Klopt, maar dan moet je nog wel zelf de radiatoren langs om het boost knopje in te drukken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 13:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
DBE heeft ook een boost stand.
Je kan met lagere aanvoertemperatuur stoken en dan met gebruik van de boost alsnog je huis indien nodig wat sneller opwarmen.
Ik vind het eigenlijk een knullig regelingtje van Jaga. Er is nu ook een compleet nieuwe uit.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 20:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, maar dan moet je nog wel zelf de radiatoren langs om het boost knopje in te drukken.
Jammer dat je dat niet vast kan instellen, dat bij x graden onder de ingestelde kamertemperatuur de boos er standaard bij komt.
Of ik heb een setting gemist in de handleiding
Maar goed, ook zonder boost gaat het best nog wel snel, kwestie van de WP wat eerder starten en je bent er ook..
Ik kon er geen merkbaar voordeel uit halen qua verbruik en heb echt heel wat getest...
Als je niet thuis bent overdag zal dat wel meer opleveren.
Oh ja, met die zomerstand doe ik niets maar inderdaad onhandig.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk een knullig regelingtje van Jaga. Er is nu ook een compleet nieuwe uit.
De zomerstand is helemaal belachelijk, moet je de zwarte kap eraf halen en klooien met dipswitches.
Ik zei niet voor niks, een artikel over Jaga, van Jaga.quote:Op maandag 20 januari 2020 11:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik neem die cijfers toch met een flinke korrel zout.
Tevens:quote:De truc van de netbeheerders
Het voorstel van GroenLinks is in het straatje van Liander
Twee weken geleden mocht ik van Liander een creditfactuur ontvangen voor door Liander uitgevoerde, maar niet door mij gevraagde, werkzaamheden, namelijk het verwijderen van de gasaansluiting uit mijn woning. Ik heb nooit beweerd dat ik niet wilde betalen voor het verwijderen van de aansluiting. Ik heb altijd aangegeven alleen te betalen indien Liander kan aantonen dat daar een wettelijke grondslag voor is. Dat is Liander de afgelopen 2,5 jaar niet gelukt. Hoewel ze mij alleen hebben laten weten dat de creditering om ‘moverende redenen’ was, bevestigde woordvoerder Jelle Wils aan de LC wat wij al 2,5 jaar weten: als er geen opdracht is, is er ook geen wettelijke grondslag om een factuur te sturen (‘Nota verwijdering gasmeter oninbaar’, LC 19 februari).
De woordvoerder liet en passant weten dat wij met deze ‘truc’ de kosten afwentelen op de resterende gasverbruikers, omdat deze daar via hun vastrecht voor betalen. Deze redenering klopt natuurlijk van geen kant, want mochten deze kosten in het vastrecht verwerkt zitten, dan wordt er gewoon voor betaald en is er geen reden om een factuur te sturen. Zoals woordvoerder Wils ongetwijfeld weet zijn de kosten van verwijdering níet in het vastrecht verwerkt, stuurt Liander derhalve een factuur voor verrichte werkzaamheden, maar worden de kosten op geen enkele manier afgewenteld op de resterende gasverbruikers.
Overigens staan de netbeheerders niet met lege handen: het nettoresultaat na belastingen was voor Alliander in 2019 hetzelfde als het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar: 253 miljoen. Indien Liander alle 4648 verwijderingen van 2019 zelf betaald had, was dat een aanslag van maar liefst 1,3 procent op het nettoresultaat van het moederbedrijf geweest. Degene die hier een truc uithaalt is Liander: zij suggereren dat het wettelijk verplicht is de aansluiting te verwijderen en dat de factuur daarvoor wettelijk gezien bij de gasverlater terechtkomt.
Dat is beide niet waar. Er is geen wettelijke verplichting tot het verwijderen van de aansluiting, wat ondersteund wordt door het feit dat een aantal netbeheerders tot 2019 gewoon slotjes voor onbepaalde tijd plaatste indien er geen gas gebruikt werd. Dit gebeurt trouwens in de praktijk nog steeds. Ook de factuur komt niet automatisch bij de gasverlater terecht: dat is pas het geval indien men eerder, op aandringen van de netbeheerder, opdracht gegeven heeft. Dit suggereren dat er een plicht is terwijl deze niet bestaat, is een handelwijze die sowieso geen schoonheidsprijs verdient. En al helemaal niet voor een semi-publieke instelling met een monopoliepositie, waarvan de aandelen in handen zijn van gemeenten en provincies, waarbij Fryslân met 12,65 procent een van de grote aandeelhouders is.
Het voorstel van GroenLinks waar Liander op wacht, is precies in het straatje van Liander: 50 procent van de verwijderingskosten wordt betaald door de gasverlater en 50 procent door de netbeheerder, die deze 50 procent mag verwerken in zijn vastrecht. Gelukkig heeft de ACM kortgeleden vastgesteld dat deze wijziging niet past in de huidige wetgeving.
In plaats van te wachten op de politiek en te proberen klanten op oneigenlijke wijze geld af te troggelen, zou het Liander sieren actief mee te denken aan een oplossing. Helaas is mijn ervaring dat Liander steeds nieuwe redenen zoekt om gasverlaters met een rekening op te zadelen, terwijl ze beter kan nadenken over oplossingen die minder geld kosten. Ik wil best helpen...
Stoofie
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondertiteling:
1: "Ik heb in de zomer van 2017 de cv-ketel vervangen door een warmtepomp, dus ik hoefde geen gas meer. Toen wilde Liander dat ik betaalde voor het weghalen van de aansluiting"
2: "Die rekening wilde ik niet betalen, want ik heb er nooit om gevraagd"
3: "Maar ze proberen nog steeds mensen wijs te maken dat ze moeten betalen voor het verwijderen van de aansluiting"
[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-02-2020 13:50:26 ]
quote:Op vrijdag 28 februari 2020 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[ afbeelding ]
Ingezonden stuk door user "Stoofie" van het Tweakers forum:
[..]
Tevens:Ik begrijp nog steeds niet waarom liander dit zo doet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Ondertiteling:
1: "Ik heb in de zomer van 2017 de cv-ketel vervangen door een warmtepomp, dus ik hoefde geen gas meer. Toen wilde Liander dat ik betaalde voor het weghalen van de aansluiting"
2: "Die rekening wilde ik niet betalen, want ik heb er nooit om gevraagd"
3: "Maar ze proberen nog steeds mensen wijs te maken dat ze moeten betalen voor het verwijderen van de aansluiting"
Enexis komt gewoon langs met een slot en dat was het.Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Als je een slot krijgt, is natuurlijk de vraag of dat een definitieve oplossing is.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds niet waarom liander dit zo doet.
Enexis komt gewoon langs met een slot en dat was het.
2,5 jaar geleden gezet en ik heb er wel voor betaald. Het was geloof ik 120 euro.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een slot krijgt, is natuurlijk de vraag of dat een definitieve oplossing is.
Heb je betaald voor het slot, overigens?
Tegenwoordig houden de netbeheerders aan dat een slotje voor 1 jaar is (en het kost geld).
Daarna zou je alsnog opdracht moeten geven om af te sluiten.
Mijn strategie is: contract bij gasleverancier opgezegd, 2 brieven ontvangen dat ik een gascontract moet afsluiten en daarna radiostilte. Opdracht geven doe ik niet, kijken wie de langste adem heeft.
Ok, maar dan heb je nog een meter én is die meter nog steeds aangesloten op het gasnet.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
2,5 jaar geleden gezet en ik heb er wel voor betaald. Het was geloof ik 120 euro.
Misschien als je opdracht geeft. Ik ben al bijna 1,5 jaar geen klant meer bij Stedin dus heb ook niets bij de geschillencommissie te zoeken.quote:Ik datcht dat er een uitspraak van de geschillencommisie was dat er alleen een redelijk bedrag moest worden betaald wat rond de 120 euro lag.
ja klopt, maar waarom zou je van je meter af willen? Hangt die in de weg? Die van mij hangt in mijn kelder en ik heb er geen last van.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, maar dan heb je nog een meter én is die meter nog steeds aangesloten op het gasnet.
De truc is natuurlijk om van die meter af te komen zonder dat het geld kost en die route hou ik aan.
BlueTooth76 meldt zichquote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Ah het goede nieuws is ook hier doorgedrongen!
We houden vol hoor! Er komt er moment dat de netbeheerders eerlijk gaan handelen. Helaas is er de nodige dwang nodig voor het zover is.
Nee, mij hangt hij ook niet in de weg.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja klopt, maar waarom zou je van je meter af willen? Hangt die in de weg? Die van mij hangt in mijn kelder en ik heb er geen last van.
bij mij in ieder geval niet.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, mij hangt hij ook niet in de weg.
Daar gaat het nu ook juist om.
De netbeheerders "vinden" dat je óf een contract moet afsluiten (maar heb geen gas nodig dus waarom zou ik) óf opdracht moet geven om de meter te verwijderen (maar hij hangt me niet in de weg).
Ze proberen consumenten op diverse manieren te "motiveren" om ze zover te krijgen, bijvoorbeeld met incasso's (veel geblaf, weinig bijten).
Ik ga natuurlijk geen opdracht geven om hun (!) meter te verwijderen, dan moet ik (!) er voor betalen
Neuh, jij bent vaste klant in o.a. dat topicquote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik me nog moet voorstellen
Bij mij gebeurt er ook al 14 maanden niets. "Nieuwe gevallen" zitten ze soms wat meer achter de broek, maar ook daar staan in het Tweakers topic wel standaardbrieven voor en anders heb je binnen een paar uur "maatwerk" om je netbeheerder mee om te oren te slaan.quote:
Netbeheerders zitten volgens mij af te wachten wat de politiek gaat doen maar kan me niet voorstellen dat dat voor jouw of mijn situatie veel uit gaat maken (in hun voordeel).quote:Ik heb mijn gasmeter nog met slotje en ik krijg geen enkele brief of overige correspondentie van enexis daarover.
ik heb dat allemaal niet hoeven te doen.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij mij gebeurt er ook al 14 maanden niets. "Nieuwe gevallen" zitten ze soms wat meer achter de broek, maar ook daar staan in het Tweakers topic wel standaardbrieven voor en anders heb je binnen een paar uur "maatwerk" om je netbeheerder mee om te oren te slaan.
Ik heb m'n contract opgezegd, 2 dreigbrieven gehad (dat ik een contract moest afsluiten) en niets betaald (en dus ook geen slotje).quote:Op vrijdag 28 februari 2020 18:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb dat allemaal niet hoeven te doen.
ik heb een telefoontje gepleegd, rekening betaald van ongeveer 120 euro en er is iemand langs geweest voor een slotje.
Dat was het....
Jij hebt het geluk van een slotje wat geplaatst is voordat Liander zich in een onmogelijke positie had gemanoeuvreerd en vervolgens een verwerpelijk KIWA rapportje heeft laten opstellen. Volgens dat rapport kan de veiligheid na plaatsing van een slotje niet langer dan 12 maanden gewaarborgd worden.quote:
Mooie tactiek. Ze kunnen niet het wetsartikel aanwijzen waaruit zou blijken dat jij moet betalen maar ze blijven wel schermen met "wettelijk verplichtingen" en "vorderingen" die vervolgens ook niet onderbouwd worden. Op uitgebreide mails waarin dat ter sprake komt wordt vervolgens niet inhoudelijk gereageerd en als je ze daarop wijst geven ze aan dat er "een verschil van inzicht is" en dat ze er niet meer op ingaan.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 18:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik wacht nog altijd met smart op de factuur van Liander. De bedrijfsjurist houdt bij hoog en bij laag vol dat Liander een vordering op mij heeft, maar kan ondanks aandringen maar niet vertellen waar die vordering uit bestaat. En als ik Liander bel kunnen de medewerkers niets van een vordering vinden.
ik zit bij enexisquote:Op vrijdag 28 februari 2020 18:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jij hebt het geluk van een slotje wat geplaatst is voordat Liander zich in een onmogelijke positie had gemanoeuvreerd en vervolgens een verwerpelijk KIWA rapportje heeft laten opstellen. Volgens dat rapport kan de veiligheid na plaatsing van een slotje niet langer dan 12 maanden gewaarborgd worden.
De enige reden die daarvoor in het rapport genoemd wordt, is dat 'men bij uitvoering van werkzaamheden zou kunnen vergeten dat er nog gas in de aansluitleiding zit'.
En dat is een vreemde redenatie, want eerder in hetzelfde rapport wordt gemeld dat een gasaansluiting veilig bevonden wordt wanneer deze aan een bepaalde NEN norm voldoet. Als je geen gas contract meer hebt, is die NEN norm ineens niet meer relevant volgens KIWA.
En daardoor mochten de netbeheerders ineens geen goedkope slotjes meer plaatsen voor onbepaalde tijd.
Koevlaas2 formule:quote:Op vrijdag 28 februari 2020 18:28 schreef Gieliovd het volgende:
Net mijn meterstanden doorgegeven voor de eindafrekening. Dan wordt je weer even geconfronteerd met het vastrecht en de prijs/kuub gas. Meh staat me toch tegen.
Wie heeft er nou de theorie ergens kort en duidelijk staan over het berekenen van het vermogen dat ik nodig heb voor een warmtepomp?
Monoblock of split moet ik nog bekijken. Ieder geval lucht en geen brine.
Ik lees voor redelijk geïsoleerd 55w/m2. Dan kom ik op 12kW ofzo.
Maar ik heb moeite met zo'n getal. Ik toets het liever aan mijn woning, dus soort isolatie etc.
Oh ja. Hoe oud is de woning?quote:Op vrijdag 28 februari 2020 18:38 schreef Gieliovd het volgende:
Mja... Ik woon hier nu een klein jaar, ik heb direct LL WP's geïnstalleerd in woon en slaapkamer. Daarnaast 7425W panelen gelegd.
Er komt nu een kleintje dus boven meer verwarmen.
Ieder geval... Verbruik is dus totaal onduidelijk. 2p huishouden.
Opwek 5.1 MWh vanaf 18 mei
Op de meter staat 4 MWh opwek
Verbruik 2MWh op de meter
Gas 1150 kuub
Dus ja... Is dat representatief voor een vrijstaand huis 213m2/1000 kuub? Ieder geval het gas is enorm laag. Elektra is ook weer afwijkend vanwege zware zwembad pomp die in de warme maanden 5 uur lang 1500 Watt pakt.
Vandaar... Ik vind het lastig.
Koevlaas geeft 6 KW maar ik verwarm veel met de airco![]()
Dan kom ik uit op 2,5kW. Dat klinkt als heel erg weinig voor ruim 100 m2.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Koevlaas2 formule:
(jaarverbruik aardgas / 1650) x 8 en afronden naar boven.
Is een redelijke indicatie.
Het is uiteraard een vuistregelquote:Op vrijdag 28 februari 2020 19:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dan kom ik uit op 2,5kW. Dat klinkt als heel erg weinig voor ruim 100 m2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |