abonnement Unibet Coolblue
pi_189471179
Aan.

Volgende quote komt uit een artikel over de verhoudingen Rusland - Baltische staten en heeft dus niet specifiek met het conflict in Syrie te maken...

Als Letland echt door Rusland wordt aangevallen, heeft het land, gezien artikel 5 van het NAVO-verdrag, immers recht op bijstand van de andere NAVO-landen


Maar Turkije is evenals Letland lid van de NAVO.
Als Turkse krijgsmachten zich binnen de landgrenzen van een niet-navo-staat (Syrië) danwel een toege-eigend stuk neutraal grond, mocht dat daar ontstaan(Noodoost-Syrie) ophouden en daar worden aangevallen, zullen ze volgens dat artikel in principe dus ook recht hebben op hulp van andere NAVO-lidstaten.
Wat dus dan weer inhoudt dat NAVO-landen Turkije kunnen komen helpen vechten tegen de Russen of tegen het Syrische leger....

Ik snap werkelijk waar niet dat de NAVO niet meer van zich laat horen in deze kwestie en dat ze Turkije niet de zwarte piet geven en ze simpelweg uit de NAVO donderen....

Straks moeten wij als NAVO-lidstaat volgens dat verdrag meevechten met de Turken tegen de Russen en tegen de Syrische krijgsmachten.
Hoewel ik ook begrijp dat deze geschetste situatie geen directe aanval betreft die plaatsvindt vanuit een niet NAVO-land en de grenzen van een NAVO-land overschrijdt, weet ik niet hoe dit artikel wordt geïmplementeerd in de situatie die nu gaande is.

Reken er maar niet op dat ik ook maar een hand voor de NAVO uitsteek om een land als Turkije te helpen.
pi_189471210
Ik hoop het
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_189471233
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:30 schreef Aiciu het volgende:
Ik hoop het
Wat hoop je? Zo'n reactie zegt niet veel zonder ietwat uitleg.
pi_189471238
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:27 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]

Reken er maar niet op dat ik ook maar een hand voor de NAVO uitsteek om een land als Turkije te helpen.
Dat zal ze leren ^O^
Brutal. Fucking. Metal.
pi_189471266
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:31 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Dat zal ze leren ^O^
Maakt mij niet uit. Ik zeg t gewoon hoe het voor mij is. Mocht ik als dienstplichtige in de toekomst voor de NAVO, Turkije moeten helpen ga ik nog liever t hok in. Doe ik niet.
pi_189471284
Ze kunnen artikel 5 inroepen, maar ze worden niet aangevallen, ze vallen zelf aan en de anderen verdedigen.

Ik denk dat artikel 5 niet ingewilligd zou worden zolang de Turken op Syrisch grondgebied worden aangevallen. In Turkije zelf is een ander verhaal. En dat zal niemand zich dan ook in het hoofd halen, anders dan mogelijk wat speldenprikken.
Whatever...
pi_189471286
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:31 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Wat hoop je? Zo'n reactie zegt niet veel zonder ietwat uitleg.
Had niet gelezen. Hoop dat de Russen Turkije de moeder schieten.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_189471395
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:34 schreef Aiciu het volgende:

[..]

Had niet gelezen. Hoop dat de Russen Turkije de moeder schieten.
En dat is dus precies waar ik mijn topic op baseer. Het feit dat er dan een NAVO-lidstaat wordt aangevallen door een niet-NAVO-lidstaat en wij dus misschien die Turken moeten komen helpen.

Plat gezegd maar geen ondenkbaar scenario. Helemaal niet wanneer je kijkt naar de spanningen afgelopen jaren tussen Rusland en landen die lid zijn van de NAVO. En het feit dat Rusland keer op keer als boeman wordt afgeschilderd.
pi_189471474
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:33 schreef Spanky78 het volgende:
Ze kunnen artikel 5 inroepen, maar ze worden niet aangevallen, ze vallen zelf aan en de anderen verdedigen.

Ik denk dat artikel 5 niet ingewilligd zou worden zolang de Turken op Syrisch grondgebied worden aangevallen. In Turkije zelf is een ander verhaal. En dat zal niemand zich dan ook in het hoofd halen, anders dan mogelijk wat speldenprikken.
Zoals De Krim is geannexeerd ging dat best vlug naar mijn gevoel. Het was een tijd bezet en even later hoort het gewoon pats-boem bij Rusland.... Zo'n zelfde scenario is ook niet ondenkbaar voor Noord-Oost Syrië waar Turkije langzaamaan Koerden verdrijft om zoals ze zelf beweren een 'neutrale bufferzone' te creëeren. Hoe wordt 'neutrale bufferzone' geïnterpreteerd door het orgaan dat landgrenzen officieel maakt?

En wat houdt dit op den duur dan in mocht Turkije zichzelf als bezetter danwel annexeur van dat stuk land zien.... En de Russen, Iraniërs of Syriers vallen de Turken aan op dat stuk zogenaamde neutrale land?
  woensdag 16 oktober 2019 @ 20:43:13 #10
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_189471487
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:27 schreef HetDonkertAan het volgende:
Aan.

Volgende quote komt uit een artikel over de verhoudingen Rusland - Baltische staten en heeft dus niet specifiek met het conflict in Syrie te maken...

Als Letland echt door Rusland wordt aangevallen, heeft het land, gezien artikel 5 van het NAVO-verdrag, immers recht op bijstand van de andere NAVO-landen

Maar Turkije is evenals Letland lid van de NAVO.
Als Turkse krijgsmachten zich binnen de landgrenzen van een niet-navo-staat (Syrië) danwel een toege-eigend stuk neutraal grond, mocht dat daar ontstaan(Noodoost-Syrie) ophouden en daar worden aangevallen, zullen ze volgens dat artikel in principe dus ook recht hebben op hulp van andere NAVO-lidstaten.
Wat dus dan weer inhoudt dat NAVO-landen Turkije kunnen komen helpen vechten tegen de Russen of tegen het Syrische leger....

Ik snap werkelijk waar niet dat de NAVO niet meer van zich laat horen in deze kwestie en dat ze Turkije niet de zwarte piet geven en ze simpelweg uit de NAVO donderen....

Straks moeten wij als NAVO-lidstaat volgens dat verdrag meevechten met de Turken tegen de Russen en tegen de Syrische krijgsmachten.
Hoewel ik ook begrijp dat deze geschetste situatie geen directe aanval betreft die plaatsvindt vanuit een niet NAVO-land en de grenzen van een NAVO-land overschrijdt, weet ik niet hoe dit artikel wordt geïmplementeerd in de situatie die nu gaande is.

Reken er maar niet op dat ik ook maar een hand voor de NAVO uitsteek om een land als Turkije te helpen.
maar Turkije wordt niet aangevallen, het valt zelf aan. Het is zelf een ander land binnengevallen. Dan kun je niet spreken van dat het Turkse leger aangevallen wordt door het Syrische, want het is Turkije die dat land is binnengevallen.
pi_189471677
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:43 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

maar Turkije wordt niet aangevallen, het valt zelf aan. Het is zelf een ander land binnengevallen. Dan kun je niet spreken van dat het Turkse leger aangevallen wordt door het Syrische, want het is Turkije die dat land is binnengevallen.
Enkel op landgrezen bekeken is dat inderdaad zo klaar als een klontje.... Maar ik heb nog geen officieel bericht van de NAVO gezien dat ze deze inval streng afkeuren.

Wanneer het Turkse leger hard wordt aangevallen in het gebied waar ze nu zitten door bijvoorbeeld een Rusland, dan gaan ze straks steun zoeken bij de NAVO (reken dr maar op) en dan kan de NAVO ook nog zeggen :'tjah, artikel 5 gaat niet alleen over landgrenzen. Ook al is t Turkse leger eerst Syrië binnen komen wandelen, dan nog worden ze aangevallen..... En als ze dan door Syrië zouden worden aangevallen zou dat logisch zijn, maar Rusland is uit op escalatie van t conflict en nu moeten wij als NAVO onze bondgenoot Turkije bijstaan"

Tenminste dit zou dan t perfecte moment zijn om de oorlog aan Rusland te verklaren, iets waar t westen in t algemeen niet geheel inwelwillend tegenover lijkt te staan afgelopen jaren bekeken.

Slim werk van Trump.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een redelijk fantasievolle scenariodenker ben, maar op de 1 of andere manier zou het natuurlijk niet helemaal gek zijn mocht het zo lopen.
Dan kan ik iedereen en mezelf alvast 1 ding verklappen, dat ik voor geen goud een oorlog aan Rusland of voor Turkije steun mocht het zover komen, hoewel ze daar misschien wel allemaal schijt aan zullen hebben bij de NAVO. Of er komt een dienstplicht en dan moet ik misschien wel de bak in...

Desalniettemin ben ik blij dat ik thuis nu in vrede een kop thee en een warme douche neem. Misschien moet ik een boek gaan schrijven maar vind het reëel en interessant genoeg om een topic over dit scenario te schrijven en gedachten over dit onderwerp uit te wisselen.
pi_189471957
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 20:27 schreef HetDonkertAan het volgende:
Als Turkse krijgsmachten zich binnen de landgrenzen van een niet-navo-staat (Syrië) danwel een toege-eigend stuk neutraal grond, mocht dat daar ontstaan(Noodoost-Syrie) ophouden en daar worden aangevallen, zullen ze volgens dat artikel in principe dus ook recht hebben op hulp van andere NAVO-lidstaten.
Noordoost Syrië ligt niet in Noord Amerika of Europa.
quote:
Article 5

The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.

Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_189473279
Kan de NAVO leden, een NAVO lid uit NATO eruit schoppen .
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_189481919
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 22:15 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kan de NAVO leden, een NAVO lid uit NATO eruit schoppen .
Het Noord Atlantisch Verdrag zegt niets over een lid tegen zijn zin verwijderen.

Besluiten in de NAVO worden op basis van consensus genomen.
Turkije kan het dus zelf kunnen tegenhouden.
Men zal dan ook met zware argumenten moeten komen.
Bijvoorbeeld dat Turkije tegen het verdrag handelt (artikel 1 en 2).
Of als Turkije onder artikel 5 om vraagt dit weigeren omdat artikel 5 in dat geval toch niet van toepassing zou zijn.

Landen die echt geen bondgenoot met Turkije meer willen zijn kunnen wel uit de NAVO stappen en dan samen een nieuw bondgenootschap maken.
De vraag is of dit dan wel de NAVO minus Turkije zal opleveren.

Ze kunnen ook de relatie met Turkije wat killer maken.
Minder geld geven, minder informatie delen, niet samen oefenen, geen troepen sturen zolang artikel 5 niet formeel wordt ingeroepen, etc.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')