abonnement Unibet Coolblue
pi_189515444
Hallo een vraag over lichtschakelaars.

Ik hoop dat het antwoord eenvoudig is want uitgebreide uitleg word lastig met deze wirrewar aan draden in huis :P

het zit zo ik heb een lamp boven op de overloop en twee schakelaars voor die lamp,zowel beneden een schakelaar en boven een schakelaar.

als het licht brand en ik zet hem boven uit met de schakelaar dan krijg ik hem beneden niet meer aan.

andersom hetzelfde: als het licht aan is en ik zet hem met de schakelaar van beneden uit dan kan ik hem vervolgens via boven niet meer aanzetten.

dus wanneer de ene schakelaar uit staat sluit hij dus de andere schakelaar af waardoor deze niet meer bediend kan worden.

ikke nie snap,is er een simpele wisseling van draden die het probleem doet fixen of is er meer aan de hand?
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:48:29 #2
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_189515459
Zoek even op hotelschakeling.

Als het goed is gaan er 2 zwarte schakeldraden van de ene schakelaar naar de andere, en dan van de bovenste schakelaar één zwarte draad naar het lichtpunt. Ergens zit het niet goed aangesloten (er van uitgaande dat het ooit wel heeft gewerkt)
pi_189515506
Eerst spanningsloos maken, draai dan de schakelaars eraf en vertel van iedere schakelaar:
- hoeveel draden erin zitten
- welke kleuren deze hebben
- waar ze op aangesloten zitten

Van de laatste is het van belang welke op het p-contact zit. Een foto van de achterkant van de schakelaar is ook goed.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_189515522
Ja ik ken het principe van hotelschakeling maar er is totaal geen mogelijkheid om na te gaan waar alle bedrading heengaan achter de schakelaars.

zelfs de kleur van de draden kloppen niet zo is zwart schakel of aardedraad en verderop weer als bruin draad gebruikt.

ik zal fotos maken word vervolgd
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:55:44 #5
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_189515540
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 14:53 schreef Svenkooij het volgende:
Ja ik ken het principe van hotelschakeling maar er is totaal geen mogelijkheid om na te gaan waar alle bedrading heengaan achter de schakelaars.

zelfs de kleur van de draden kloppen niet zo is zwart schakel of aardedraad en verderop weer als bruin draad gebruikt.
Tja, dan kunnen wij toch ook niet zeggen hoe je het moet aansluiten?
pi_189515803
Nee groot gelijk,fotos gemaakt maar vertelt niks meer dan ik al zei dus ga wel even verder prutsen en wat omwisselen her en der.
pi_189516055
Zoals je het vertelt heb je dit:
L=bruin
N=Blauw
S=Zwart
X=schakelaar
O=lampje
1
2
3
4
5
L-----\ /------S----------\ /-----S---\
       X                   X           |   
        \                 /            O
                                       |
N-------------------------------------/

Je wil dit:

1
2
3
4
5
L-----\ /------S----------\ /-----S---\
       X                   X           |   
        \------S----------/            O
                                       |
N-------------------------------------/

Om te achterhalen wat je hebt, moet je meten. Het makkelijkste is werken met een spanningszoeker. Oh ja, en gewoon de schakelaars even uit de muur trekken, zodat je aansluitingen kan controleren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 19-10-2019 15:43:14 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_189516543
ja als ik het begrijp wat ik zie is er denk ik inderdaad maar 1 schakeldraad tussen de beide schakelaars want zie maar 2 zwarte. 1 komt van boven de lamp vandaan en eentje van beneden van de andere schakelaar.

dus zou niet mogelijk zijn in dit geval zonder een kabel te trekken?

aardedraad als 2e schakeldraad gebruiken zou niet lukken zeker? want weet niet of er ergens anders nog aftakkingen zitten,straks zet ik stroom op het aardecircuit :D
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:53:18 #9
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_189517089
Kan ook zijn dat er oorspronkelijk een Franse wisselschakeling gebruikt is:

https://www.wikiwand.com/nl/Wisselschakeling

Hier verwacht je inderdaad maar 1 zwarte draad tussen schakelaar 1 en lamp en een zwarte tussen schakelaar 2 en lamp.
pi_189517266
Ah ja het lijkt er wel op ja! dit huis komt uit 1907 dus het zou goed kunnen,verdomde fransen altijd :P

Maar hoe ziet de mogelijkheid er uit om van een franse wisselschakeling naar een hotelschakeling over te stappen?
pi_189517401
Als je de draden niet kan volgen dan meet je de weerstand. Bij hoge weerstand heb je niet dezelfde draad, bij lage weerstand wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189517409
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 16:53 schreef ralfie het volgende:
Kan ook zijn dat er oorspronkelijk een Franse wisselschakeling gebruikt is:

https://www.wikiwand.com/nl/Wisselschakeling

Hier verwacht je inderdaad maar 1 zwarte draad tussen schakelaar 1 en lamp en een zwarte tussen schakelaar 2 en lamp.
Deze is verboden in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189517421
Draden doorverbinden zodat de lamp altijd aan staat. Klikaanklikuit ontvanger tussen fitting en lamp, en achter elke schakelaar een klikaanklikuit zender. Op elkaar inleren en klaar.
pi_189517596
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:21 schreef Makrolon het volgende:
Draden doorverbinden zodat de lamp altijd aan staat. Klikaanklikuit ontvanger tussen fitting en lamp, en achter elke schakelaar een klikaanklikuit zender. Op elkaar inleren en klaar.
Dit is wel een goeie inderdaad ik wist niet dat zoiets er was. ik heb zelf alleen degene die je in het stopcontact moet doen.

En mocht het een franse wisselschakeling zijn dan is dat probleem ook opgelost aangezien het niet erg veilig is als ik zo lees. verboden of niet het zou natuurlijk best kunnen dat ooit ene doe het zelver dit in elkaar heeft gebreid
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')