abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 oktober 2019 @ 16:19:15 #1
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_189549022
Beste allemaal,

Onlangs hebben wij een vouwwagen gekocht (Jamet Arizona uit 2014).
Nu zit ik te spelen met het idee om hier vaste electra in aan te leggen.
Zijn er hier mensen die dit al hebben gedaan, en eventueel tips hebben?

Mijn idee was om een losse CEE kabel te kopen, een vast aansluitpunt maken op de vouwwagen zelf en van daaruit een aantal wandcontactdozen aanbrengen op verschillende punten.
Het lijkt mij namelijk van toegevoegde waarde zodat ik niet overal losse kabels of stekkerdozen heb lopen.
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
pi_189550108
Ja

Van die stopcontacten voor in je tuin, met een klepje. Pvc slangen en een aardlek.
.
pi_189551643
Plaats er bij voorkeur een aardlekautomaat in. Het is altijd maar de vraag of een vage camping-installatie voorzien is van goedwerkende zekeringen en 30mA aardlekschakelaars.

Kies een aardlekautomaat die uitschakelt bij een lekstroom van 30mA en een amperage passend bij de draaddikte die je wil gebruiken en het vermogen wat je wilt kunnen aansluiten.

Een CEE aansluitpunt zoals ook op caravans aanwezig is, is bij de betere kampeerwinkels te koop.

Gebruik draden van voldoende dikte voor het beoogde doel. 1,5mm2 aderdikte wanneer je op maximaal 10 ampère wil afzekeren en 2,5mm2 wanneer je op 16 ampère wil afzekeren. Neem in een voertuig altijd bedrading met soepele koperkern.

Gebruik contactdozen met een klepje. Niko heeft mooie witte en zwarte buitenstopcontacten in het assortiment die je hiervoor kunt gebruiken.

Werk bedrading weg in pvc leidingen (bijvoorbeeld k25 goot) en gebruik voor aftakkingen die zich niet in de doos van een stopcontact bevinden een lasdoosje.
pi_189551765
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Plaats er bij voorkeur een aardlekautomaat in. Het is altijd maar de vraag of een vage camping-installatie voorzien is van goedwerkende zekeringen en 30mA aardlekschakelaars.

Kies een aardlekautomaat die uitschakelt bij een lekstroom van 30mA en een amperage passend bij de draaddikte die je wil gebruiken en het vermogen wat je wilt kunnen aansluiten.

Een CEE aansluitpunt zoals ook op caravans aanwezig is, is bij de betere kampeerwinkels te koop.

Gebruik draden van voldoende dikte voor het beoogde doel. 1,5mm2 aderdikte wanneer je op maximaal 10 ampère wil afzekeren en 2,5mm2 wanneer je op 16 ampère wil afzekeren. Neem in een voertuig altijd bedrading met soepele koperkern.

Gebruik contactdozen met een klepje. Niko heeft mooie witte en zwarte buitenstopcontacten in het assortiment die je hiervoor kunt gebruiken.

Werk bedrading weg in pvc leidingen (bijvoorbeeld k25 goot) en gebruik voor aftakkingen die zich niet in de doos van een stopcontact bevinden een lasdoosje.
Wel iets om rekemingee te houden is dat de wcds aangesloten kunnen worden met soepel snoer.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:11:45 #5
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_189562495
Wel adereindhulzen gebruiken?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  Moderator dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:20:59 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189572433
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:11 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Wel adereindhulzen gebruiken?
Bij soepele geleiders/meeraderige draden altijd adereindhulzen gebruiken.
pi_189585099
Heb je overal 220 nodig? Een collega heeft begin dit jaar op veel verschillende plaatsen usb poorten in zijn caravan gemaakt. Vaak was stroom nodig om zaken op te laden of voor een klein leeslampje, beide werkt prima via usb. Is wel lastiger netjes te maken, maar als je er hobby aan hebt.
live your fears, fear your live
pi_189585639
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Plaats er bij voorkeur een aardlekautomaat in. Het is altijd maar de vraag of een vage camping-installatie voorzien is van goedwerkende zekeringen en 30mA aardlekschakelaars.

Kies een aardlekautomaat die uitschakelt bij een lekstroom van 30mA en een amperage passend bij de draaddikte die je wil gebruiken en het vermogen wat je wilt kunnen aansluiten.
En ook niet onbelangrijk: Neem een 2-polige automaat. Dus niet de standaard 1P+N maar een variant die daadwerkelijk beide polen beveiligt.

Het is op de camping maar de vraag of de bruine draad in je aansluitsnoer de fase is. Bij een CEE WCD zou het moeten kloppen (maar is ook niet altijd...) maar als je met verloopstekkers naar Schuko moet werken dan past het ineens op 2 manieren.

Misschien kom je zelfs in landen terecht waar ze 230V tussen de fasen hebben en krijg je 2 fasen aangeboden via de blauwe CEE.

Kortom, ook de blauwe draad maar beveiligen. ;)
pi_189593191
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:22 schreef XanderH het volgende:

[..]

En ook niet onbelangrijk: Neem een 2-polige automaat. Dus niet de standaard 1P+N maar een variant die daadwerkelijk beide polen beveiligt.

Het is op de camping maar de vraag of de bruine draad in je aansluitsnoer de fase is. Bij een CEE WCD zou het moeten kloppen (maar is ook niet altijd...) maar als je met verloopstekkers naar Schuko moet werken dan past het ineens op 2 manieren.

Misschien kom je zelfs in landen terecht waar ze 230V tussen de fasen hebben en krijg je 2 fasen aangeboden via de blauwe CEE.

Kortom, ook de blauwe draad maar beveiligen. ;)
In Nederland is een 2 polige automaat al de standaard ;)
  donderdag 24 oktober 2019 @ 07:35:39 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189593324
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 06:59 schreef Makrolon het volgende:

[..]

In Nederland is een 2 polige automaat al de standaard ;)
en een-polige AARDLEk-automaten ben ik zelfs in de meest obscure landen nog niet tegengekomen.
Tot nooit .......
pi_189600512
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 06:59 schreef Makrolon het volgende:
In Nederland is een 2 polige automaat al de standaard ;)
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 07:35 schreef Speekselklier het volgende:
en een-polige AARDLEk-automaten ben ik zelfs in de meest obscure landen nog niet tegengekomen.
Ehm, nee. Jullie missen mijn punt.

De standaard aardlekautomaat in Nederland is niet 2-polig, maar 1-polig met meegeschakelde nul.
Ja, daar sluit je 2 polen op aan:

Maar deze automaat beveiligt maar 1 pool op overbelasting of kortsluiting. De nul wordt alleen maar meegeschakeld. Zoals ook te zien op het schema wat ze op deze automaten drukken:


Normaal is er niets mis met een 1P+N automaat (jullie beiden huizen zullen er mee vol zitten! kijk maar!) waarmee je enkel de faseleiding beveiligt op overbelasting en kortsluiting en de nul schakelt, maar als je op de camping de stekker andersom insteekt dan zijn fase en nul ineens verwisseld en wordt het wel een issue. ;)

Een 2P aardlekautomaat is echt niet standaard! Sterker nog toen ik een tijd geleden een B10 30mA 2P aardlekautomaat zocht ben ik wegens verkrijgbaarheid maar voor een losse aardlekschakelaar en losse automaat gegaan. 2P aardlekautomaten bestaan ook wel degelijk maar ik vond geen leverancier die een B10 variant op voorraad had...
  donderdag 24 oktober 2019 @ 18:02:19 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189600765
misschien vergis ik me maar:
Een aardlekautomaat meet de stroom (verschil) tussen de fase en nul.
Of hij nou anders om zit of dat je nou -120v en +120v hebt het gaat er om dat de stroom die via de ene kant de caravan in gaat aan de andere kant terugkomt.

als die niet gelijk is, dan moet ie beide polen afschakelen.
1P kan dus niet meer dan 16a zijn en de ander minder.


Dat doet elke aardlek-automaat toch zo??
Tot nooit .......
pi_189600856
@Speekselklier de aardlekbeveiliging zal prima werken ja. Maar een aardlekautomaat biedt daarnaast ook beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting. Als je dat niet hoeft neem je een aardlekschakelaar.

Er staat niet voor niets een "N" bij één van de aansluitklemmen. Als je niet zeker bent dat je daar een nul op aansluit (want stekker past op meerdere manieren) dan moet je dat component niet toepassen.
  donderdag 24 oktober 2019 @ 18:11:40 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189600925
stuur me eens een link van de juiste die je hebt gevonden?? ben wel benieuwd.
Tot nooit .......
pi_189601106
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 18:11 schreef Speekselklier het volgende:
stuur me eens een link van de juiste die je hebt gevonden?? ben wel benieuwd.
Bijvoorbeeld: https://www.installatievakwinkel.nl/ge-606873-vp6-dpca60b10030

Hier een datablad van de fabrikant: https://apps.geindustrial(...)y_ed12-13_989607.pdf



Zie in het schema de thermische en magnetische beveiliging op beide polen. Merk ook op dat deze geen klem gemarkeerd als "N" heeft, dat komt omdat het dus niet uitmaakt of je de fase links of rechts schroeft...

In landen waar ze nog een 230/127V net hebben (delen van België, volgens mij heel Scandinavië) zijn dit soort producten waarschijnlijk beter verkrijgbaar want daar is 2-polig beveiligen gewoon verplicht. Niet te verwarren met 2-polig schakelen wat we hier inderdaad ook standaard doen.
pi_189601235
Winkels verstrekken ook niet altijd even duidelijke info helaas...

Deze automaat moet je dus niet plaatsen in je vouwwagen: https://www.elektrobode.n(...)10ka-2csr275140r1105 (want is 1P+N)
Deze is prima: https://www.elektrobode.n(...)HEAQYAyABEgIBX_D_BwE (is 2P)

De artikelnaam is echter precies hetzelfde. :')

In de specificaties staat het gelukkig wel juist. Dit staat bij de eerste, dat wil je dus niet:
quote:
Uitvoering 1P+N
Meeschakelende nul Ja
Aantal beveiligde polen 1
  donderdag 24 oktober 2019 @ 20:24:59 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189603970
ok....
alle abb aardlekautomaten bij mij zijn 1234, nooit bedacht dat dit het verschil was.

ik snap jouw verhaal ik ben alleen niet overtuigd dat het bij aardlek-automaten uitmaakt. (overbelasting op maar 1 van de polen resulteert in een aardlek). ik ga me eens inlezen...

Maar voor TS: voor de zekerheid dan maar 2P.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 24-10-2019 20:36:25 ]
Tot nooit .......
pi_189608837
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:24 schreef Speekselklier het volgende:
ok....
alle abb aardlekautomaten bij mij zijn 1234, nooit bedacht dat dit het verschil was.

ik snap jouw verhaal ik ben alleen niet overtuigd dat het bij aardlek-automaten uitmaakt. (overbelasting op maar 1 van de polen resulteert in een aardlek). ik ga me eens inlezen...

Maar voor TS: voor de zekerheid dan maar 2P.
Ik snap je gedachtengang dat stroom in = stroom uit, en dat daarom de automaat ook op de nul beveiligen niet zoveel boeit, maar in het geval van een stekkerbeveiliging (of een onbetrouwbare elektriciteitsbron) kun je niet zeker zijn dat de fase ook aan het fasedeel van je alamat komt. Als je een automaat 1P+N de fase aansluit op N is de werking ook niet gegarandeerd. Het kan ervoor zorgen dat eventuele foutstromen of overbelasting de automaat deze niet kan meten en zo niet wordt aangesproken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_189611137
M.i is de aardlekfunctie belangrijker dan overbelasting. Aardlek willen ze weleens weglaten of overbruggen ivm het feit dat vocht storingen kan geven op de installatie.

Vaak is de installatie wel normaal gezekerd op 10A of 16A
.
pi_189611514
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 11:08 schreef Fer het volgende:
M.i is de aardlekfunctie belangrijker dan overbelasting. Aardlek willen ze weleens weglaten of overbruggen ivm het feit dat vocht storingen kan geven op de installatie.
Prima, als je de beveiliging op kortsluiting / overbelasting minder belangrijk vindt dan neem je geen aardlekautomaat maar gewoon een aardlekschakelaar. :)
quote:
Vaak is de installatie wel normaal gezekerd op 10A of 16A
Of 6A, of 4A...

In het geval van mijn caravan heb ik er een B10 automaat tussen gezet omdat de interne bekabeling helemaal in 1,5mm² is uitgevoerd. Fijner idee voor die enkele keer dat de camping een 16A aansluiting aanbiedt.

En 10A is voor mij meer dan voldoende. Het zwaarste apparaat wat ik bij heb is een 1000W waterkoker, verder alleen maar kleine verbruikers (LED verlichting, koelkast, kachelventilator, waterpomp, USB lader).
pi_189614534
Ieder zijn keuze, maar 16A wordt steeds vaker aangeboden. En met de stijgende gasprijzen en op meer plekken verbod op barbecuen wordt electrisch koken/grillen ook populairder.

Dan zou ik persoonlijk 2.5 gebruiken en afzekeren op 16A of alleen een aardlek.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')