakt, die staan daar lekker te staan.

Mocht je toch van cache en tijdelijke bestanden af willen, daar zijn wel tooltjes voor. Paar geleden zou ik CCleaner geadviseerd hebben maar dat is nu een soort bloatware geworden. Dus ik gebruik nu zelf System Ninja.

Check eens bij taakbeheer wat voor processen er allemaal draaien. En welke programma's hij standaard opstart, welke achtergrondprogramma's draaien en of er niet een of ander kutprogramma altijd probeert te updaten.

Hoeveel schijfruimte is er vrij op de C:\-partitie?
pi_189581206
Ik heb op m'n werklaptop op de Windowspartitie ook ruim 350 000 bestanden staan en deze Windows is er vier maanden geleden op gezet. Appdata alleen al heeft 50k bestanden.

Maar dat zegt niet zo veel dus. Bij taakbeheer -> processen kijken wat er draait.
Wat voor processor + hoeveel geheugen et cetera zit er in die PC?
pi_189581265
Nieuw type virus had ik ook op de d schijf gelukkig geformatteerd en foetsie _O- had op gegeven moment 500 gb op een partitie van 100 gb :')
pi_189589104
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 14:55 schreef racerdkb het volgende:
Waarschijnlijk is heel veel cache, temp en meuk. Ik denk niet dat het aantal bestanden de traagheid veroorzaakt, die staan daar lekker te staan.

Mocht je toch van cache en tijdelijke bestanden af willen, daar zijn wel tooltjes voor. Paar geleden zou ik CCleaner geadviseerd hebben maar dat is nu een soort bloatware geworden. Dus ik gebruik nu zelf System Ninja.

Check eens bij taakbeheer wat voor processen er allemaal draaien. En welke programma's hij standaard opstart, welke achtergrondprogramma's draaien en of er niet een of ander kutprogramma altijd probeert te updaten.

Hoeveel schijfruimte is er vrij op de C:\-partitie?
Bedankt voor de tip, ik ga morgen weer langs en zal dan eens aan de slag gaan. De cookies en cache-dingen heb ik al verwijderd. Op dit moment weet ik alleen dat de lokale schijf (C:) 930 MB omvat, waarvan 52,5 GB gebruikt is (878 GB nog beschikbaar).

Nog een andere vraag: internetbankieren vereist een goede anti-virusbescherming. Is Windows Defender afdoende? :{
pi_189593707
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 21:31 schreef evelien89 het volgende:
Nog een andere vraag: internetbankieren vereist een goede anti-virusbescherming. Is Windows Defender afdoende? :{
Windows Defender is prima.
Internetbankieren is anno 2019 niet veel spannender dan het inloggen op een willekeurige website.
So we just called him Fred too
pi_189595115
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 13:28 schreef evelien89 het volgende:
Goedemiddag,

Even een vraagje van een computer-noob. Mijn grootouders willen eindelijk gaan internetbankieren, maar ik vond hun pc behoorlijk traag. Is verder geen oud ding. Ze gebruiken hem weinig, beetje mailen en wat bedrijfsadministratie. Ze klikken niet op foute sites/links en slaan weinig dingen op. Ik heb de Windows Defender een snelle scan laten doen. Alhoewel, snel... Hij is al een half uur bezig, zit nu over 210.000 bestanden (!!) en de geschatte duur loopt alleen maar op. Nu vraag ik me, is dit normaal en waar kunnen deze bestanden in vredesnaam zitten? Ze hebben in documenten en afbeeldingen veel minder bestanden dan ik heb op mijn laptop (en die had 22.000 bestanden in 4 minuten gedaan). Wel veel outlook-mail (ze lezen traag), maar geen honderdduizenden. Cookies verwijderen moet ik ook nog doen, dat kennen ze niet.. Iemand een idee hoe dit kan en wat ik nog kan checken?
1: Maak een backup
2: Controleer de backup
3: Weet je zeker dat je een goede backup hebt?
4: Zeker weten?
5: Update Windows zoveel mogelijk
6: reboot
7: cleanmanager draaien (rechtermuistoets op C:, klik op eigenschappen, klik op schijfopruiming, klik op systeembestanden opschonen, vink alles aan behalve downloads, klik op ok)
8: reboot
9: Gebruik het programma Wiztree om na te gaan wat de grootverbruikers zijn. Dit programma is kleiner en sneller dan de alternatieven.
10: Als er geen SSD, maar een gewone harddisk in het systeem zit kan het handig zijn het programma Ultradefrag te gebruiken voor optimale defragmentatie. Op een SSD of Msata is dit niet nodig.
11: Nadat al je dingen gedaan hebt, maak een restore point/herstelpunt aan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mr_Belvedere op 24-10-2019 11:28:09 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_189596529
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 08:32 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Windows Defender is prima.
Internetbankieren is anno 2019 niet veel spannender dan het inloggen op een willekeurige website.
In een uiterst geval is mobiel bankieren al afdoende, als ze niet heel veel overschrijvingen hoeven te verrichten.
Behalve dan het stukje aanmaken, dan moet je wel in eerste instantie "mijn ing" etc inloggen en gebruiken om het een en ander te verifieren, persoonlijk gebruik het eigenlijk nooit of je moet hele grote bedragen regelmatig moeten overmaken en dat is maar paar keer per jaar max.
pi_189596538
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 11:17 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

1: Maak een backup
2: Controleer de backup
3: Weet je zeker dat je een goede backup hebt?
4: Zeker weten?
5: Update Windows zoveel mogelijk
6: reboot
7: cleanmanager draaien (rechtermuistoets op C:, klik op eigenschappen, klik op schijfopruiming, klik op systeembestanden opschonen, vink alles aan behalve downloads, klik op ok)
8: reboot
9: Gebruik het programma Wiztree om na te gaan wat de grootverbruikers zijn. Dit programma is kleiner en sneller dan de alternatieven.
10: Als er geen SSD, maar een gewone harddisk in het systeem zit kan het handig zijn het programma Ultradefrag te gebruiken voor optimale defragmentatie. Op een SSD of Msata is dit niet nodig.
11: Nadat al je dingen gedaan hebt, maak een restore point/herstelpunt aan.
Defrag gewoon door windows laten uitvoeren, al die third party programmas is onzinnige bloatware.
pi_189596992
Wat ik trouwens nog niet helemaal begrijp. Jij vindt de computer traag en zij willen dat je er vanaf blijft want ze zijn bang dat ze iets kwijt raken. Vinden je ouders de computer ook traag? En vinden ze dat een probleem?

Nu ik het topic zo doorlees dan ben je bezig met het oplossen van een niet bestaand probleem. Als je grootouders prima kunnen werken met die trage computer, wat is dan het nut om hem sneller te willen maken? Zet dat ding lekker aan de kant en ga een wandelingetje maken met je grootouders.
So we just called him Fred too
pi_189597065
En hoe oud is die computer eigenlijk? Als je de specs toevallig weet?
Want daar kan het eigenlijk ook aan liggen..

Is het bijv. nog een windows 7 computer ooit gratis naar windows 10 geupgrade of nieuw uit de winkel twee jaar geleden?
Maakt nog al eens verschil uit.
pi_189597483
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Defrag gewoon door windows laten uitvoeren, al die third party programmas is onzinnige bloatware.
Je hoeft me niet te geloven, maar deze versie van Ultradefrag die ik adviseer is honderd keer beter dan de defrag in windows.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')