Dat staat op mijn lijstje, maar eerst een dakkapel en nieuwe schuur.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Een beetje een serieuze klusser heeft kunstof geïsoleerde kozijnen met hr++ glas en screens op alle kozijnen (lelijk maar super extra isolererend).
Stond ff buiten met mijn vriendin, ze schrok zich dood toen het hete persgas werd losgelaten over de condensor, dat hoor je vrij hard sissen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:
Vandaag bij thuiskomst weer gewoon 20,5 graden. Blijft lastig, die defrosts. 5 graden vorst met droge lucht heeft een warmtepomp nou eenmaal minder moeite mee dan al dat vocht rond het vriespunt.
Hehe, ja.quote:Op donderdag 2 januari 2020 18:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Stond ff buiten met mijn vriendin, ze schrok zich dood toen het hete persgas werd losgelaten over de condensor, dat hoor je vrij hard sissen.
Een mooie lading stoom (damp ok) trok van de unit. #Lief dagboek.
Volgens haar ging de hele boel de lucht in.
tussen -2 en 2 krijg ik altijd defrosts....quote:Op donderdag 2 januari 2020 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:
Vandaag bij thuiskomst weer gewoon 20,5 graden. Blijft lastig, die defrosts. 5 graden vorst met droge lucht heeft een warmtepomp nou eenmaal minder moeite mee dan al dat vocht rond het vriespunt.
Hehe, ja, herkenbaar.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:59 schreef athlonkmf het volgende:
Ik had een lang weekendje weg de thermostaat 2 graden lager gezet. Heel fijn.. blijkt dat er totaal geen besparing is, want toen ik thuis ben, moest de warmtepomp zo hard werken dat de besparing a 15kWh gemiddeld per dag, teniet was gedaan. Ging 45kWh verstoken. En de dag daarop moest warmtepomp ook weer langer en harder werken dan normaal, want de vloer was dus nog niet helemaal terug op warmte. Minder buffer dus.
Nu weer redelijk normaal. Op de defrosts na.
Heb je vloerverwarming op de bgg?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hehe, ja, herkenbaar.
In november en december op vergelijkbare dagen om en om een nacht mét en zonder nachtverlaging verwarmd.
Besparing? Niet vast te stellen, zo wisselend waren de resultaten.
Een beetje meer wind, windrichting, zonnetje erbij, defrosts, zeg het maar.
Wel moest m'n warmtepomp 's ochtends veel harder werken én was het 's ochtends kouder als ik uit bed kwam.
Ik stook nu 24/7 op 21 graden (ingesteld op 20,5 en dan wordt het 21 tot 21,5).
Nee, heb ik net aangevuld met een ninja-edit.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb je vloerverwarming op de bgg?
Oh heb ik ook.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, heb ik net aangevuld met een ninja-edit.
Alleen Jaga convectoren + DBE.
Zie ook aanvulling: ik draai nu met de WP begrensd op 50% vermogen (14kW Zubadan) dus dan is opwarmen iets meer werk, denk ik. Vorig seizoen warmde het sneller op.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh heb ik ook.
Voor mijn gevoel is nachtverlaging zeker nuttig. Met jaga is het in notime warm.
Maar ligt denk ik ook aan het weer, verlagen bij hogere temp en dan opstoken bij 0C en veel vocht werkt natuurlijk averechts.
Maar nooit de test gedaan.
14KW is wel erg hoog!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zie ook aanvulling: ik draai nu met de WP begrensd op 50% vermogen (14kW Zubadan) dus dan is opwarmen iets meer werk, denk ik. Vorig seizoen warmde het sneller op.
Maar als het eenmaal warm is, heeft hij er totaal geen moeite mee om het warm te houden.
Vandaar dat ik hoop op strenge vorst om verder te testen
Ja, 14kW is waarschijnlijk 2x te groot voor deze woning. Als deze ooit versleten is kies ik denk ik een 8kW, afhankelijk van hoever ze tegen die tijd kunnen terug moduleren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
14KW is wel erg hoog!
Ik heb 8kw en ik merk dat ie aan zijn top capaciteit zit.
Maar bij droge vorst werkt ie al veel beter weer.
Nou zit zelf in de techniek, maar dat finetunen is idd echt nodig in de praktijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, 14kW is waarschijnlijk 2x te groot voor deze woning. Als deze ooit versleten is kies ik denk ik een 8kW, afhankelijk van hoever ze tegen die tijd kunnen terug moduleren.
Ik was een beetje eigenwijs en wilde een Zubadan.
De installateur ken ik al 22 jaar (weet dat ik eigenwijs ben) en die vond het wel mooi allemaal Het is wel een prachtige installatie geworden.
Het zal hier niet koud worden iig
Met een 24/7 naloop van de secundaire pomp + wat tunen (o.a. niet meer stoken met stooklijn maar puur op thermostaat en Ta range tussen 30 en 40 graden) + vermogen beperken is het overmatige pendelen overigens wel vrijwel verholpen.
Verder doe ik ook maar wat, heb op zich geen verstand van warmtepompen en kan nog geen expansievat vervangen (al moet dat te leren zijn) maar door 2 stookseizoenen experimenteren met de settings ken ik het apparaat beter dan de installateur
Voor mij is nachtverlaging wel besparend (21normaal, 20 "nacht"). ipv 45kWh op 24/7 met minimaal vermogen verbruik ik gemiddeld 15kWh.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hehe, ja, herkenbaar.
In november en december op vergelijkbare dagen om en om een nacht mét en zonder nachtverlaging verwarmd.
Besparing? Niet vast te stellen, zo wisselend waren de resultaten.
Een beetje meer wind, windrichting, zonnetje erbij, defrosts, zeg het maar.
Wel moest m'n warmtepomp 's ochtends veel harder werken én was het 's ochtends kouder als ik uit bed kwam.
Geen vloerverwarming, alles met Jaga convectoren + DBE.
Ik stook nu 24/7 op 21 graden (ingesteld op 20,5 en dan wordt het 21 tot 21,5).
klopt inderdaad. Ik heb om 8uur geen behoefte aan warmte bij 17 graden een bakje koffie en dan weg.. In de middag pas wik het warmer hebben. Nachtverlaging zal dan meer zin hebben omdat het overdag dan ook scheelt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Leuk om te zien dat iedereen hier een andere "strategie" heeft
Uiteindelijk verschilt het denk ik ook behoorlijk of je overdag veel thuis bent en hoeveel comfort je verwacht.
En ik ben vrijwel de heel week thuis, als ik werk zit ik vaak achter een bureau video's te monteren of foto's door Lightroom te halen. Dan is 17 graden wel wat koudquote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:08 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
klopt inderdaad. Ik heb om 8uur geen behoefte aan warmte bij 17 graden een bakje koffie en dan weg.. In de middag pas wik het warmer hebben. Nachtverlaging zal dan meer zin hebben omdat het overdag dan ook scheelt.
ik heb mijn halve leven in een huis gewoon met 1 gaskachel in de woonkamer. smorgen was de woonkamer 10 graden maar de kachel ging echt pas in de middag aan. Slaapkamer was in de winter gewoon 5 graden op echt koude dagen vroor het gewoon. smorgens 17 graden voelt voor mij aan als luxe.
dat snap ik... en heeft nachtverlaging bijna geen zin.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En ik ben vrijwel de heel week thuis, als ik werk zit ik vaak achter een bureau video's te monteren of foto's door Lightroom te halen. Dan is 17 graden wel wat koud
Het is vooral afhankelijk van het systeem. Want iedereen heeft het net weer anders geregeld.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Leuk om te zien dat iedereen hier een andere "strategie" heeft
Uiteindelijk verschilt het denk ik ook behoorlijk of je overdag veel thuis bent en hoeveel comfort je verwacht.
Heh, juist omdat ik in m'n jeugd met een gaskachel en heel veel truien heb geleefd, wil ik nu in de winter in een korte broek/tshirt door het huis kunnen rondlopen. Vandaar de 20-21 graden overalquote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:08 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik heb mijn halve leven in een huis gewoon met 1 gaskachel in de woonkamer. smorgen was de woonkamer 10 graden maar de kachel ging echt pas in de middag aan.
Op thuiswerkdagen op huiskantoor gebruik ik dan weer de LL-warmtepomp. De LW-warmtepomp doet dan net of ik niet thuis ben.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En ik ben vrijwel de heel week thuis, als ik werk zit ik vaak achter een bureau video's te monteren of foto's door Lightroom te halen. Dan is 17 graden wel wat koud
Als je het snel behaaglijk krijgt met de Jaga DBE dan staat je aanvoertemperatuur te hoog.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 11:54 schreef Edwink het volgende:
Bij Java dbe of radiatoren verwarm je met convectie warmte en is het sneller behaaglijk in de ruimte,
DBE heeft ook een boost stand.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 13:08 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als je het snel behaaglijk krijgt met de Jaga DBE dan staat je aanvoertemperatuur te hoog.
Het voordeel van DBE is volgens mij niet dat je huis sneller warm is maar dat je LT of ZLT kan stoken.
Ik net zo, als ik thuis ben loop ik in dunne trui of T-shirt. Lekker 21-22 savond op de bank.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:31 schreef athlonkmf het volgende:
Heh, juist omdat ik in m'n jeugd met een gaskachel en heel veel truien heb geleefd, wil ik nu in de winter in een korte broek/tshirt door het huis kunnen rondlopen. Vandaar de 20-21 graden overal
Op thuiswerkdagen op huiskantoor gebruik ik dan weer de LL-warmtepomp. De LW-warmtepomp doet dan net of ik niet thuis ben.
De airco krijgt de zolder veel sneller en effiecinter warm
klopt, maar ik ben echt te lui om achter de kachel te kruipen en die in te drukken. Daar heb ik echt geen domotica voor in mijn huis. Ik heb hem al eens opgemeten om te zien of er geen zwave schakelaar tussen past. En dan in combi met een aanwezigheids sensor.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 13:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
DBE heeft ook een boost stand.
Je kan met lagere aanvoertemperatuur stoken en dan met gebruik van de boost alsnog je huis indien nodig wat sneller opwarmen.
Een warmtepomp is ontworpen en gemaakt om het warmteverlies van je woning te compenseren. Dat doet deze ook goed als deze goed is ingesteld.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:59 schreef athlonkmf het volgende:
Ik had een lang weekendje weg de thermostaat 2 graden lager gezet. Heel fijn.. blijkt dat er totaal geen besparing is, want toen ik thuis ben, moest de warmtepomp zo hard werken dat de besparing a 15kWh gemiddeld per dag, teniet was gedaan. Ging 45kWh verstoken. En de dag daarop moest warmtepomp ook weer langer en harder werken dan normaal, want de vloer was dus nog niet helemaal terug op warmte. Minder buffer dus.
Nu weer redelijk normaal. Op de defrosts na.
Als je hem een half jaar uitzet moet die dan een half jaar weer opwarmen?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 18:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een warmtepomp is ontworpen en gemaakt om het warmteverlies van je woning te compenseren. Dat doet deze ook goed als deze goed is ingesteld.
Het opwarmen gaat daarom heel traag en kost dus ook veel energie. Daarom heeft het lager en hoger zetten van de kamerthermostaat eerder een negatief effect op de energierekening en confort dan een positief effect.
Het effect zelf is afhankelijk van vele factoren en kan dus heel groot negatief zijn of nauwelijks merkbaar negatief.
quote:Op zaterdag 4 januari 2020 19:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je hem een half jaar uitzet moet die dan een half jaar weer opwarmen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |