abonnement Unibet Coolblue
  maandag 14 oktober 2019 @ 21:01:30 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189435555
Ondanks alle chaos in Islamitische landen ook nog een bijzonder lichtpuntje

quote:
Buitenstaander Saïed nieuwe president Tunesië
Hoogleraar Kaïs Saïed (61) wordt vermoedelijk de nieuwe president van Tunesië. Bij de presidentsverkiezingen van zondag heeft hij 76,9 procent van de stemmen gekregen, blijkt uit de eerste exitpolls. Hij wint het in de tweede ronde daarmee ruim van mediamagnaat Nabil Karoui, die tot voor kort vastzat op verdenking van het witwassen van geld.

,,Jonge mensen bedankt voor het omslaan van een nieuwe bladzijde’’, zei Saïed nadat de eerste uitslagen binnen waren. ,,We gaan proberen te werken aan een nieuw Tunesië. Jonge mensen hebben deze campagne gedragen en ik ben verantwoordelijk voor hen. Ik ga de boodschap van de opstand in 2011 uitdragen.’’

Saïed is een gepensioneerde hoogleraar, zonder eigen partij, zonder groot en modern geoutilleerd partijbureau en eigenlijk ook zonder geld voor een grote campagne. Die kostte het bedrag van ‘een kop koffie en een pakje sigaretten’, zo wordt in Tunesië gezegd. Hij ging vooral zelf in het land de straat op om mensen persoonlijk aan te spreken.

Geen traditionele politicus
Hij heeft zowel islamitische steun als die van links, hoewel zijn sociaal conservatieve plannen eigenlijk bij geen van beide groepen passen. Daarnaast heeft hij ideeën voor een experimentele vorm van directe democratie, die vooral jongeren aanspreken.

,,Ik heb geen traditionele beloftes gemaakt en heb ook geen traditioneel programma. Maar ik heb wel nieuwe ideeën die we kunnen realiseren. Vandaag zijn we een nieuwe fase van de Tunesische geschiedenis ingegaan’’, zei Saïed na de eerste verkiezingsronde in september, toen de contouren van zijn aanstaande presidentschap zich al aftekenden. Hij sprak ook al van ,,een nieuwe revolutie’’ voor Tunesië.

In de eerste verkiezingsronde verrasten beide kandidaten door de meeste stemmen binnen te halen. Ze kwamen allebei echter bij lange na niet aan de vereiste meerderheid, waardoor zondag voor de tweede ronde moest worden gestemd.

Vorige week won de gematigde islamitische partij Ennahda de parlementsverkiezingen in het land.
Hij zal vast niet in mn politieke straatje passen. Maar wel bijzonder dat in een dergelijk land een volkomen buitenstaander president weet te worden. Dat zie je sowieso al bijna nergens.
  maandag 14 oktober 2019 @ 22:14:45 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189437204
quote:
In sociaal opzicht lijkt hij conservatief. Zo is hij tegen het opheffen van de strafbaarheid van homoseksualiteit en tegen gelijk erfrecht voor mannen en vrouwen.
Nou, wat een lichtpunt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 14 oktober 2019 @ 22:16:29 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189437234
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 22:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou, wat een lichtpunt.
Je weet wel in het land der blinden
  maandag 14 oktober 2019 @ 22:40:59 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189437842
Klinkt als iemand zonder visie die gewoon iedereen naar de mond praat en loze beloftes doet. Oftewel een politicus :'). Ik moet het nog zien.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')