abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189492306
Beste FOK!,

De hoogte van de heffingskortingen (algemene & arbeid) is, zoals bekend, afhankelijk van je jaarinkomen. Dus als je middenin een jaar een salarisverhoging krijgt, dan betekent dit dat in de eerste helft teveel (of te weinig) heffingskorting is gerekend. Nu vraag ik mij, corrigeren werkgevers dit in de te rekenen heffingskorting voor de tweede helft?

Random voorbeeld: op basis van je salaris van de eerste jaarhelft heb je recht op heffingskortingen van 4800e (dus 400e/maand), maar na de salarisverhoging wordt dit 3600e (dus 300e/maand). Wordt dan, in de tweede helft, 200e/maand aan heffingskortingen gerekend (zodat de totale ingehouden LB weer klopt), of wordt dit pas in de aangifte gecorrigeerd?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:14:36 #2
455506 Pietjanhenkcorneel
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_189492330
Veelal pas correctie in de aangifte.
pi_189492459
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 00:14 schreef Pietjanhenkcorneel het volgende:
Veelal pas correctie in de aangifte.
Krijg ik dan ook eindelijk een uitnodiging voor aangifte? *O*
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_189493384
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 00:30 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Krijg ik dan ook eindelijk een uitnodiging voor aangifte? *O*
Werkgevers mogen het op grond van handboek loonheffingen niet eens corrigeren binnen dezelfde arbeidsverhouding. Percentage bijzonder tarief wordt 1x per jaar vastgesteld (op 1-1).
pi_189510461
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 04:54 schreef djh77 het volgende:
Werkgevers mogen het op grond van handboek loonheffingen niet eens corrigeren binnen dezelfde arbeidsverhouding. Percentage bijzonder tarief wordt 1x per jaar vastgesteld (op 1-1).
Artikel 7.3.5 van dat handboek.

quote:
U doet nabetalingen van tijdvakloon (vertraagd uitbetaald tijdvakloon)

Voor nabetalingen van tijdvakloon (ook wel: vertraagd uitbetaald tijdvakloon), zoals regulier loon, maar ook overwerkloon, provisies of cao-loonsverhogingen met terugwerkende kracht, mag u de tabellen voor bijzondere beloningen gebruiken (zie paragraaf 7.3.6). Maar u mag ook de tijdvaktabellen gebruiken. In datgeval moet u de herberekeningsmethode gebruiken (zie hierboven bij 'Uw werknemer heeft verschillende loontijdvakken').

Er is 1 uitzondering hierop: u moet de tijdvaktabel toepassen als de nabetaling betrekking heeft op een achteraf vastgesteld tijdvakloon of een achteraf vastgestelde uitkering die u in 1 keer uitbetaalt, terwijl u de werknemer of de uitkeringsgerechtigde over de nabetalingsperiode niet eerder een tijdvakloon hebt betaald.Het gaat bijvoorbeeld om de volgende situaties:
- U betaalt de werknemer geen regulier loon meer uit. Na verloop van tijd betaalt u het niet-betaalde loon toch nog uit.
- U kent een uitkeringsgerechtigde met terugwerkende kracht een pensioen toe (aanlooptermijnen).

U berekent dan de loonbelasting/premie volksverzekeringen als volgt:
1 Herleid het bedrag tot een (gemiddeld) tijdvakloon.
2 Gebruik de loonbelastingtabel die op dat moment geldt. U mag voor deze nabetalingen niet de tabel voor bijzondere beloningen gebruiken.
3 Vermenigvuldig het bedrag in de tabel met het aantal loontijdvakken waarop de betaling betrekking heeft.

Op deze manier kunt u gedurende het jaar bijvoorbeeld meer dan 12x de maandtabel toepassen.De werknemer heeft dan een nettovoordeel omdat u dan ook meer dan 12x een maandbedrag aan loonheffingskorting toepast. Wij verrekenen dit voordeel van de extra heffingskorting via de aanslaginkomstenbelasting van uw werknemer. Uw werknemer is dit voordeel dan weer kwijt. Om te voorkomen dat u te veel loonheffingskorting berekent, kunt u meer loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden dan de tabel aangeeft. Maar u mag dit alleen doen met toestemming van uw werknemer. Zie paragraaf 7.3.9onder 'Vrijwillig hogere inhouding'.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_189511143
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 00:30 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Krijg ik dan ook eindelijk een uitnodiging voor aangifte? *O*
Mogelijk. Maar geen uitnodiging ontvangen betekent niet dat je geen aangifte kunt doen. En: geen uitnodiging ontvangen betekent ook niet dat je geen aangifte hoeft te doen. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189514627
Je maandelijkse loonbelasting is een voorschot en bij je jaarlijkse aangifte wordt de werkelijke belastinghoogte bepaald. Werkgevers hebben in het algemeen geen informatie over vroegere dienstverbanden (tenminste ik geef dat nooit) waardoor het lastig is om dit te doen.
je kan uiteraard wel zelf uitrekenen en je werkgever vragen om meer in te houden, maar werkgevers doen dit liever niet omdat ze dit weer moeten regelen wat geld kost.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189524786
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 08:06 schreef baskick het volgende:

[..]

Mogelijk. Maar geen uitnodiging ontvangen betekent niet dat je geen aangifte kunt doen. En: geen uitnodiging ontvangen betekent ook niet dat je geen aangifte hoeft te doen. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor.
True. In m'n eigen berekening kom ik op een bedrag uit van minder dan 100 euro te weinig geheven LB, maar wel meer dan 46 euro, dus zal braaf aangifte doen :s).
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_189526849
quote:
14s.gif Op zondag 20 oktober 2019 00:46 schreef 2thmx het volgende:

[..]

True. In m'n eigen berekening kom ik op een bedrag uit van minder dan 100 euro te weinig geheven LB, maar wel meer dan 46 euro, dus zal braaf aangifte doen :s).
Mocht je een fiscaal partner hebben, kun je wellicht schuiven zodat je < 46 uitkomt :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')