abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:04:04 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189452627
quote:
Voorzitter Partij voor de Dieren uit partij gezet
Voorzitter Sebastiaan Wolswinkel van de Partij voor de Dieren is door het bestuur uit de partij gezet. Het rommelde al langer tussen het partijbestuur en de 25-jarige voorzitter. Hij wilde meer transparantie en interne discussie in de partij.

In een verklaring laat de partij weten tot het besluit te zijn gekomen ,,nadat Wolswinkel de afgelopen maanden stelselmatig bestuursbesluiten naast zich neerlegde en de partij meermaals in de media beschadigde door onder andere zijn persoonlijke opvattingen te uiten”.

Wolswinkel is geroyeerd. Hij kan nog nog bezwaar aantekenen bij de commissie van beroep van de partij. Ruud van der Velden, algemeen bestuurslid en fractievoorzitter in de gemeenteraad van Rotterdam, is door het bestuur benoemd als interim-voorzitter.

Wolswinkel werd in maart op een congres in Bussum tot voorzitter gekozen. Het partijbestuur had een andere kandidaat voorgedragen. Wolswinkel leidde eerder de jongerenorganisatie van de PvdD.

Spanningen
Dat er spanningen waren over de koers van de partij werd medio juli duidelijk toen Tweede Kamerlid Femke Merel van Kooten uit de partij stapte en haar zetel meenam. De partij versmalt eerder dan dat ze verbreedt en richt zich te veel op haar stokpaardjes, liet Van Kooten toen weten.

Na het vertrek van Van Kooten zei Wolswinkel tegen deze krant dat er een intern debat moest komen over de koers. ,,Ik vind het belangrijk dat leden zeggenschap hebben over de koers. Iedere politieke partij moet een core identity hebben, die gewoon vaststaat. Ik heb op dit moment het idee dat onze identiteit niet voor iedereen duidelijk is. Ik ben er voorstander van om dat te bespreken”, zei hij in de krant.

Het partijbestuur wilde geen discussie over de richting van de partij. In Nieuwsuur zei senator Niko Koffeman maandag nog dat Wolswinkel de partij ,,schade berokkend”. Ook fractievoorzitter Esther Ouwehand zei dat er geen discussie is over de koers. Wolswinkel zei in Nieuwsuur de ,,dialoog te willen stimuleren” in de partij.
Dat is wel een heftig besluit. Zoiets doe je wellicht als hij uit de kas zou graaien of steekpenningen zou aannemen. Maar kennelijk is zijn wens om discussie over de koers te hebben een reden om hem op Stalinistische wijze uit de partij te schoppen. Zoiets hebben we zelfs bij de vrij rigide SP nog niet gezien.

Natuurlijk kan het zo zijn dat overige bestuursleden geen vertrouwen meer hadden en er geen samenwerking meer mogelijk is. Maar daar is de ledenvergadering voor en uit de partij gooien is wel een hele vergaande maatregel.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:14:22 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189452850
Nou dan denk je bij jezelf, "fuck het FvD met hun christengeslijm en klimaatontkenning, ik ga PvdD stemmen". En dan rammelt het daar ook aan alle kanten. :')

Met de koers is trouwens niets mis. Maar het moet natuurlijk wel bespreekbaar zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_189452863
Er was werkelijk niemand meer tevreden over hem, geen fractievoorzitter van welke lokale afdeling ook.

Verder schijnt hij voor de verkiezingen echt allemaal mensen te hebben gebeld om ze te overtuigen op hem te stemmen, met hele andere verhalen dan hij nu houdt.

Ik weet niet of ik hem gelijk uit zijn functie zou zetten, maar ik zou denk ik wel een congres organiseren waar de leden kunnen uitspreken of ze met hem door willen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:16:51 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189452893
Ik begrijp ook niet wat zo'n bestuur bezielt om het zo aan te pakken. Als er geen vertrouwen meer is in de voorzitter dan zeg je dat op en roep je desnoods een congres bijeen.

Maar dit is ongehoord en gaat geheid een hoop gedoe opleveren.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:24:44 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189453071
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 21:15 schreef Hanca het volgende:
Er was werkelijk niemand meer tevreden over hem, geen fractievoorzitter van welke lokale afdeling ook.

Verder schijnt hij voor de verkiezingen echt allemaal mensen te hebben gebeld om ze te overtuigen op hem te stemmen, met hele andere verhalen dan hij nu houdt.

Ik weet niet of ik hem gelijk uit zijn functie zou zetten, maar ik zou denk ik wel een congres organiseren waar de leden kunnen uitspreken of ze met hem door willen.
Als hij niet functioneert is aftreden een terecht gevolg en daar kun je dan een congres voor bijeenroepen.

Maar iemand uit de partij gooien is toch wel wat meer dan dat.
pi_189453230
Misschien kan hij nu een leuke wolwinkel beginnen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:05:39 #7
408813 crew  trein2000
pi_189453973
Belachelijke praktijken. Laat dat aan het congres over. Dit zijn SP praktijken
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:09:41 #8
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_189454054
Sekte
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_189455154
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 21:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als hij niet functioneert is aftreden een terecht gevolg en daar kun je dan een congres voor bijeenroepen.

Maar iemand uit de partij gooien is toch wel wat meer dan dat.
Ben ik met je eens en dit gaat ook veel te ver.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:15:22 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189455356
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 22:05 schreef trein2000 het volgende:
Belachelijke praktijken. Laat dat aan het congres over. Dit zijn SP praktijken
Dit ja.
pi_189456784
Marianne Thieme als volgende voorzitter?
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 16 oktober 2019 @ 00:55:22 #12
408813 crew  trein2000
pi_189456792
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 00:54 schreef capricia het volgende:
Marianne Thieme als volgende voorzitter?
Hoeft je niet te verbazen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 16 oktober 2019 @ 00:57:36 #13
408813 crew  trein2000
pi_189456813
Vraag me ook af of dit wel juridisch deugt. Er zit een misbruik van bevoegdheid luchtje aan.

De bevoegdheid om te royeren is er immers niet om je medebestuursleden het zwijgen op te leggen. Daar is een ander kanaal voor.

Maar de rechter zal wel terughoudend zijn want politieke partij. Ik durf wel te stellen dat een voetbalclub hier niet mee was weggekomen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189456838
Piratenpartij!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 16 oktober 2019 @ 01:09:18 #15
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_189456875
Idiote actie op deze manier.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 16 oktober 2019 @ 01:14:02 #16
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189456906
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 01:01 schreef ondeugend het volgende:
Piratenpartij!
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 16 oktober 2019 @ 01:18:26 #17
408813 crew  trein2000
pi_189456931
mennodebruyne twitterde op dinsdag 15-10-2019 om 21:27:03 Als je je hond zou behandelen zoals de PvdD haar eigen voorzitter behandelt, zou je te maken krijgen met de Dierenbescherming. https://t.co/gecYFXPJxe reageer retweet
Touche
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189459176
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 21:14 schreef Harvest89 het volgende:

Met de koers is trouwens niets mis. Maar het moet natuurlijk wel bespreekbaar zijn.
Inderdaad, jammer dat de PvdD het op deze manier ‘opgelost’ heeft.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189459477
Ja, de partij versmalt ook echt, ook met opmerkingen dat ze het alleen over dieren, klimaat en milieu willen hebben.

Nog niet zo lang geleden (rond de vorige tweede kamer verkiezingen) kwam de PvdD juist nog met een volledige wereldvisie tegen het kapitalisme in. Eén die niet voor economische groei is. Dat stond toen nog wat in de kinderschoenen, maar ik had het wel interessant gevonden als ze daar dieper op in waren gegaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:53:06 #20
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189459529
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:50 schreef Hanca het volgende:
Ja, de partij versmalt ook echt, ook met opmerkingen dat ze het alleen over dieren, klimaat en milieu willen hebben.

Nog niet zo lang geleden (rond de vorige tweede kamer verkiezingen) kwam de PvdD juist nog met een volledige wereldvisie tegen het kapitalisme in. Eén die niet voor economische groei is. Dat stond toen nog wat in de kinderschoenen, maar ik had het wel interessant gevonden als ze daar dieper op in waren gegaan.
Hebben ze dat echt laten varen? Ik weet nog dat ik aangenaam verrast was over hoe Eurosceptisch de partij was, maar dat is dan misschien meer omdat de stem van de dieren nog verder ondergesneeuwd zal raken door de machtige industriële en agrarische lobbies in Brussel.

Veel machtiger dan in Nederland waar vooralsnog (tot voor kort althans) niemand opkwam voor de boeren en groen activisme wordt verheerlijkt.
pi_189459538
Ik heb het idee dat de Partij voor de Dieren steeds meer een echo-kamer begint te worden.
pi_189459880
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:53 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Hebben ze dat echt laten varen? Ik weet nog dat ik aangenaam verrast was over hoe Eurosceptisch de partij was, maar dat is dan misschien meer omdat de stem van de dieren nog verder ondergesneeuwd zal raken door de machtige industriële en agrarische lobbies in Brussel.

Veel machtiger dan in Nederland waar vooralsnog (tot voor kort althans) niemand opkwam voor de boeren en groen activisme wordt verheerlijkt.
Ja, zie hier:

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)k-wil-discussie.html


quote:
Ouwehand vindt dat de partij focus moet houden op dieren, natuur en milieu. De partij heeft geen tijd om zich met andere zaken bezig te houden, daar zijn andere partijen voor.
Dat is echt afstand nemen van die eerdere brede wereldvisie, waarin ze het op namen tegen de jacht op eeuwige economische groei.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 16 oktober 2019 @ 10:32:34 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189460130
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 00:57 schreef trein2000 het volgende:
Vraag me ook af of dit wel juridisch deugt. Er zit een misbruik van bevoegdheid luchtje aan.

De bevoegdheid om te royeren is er immers niet om je medebestuursleden het zwijgen op te leggen. Daar is een ander kanaal voor.

Maar de rechter zal wel terughoudend zijn want politieke partij. Ik durf wel te stellen dat een voetbalclub hier niet mee was weggekomen.
Het hangt af van de statuten en wat die zeggen over royement. En natuurlijk in hoeverre die Sebastiaan zelf nog lid wil zijn of gewoon naar Groenlinks gaat.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 16 oktober 2019 @ 11:29:40 #24
408813 crew  trein2000
pi_189461072
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het hangt af van de statuten en wat die zeggen over royement. En natuurlijk in hoeverre die Sebastiaan zelf nog lid wil zijn of gewoon naar Groenlinks gaat.
Ik vermoed dat het bestuur wel mag royeren. Maar die bevoegdheid heeft natuurlijk niet als doel om de weg vrij te maken voor Thieme kritische medebestuurders te lozen.

Daarvoor is de route via het congres.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189461306
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 11:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het bestuur wel mag royeren. Maar die bevoegdheid heeft natuurlijk niet als doel om de weg vrij te maken voor Thieme kritische medebestuurders te lozen.

Daarvoor is de route via het congres.
Het lijkt mij eigenlijk niet dat Thieme voorzitter gaat worden, maar misschien schat ik het helemaal verkeerd in.

De reden om van deze voorzitter af te willen is gewoon legitiem: er was niemand het meer met hem eens, ook lokale afdelingen niet. Dat heeft niks met het naar voren schuiven van een andere voorzitter te maken. Dat heeft alles te maken met deze voorzitter, die ook vooraf andere dingen heeft beloofd (sowieso heeft hij veel mensen opgetrommeld om te komen stemmen, maar dat mag) dan hij nu deed.

De route was inderdaad wel via het congres.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')