abonnement Unibet Coolblue
pi_189540424
Stel ik wil scheiden van mijn vrouw en ik zit in het volgend situatie

* Ik (man) verdien bruto 2100 euro p/m , dit betreft een WIA uitkering.
* Mijn partner (vrouw) verdient bruto 7000 euro p/m , zij is accountant.

Heb ik als man zijnde recht op alimentatie? Als dit zo is hoeveel mag ik dan per maand beuren van mijn vrouw?

extra info: huwelijkscontract betreft een ''Beperkte gemeenschap van goederen''. Alles wat vóór de huwelijk van mij en haar was , blijft van mij en haar. Alles wat we hebben gespaard of opgebouwd ná het moment van trouwen is gezamenlijk. Zij is begonnen met haar werk nadat we zijn getrouwd , ik kreeg mijn uitkering al veel langer al ruim voordat we getrouwd waren.

We zijn nu sinds 7 jaar getrouwt.
pi_189540487
Ja, er is (natuurlijk) geen verschil tussen man en vrouw als het om alimentatie gaat.

Ook jij, als man, hebt in de beschreven situatie alimentatierecht en omgekeerd heeft jouw vrouw na de scheiding een alimentatieplicht aan jou.

Los van de details, hebben jullie na de echtscheiding allebei recht op 50% van het gezamenlijk inkomen, na aftrek van noodzakelijke kosten.

Dus de grondregel is: gezamenlijk inkomen is in jullie geval ¤9100 per maand. Dat is dus ¤4550 per persoon. Dat betekent dat jij dus per maand nog recht hebt op het verschil, te weten ¤2450 alimentatie per maand.

Maar in de praktijk is het ingewikkelder, want misschien kan jouw vrouw die ¤2450 niet betalen omdat zij gebonden is aan allerlei vaste lasten (zoals een hypotheek).

Daarnaast wordt het verhaal ook een stuk ingewikkelder als er kinderen zijn, uiteraard.
pi_189540514
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:36 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ja, er is (natuurlijk) geen verschil tussen man en vrouw als het om alimentatie gaat.

Ook jij, als man, hebt in de beschreven situatie alimentatierecht en omgekeerd heeft jouw vrouw na de scheiding een alimentatieplicht aan jou.

Los van de details, hebben jullie na de echtscheiding allebei recht op 50% van het gezamenlijk inkomen, na aftrek van noodzakelijke kosten.

Dus de grondregel is: gezamenlijk inkomen is in jullie geval ¤9100 per maand. Dat is dus ¤4550 per persoon. Dat betekent dat jij dus per maand nog recht hebt op het verschil, te weten ¤2450 alimentatie per maand.

Maar in de praktijk is het ingewikkelder, want misschien kan jouw vrouw die ¤2450 niet betalen omdat zij gebonden is aan allerlei vaste lasten (zoals een hypotheek).

Daarnaast wordt het verhaal ook een stuk ingewikkelder als er kinderen zijn, uiteraard.
We hebben allebei geen schulden gelukkig. We hebben wel 2 kinderen.
pi_189540554
neem een adviseur in de hand met verstand van zaken, ga er maar vanuit dat je (ex)vrouw dit ook gaat doen.

kost wel wat, maar zo word je in ieder geval niet genaaid
pi_189540561
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:39 schreef Eindelozeputt het volgende:

[..]

We hebben allebei geen schulden gelukkig. We hebben wel 2 kinderen.
Heb je al een idee wat er gaat gebeuren met de kinderen na de echtscheiding? Wordt het een 50/50 regeling of een omgangsregeling, etc?

Wanneer er kinderen bij zijn betrokken, verandert er wel iets belangrijks: de rechter zal altijd uitgaan van het belang van de kinderen. Voor de kinderen moet de situatie ná de scheiding zoveel mogelijk lijken op de situatie vóór de scheiding.

Als jij bijvoorbeeld voor de kinderen zorgde en jouw vrouw werkte, dan is het het beste als dat na de scheiding precies hetzelfde blijft. Dat kan gunstig zijn voor jou m.b.t. de woning.
pi_189540581
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:43 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Heb je al een idee wat er gaat gebeuren met de kinderen na de echtscheiding? Wordt het een 50/50 regeling of een omgangsregeling, etc?

Wanneer er kinderen bij zijn betrokken, verandert er wel iets belangrijks: de rechter zal altijd uitgaan van het belang van de kinderen. Voor de kinderen moet de situatie ná de scheiding zoveel mogelijk lijken op de situatie vóór de scheiding.

Als jij bijvoorbeeld voor de kinderen zorgde en jouw vrouw werkte, dan is het het beste als dat na de scheiding precies hetzelfde blijft. Dat kan gunstig zijn voor jou m.b.t. de woning.
50/50 regeling. We zorgden allebei voor de kids. We deden alles samen en willen het ook zo houden.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 oktober 2019 @ 23:45:40 #7
408813 crew  trein2000
pi_189540593
Zsm advocaat er bij halen. Win gewoon eens advies in. Dan weet je precies waar je staat. Dit is te belangrijk om even te hobbyen op een forum. Eerste gesprek is vaak gratis.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189540596
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:44 schreef Eindelozeputt het volgende:

[..]

50/50 regeling. We zorgden allebei voor de kids. We deden alles samen en willen het ook zo houden.
Maar niet meer in dezelfde woning, neem ik aan?
pi_189540626
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:45 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Maar niet meer in dezelfde woning, neem ik aan?
Dat weet ik dus niet want het is een sociale huurwoning en ik weet niet wie er recht op zal hebben. Sociale huurwoning had ik al voor het trouwen op mijn naam gezet. Zij kwam na huwelijk bij me intrekken.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 oktober 2019 @ 23:50:27 #10
408813 crew  trein2000
pi_189540658
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:47 schreef Eindelozeputt het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet want het is een sociale huurwoning en ik weet niet wie er recht op zal hebben. Woning had ik al voor het trouwen op mijn naam gezet. Zij kwam na huwelijk bij me intrekken.
Mogen jullie zelf bepalen. Als je er niet uitkomt zal de rechter er over beslissen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189540697
Uiteraard is het het beste om juridisch advies in te winnen, zoals hierboven verschillende keren opgemerkt. Ik ben geen advocaat en kan niet garanderen dat mijn informatie juist is. Wel heb ik helaas praktijkervaring met een vergelijkbare situatie gehad.

Mijn eerste advies is overigens: niet scheiden. Denk er nog een tijdje over na. Wat er ook aan de hand is, het kan mogelijk nog worden uitgepraat, opgelost of simpelweg worden geaccepteerd. Een echtscheiding is heel erg vervelend.

Het grootste struikelblok is vaak de woning. Advies: verlaat deze woning niet! Ga niet demonstratief je koffers pakken en ergens anders wonen (ik hoop niet dat je dit al hebt gedaan, ga anders gewoon terug).

Omdat jouw vrouw het meeste verdient, ligt het m.i. voor de hand dat zij een andere woning gaat zoeken.
pi_189540715
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:53 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Uiteraard is het het beste om juridisch advies in te winnen, zoals hierboven verschillende keren opgemerkt. Ik ben geen advocaat en kan niet garanderen dat mijn informatie juist is. Wel heb ik helaas praktijkervaring met een vergelijkbare situatie gehad.

Mijn eerste advies is overigens: niet scheiden. Denk er nog een tijdje over na. Wat er ook aan de hand is, het kan mogelijk nog worden uitgepraat, opgelost of simpelweg worden geaccepteerd. Een echtscheiding is heel erg vervelend.

Het grootste struikelblok is vaak de woning. Advies: verlaat deze woning niet! Ga niet demonstratief je koffers pakken en ergens anders wonen (ik hoop niet dat je dit al hebt gedaan, ga anders gewoon terug).

Omdat jouw vrouw het meeste verdient, ligt het m.i. voor de hand dat zij een andere woning gaat zoeken.
ja ik ga over paar dagen een advocaat onder de arm nemen. Dat komt dan wel goed uit voor mij. Lekker dan. Ik heb zojuist de jackpot gewonnen. Sociale huurwoning blijft van mij + 2500 euro per maand. Dat is niet niks. En tot wanneer krijg ik dat dan?
  Moderator zondag 20 oktober 2019 @ 23:57:44 #13
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_189540728
In een sociale huurwoning wonen als er per maand 9000 euro binnen komt 8)7
pi_189540743
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:56 schreef Eindelozeputt het volgende:

[..]

ja ik ga over paar dagen een advocaat onder de arm nemen. Dat komt dan wel goed uit voor mij. Lekker dan. Ik heb zojuist de jackpot gewonnen. Sociale huurwoning blijft van mij + 2500 euro per maand. Dat is niet niks. En tot wanneer krijg ik dat dan?
Dat weet ik niet precies, want de wet daarover is enkele jaren geleden nog gewijzigd. Maar dat kun je wel eenvoudig opzoeken. Minstens 5 jaar, maar misschien ook nog langer, bijvoorbeeld tot het jongste kind 12 is, ofzo.
pi_189540747
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:57 schreef Momo het volgende:
In een sociale huurwoning wonen als er per maand 9000 euro binnen komt 8)7
De bekende scheefwoners.
pi_189540751
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:57 schreef Momo het volgende:
In een sociale huurwoning wonen als er per maand 9000 euro binnen komt 8)7
Ja vind ik wel zo fijn. Geen gezeik met een eigen huis. Als er iets kapot gaat bel ik even de woningbouw op komen ze het fijn repareren voor mij , gratis. Tegenwoordig kosten huizen veelte duur nergens voor nodig.
pi_189540766
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:58 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat weet ik niet precies, want de wet daarover is enkele jaren geleden nog gewijzigd. Maar dat kun je wel eenvoudig opzoeken. Minstens 5 jaar, maar misschien ook nog langer, bijvoorbeeld tot het jongste kind 12 is, ofzo.
Er gaat binnenkort nieuwe wetgeving in als ik het zo snel even google. Vanaf 1 jan 2020 gaat de schaar er flink in. Dus ik denk dat zijn vrouw de scheiding nog wel even zal rekken tot het nieuwe jaar :D
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189540768
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:58 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat weet ik niet precies, want de wet daarover is enkele jaren geleden nog gewijzigd. Maar dat kun je wel eenvoudig opzoeken. Minstens 5 jaar, maar misschien ook nog langer, bijvoorbeeld tot het jongste kind 12 is, ofzo.
Minstens 5 jaar 2500 euro per maand in mijn portomonee dus? Dat is dus even tellen:

Bruto 2500 , ronden we af naar 2000 euro netto per maand.

2000 x 12 x 5 = 120.000 euro netto.

Dat is toch echt een lotterij die je dan wint als uitkering trekkert.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 oktober 2019 @ 00:01:10 #19
408813 crew  trein2000
pi_189540773
Ho waar komt die 2500 ineens vandaan?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189540782
Ga er wel vanuit dat jouw vrouw een hele dure advocaat in de arm zal nemen. Die zal haar ten eerste adviseren een zo duur mogelijke woning te gaan huren. Dat drukt namelijk haar besteedbaar inkomen wat beschikbaar is voor de alimentatie. En daarnaast zal die advocaat zoveel mogelijk trucs proberen te verzinnen om de alimentatie zo laag mogelijk te houden. Daar zal je dus zelf ook een goede advocaat tegenover moeten zetten.

Wettelijk is het geloof ik verplicht dat jullie eerst met een moderator gaan praten; om er samen uit te komen.
pi_189540795
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 00:00 schreef Eindelozeputt het volgende:

[..]

Minstens 5 jaar 2500 euro per maand in mijn portomonee dus? Dat is dus even tellen:

Bruto 2500 , ronden we af naar 2000 euro netto per maand.

2000 x 12 x 5 = 120.000 euro netto.

Dat is toch echt een lotterij die je dan wint als uitkering trekkert.
quote:
Hoe lang duurt de alimentatieplicht?

Als je gescheiden bent na 1 juli 1994, dan gelden de volgende wettelijke termijnen van de alimentatieduur:

- Een periode van twaalf jaar als er sprake is van een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.

- Een periode van maximaal vijf jaar als het huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en jullie geen kinderen hebben. De alimentatieduur is dan net zo lang als de duur van het huwelijk.

De termijn gaat in op de dag dat je scheiding wordt opgenomen in de burgerlijke stand van de gemeente.

Ga je scheiden na 1 januari 2020
, dan gelden de volgende wettelijke termijnen van de alimentatieduur:

- De partneralimentatie is gelijk aan de helft van de duur van het huwelijk met een maximum van vijf jaar.

- Zijn er kinderen onder de 12, dan kan de alimentatiegerechtigde aanspraak maken op partneralimentatie tot het jongste kind 12 jaar wordt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189540797
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 00:00 schreef Eindelozeputt het volgende:

[..]

Minstens 5 jaar 2500 euro per maand in mijn portomonee dus? Dat is dus even tellen:

Bruto 2500 , ronden we af naar 2000 euro netto per maand.

2000 x 12 x 5 = 120.000 euro netto.

Dat is toch echt een lotterij die je dan wint als uitkering trekkert.
Het verhaal begint nu als een soort grap te klinken.

Vind ik prima, maar dan haak ik verder af.

Een echtscheiding is, zoals ik zei, een buitengewoon vervelende kwestie. Je moet het eigenlijk niet willen.
pi_189540801
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:36 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ja, er is (natuurlijk) geen verschil tussen man en vrouw als het om alimentatie gaat.

Ook jij, als man, hebt in de beschreven situatie alimentatierecht en omgekeerd heeft jouw vrouw na de scheiding een alimentatieplicht aan jou.

Los van de details, hebben jullie na de echtscheiding allebei recht op 50% van het gezamenlijk inkomen, na aftrek van noodzakelijke kosten.

Dus de grondregel is: gezamenlijk inkomen is in jullie geval ¤9100 per maand. Dat is dus ¤4550 per persoon. Dat betekent dat jij dus per maand nog recht hebt op het verschil, te weten ¤2450 alimentatie per maand.

Maar in de praktijk is het ingewikkelder, want misschien kan jouw vrouw die ¤2450 niet betalen omdat zij gebonden is aan allerlei vaste lasten (zoals een hypotheek).

Daarnaast wordt het verhaal ook een stuk ingewikkelder als er kinderen zijn, uiteraard.
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 00:06:21 #24
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_189540822
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:59 schreef Eindelozeputt het volgende:

[..]

Ja vind ik wel zo fijn. Geen gezeik met een eigen huis. Als er iets kapot gaat bel ik even de woningbouw op komen ze het fijn repareren voor mij , gratis. Tegenwoordig kosten huizen veelte duur nergens voor nodig.
Sociale huur is bedoeld voor mensen die niet duurder kunnen betalen. Niet voor mensen met een dik inkomen die meer geld willen overhouden. Die lage huurprijs is puur subsidie vanuit de overheid.
pi_189540836
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 00:03 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Het verhaal begint nu als een soort grap te klinken.

Vind ik prima, maar dan haak ik verder af.

Een echtscheiding is, zoals ik zei, een buitengewoon vervelende kwestie. Je moet het eigenlijk niet willen.
Als je vrouw niet kan koken dan moetje het wel willen geloof me maar. Ik ben strontziek geworden door 7 jaar stront te eten. Genoeg is genoeg. En die 2500 euro doe ik in me portomonee. Kan ik vaak mee naar de hoeren. 1 beurtje via internetdate kost 30 euro ongeveer. 2000 euro netto betekend goede handel voor mij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')