abonnement Unibet Coolblue
pi_189441871
Niet echt een klacht, maar toch rommelt er weer wat in die onderbuik, en die heeft de laatste jaren zo vaak gelijk.

Mijn oog viel op onderstaand bericht:

Geen Nederlandse IS-strijders in Ain Issa

Geen Nederlandse IS-strijders ontsnapt uit kamp Syrië

Je vindt er tientallen, als je googled op Ain Issa. De eerste vraag die bij mij dan opkomt is, hoe weten ze zeker dat er geen Nederlanders zijn ontsnapt? Ik kan mij niet indenken dat ze na de ontsnapping op hun gemak een inventarisatie gedaan hebben in al die hectiek, ook betwijfel ik het dat iedereen daar zijn echte naam opgegeven heeft of zijn Nederlandse paspoort nog bij de hand heeft. België geeft bijvoorbeeld wel gewoon aan dat er Belgische Syrië strijders zijn ontsnapt. Alhoewel ze eigenlijk geen informatie hebben:

quote:
Niemand lijkt met zekerheid te weten waar de vrouwen zijn die in het kamp van Ain Issa in Syrië zaten. Toen de Koerdische bewakers daar zondag werden verdreven door pro-Turkse troepen, ontsnapten er bijna achthonderd vrouwen die hebben behoord tot IS.
Nu is dit nog niet hetgeen wat die onderbuik laat borrelen, maar apart vind ik het natuurlijk wel. Dan valt je oog op een ander artikel:

Jihadbruiden een tikkende klok, of hier berechten een morele plicht?

quote:
Ilham (23) uit Gouda beseft dat 'ze foute dingen heeft gedaan' in de tijd dat ze bij IS was. De jonge jihadbruid weet dat bij terugkomst in Nederland de cel wacht. Maar ze heeft een zoontje van 1 jaar én is zwanger.

Ilhams interview vanuit vluchtelingenkamp Ain Issa in de buurt van Raqqa, de gevallen hoofdstad van het kalifaat, wakkert een nationaal debat aan: wat te doen met de nog zeker 180 Nederlanders in het strijdgebied?
Maar dat is niet het enige bericht:

Wie zorgt er voor de twee jonge kalifaatkinderen van de overleden jihadbruid Karenia J. uit Zwolle?

quote:
J. overleed twee weken geleden in het kamp Ain Issa
Deze kinderen zijn inmiddels terug in Nederland, zie dit bericht:

IS-kinderen geplaatst in Ede bij 'geradicaliseerde familie'

Blijkbaar hebben er toch Nederlanders gezeten in dat kamp, waar zijn die opeens gebleven? Zijn ze overleden, overgeplaatst, of onder de radar al terug in Nederland. Tijdens het typen van dit bericht viel mij namelijk en ander klein dingetje op:

quote:
wat te doen met de nog zeker 180 Nederlanders in het strijdgebied?
Dat was in februari van dit jaar, 8 maanden later is dat aantal van 180 "Nederlanders" opeens gezakt naar 140:

quote:
Volgens de meest recente cijfers van de inlichtingendienst AIVD verblijven nog vijftien Nederlandse mannen, 35 Nederlandse vrouwen en negentig kinderen met een Nederlandse link in Syrisch-Koerdische kampen of detentie. Dit is de stand per 1 oktober.
Ook allemaal overleden, of inmiddels terug in NL?
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:09:51 #2
372149 VarkensHart
Het geweten van fokkend Nederl
pi_189441907
Berichten uit die regionen altijd met het nodige zout nemen. Niemand weet wat de waarheid is
pi_189441937
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 10:09 schreef VarkensHart het volgende:
Berichten uit die regionen altijd met het nodige zout nemen. Niemand weet wat de waarheid is
Vertel dat aan de regering die dit soort "waarheden" verkondigd, of de media die blijkbaar zelf geen kritische vragen durven te stellen waar de Nederlanders zijn gebleven die in dat kamp zaten. Ze papegaaien de politiek wat na, maar met een simpele google opdracht zie je dat er wel degelijk Nederlanders in dat kamp zaten. Is dat niet de kern van de journalistiek, onderzoek doen? Want anders kunnen we de media gewoon opheffen en Rutte en co gewoon wekelijks een nieuwsbrief laten sturen, scheelt heel wat miljoenen subsidie en het nieuws blijft toch hetzelfde.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:14:58 #4
372149 VarkensHart
Het geweten van fokkend Nederl
pi_189441956
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 10:12 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Vertel dat aan de regering die dit soort "waarheden" verkondigd, of de media die blijkbaar zelf geen kritische vragen durven te stellen waar de Nederlanders zijn gebleven die in dat kamp zaten. Ze papegaaien de politiek wat na, maar met een simpele google opdracht zie je dat er wel degelijk Nederlanders in dat kamp zaten. Is dat niet de kern van de journalistiek, onderzoek doen? Want anders kunnen we de media gewoon opheffen en Rutte en co gewoon wekelijks een nieuwsbrief laten sturen, scheelt heel wat miljoenen subsidie en het nieuws blijft toch hetzelfde.
Journalistiek is met de komst van internet overleden. Elke site neemt klakkeloos berichten over en vaak onjuistheden om maar de primeur te hebben.

Mijn advies, niet druk maken om die kant van de wereld
pi_189441964
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 10:14 schreef VarkensHart het volgende:

[..]

Journalistiek is met de komst van internet overleden. Elke site neemt klakkeloos berichten over en vaak onjuistheden om maar de primeur te hebben.

Mijn advies, niet druk maken om die kant van de wereld
Ik maak mij ook niet druk om die kant van de wereld, ik maak mij druk om deze kant van de wereld waar de terroristen dadelijk weer op bootjes aankomen.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:16:47 #6
372149 VarkensHart
Het geweten van fokkend Nederl
pi_189441969
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 10:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Ik maak mij ook niet druk om die kant van de wereld, ik maak mij druk om deze kant van de wereld waar de terroristen dadelijk weer op bootjes aankomen.
Hou je toch niet tegen, leef de dag morgen is pas morgen!!!!!
pi_189442011
ff niet zo lastig doen ja en gewoon als een brave burger slikken wat de media en politiek je voorschotelt. Dan komt alles helemaal goed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')