abonnement Unibet Coolblue
pi_189517081
Hallo, onlangs was in het nieuws dat ze 1000 nieuwe Junior KYC/CDD Analisten zoeken bij de banken. Nu dacht TS als ik me even alvast bijschool door zo'n WFT Basis te halen dan heb ik al een stapje voor op de competitie.

Maar als ik zoek op WFT Basis lijkt het alsof je nergens gewoon zonder onzin direct het examen kunt afnemen. Ik zie overal cursus aanbieders zoals NIBE SVV of LOI of NIVE die 600+ euro vragen voor een cursus en dan zit er soms niet eens het examen bij inbegrepen! De enige aanbieder die ik zie is Lindenhaeghe die 130 vraagt voor het examen.

Maar dat vind ik gek? Ik neem aan dat het examen toch gewoon van de overheid is net zoals theorie examen rijbewijs? Het kan toch niet zo zijn dat je voor een overheidspapiertje alleen via een particulier bedrijf examen kan afnemen?

Overigens hetzelfde voor de WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Is daar uberhaupt een examen voor? Ik zie wederom allemaal cursusfabrieken die 1.2k vragen voor 3 dagen training, maar wederom zonder examen inbegrepen?

Lekkere verkapte vorm van rentenieren overigens, wanneer je de facto gedwongen bent om een papiertje te halen voor je employability en je dit alleen van een commerciele cursusboer kunt afnemen. ;(
etc
pi_189517234
Dit soort cursusjes worden toch altijd door de werkgever betaald?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189517237
Het zijn gecertificeerde bedrijven die de examens conform regelgeving afnemen. Bij een rijexamen moet je daar ook gewoon voor betalen en dat is hier niet anders. Niet zeuren en gewoon lappen dus.
pi_189517278
Ik zie zelf niet waarom een cursus van 3 dagen je een enorm voordeel zou geven op andere sollicitanten. Als je relevante ervaring hebt, dat is een voordeel.
pi_189517404
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:09 schreef snabbi het volgende:
Ik zie zelf niet waarom een cursus van 3 dagen je een enorm voordeel zou geven op andere sollicitanten. Als je relevante ervaring hebt, dat is een voordeel.
Omdat het soms een eis of een pre is in een vacature?
Somebody that I used to know
pi_189517455
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit soort cursusjes worden toch altijd door de werkgever betaald?
Volgens mij wordt je dan indirect in de maling genomen door je werkgever. Ik had ooit een sollicitatie lopen als klantenservicemedewerker voor de ASR. Hiervoor was een WFT Basis nodig om dit te mogen doen. De werkgever (Unique) zei: wij betalen dit wel voor je. Maar dan moest je wel een contract tekenen voor een geamortiseerde lening van 800 euro. Ofwel: als jij de cursus niet haalde of tussentijds stopte met de functie, dan moest JIJ die 800 euro terugbetalen aan Unique.

De meeste WFT cursussen die ik zie kosten 1. geen 800 euro en 2. je kan het examen blijkbaar al voor 150 euro afnemen. Dus Unique loopt lekker de kosten van de cursus te overschatten. Ik ga ervan uit dat dit bij de meeste werkgevers zo is, die het model van "wij betalen de opleiding wel" gebruiken om je 10k schuld aan te praten terwijl je het zelf gewoon voor minder had kunnen doen.
etc
pi_189517485
Maar 800¤ voor een cursus is op zich toch niet onredelijk? Of wel? Wat denk je wat een simpele office-cursus of een boekhoudcursus kost? (maar die zijn ongetwijfeld ook overpriced)
Somebody that I used to know
pi_189517499
(ik volg dit wel even want misschien wil ik 'm ook wel halen. Privé).
Somebody that I used to know
pi_189517621
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:28 schreef Postbus100 het volgende:
Maar 800¤ voor een cursus is op zich toch niet onredelijk? Of wel? Wat denk je wat een simpele office-cursus of een boekhoudcursus kost? (maar die zijn ongetwijfeld ook overpriced)
Ja dat is een andere vraag. Van wat ik lees online is het WFT examen vrij pittig, met name omdat (allegedly) je veel listige vragen tegenkomt die niet in (gratis) oefenexamens te vinden zijn. Daardoor is het moeilijk om er op eigen houtje voor te oefenen. Misschien dat zo'n cursus je dan wel gewoon perfect goed klaarstoomt om het examen te halen. Al heb ik er nog geen gezien die een garantie op slagen aanbieden.

De prijs zelf zal vast wel te verantwoorden zijn. Maar het is meer gek dat de overheid je ten eerste dwingt om een certificaat te halen (door de wetten) en vervolgens je alleen maar laat kiezen uit commerciele aanbieders om uberhaupt het examen te kunnen afnemen. In principe betaal je toch al belasting met je inkomstenbelasting en BTW, dit is dan gewoon een extra belasting. Verder lijkt het me gewoon een gek iets om over te laten aan de markt, het is niet alsof marktwerking ervoor zorgt dat je betere examens krijgt, laat staan snellere service, aangezien je als nog 1 maand moet wachten op de uitslag van een digitaal meerkeuze examen.
etc
pi_189518154
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:25 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:

[..]

Volgens mij wordt je dan indirect in de maling genomen door je werkgever. Ik had ooit een sollicitatie lopen als klantenservicemedewerker voor de ASR. Hiervoor was een WFT Basis nodig om dit te mogen doen. De werkgever (Unique) zei: wij betalen dit wel voor je. Maar dan moest je wel een contract tekenen voor een geamortiseerde lening van 800 euro. Ofwel: als jij de cursus niet haalde of tussentijds stopte met de functie, dan moest JIJ die 800 euro terugbetalen aan Unique.

De meeste WFT cursussen die ik zie kosten 1. geen 800 euro en 2. je kan het examen blijkbaar al voor 150 euro afnemen. Dus Unique loopt lekker de kosten van de cursus te overschatten. Ik ga ervan uit dat dit bij de meeste werkgevers zo is, die het model van "wij betalen de opleiding wel" gebruiken om je 10k schuld aan te praten terwijl je het zelf gewoon voor minder had kunnen doen.
Ik volg af en toe wat cursusjes en ik heb de facturen gezien, die kosten vele factoren meer dan 800 euro.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189518193
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:39 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
De prijs zelf zal vast wel te verantwoorden zijn. Maar het is meer gek dat de overheid je ten eerste dwingt om een certificaat te halen (door de wetten) en vervolgens je alleen maar laat kiezen uit commerciele aanbieders om uberhaupt het examen te kunnen afnemen. In principe betaal je toch al belasting met je inkomstenbelasting en BTW, dit is dan gewoon een extra belasting. Verder lijkt het me gewoon een gek iets om over te laten aan de markt, het is niet alsof marktwerking ervoor zorgt dat je betere examens krijgt, laat staan snellere service, aangezien je als nog 1 maand moet wachten op de uitslag van een digitaal meerkeuze examen.
Ik vind het eigenlijk logisch dat de overheid dit overlaat aan commerciele partijen omdat ze geen zin hebben om dit te regelen en er een illusie heerst dat vrije markt dingen goedkoper maakt.
Ik snap niet de logica tussen belasting betalen en de kosten van dit cursusje.

Er zijn heel veel dingen die verplicht zijn door de overheid die door commerciële partijen worden geregeld, zoals een autoverzekering, ziektekostenverzekering, zelf woonruimte (want je mag officieel niet buiten overnachten). Wat dacht je van geld wat alleen maar kan lopen via een bankrekening, waarbij de bank een commerciele partij is.

Maar het komt er eigenlijk op neer dat je de kosten te hoog vind omdat je de illusie had dat je met weinig kosten zogenaamd een stapje voor hebt op sollicitanten?

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 19-10-2019 18:30:41 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189518336
Ik zou me niet al teveel zorgen maken om dat cursusje, de grootbanken weten van gekkigheid niet waar ze die mensen vandaan moeten halen; KYC en compliance zijn nu even de nieuwe GDPR.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_189518442
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 16:53 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
De enige aanbieder die ik zie is Lindenhaeghe die 130 vraagt voor het examen.
Die vragen 149. Ex BTW. En dat is niet alleen het examen, maar inclusief lesmateriaal voor zelfstudie. Veel voordeliger zal lastig worden, schat ik in.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
Maar het komt er eigenlijk op neer dat je de kosten te hoog vind omdat je de illusie had dat je met weinig kosten zogenaamd een stapje voor hebt op sollicitanten?
Lijkt er sterk op, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189518500
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:39 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:

[..]

Ja dat is een andere vraag. Van wat ik lees online is het WFT examen vrij pittig, met name omdat (allegedly) je veel listige vragen tegenkomt die niet in (gratis) oefenexamens te vinden zijn. Daardoor is het moeilijk om er op eigen houtje voor te oefenen. Misschien dat zo'n cursus je dan wel gewoon perfect goed klaarstoomt om het examen te halen. Al heb ik er nog geen gezien die een garantie op slagen aanbieden.

De prijs zelf zal vast wel te verantwoorden zijn. Maar het is meer gek dat de overheid je ten eerste dwingt om een certificaat te halen (door de wetten) en vervolgens je alleen maar laat kiezen uit commerciele aanbieders om uberhaupt het examen te kunnen afnemen. In principe betaal je toch al belasting met je inkomstenbelasting en BTW, dit is dan gewoon een extra belasting. Verder lijkt het me gewoon een gek iets om over te laten aan de markt, het is niet alsof marktwerking ervoor zorgt dat je betere examens krijgt, laat staan snellere service, aangezien je als nog 1 maand moet wachten op de uitslag van een digitaal meerkeuze examen.
Ik deed het examen en paar weken geleden. Toen ik thuis kwam, zat de uitslag al in mijn mailbox.
pi_189518605
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk logisch dat de overheid dit overlaat aan commerciele partijen omdat ze geen zin hebben om dit te regelen en er een illusie heerst dat vrije markt dingen goedkoper maakt.
Ik snap niet de logica tussen belasting betalen en de kosten van dit cursusje.

Er zijn heel veel dingen die verplicht zijn door de overheid die door commerciële partijen worden geregeld, zoals een autoverzekering, ziektekostenverzekering, zelf woonruimte (want je mag officieel niet buiten overnachten). Wat dacht je van geld wat alleen maar kan lopen via een bankrekening, waarbij de bank een commerciele partij is.

Maar het komt er eigenlijk op neer dat je de kosten te hoog vind omdat je de illusie had dat je met weinig kosten zogenaamd een stapje voor hebt op sollicitanten?
Nee, ik wil best 150 neertellen voor een examen als dat mijn kans redelijkerwijs vergroot op een KYC functie van 2400-2750 van wat ik zie qua startsalarissen. ZIJ (de banken) hebben nu een tekort waardoor er voor mij een kans ontstaat om te kunnen zij instromen vanuit een andere studieachtergrond. Maar ik zal vast niet de enige zijn die vanuit een andere achtergrond solliciteert, als ik dan een WFT Basis op eigen hand heb gehaald dan bewijst dat iets sterker mijn eigen motivatie en heb ik meer relevante financiele kennis.

Wat betreft de andere zaken die je noemt heb je wel een punt. Al vind ik de kosten van een bankrekening niet zo groot om echt aanstoot te nemen en vind ik verzekeringskosten wel redelijk voor wat ze zijn; dat is een collectieve afspraak die je maakt waar de maatschappij denk ik wel van baat. Voor accreditatie daarentegen vind ik het toch een ander verhaal; ik vind de huidige opzet meer lijken op een beaurocratisch cartel, zij bepalen ergens een paar regels, pretenderen dat hiervoor een examen nodig is, en laten je vervolgens met dwang dit particulier afnemen. (Voor cursussen betalen vind ik niet erg, maar voor het mogen afnemen van een examen is absurd).
etc
pi_189518650
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:50 schreef Samhain het volgende:

[..]

Ik deed het examen en paar weken geleden. Toen ik thuis kwam, zat de uitslag al in mijn mailbox.
Hmm dat is wat ik online erover heb gelezen. Misschien was die informatie dan outdated, mijn fout.
etc
pi_189518855
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:59 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:

[..]

Hmm dat is wat ik online erover heb gelezen. Misschien was die informatie dan outdated, mijn fout.
Het instituut waar ik leerde communiceerde binnen 48 uur. Ik had de uitslag dus ook helemaal nog niet verwacht.
pi_189524918
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Die vragen 149. Ex BTW. En dat is niet alleen het examen, maar inclusief lesmateriaal voor zelfstudie. Veel voordeliger zal lastig worden, schat ik in.
[..]

Lijkt er sterk op, ja.
Dat plus 100 euro betalen voor 3 oefenexamens is eigenlijk genoeg voor WFT basis. Vergeleken met de andere WFT-examens, is basis best makkelijk.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189549626
Dukers en Baelemans is altijd wel betaalbaar:

Digitaal zelfstudiepakket (incl. 4 gratis oefenexamens) + examenvoucher: ¤ 276

Overigens zoeken ze momenteel zoveel personeel dat ik mij misschien niet eens druk zou maken om van tevoren (en op eigen kosten) mijn Wft Basis te behalen. Als je het wel doet dan inderdaad naar een goedkope aanbieder zoeken zoals hierboven. Kies in ieder geval voor zelfstudie. Klassikaal is m.i. voor Basis niet nodig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')