abonnement Unibet Coolblue
pi_189501050
Het auteursrecht is een vak apart. Maar kan iemand mij vertellen of je in het kader van het citaatrecht een foto/scan van (een stukje van) een krantenartikel (waarin ook een bijbehorende foto opgenomen is) mag overnemen en digitaal delen op bv facebook? In dit geval is ook de de afkomst/bron heel duidelijk zichtbaar (naam van de krant). Maar bv niet de naam van de fotograaf.. Ik zie heel vaak dit soort berichten gewoon op facebook verschijnen, maar ik neem liever niet het risico van een schadeclaim...
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:51:00 #2
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_189519757
quote:
De Facebook-infopagina ken ik, maar dat blijft allemaal wat vaag en is bovendien vooral Amerikaans gedacht met veel slagen om de arm voor wetgeving in andere landen. Mijn beoogde gebruik zou moeten vallen onder Faire Use. De Nederlandse/Europese auteurs-wetgeving is sowieso veel strenger dan de Amerikaanse. In mijn geval gaat het om een krantenartikel dat verschenen is n.a.v. een tentoonstelling met mijn eigen (kunst)werken. Iets wat je uiteraard graag deelt met anderen en menigeen doet zoiets zonder nadenken (en meestal zonder enig benul van auteursrecht ;) ) . Moet ik misschien ook maar gewoon doen... Netjes toestemming vragen aan de krant kan ook nog, met een dikke kans dat je helemaal niet eens antwoord krijgt (heb ik ook al vaker meegemaakt)..... totdat je iets plaatst....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')