abonnement Unibet Coolblue
pi_189513220
Een vriend van mij, gaat vaak over mijn grenzen heen. Ik neem mezelf steeds voor om mijn grenzen beter te bewaken, maar hij gaat ook steeds genuanceerder te werk. Uiteindelijk draait hij het zo dat ik ''gewoon niet zo moeilijk moet doen''. Op mijn beurt heb ik het idee dat hij mij een beetje gebruikt voor de uitvoering van zijn eigen plannetjes..

Het is namelijk zo dat die vriend en ik nog wat gemeenschappelijke vrienden hebben. Daarnaast hebben we elk onze eigen vriendenkring. Hij wil mij ook altijd ''meeslepen'' als hij met zijn eigen vriendenkring heeft afgesproken. Ik denk omdat hij hen niet zo heel vaak meer spreekt, en mij dan wel eens soort ''veilige'' haven vindt om mee te nemen (om mee heen- en weer te reizen etc.)

Ik vind die vrienden van hem opzich prima lui, maar ik heb er zelf verder niet zo veel mee. Ik deel ook niet de geschiedenis die zij wel met elkaar delen, en val daardoor qua gesprek een beetje buiten de boot vaak. Ook heb ik simpelweg niet heel veel interesse in hen, het is net zoiets als dat je opeens met je collega's staat te borrelen : het moet en het is op zich niet ongezellig, maar je staat liever met je eigen maten.

Nu weet die vriend dat ik daar niet zo veel behoefte aan heb om met zijn vrienden te chillen, dus als hij daar duidelijk over is, dat ik zeg ''Ah oke, nou ik maak wel andere plannen''.

Maar omdat hij mij toch mee wil hebben, doet hij de situatie vaak anders voor dan deze uiteindelijk blijkt te zijn. Eerst deed hij dat vrij rigoureus. Dan zei hij : ''Doen we een BBQ'tje bij mij in de tuin en pietje, henkie en keesie (gezamenlijke vrienden) zijn er ook''. Vervolgens stapte ik 8 km op de fiets, kwam ik bij hem aan, bleek de BBQ opeens bij een kerel thuis te zijn die ik nauwelijks ken.

Daar heb ik toen iets van gezegd, en toen hij het nog een keer flikte heb ik gewoon rechtsomkeert gemaakt. Niet zozeer omdat ik het echt vreselijk vond om met die andere mensen een biertje te drinken, maar om een statement te maken dat hij mij niet onder ''valse'' voorwendselen ergens heen moet lokken, terwijl hij al lang weet dat er een heel ander plannetje klaar ligt.

Inmiddels gebruikt hij een andere tactiek, en dat is namelijk dat hij voorstelt om iets te gaan doen, maar naar mate het dichterbij komt, veranderen er steeds meer kleine details aan het initiele plan. Bij de eerste wijziging denk ik nog ''hmm ok'', bij de tweede al iets meer ''dit is niet helemaal wat we afgesproken hadden'' en bij de derde wijziging is het hele initiele plan verdwenen en gaan we totaal iets anders doen.

Recent voorbeeld is bijvoorbeeld dit:

1. Ik krijg een berichtje of we eind van de middag een borrel gaan doen bij onze stam kroeg en daarna uiteten, met nog een gemeenschappelijke vriend erbij. En zeg : ja goed plan;
2. Twee dagen later krijg ik een berichtje dat een van zijn vrienden (die daar in de buurt woont) een nieuw huis heeft gekocht, en dat we heel even langs gaan om daar te kijken. Nou oke prima, die gast wil even zijn nieuwe huis laten zien;
3. Een uur van tevoren blijkt dat die maat van hem (dus niet van mij) ook een schaal lasagna heeft gemaakt en dat we dus bij die maat blijven eten, fifa spelen, en dan uiteindelijk rond een uur of 23:00 de stad in gaan om dan in een totaal andere club uit te gaan.

Toen ik dat hoorde, zegde ik af. Immers besefte ik mij weer : ik ben er weer ingeluisd, het plan dat aanvankelijk door hem was geschetst is weer compleet veranderd. Hartstikke aardig van die kerel dat hij lasagna maakt hoor, maar ik zit dan dus vanavond te eten bij een kerel die ik nauwelijks ken, die gemeenschappelijke vriend die zou komen komt helemaal niet, ik heb hier gewoon geen behoefte aan.

In zijn ogen ben ik een party pooper en is het onaardig tegenover die vriend van hem die helemaal al inkopen heeft gedaan. In mijn ogen word ik weer op een slinkse wijze meegetrokken in een plannetje waar ik niet op zit te wachten.

Wat vinden jullie nou ? Ben ik een zeikerd en moet ik gewoon een beetje gezellig doen en mee gaan, of heb ik hier een punt?
pi_189513450
Wat heb je überhaupt te zoeken bij iemand die jou voor jouw gevoel gebruikt en niet serieus neemt, ook niet als je aangeeft wat het met je doet?
Ik denk dat je het onnodig ingewikkeld maakt en je niet echt meer van vriendschap kan spreken als je hem zulke intenties en tactieken toe wil dichten. Je zou ook kunnen denken dat sommige mensen nu eenmaal wat impulsiever zijn met wat minder vastomlijnde plannen en het niet per se een plan is van hem om jou te paaien en zijn zin door te drijven.

Prima als je liever hebt dat afspraken gewoon nagekomen worden, maar als dat nou eenmaal zo gaat rondom hem zijn jullie misschien gewoon niet zo geschikt vriendschapsmateriaal (meer). Daar hoeft hij geen manipulatieve zak voor te zijn, voordat jij een definitieve grens zou mogen trekken.
  Moderator zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:28:45 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189513495
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 12:24 schreef Scary_Mary het volgende:
Wat heb je überhaupt te zoeken bij iemand die jou voor jouw gevoel gebruikt en niet serieus neemt, ook niet als je aangeeft wat het met je doet?
Ik denk dat je het onnodig ingewikkeld maakt en je niet echt meer van vriendschap kan spreken als je hem zulke intenties en tactieken toe wil dichten. Je zou ook kunnen denken dat sommige mensen nu eenmaal wat impulsiever zijn met wat minder vastomlijnde plannen en het niet per se een plan is van hem om jou te paaien en zijn zin door te drijven.

Prima als je liever hebt dat afspraken gewoon nagekomen worden, maar als dat nou eenmaal zo gaat rondom hem zijn jullie misschien gewoon niet zo geschikt vriendschapsmateriaal (meer). Daar hoeft hij geen manipulatieve zak voor te zijn, voordat jij een definitieve grens zou mogen trekken.
Dit. Daarnaast komt dit verhaal me erg bekend voor. Is dit dezelfde gast waarvan jr een keer het voorbeeld hebt gebruikt dat je met hrm en nog iemand had afgesproken en toen je daar kwam zaten er nog allemaal andere mensen die een stukje jonger waren dan jij en die je niet kende? Zoiets?

Want je maakt het jezelf wel ontzéttend lastig zeg.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189513542
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 12:24 schreef Scary_Mary het volgende:
Wat heb je überhaupt te zoeken bij iemand die jou voor jouw gevoel gebruikt en niet serieus neemt, ook niet als je aangeeft wat het met je doet?
Ik denk dat je het onnodig ingewikkeld maakt en je niet echt meer van vriendschap kan spreken als je hem zulke intenties en tactieken toe wil dichten. Je zou ook kunnen denken dat sommige mensen nu eenmaal wat impulsiever zijn met wat minder vastomlijnde plannen en het niet per se een plan is van hem om jou te paaien en zijn zin door te drijven.

Prima als je liever hebt dat afspraken gewoon nagekomen worden, maar als dat nou eenmaal zo gaat rondom hem zijn jullie misschien gewoon niet zo geschikt vriendschapsmateriaal (meer). Daar hoeft hij geen manipulatieve zak voor te zijn, voordat jij een definitieve grens zou mogen trekken.
Heb je zeker een punt, maar juist jouw betoog zorgt ervoor dat ik soms niet zo goed weet hoe ik dit nu moet zien.

Je kunt het zien als ''leuk'', ''implulsief'' en iemand die wil verbinden (ik bedoel: wat is er in principe verkeerd met iemand die je in een sociale groep/vriendengroep wil betrekken, toch?)

Maar aan de andere kant, heb ik inderdaad heel erg het idee alsof het een soort verhouding is van : wat jij zelf wil, vind ik niet relevant. Dit is hoe ik het wil, ik wil dat jij daar bij bent, en dit is hoe ik dat ga realisereen.... twee manieren van er tegenaan kijken.
pi_189513553
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 12:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit. Daarnaast komt dit verhaal me erg bekend voor. Is dit dezelfde gast waarvan jr een keer het voorbeeld hebt gebruikt dat je met hrm en nog iemand had afgesproken en toen je daar kwam zaten er nog allemaal andere mensen die een stukje jonger waren dan jij en die je niet kende? Zoiets?

Want je maakt het jezelf wel ontzéttend lastig zeg.
Ja nu je het zegt, was dat topic al helemaal vergeten...

Dat was net zo'n situatie.

Waarom maak ik het mezelf zo lastig dan?
  Moderator zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:44:35 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189513694
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 12:34 schreef Scrapyard het volgende:

[..]

Ja nu je het zegt, was dat topic al helemaal vergeten...

Dat was net zo'n situatie.

Waarom maak ik het mezelf zo lastig dan?
Nou, in willekeurige volgorde:

Als het je zo stoort, waarom ga je nog met die gast om?
Waarom lijk jij het per se te willen zien als dat hij doorheeft dat jij hem doorhebt en hij dus nu ern andere 'tactiek' gebruikt?
Sinds dat topic heb je dus niets anders gedaan dan je toen deed.
Waarom is het voor jou schijnbaar zo ontzettend moeilijk als iets van het vooraf afgesproken plan afwijkt? Ipv dat je mee buigt ben je piasig en doe je moeilijk etc.

Ik heb altijd het idee dat interactie met mensen voor jou ontzettend lastig lijkt. Als dat zo is is dat kut en geen verwijt, maar jij zoekt de verantwoordelijkheid dan bij de ander.

Je maakt het jezelf in mijn optiek ontzettend lastig.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189513844
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 12:33 schreef Scrapyard het volgende:

[..]

Heb je zeker een punt, maar juist jouw betoog zorgt ervoor dat ik soms niet zo goed weet hoe ik dit nu moet zien.

Je kunt het zien als ''leuk'', ''implulsief'' en iemand die wil verbinden (ik bedoel: wat is er in principe verkeerd met iemand die je in een sociale groep/vriendengroep wil betrekken, toch?)

Maar aan de andere kant, heb ik inderdaad heel erg het idee alsof het een soort verhouding is van : wat jij zelf wil, vind ik niet relevant. Dit is hoe ik het wil, ik wil dat jij daar bij bent, en dit is hoe ik dat ga realisereen.... twee manieren van er tegenaan kijken.
Dat is mijn punt ook juist, moet het eerst per se verkeerd zijn voor jij jouw grens definitief mag trekken? Je kan hem ook bedanken voor de gezelligheid en aangeven dat jij je gewoon niet prettig voelt bij de constant veranderende afspraken en je het zat bent om zijn party pooper te zijn, dus het verder hierbij wil laten. Dan houd je het netjes bij jezelf en wat jij wil en nodig hebt, wat prima los kan staan van zijn al dan niet oprechte intenties.
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:00:13 #8
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_189513895
Snap ook niet waarom je het jezelf lastig maakt? Dit maken best veel mensen wel mee denk ik. M.i. ben je geen zeikerd en terecht dat je dit irritant vind.

Ik had in mijn vriendengroep hetzelfde.

Spreek altijd met dezelfde vriend af om naar een jaarlijks terugkerend feestje te gaan. Voorgaande jaren altijd prima naar me zin gehad. Tegenwoordig heeft hij er een handje van om ook met andere mensen af te spreken die hij op het festival ontmoet (voornamelijk vrouwen meisjes van begin 20 sinds hij weer single is). Hij is zelf 30 overigens maar kickt een beetje van de aandacht die hij krijgt.

Zeer irritant. Sta je het eerste uurtje gezellig wat te drinken samen en ineens is hij pleite (ff naar de wc). Nu twee keer gebeurt maar ben er wel klaar mee

Vervolgens wel de dag erna vragen.. "maat, waar was je gister nou, heb je vanaf 19.00 uur niet meer gezien"

Go fuck yourself :')
pi_189514933
Wat vind je er zelf van nu je dit allemaal zo opgeschreven hebt?

Eigenlijk was het na die keer dat je bent opgestapt al klaar volgens mij.

Ik ken ook iemand die nu na enige tijd tactieken en verborgen agenda's begon in te zetten om mij te proberen over te halen dat ik mee ga met de vervulling van haar behoeftes en wensen. Ze doet dat ook met anderen. Er is altijd wel een goede reden, altijd vrij onschuldig en goed bedoeld en er zit geen kwaad achter. Ik heb haar wel meteen laten weten, ik leef voor mezelf, ik ben daar niet voor en ik heb er een schijthekel aan als mensen me gebruiken.

Maar dan puntje bij paaltje tóch weer proberen..... 8)7
Ik zal haar niet snel als een vriendin beschouwen.

Haar vrienden gedragen zich ook zo opportunistisch, waardoor ze continu zelf ook met zulke dilemma's zit van "ben ik een zeikerd dat ik dit niet ok vind?" En is dan ook in verwarring als ik zeg dat ze het moet afkappen als het haar leegtrekt.

Sommige mensen hebben gewoon andere normen/standaarden en accepteren dit gedrag ook van elkaar. Blijf bij je eigen standaarden zou ik zeggen.
What's the name of the game?
pi_189515127
Heb je het wel een keer gewoon besproken?

Want het klinkt gewoon als een verschil in met dingen om gaan. Hij lijkt mij wat flexibeler dan jij bent en ziet misschien niet zo veel mis met de plannen aan passen
Als je aan hem uit legt waarom je dat wel vervelend vind en kun je dat ook aanhalen als hij iets veranderd.
pi_189515245
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 14:22 schreef Allures het volgende:
Heb je het wel een keer gewoon besproken?

Want het klinkt gewoon als een verschil in met dingen om gaan. Hij lijkt mij wat flexibeler dan jij bent en ziet misschien niet zo veel mis met de plannen aan passen
Als je aan hem uit legt waarom je dat wel vervelend vind en kun je dat ook aanhalen als hij iets veranderd.
Ik lees het eerlijk gezegd wel een beetje als een val en dat zou ik niet tof vinden. Ik krijg toch de indruk dat die gemeenschappelijke vriend uit het voorbeeld nooit heeft geweten van dat drankje in de kroeg en daarna ergens uit eten.

En dus niet dat die gemeenschappelijke vriend heeft afgezegd en dat de plannen toen flexibel zijn gewijzigd zonder TS daarover te informeren. Gevoelsmatig is dat toch een hele andere kwestie, ondanks dat de uitkomst hetzelfde is.
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:55:33 #12
471466 LUV
Legendary Unicorn Varkje
pi_189516268
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 14:32 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik lees het eerlijk gezegd wel een beetje als een val en dat zou ik niet tof vinden. Ik krijg toch de indruk dat die gemeenschappelijke vriend uit het voorbeeld nooit heeft geweten van dat drankje in de kroeg en daarna ergens uit eten.

En dus niet dat die gemeenschappelijke vriend heeft afgezegd en dat de plannen toen flexibel zijn gewijzigd zonder TS daarover te informeren. Gevoelsmatig is dat toch een hele andere kwestie, ondanks dat de uitkomst hetzelfde is.
Dit ja.

Als je zo twijfelt of je t nou goed ziet of niet, kun je misschien eens aan die gemeenschappelijke vriend vragen of hij idd oorspronkelijk bij t plan betrokken was?
Als hij van niks weet, weet jij genoeg.
Modderfokkin' awesome
  maandag 21 oktober 2019 @ 13:32:49 #13
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189546780
Je moet er niet teveel over nadenken. Je vindt het leuk of niet (meer).
Handel daar naar. Wat interesseert het jou of je nou wel of niet moeilijk bent, en in wiens ogen?
Het overgrote deel van vriendschappen is maar tijdelijk.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_189547778
Gefeliciteerd, je wordt gebruikt ten gunste van een ander z'n genot.

Als de concessie altijd bij jou ligt en hij je manipuleert voor z'n eigen (verborgen) agenda, wat heb je er dan te zoeken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')