abonnement Unibet Coolblue
pi_189468248
Misschien wel een hele principiële vraag, maar toch:

Als bedrijf ben je verplicht je afval te scheiden en voor het op laten halen een aparte overeenkomst te sluiten met degemeente of een commerciëel ophaalbedrijf. Lijkt me ook niet meer dan logisch dat je bedrijfsafval niet bij het huisvuil mag stoppen.

Maar in principe zit hier geen minimale hoeveelheid aan vast. Dus ook een zzp-consultant die ook maar een a4'tje afval produceert, zou een contract moeten afsluiten. Nou lijkt dit mij een beetje ver gaan om voor mijn bedrijfsafval (drie of vier keer per jaar een fysieke brief en af en toe een theezakje als ik thuiswerk) een ophaalbedrijf te contracteren. In praktijk gooi ik het dus gewoon in de papierbak cq. huisvuilcontainer. Maar hoe zit dit nou juridisch?

Zijn hier vergelijkbare zzp'ers die wel een ophaalcontract hebben, of heeft iemand hier ooit gezeik mee gekregen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_189468289
Reinigingsrecht, in elke gemeente anders.
Je raekt an de dinge geweun.
  woensdag 16 oktober 2019 @ 19:06:57 #3
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189469633
Ik ben al jaren zzp'er en ik heb geen vuilophaalcontract ofzo. Ik breng mijn zooi zelf naar de stort. Alles wat niet in de kliko past gaat naar de stort.
Houd van poesjes
pi_189469878
Het is geen wet. Je mag het alleen niet illegaal dumpen. Dus ook niet bij het huisafval.
.
pi_189471092
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 19:23 schreef Fer het volgende:
Het is geen wet. Je mag het alleen niet illegaal dumpen. Dus ook niet bij het huisafval.
Het is onderdeel van de model-afvalstoffenverordening van de VNG, die bijna alle gemeenten ongewijzigd is overgenomen (waaronder mijn gemeente). Daarin wordt verboden om bedrijfsafvalstoffen bij de ophaaldienst voor huishuidelijk afval of het depot aan te bieden. De APV verbiedt dan weer het verbranden van afval. En op dit moment lukt het mij nog niet om echt geen enkel a4'tje aan afval meer te hebben, dus tenzij ik het tot in het oneindige ga opslaan, zal ik het kwijt moeten raken.

Alternatief is natuurlijk een contract afsluiten. Dat kan, dan krijg ik 2 containers die 1-6 x per week worden geleegd... Beetje zonde aangezien die container na 100 jaar waarschijnlijk nog maar half vol is, bij mijn afvalproductie.

Mijn conclusie is eigenlijk: tenzij je een compleet disproportioneel contract afsluit, kun je niet 100% aan de regels voldoen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_189471184
Zou me er niet druk over maken.
pi_189473320
Als oud papier aanbieden bij een vereniging moet toch wel lukken. Die theezakjes kan je composteren natuurlijk.
pi_189473406
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 17:39 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien wel een hele principiële vraag, maar toch:

Als bedrijf ben je verplicht je afval te scheiden en voor het op laten halen een aparte overeenkomst te sluiten met degemeente of een commerciëel ophaalbedrijf. Lijkt me ook niet meer dan logisch dat je bedrijfsafval niet bij het huisvuil mag stoppen.

Maar in principe zit hier geen minimale hoeveelheid aan vast. Dus ook een zzp-consultant die ook maar een a4'tje afval produceert, zou een contract moeten afsluiten. Nou lijkt dit mij een beetje ver gaan om voor mijn bedrijfsafval (drie of vier keer per jaar een fysieke brief en af en toe een theezakje als ik thuiswerk) een ophaalbedrijf te contracteren. In praktijk gooi ik het dus gewoon in de papierbak cq. huisvuilcontainer. Maar hoe zit dit nou juridisch?

Zijn hier vergelijkbare zzp'ers die wel een ophaalcontract hebben, of heeft iemand hier ooit gezeik mee gekregen?
"Misschien wel een hele principiële vraag, maar toch:"
Niks principieel, pure angst.

Heel vreemd krijg ineens ddr flashbacks. :{
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_189475699
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 17:39 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien wel een hele principiële vraag, maar toch:

Als bedrijf ben je verplicht je afval te scheiden en voor het op laten halen een aparte overeenkomst te sluiten met degemeente of een commerciëel ophaalbedrijf. Lijkt me ook niet meer dan logisch dat je bedrijfsafval niet bij het huisvuil mag stoppen.

Maar in principe zit hier geen minimale hoeveelheid aan vast. Dus ook een zzp-consultant die ook maar een a4'tje afval produceert, zou een contract moeten afsluiten. Nou lijkt dit mij een beetje ver gaan om voor mijn bedrijfsafval (drie of vier keer per jaar een fysieke brief en af en toe een theezakje als ik thuiswerk) een ophaalbedrijf te contracteren. In praktijk gooi ik het dus gewoon in de papierbak cq. huisvuilcontainer. Maar hoe zit dit nou juridisch?

Zijn hier vergelijkbare zzp'ers die wel een ophaalcontract hebben, of heeft iemand hier ooit gezeik mee gekregen?
Bedrijf aan huis? Is de Wet milieubeheer wel van toepassing? Daarvoor zal je volgens mij moeten kijken naar Activiteitenbesluit milieubeheer. Niet alle zzp'ers zullen hieraan moeten voldoen, meen ik.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189476591
Ik heb het even opgezocht voor ons groenlinkseiland Amsterdam.

Maar er staat zolang het huis onaangepast blijft, is er geen verhoogde tarief voor de heffing en mag je het normaal met huisvuil afvoeren.
.
pi_189481249
Hoe hoog denk je dat de kans is betrapt te worden als je dat A4tje bedrijfsafval stiekem toch bij je privéafval aanbiedt?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_189481972
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:34 schreef jeroen25 het volgende:
Hoe hoog denk je dat de kans is betrapt te worden als je dat A4tje bedrijfsafval stiekem toch bij je privéafval aanbiedt?
Gezien de forse uitbreiding van de klikopolitie tov de normale politie schat ik die kans hoog in.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189482319
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Gezien de forse uitbreiding van de klikopolitie tov de normale politie schat ik die kans hoog in.
In principe kunnen ze bij ZZPers de privé kliko helemaal gaan uitpluizen en dan beboeten als ze zakelijk afval aantreffen.

TS heeft het over jaarlijks 4 brieven en wat theezakjes.
Bij die laatste lijkt het me niet te bewijzen dat het zakelijke zakjes zijn.
Een brief zal wel overduidelijk zakelijk afval zijn.
Als je bang bent dat de pakkans toch te hoog en de controleur te streng zijn dan stop je die brieven in een doos en ga je als die doos vol is je zorgen maken hie je er van af komt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_189483733
In het kader van privacy wetgeving zal je de A4tjes eerst onleesbaar moeten shredden, voordat je het aanbiedt
.
pi_189495502
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:46 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

In principe kunnen ze bij ZZPers de privé kliko helemaal gaan uitpluizen en dan beboeten als ze zakelijk afval aantreffen.

TS heeft het over jaarlijks 4 brieven en wat theezakjes.
Bij die laatste lijkt het me niet te bewijzen dat het zakelijke zakjes zijn.
Een brief zal wel overduidelijk zakelijk afval zijn.
Als je bang bent dat de pakkans toch te hoog en de controleur te streng zijn dan stop je die brieven in een doos en ga je als die doos vol is je zorgen maken hie je er van af komt.
Over de pakkans maak ik me niet echt zorgen en in praktijk verscheur ik brieven die ik weggooi (gaat niemand iets aan wat er in staat, niet alleen de vuilnis-BOA). Mijn vraag was vooral bedoeld over hoe je het volledig juridisch kloppend zou kunnen krijgen zonder in praktijk compleet disproportionele verwerkingscontracten aan te gaan. Feit is gewoon dat zelfs de meest digitale ondernemer ooit een keer een brief van de bank of belastingdienst zal krijgen, waar je dan nooit meer legaal van af kunt komen.

Aangezien er meer dan 1 miljoen zzp'ers zijn waarvan een groot deel nauwelijks bedrijfsafval zal produceren, zou ik verwachten dat er of iets in de regelgeving geregeld is (zoals kennelijk in Amsterdam) of dat gemeenten dit faciliteren (bijvoorbeeld 10 euro per jaar extra afvalheffing voor zpp'ers zonder productieproces). Kennelijk is dit praktisch gezien een stukje gedoogbeleid.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_189496480
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 10:12 schreef stavromulabeta het volgende:
Mijn vraag was vooral bedoeld over hoe je het volledig juridisch kloppend zou kunnen krijgen zonder in praktijk compleet disproportionele verwerkingscontracten aan te gaan.
Kun je niet met een zakenrelatie afspreken dat je elk jaar 1 kg bij hun in de container mag doen en dat het dan door hun afvalverwerker wordt afgevoerd?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_189497453
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 16:34 schreef Fer het volgende:
In het kader van privacy wetgeving zal je de A4tjes eerst onleesbaar moeten shredden, voordat je het aanbiedt
Afhankelijk van de inhoud wel of niet nodig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189497460
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 10:12 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Over de pakkans maak ik me niet echt zorgen en in praktijk verscheur ik brieven die ik weggooi (gaat niemand iets aan wat er in staat, niet alleen de vuilnis-BOA). Mijn vraag was vooral bedoeld over hoe je het volledig juridisch kloppend zou kunnen krijgen zonder in praktijk compleet disproportionele verwerkingscontracten aan te gaan. Feit is gewoon dat zelfs de meest digitale ondernemer ooit een keer een brief van de bank of belastingdienst zal krijgen, waar je dan nooit meer legaal van af kunt komen.

Aangezien er meer dan 1 miljoen zzp'ers zijn waarvan een groot deel nauwelijks bedrijfsafval zal produceren, zou ik verwachten dat er of iets in de regelgeving geregeld is (zoals kennelijk in Amsterdam) of dat gemeenten dit faciliteren (bijvoorbeeld 10 euro per jaar extra afvalheffing voor zpp'ers zonder productieproces). Kennelijk is dit praktisch gezien een stukje gedoogbeleid.
Ben je al nagegaan of de Wet milieubeheer wel van toepassing is op jouw situatie?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:02:51 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189497944
zat gemeentes die roepen:

afval heeft waarde....
afval is voedsel..
afval loont

echt afval bestaat eigenlijk niet meer...
Tot nooit .......
pi_189520466
Nu je toch bezig bent om geld weg te gooien....

Vergeet niet om je autoverzekering over te zetten naar zakelijk gebruik.
pi_189555370
Toen wij 15 jaar geleden een bedrijf startten kregen we vanzelf een brief van de gemeentelijke afvalverwerker. We vielen in de laagste categorie en moesten een afvalcontract voor 130 euro per jaar. Na 10 jaar veranderde er eea in onze bedrijfsvoering en afvalproductie en belde ik het afvalbedrijf of de gemeente. Men raadde me aan om vrijstelling aan te vragen. Was zo geregeld ook.

Ik zou even bellen met jouw gemeente om te vragen om een vrijstelling.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')