abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189551049
Op nu.nl staat een artikel over de enorme financiele schade, die in de VS ontstaat tgv het jarenlang overmatig voorschrijven van opiaten pijnstillers zoals het beruchte Oxycodon.

Bron:

https://www.nu.nl/economi(...)50-miljard-euro.html

In Amerika wordt al vele jaren gewaarschuwd voor het overmatig voorschrijven van zulke zware pijnstillers. Vroeger werden deze opiatenpijnstillers alleen maar aan terminaal zieke patienten voorgeschreven. Maar door een krachtige lobby van enkele Amerikaanse farmaceutische bedrijven werden, deze gevaarlijke en verslavende medicijnen aan veel meer patienten met soms lichte pijnklachten na een operatie voorgeschreven.

Daardoor raakten deze patienten levenslang verslaafd aan deze troep en gingen velen daarna van kwaad tot erger door over te stappen op harddrugs zoals heroine.

Dit heeft verschrikkelijke maatschappelijke gevolgen gehad. Hele gezinnen zijn zo kapot gegaan en de gemiddelde levensduur van Amerikanen is hierdoor zelfs gedaald.

Dezelfde fabrikanten, die nu in de VS worden aangeklaagd, hebben deze gevaarlijke medicatie ook in ons land gepromoot. En helaas met succes: een half miljoen Nederlanders zijn verslaafd aan deze opiaten pijnstillers.
Bron:

https://www.telegraaf.nl/(...)ellende-in-nederland
https://www.trouw.nl/binn(...)jnstillers~b2deff07/
Onbegrijpelijk is dat onze overheid dit heeft laten gebeuren en sinds kort hier pas nieuw beleid hiervoor wil gaan voeren.

In de VS worden grote farmaceutische bedrijven voor de rechter gedaagd en moeten zijn miljarden dollars schadevergoeding betalen zowel aan de overheid als aan slachtoffers.
Enkele farmaceutische bedrijven zijn al failliet gegaan daardoor.

Bron:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ment-dreigt-a3973172

https://nos.nl/artikel/23(...)-voor-miljarden.html

Raar dat zij in ons land en de EU nog nooit schadevergoeding hebben geeist en nu pas een ontmoedigingsbeleid voor deze gevaarlijke pijnstillers aan het voorbereiden zijn.
Bron:
https://www.ad.nl/politie(...)jnstillers~aafff16e/

Waarom loopt de Nederlands eoverheid altijd achter de feiten aan en ontziet ze zo de veroorzakers van deze ellende de Amerikaanse farmaceutische bedrijven, door steevast te weigeren een schadeclaim daar neer te leggen?

Ik zie parallellen met de schadevergoeding die de topadvocate Benedicte Ficq van enkele grote tabaksfabrikanten eiste wegens het bewust toedienen van extra verslavend makende additieven en het verzwijgen van de risico's van ondeugdelijke filters.
Bron:

https://www.volkskrant.nl(...)erechtshof~b3a9550a/

Dus weer een typisch geval van een overheid die weigert de schade en kosten van een verslavend product bij de fabrikant te leggen maar wel de slachtoffers in de steek laat door hogere eigen bijdrages en belastingen van de slachtoffers te eisen.

Waarom verhalen heel veel andere landen de schade wel op de fabrikant en wij, als braafste jongetje van de Europese klas, dat nooit?
Canada:
https://www.rtlz.nl/beurs(...)hadevergoeding-roken
Brazilie:
https://www.tabaknee.nl/n(...)obacco-om-zorgkosten
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  maandag 21 oktober 2019 @ 18:56:22 #2
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_189551092
Omdat Big Pharma, lobby enzo.
pi_189551193
Voordat geld kun je een aardig zorgsysteem beginnen
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_189551221
HOOFDSTUK 1: Neo-liberalisme
Tja, Amerika is ook het voornaamste land dat met alle macht het neo-liberalisme als economische model over ter wereld verspreidt sinds mensenheugenis. Onder andere middels de WTO, regels en waarden doordrukken die hun goed zint. China en India werken niet samen maar maken een zeer zeldzame uitzondering voor de WTO, de enige internationale setting waarin ze hun krachten bundelen voor zover mij bekend, als tegenas VS-EU in de WTO. Begrijpelijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
HOOFDSTUK III-III-III: Vlijmscherpe rechtsomkeert richting neo-liberalisme
Terug naar het neo-liberalisme. Dat betekent alle macht bij het bedrijfsleven, de-regulering, minimale sociale vangnetten, machteloze overheid want communisme en 'autoritair' enzo. Wenselijk dat het bedrijfsleven hele volkeren en naties in een wurggreep houdt? Nee, hun enige ethiek is winst. De gevolgen van zo'n systeem hoeven we hier niet te bespreken. Iedereen kan bedenken wat de gevolgen zijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door Jellereppe op 22-10-2019 19:28:37 ]
pi_189555870
Net op Nieuwsuur een uitzending hierover. In Amerika komt de overheid wel voor de slachtoffers van deze levensgevaarlijke pijnstillers op. Er zijn daar vele rechtszaken tegen deze fabrikanten en die worden daar gedwongen om schadevergoedingen uit te betalen.m De staten gebruiken dit geld om de slachtoffers extra zorg aan te bieden. Dat zouden zij hier ook moeten doen. Een kennis van mij heeft al jarenlang pijn en kreeg indertijd het beruchte middel Oxycodon. Hij slikt er steeds meer van , maar die troep werkt totaal niet meer. Echter hulp om hier van af te komen krijgt hij totaal niet. Schandelijk gewoon.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_189566216
.
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 22:57 schreef paulgo het volgende:
Net op Nieuwsuur een uitzending hierover. In Amerika komt de overheid wel voor de slachtoffers van deze levensgevaarlijke pijnstillers op. Er zijn daar vele rechtszaken tegen deze fabrikanten en die worden daar gedwongen om schadevergoedingen uit te betalen.m De staten gebruiken dit geld om de slachtoffers extra zorg aan te bieden. Dat zouden zij hier ook moeten doen. Een kennis van mij heeft al jarenlang pijn en kreeg indertijd het beruchte middel Oxycodon. Hij slikt er steeds meer van , maar die troep werkt totaal niet meer. Echter hulp om hier van af te komen krijgt hij totaal niet. Schandelijk gewoon.
Er is inmiddels met 4 fabrikanten een schikking getroffen twv 650 miljoen dollar.
https://www.nu.nl/buitenl(...)piatencrisis-vs.html

Wel vreemd trouwens dat jouw kennis geen hulp krijgt om van de Oxy af te komen maar ik geloof nooit dat dat landelijk beleid is, lijkt mij eerder een gevalletje "mijn huisarts is een lamzak."
Hopelijk gaat het hem alsnog lukken, al dan niet met hulp van een andere arts.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:05:19 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189571062
Ik heb hier ook een documentaire over gezien. Hele gebieden in het Midwesten van Amerika die totaal verpauperen door opiatengebruik. Begonnen als pijnstillers. En gewoon blanken die dan als junks rondlopen op zoek naar een shot en uiteindelijk in de gevangenis belanden!
The End Times are wild
pi_189590370
565 miljard...hoe groot was onze staatsschuld ook alweer? :P
pi_189590406
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:05 schreef LXIV het volgende:
En gewoon blanken
Hoe moet ik dit opvatten?
pi_189650294
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 17:10 schreef vannelle het volgende:
.
[..]

Er is inmiddels met 4 fabrikanten een schikking getroffen twv 650 miljoen dollar.
https://www.nu.nl/buitenl(...)piatencrisis-vs.html
Jij moet erbij vermelden dat de VS deze schikking is aangegaan en NIET de EU of de Nederlandse regering. De EU vind het allemaal maar best dat deze schurkenfabrikanten miljoenen Europeanen verslaafd blijven maken aan die opiaten."Het is de eigen verantwoordelijkheid van de patient "zeggen ze hier. Precies dezelfde reactie hadden ze in ons land bij de aanpak van de tabaksfabrikanten. Die zijn rijk geworden met hun dodelijke sigaretten troep, en hoeven geen cent schadevergoeding in ons land te betalen. Zie mijn vorige post. De slachtoffers, in dit geval rook verslaafden staan helemaal in de kou, doordat er nauwelijks geld is voor een werkelijk goede verslavingszorg aan hun. Precies hetzelfde gebeurt dus nu weer met de Oxycodon verslaafden
quote:
Wel vreemd trouwens dat jouw kennis geen hulp krijgt om van de Oxy af te komen maar ik geloof nooit dat dat landelijk beleid is, lijkt mij eerder een gevalletje "mijn huisarts is een lamzak."
Hopelijk gaat het hem alsnog lukken, al dan niet met hulp van een andere arts.
Klopt zijn huisarts doet er niets aan en hij kan daar alleen maar zijn herhalingsrecepten blijven afhalen.

[ Bericht 20% gewijzigd door paulgo op 27-10-2019 16:55:38 ]
pi_189650912
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 16:49 schreef paulgo het volgende:

[..]

Jij moet erbij vermelden dat de VS deze schikking is aangegaan en NIET de EU of de Nederlandse regering. De EU vind het allemaal maar best dat deze schurkenfabrikanten miljoenen Europeanen verslaafd blijven maken aan die opiaten."Het is de eigen verantwoordelijkheid van de patient "zeggen ze hier. Precies dezelfde reactie hadden ze in ons land bij de aanpak van de tabaksfabrikanten. Die zijn rijk geworden met hun dodelijke sigaretten troep, en hoeven geen cent schadevergoeding in ons land te betalen. Zie mijn vorige post. De slachtoffers, in dit geval rook verslaafden staan helemaal in de kou, doordat er nauwelijks geld is voor een werkelijk goede verslavingszorg aan hun. Precies hetzelfde gebeurt dus nu weer met de Oxycodon verslaafden
Euh... Waarom? Ik reageerde op jouw stukje wat expliciet over Amerika ging waar volgens jouw stukje nog rechtszaken zouden lopen.
Ik reageer hier op met een artikel waaruit blijkt dat er al uitspraken zijn in de door jou genoemde rechtszaken. ;)

quote:
[..]

Klopt zijn huisarts doet er niets aan en hij kan daar alleen maar zijn herhalingsrecepten blijven afhalen.
Echt een slechte arts dan, een arts hoort bij voorschrijven een zeer goede afweging te maken en tijdens gebruik regelmatig een gesprek met de patiënt hebben om de klachten weer te bespreken en bij vooruitgang de Oxy eventueel af te bouwen.
Ik gebruik zelf ook Oxy en mijn huisarts doet dit gelukkig wél, ze is heel terughoudend met dat soort recepten uitschrijven en zal eerder voor een minder "gevaarlijk" alternatief kiezen als dat een optie is.

Als jouw kennis echt van de Oxy af wil en zijn situatie laat dat ook toe zou ik hem aanraden om voor een 2nd opinion naar een andere huisarts te gaan als de eigen arts blijft tegenwerken.
Je zou bijna denken dat die arts op provisiebasis voor die fabrikant werkt......
  zondag 27 oktober 2019 @ 17:37:19 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189651437
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:05 schreef LXIV het volgende:
Ik heb hier ook een documentaire over gezien. Hele gebieden in het Midwesten van Amerika die totaal verpauperen door opiatengebruik. Begonnen als pijnstillers. En gewoon blanken die dan als junks rondlopen op zoek naar een shot en uiteindelijk in de gevangenis belanden!
Niet alleen in het midwesten helaas.
Ook in de wat meer "ontwikkelde" gebieden aan de oostkust zoals Vermont hebben ze hier veel last van.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_189652033
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 22:57 schreef paulgo het volgende:
Net op Nieuwsuur een uitzending hierover. In Amerika komt de overheid wel voor de slachtoffers van deze levensgevaarlijke pijnstillers op.
Dat valt nog te bezien. Er ligt een afkoopsom op tafel. In geen enkel opzicht een daadwerkelijk plan om deze crisis te bezweren. Of om fabrikanten aan te pakken die jarenlang hun prijzen omhoog hebben gestuwd. De bedragen waar we nu over praten zijn kleingeld.

Er is vrij goed aangetoond hoe fabrikanten mensen hebben misleid, zowel consumenten als artsen. Daar is geen enkele consequentie op gekomen.

quote:
Er zijn daar vele rechtszaken tegen deze fabrikanten en die worden daar gedwongen om schadevergoedingen uit te betalen.m De staten gebruiken dit geld om de slachtoffers extra zorg aan te bieden.
Het wordt in verslavingszorg gestoken. Of, om iets specifieker te zijn: in klinieken. Dat lost alleen geen enkel probleem op, omdat verslavingszorg juist voor veel mensen niet bereikbaar is. Bovendien blijven alle problemen die hieronder ten grondslag liggen nog steeds bestaan.

quote:
Dat zouden zij hier ook moeten doen. Een kennis van mij heeft al jarenlang pijn en kreeg indertijd het beruchte middel Oxycodon. Hij slikt er steeds meer van , maar die troep werkt totaal niet meer. Echter hulp om hier van af te komen krijgt hij totaal niet. Schandelijk gewoon.
Je kunt voor een opiaten-verslaving gewoon afkicken in een kliniek. Wat, zelfs de huisarts zou dit om kunnen zetten in Suboxone hier. Met een opiaten-verslaving ben je in Europa of Canada veel beter af dan in de VS.
pi_189652168
quote:

[..]

Dit verhaal slaat echt helemaal nergens op.

In Nederland krijg je van je huisarts niet zomaar een herhaalrecept voor dagelijks 60mg oxy voorgeschreven. in Nederland worden geen misleidende advertenties m.b.t. opiaten uitgezonden. In Nederland zijn geen fabrikanten die congressen organiseren en (huis)artsen instrueren of zelfs betalen om meer opiaten voor te schrijven. In Nederland krijgen huisartsen geen bonnetjes om opiaten met korting voor te schrijven.

Je hebt geen flauw benul van de geschiedenis daar als je de VS beter met opiaten om vindt gaan dan Nederland. Hoe krijg je het uit je toetsenbord. :')

Er gaan daar dagelijks gemiddeld 130 mensen dood aan een overdosis, de verslavingszorg is moeilijk bereikbaar en zelfs de brandweer rukt daar uit als iemand dreigt te overlijden aan een overdosis.

Maar ze zijn echt goed bezig in de VS.

:')

[ Bericht 4% gewijzigd door Xa1pt op 27-10-2019 18:23:31 ]
pi_189652520
Het is eigenlijk heel simpel : de VVD is een politieke partij van bedrijven. Zolang hun aan de macht zijn zullen ze nauwelijks maatregelen treffen die in het nadeel van bedrijven zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')