De Hoogovens hadden een enorm goed plan uitgewerkt om een nieuwe en schone fabriek te bouwen alleen gaan ze die nieuwe fabriek nu niet in IJmuiden plaatsen maar ergens in India.quote:Op maandag 21 oktober 2019 19:32 schreef MadJackthePirate het volgende:
Beter al die troep naar India inderdaad. Dat is echte rommel wat daar uit die pijpen komt
Bron?quote:Op maandag 21 oktober 2019 20:00 schreef Arkai het volgende:
[..]
De Hoogovens hadden een enorm goed plan uitgewerkt om een nieuwe en schone fabriek te bouwen alleen gaan ze die nieuwe fabriek nu niet in IJmuiden plaatsen maar ergens in India.
Wist je dat de hoogovens hier veel beter zijn dan die daar?quote:Op maandag 21 oktober 2019 19:32 schreef MadJackthePirate het volgende:
Beter al die troep naar India inderdaad. Dat is echte rommel wat daar uit die pijpen komt
diep triest.. is dit gewoon de opmaat naar een globale oorlog?quote:Op maandag 21 oktober 2019 18:58 schreef Nikonlover het volgende:
Dat was wel te verwachten toen de hoogovens zijn overgenomen door Tata. Alles naar India.
Al die hoge boetes zal ook wel niet meehelpen. MEt die strenge regels (die terecht zijn, want het is echt goor daar in de buurt te wonen) is het beter om de boel te verhuizen
quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:28 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
diep triest.. is dit gewoon de opmaat naar een globale oorlog?
Alle shit naar een andere land verplaatsen omdat wij graag de braafste van de klas willen zijn. Ja, want wij zijn er klaar voor hoor.. wij hebben ons aan de klimaatregeltjes gehouden. Oh wat is Europa toch een trots land. En de rest van de wereld niet! Jullie moeten boeten!
We helpen onze economie naar de tyfus, China wordt een absolute wereldmacht en wij steggelen over genederneutraal speelgoed.
Onze politici worden incompetenter met de dag.
Wat zie je dan graag. Dat Den Haag een paar miljard belastinggeld gaat uittrekken om de Hoogovens te nationaliseren?quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:28 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
diep triest.. is dit gewoon de opmaat naar een globale oorlog?
Alle shit naar een andere land verplaatsen omdat wij graag de braafste van de klas willen zijn. Ja, want wij zijn er klaar voor hoor.. wij hebben ons aan de klimaatregeltjes gehouden. Oh wat is Europa toch een trots land. En de rest van de wereld niet! Jullie moeten boeten!
We helpen onze economie naar de tyfus, China wordt een absolute wereldmacht en wij steggelen over genederneutraal speelgoed.
Onze politici worden incompetenter met de dag.
Vergeleken met de rest van de ontwikkelde wereld is tata best productief. je moet eens weten wat er allemaal in de VS staat, dan ga je spontaan huilen en snap je waarom staal naar de VS wordt geexporteerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 16:52 schreef kibo het volgende:
En dat het een hypermodern staalbedrijf is, is ook je reinste flauwekul.
Je bouwt niet zomaar even een staalfabriek en bestaande fabrieken kunnen echt wel effecienter gemaakt worden en meegaan met de tijd. Daarnaast blijft staal staal. Het gros van het staal wat verkocht wordt kon men 50-100 jaar geleden ook al maken, dus ook met die fabrieken van die leeftijd.quote:Dat was ms 25 jaar geleden zo, maar sindsdien zijn ze link en rechts ingehaald door de concurrentie.
Als NL moet kiezen tussen industrie, want NL kan niet alles wat de politiek wel wil, maar het huidige stikstofcrisis wel laat merken, dan kan NL best hun staalindustrie verliezen inderdaad.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 12:55 schreef Evertjan het volgende:
Ik zal er geen traan om laten als ze helemaal weg gaan uit Nederland
Daar heb je in overijsel, drente, groningen, friesland, zeeland, noord-brabant, gelderland, flevoland en limburg niks aan. Van utrecht weet ik het niet,quote:Op maandag 21 oktober 2019 19:28 schreef Fred2 het volgende:
Wel goed voor de stikstofuitstoot als de hoogovens zouden sluiten.
In de buurt van Zandvoort wel, is dan ook weer gunstig voor de F1quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 17:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar heb je in overijsel, drente, groningen, friesland, zeeland, noord-brabant, gelderland, flevoland en limburg niks aan. Van utrecht weet ik het niet,
Dat gaat zowiezo door.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 18:42 schreef Fred2 het volgende:
[..]
In de buurt van Zandvoort wel, is dan ook weer gunstig voor de F1
Klopt ja hier worden de knaken verdiend en de kennis/winst gaat naar India.quote:Op maandag 21 oktober 2019 20:00 schreef Arkai het volgende:
[..]
De Hoogovens hadden een enorm goed plan uitgewerkt om een nieuwe en schone fabriek te bouwen alleen gaan ze die nieuwe fabriek nu niet in IJmuiden plaatsen maar ergens in India.
quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:28 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
diep triest.. is dit gewoon de opmaat naar een globale oorlog?
Alle shit naar een andere land verplaatsen omdat wij graag de braafste van de klas willen zijn. Ja, want wij zijn er klaar voor hoor.. wij hebben ons aan de klimaatregeltjes gehouden. Oh wat is Europa toch een trots land. En de rest van de wereld niet! Jullie moeten boeten!
We helpen onze economie naar de tyfus, China wordt een absolute wereldmacht en wij steggelen over genederneutraal speelgoed.
Onze politici worden incompetenter met de dag.
Los daarvan ligt TATA Steel erg gunstig in IJmuiden met laden en lossen wat op zee gebeurt (!). Hierdoor kost het dus evenveel om een ton staal naar Amerika te transporteren per boot als dat het zou kosten om een ton staal naar Duitsland te transporteren per vrachtwagen. Van horen zegen zijn er ook een hoop staalsoorten die in kwaliteit nog niet in andere fabrieken te evenaren zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 10:22 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Klopt ja hier worden de knaken verdiend en de kennis/winst gaat naar India.
Ook wel erg voorspelbaar dat het een sterfhuisconstructie zou gaan worden.
Dat doen we al wel maximaal 25% in Europa, terwijl de VS importtarieven van 300% hanteert voor Chinees staal.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 00:08 schreef LXIV het volgende:
De staalfabrieken moeten wel eerlijk kunnen concurreren met China. Niet dat ze hier aan allerlei regels moeten voldoen en daar niet. Dan moet je hoge heffingen op importstaal uit China invoeren om dat te compenseren.
De werkloosheid is haast nog nooit zo laag geweest, maar oke. De extra mensen maar uit het buitenland halen zodat ze in NL in de fabriek kunnen werken.quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:28 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
diep triest.. is dit gewoon de opmaat naar een globale oorlog?
Alle shit naar een andere land verplaatsen omdat wij graag de braafste van de klas willen zijn. Ja, want wij zijn er klaar voor hoor.. wij hebben ons aan de klimaatregeltjes gehouden. Oh wat is Europa toch een trots land. En de rest van de wereld niet! Jullie moeten boeten!
We helpen onze economie naar de tyfus, China wordt een absolute wereldmacht en wij steggelen over genederneutraal speelgoed.
Onze politici worden incompetenter met de dag.
Dit echt helemaal!!! En de mensen die hier nu nog werkeloos zijn gaan echt nooit daar werken, anders hadden ze dat allang gedaanquote:Op woensdag 23 oktober 2019 13:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
De werkloosheid is haast nog nooit zo laag geweest, maar oke. De extra mensen maar uit het buitenland halen zodat ze in NL in de fabriek kunnen werken.
Tja, altijd triest dit soort zaken. Prima bedrijven worden in Europa opgekocht en de kennis van het maken van hoogwaardige producten en de werkgelegenheid verdwijnt naar landen die veelal wel hun eigen bedrijven beschermen.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 10:22 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Klopt ja hier worden de knaken verdiend en de kennis/winst gaat naar India.
quote:Tata Steel schrapt 1500 banen in Nederland
Tata Steel is van plan om zo'n 3000 banen in Europa te schrappen, hierbij zou het ook om 1500 Nederlandse banen gaan.
Henrik Adam, de Europese ceo van Tata Steel, heeft het plan om 3000 Europese banen te schrappen inmiddels bevestigd. In twee derde van de gevallen gaat het om kantoorfuncties. Volgens Reuters zou het gaan om 1500 van de 11.000 Nederlandse banen. Een goed ingevoerde bron binnen Tata Steel laat RTL Z weten dat de cijfers kloppen.
Frits van Wieringen van de Centrale Ondernemingsraad van Tata Steel zegt tegen RTL Z: "Dat zoveel banen verdwijnen in IJmuiden, is echt een no go. Het bedrijf is veel te gezond voor voor zulke drastische maatregelen."
Omlaag brengen werknemerskosten
De Europese staalmarkt verkeert al tijden in zwaar weer vanwege de hoge energiekosten. Afgelopen juni maakte Tata Steel al bekend het bedrijf te zullen reorganiseren, waarbij de leveringsketen moest worden gestroomlijnd en technologie slimmer zou worden ingezet om de efficiëntie te verbeteren. Ook zei Tata Steel te zullen inzetten op het omlaag brengen van de werknemerskosten.
Er zullen geen vestigingen worden gesloten, de ontslagen zijn met het oog op de 'enorme aantallen uitdagingen' waar het bedrijf voor staat. Een plan om een samenwerking aan te gaan met het Duitse ThyssenKrupp werd eerder dit jaar geblokkeerd door de Europese Commissie.
Zonder AF was KLM een schim geweest van wat ze nu zijn, als ze überhaupt nog hadden bestaan.quote:Op maandag 21 oktober 2019 19:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Ja dat kon iedereen je vooraf vertellen ja.
Net zo zalig als het huwelijk van KLM met air france...
Ik ben benieuwd naar de uitleg!quote:Op maandag 18 november 2019 21:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zonder AF was KLM een schim geweest van wat ze nu zijn, als ze überhaupt nog hadden bestaan.
Waren toen zware tijden (Irakoorlog, 9/11, etc) en KLM was te klein om alleen te overleven. Zijn toen al een tijd naarstig op zoek geweest naar een fusiepartner.quote:Op maandag 18 november 2019 21:18 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de uitleg!
In een krappe arbeidsmarkt met vollop mogelijkheden tot om/bijscholing is een rappe sluiting niet eens zo'n slecht idee maar blijkbaar gaat het daar niet om. Al jaren is er wereldwijd een overschot aan staal en ik heb niet de indruk dat daar verbetering in gaat komen, eerder een verslechtering.quote:Op maandag 18 november 2019 21:31 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Ik zie wat voordelen:
- Minder uitstoot lokaal
- Deze fabrieken verbruiken onwijs veel energie. Ontlasting van het overbelaste energienet. Aldus technisch weekblad verbruikt Tata 2% (!!!) van alle energie in Nederland. Er worden geen cijfers gegeven over de verdeling gas/elektra.
Ik werk zelf bij een massa productie bedrijf als programmeur. Wij zijn een relatief kleine speler (1500kW constant 24/5 elektra) en betalen +/-9 cent per kWh. Tata moet daarom wel minder betalen. Die lage prijzen geven niet echt aanleiding om groen te worden.
- De mensen die op straat worden gezet vinden echt wel een nieuwe uitdaging. Men schreeuwt om technisch geschoold en ongeschoold personeel. Beter nu dan in de crisisjaren.
Was er maar een sterke handelsunie die in staat was om op te treden tegen staaldumpen.quote:Op maandag 18 november 2019 21:00 schreef rutger05 het volgende:
Tja, we zouden onze eigen industrie in Europa beter kunnen en moeten beschermen.
Als de keuze is sluiten of de helft van de banen schrappen, dan maar het laatste. Zeker in een staalmarkt kun je je niet onttrekken aan de markt.quote:
Eens. Ik volg de staalprijs al een poosje niet meer. Oorzaken lage prijzen ?quote:Op maandag 18 november 2019 21:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In een krappe arbeidsmarkt met vollop mogelijkheden tot om/bijscholing is een rappe sluiting niet eens zo'n slecht idee maar blijkbaar gaat het daar niet om. Al jaren is er wereldwijd een overschot aan staal en ik heb niet de indruk dat daar verbetering in gaat komen, eerder een verslechtering.
China, het produceert zelfs circa 9x meer staal dan India die op plek 2 staat terwijl het een vergelijkbaar aantal inwoners heeft als India. China produceert circa de helft van alle staal van de jaarlijkse wereldwijde staalproductiequote:Op maandag 18 november 2019 21:57 schreef ArnoldG0342 het volgende:
[..]
En waar komt al dat aanbod vandaan?
De groeimarkt voor staal zit vooral in Afrika, het M.O. en Azie. Veel landen daar produceren zelf geen staal en kopen graag het goedkope chinese staal en daar kunnen de bedrijven in de EU en VS de concurrentie niet mee aan. In de EU stagneert de staalmarkt sinds de financiele crisis want vanaf die tijd is de economische groei in veel EU landen gestagneerd. Nu gaat de groei zelfs in Nederland en Duitsland afzwakken. De hoogovens in de EU zullen hun productie beter moeten aanpassen aan de binnenmarkt zodat ze niet afhankelijk zijn van export buiten de EU.quote:Op maandag 18 november 2019 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat wel slecht is, is wanneer China geen CO2-beperkingen, arbo-regels en dergelijke kent en hierdoor staal goedkoop kan produceren en op de markt kan dumpen. Zo worden 'nette' Europese bedrijven kapot gemaakt.
Een van de redenen dat de Europese staalbedrijven de concurrentie met China niet aankunnen is dat de Chinese bedrijven niet met allerlei CO2-normen e.d. te maken hebben. Dat geeft oneerlijke concurrentie. Want de Chinese staalmarkt zelf is helemaal niet efficient, zuinig met grondstoffen etc. Daarom ben ik ook voor invoerheffingenquote:Op maandag 18 november 2019 22:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De groeimarkt voor staal zit vooral in Afrika, het M.O. en Azie. Veel landen daar produceren zelf geen staal en kopen graag het goedkope chinese staal en daar kunnen de bedrijven in de EU en VS de concurrentie niet mee aan. In de EU stagneert de staalmarkt sinds de financiele crisis want vanaf die tijd is de economische groei in veel EU landen gestagneerd. Nu gaat de groei zelfs in Nederland en Duitsland afzwakken. De hoogovens in de EU zullen hun productie beter moeten aanpassen aan de binnenmarkt zodat ze niet afhankelijk zijn van export buiten de EU.
Die helpen wel de binnenmarkt te beschermen maar niet tegen het dumpen van chinees staal in de groeimarkten buiten de EU. Vandaar dat de europese staalproductie beter in de pas moet lopen met de vraag uit de interne markt.quote:Op maandag 18 november 2019 23:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook voor invoerheffingen
Dat valt mij nog mee.quote:
Ik hoorde dat het grotendeels kantoorpersoneel was dat ontslagen ging worden. Als ze die 1500 denken kunnen te ontslaan dan is er wellicht ook wat te veel.quote:Op dinsdag 19 november 2019 11:58 schreef kibo het volgende:
[..]
Dat valt mij nog mee.
Er zit ongeloofijk veel overhead in IJmuiden. Vooral in de service afdelingen zijn in de afgelopen jaren talloze koninkrijkjes gecreerd, inclusief bijbehorende managementlagen.
De bureaucratie is enorm toegenomen en baanbrekende projekten komen nauwelijks nog van de grond.
Dezelfde IJmuiden produktie kun je ook met 5000 werknemers bereiken.
China, die dumpt het goedkoper hier.quote:Op maandag 18 november 2019 21:57 schreef ArnoldG0342 het volgende:
[..]
Eens. Ik volg de staalprijs al een poosje niet meer. Oorzaken lage prijzen ?
Ik gok:
- Afkoelende mondiale economie
- Handels oorlogen (China VS USA)
- De auto maak industrie verbruikte altijd veel staal. Is daar minder productie?
En waar komt al dat aanbod vandaan?
Mijn idee, sluit die hele handel maar.quote:Op donderdag 28 november 2019 08:35 schreef Speekselklier het volgende:
Dan hebben dus nog maar 1500 man een baan in dit zwaar vervuilende bedrijf.
Dan hoeven we niet meer te roepen dat dit bedrijf open moet blijven voor de werkgelegenheid.
Vergeet je voor het gemak alle onderaanemers even.quote:Op donderdag 28 november 2019 08:35 schreef Speekselklier het volgende:
Dan hebben dus nog maar 1500 man een baan in dit zwaar vervuilende bedrijf.
Dan hoeven we niet meer te roepen dat dit bedrijf open moet blijven voor de werkgelegenheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |