abonnement Unibet Coolblue
pi_189426722
Hoi! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Over twee weken ga ik verhuizen naar een studio-appartementje. Nu woon ik in een studentenkamer waar ik erg weinig te zeggen had over gordijnen/verf/vloer, maar mijn nieuwe plek kan ik wel naar mijn zin maken.
Het gaat over een studio van 28 m2 van 8 jaar oud. De muren worden RAL 9010 opgeleverd en de vloer is kaal beton. Ik wil er laminaat in gaan leggen, maar het lukt me niet goed om te beslissen wat voor laminaat. Overwegingen:

• Mijn budget is krap. Als ik geld over wil houden voor dingen als een bank of leunstoel, kan ik beter zo min mogelijk uitgeven aan laminaat.

• Mijn huidige meubels zijn van massief grenen, die meubels die je onbehandeld bij IKEA kunt kopen. Ik heb ze gelakt met parketlak. Ze zijn behoorlijk goudgeel geworden in de loop van de tijd.

• Verdere kleuren in de kamer: ik heb zwarte verduisterende gordijnen, een witte boekenkast met deuren, een lichtblauwe stoel, en een donkerblauw kleed. Ik ben van plan een witte ladenkast te kopen, maar ik wacht nog even tot m'n geldboom wat groter is.

• Ik krijg een massief teakhouten eettafel van mijn oma (erfstuk van een oudtante, naar het schijnt). Dat is een donkerbruinrode kleur. Ik weet niet of het zal staan of niet, maar maakt niet uit, zie het puntje over budget. ;)

M'n vriend heeft het IKEA Tundra laminaat liggen in eikenkleur en dat bevalt hem goed, was ook prima te leggen. Ik denk alleen dat eikenkleur raar staat met mijn meubels. Ik heb een stukje laminaat meegenomen van hem en het verschil tussen de "koele", bijna grijzige eikenkleur en de veel "warmere" kleur van het grenen is erg groot.

• Zou het mooi zijn als ik een whitewash vloer neem? Of wordt dat véél te wit? (Tundra hebben ze ook in whitewash grenenpatroon.)

• Denken jullie dat het wel gaat, eiken met grenen?

• Hebben jullie tips voor een kleur laminaatvloer die goed gaat met grenen meubels? Mijn vader zei berken/esdoorn, maar dat kan ik nergens goedkoop vinden.

• Laminaat in grenenkleur schreeuwt "goedkoop" en bovendien heeft het niet die vergeelde kleur van wat oudere grenen meubels, waardoor het dus alsnog niet echt matcht. Of denken jullie dat dat wel meevalt?

Hebben jullie tips of ideeën?
pi_189428510
grijs
U MAD?
  maandag 14 oktober 2019 @ 13:52:03 #3
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189428570
quote:
5s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:23 schreef Tele6 het volgende:
Laminaat in grenenkleur schreeuwt "goedkoop"
Mja dat vind ik evengoed van grenen meubels.
De lichtste tundra kan denk ik best wel. Gezien de opsomming die je geeft gaat het waarschijnlijk toch een ratjetoe worden.
Is het een optie de grenen meubels een nieuw laklaag te geven?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  maandag 14 oktober 2019 @ 13:53:33 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_189428589
Ik zou gewoon voor dat witte laminaat gaan. Als je er weer een andere houtkleur bij gooit naast grenen en teak wordt het helemaal een allegaartje ;)

Natuurlijk zijn er mooiere opties, maar die zijn niet goedkoop.
disclaimer
  maandag 14 oktober 2019 @ 13:58:04 #5
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189428633
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:53 schreef Stormqueen het volgende:
Ik zou gewoon voor dat witte laminaat gaan
Met witte kasten en muren? Zou dat niet weer erg wit gaan worden?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  maandag 14 oktober 2019 @ 13:58:53 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_189428638
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:58 schreef Elpis het volgende:

[..]

Met witte kasten en muren? Zou dat niet weer erg wit gaan worden?
Ja, maar de alternatieven zijn niet beter. Want goedkoper dan Ikea ga je niet vinden.
disclaimer
  maandag 14 oktober 2019 @ 14:02:18 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_189428699
En voor een paar euro de m2 meer heb je wel wat meer keuze in kleur, maar op een ruimte van 28m2 scheelt dat toch alweer 100-150 euro en ik weet ook niet of ts dat kan missen.
disclaimer
pi_189428741
Misschien dat je op marktplaats kan kijken. Er is een hele handel in gebruikt laminaat voor een prikkie. Hou je weer geld over voor dat ladenkastje.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_189429237
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:52 schreef Elpis het volgende:

[..]

Mja dat vind ik evengoed van grenen meubels.
Ik vond ze op dat moment beter dan spaanplaat-plakplastic :s)
quote:
De lichtste tundra kan denk ik best wel. Gezien de opsomming die je geeft gaat het waarschijnlijk toch een ratjetoe worden.
Is het een optie de grenen meubels een nieuw laklaag te geven?
Haha, ja, het wordt nogal een ratjetoe.
Ze (op termijn) opnieuw lakken is wel een optie. Sommige van de meubels kunnen ook wel een nieuw lakje gebruiken... Wat voor lak heb je nodig dat het niet helemaal effen wordt maar je nog ziet dat het hout was? Is dat beits?
pi_189429320
Ik zou voor deze gaan past bij wiit grenen en je tafel.



https://www.ikea.com/nl/n(...)roon-grijs-10417545/
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_189429378
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:04 schreef Knutknuttsson het volgende:
Misschien dat je op marktplaats kan kijken. Er is een hele handel in gebruikt laminaat voor een prikkie. Hou je weer geld over voor dat ladenkastje.
M'n vriend weigert me te helpen om tweedehands laminaat te leggen :') dus dat zie ik niet echt zitten...
  maandag 14 oktober 2019 @ 14:47:20 #12
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189429560
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:30 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ik vond ze op dat moment beter dan spaanplaat-plakplastic :s)

O dat zeker. :)

quote:
[..]

Haha, ja, het wordt nogal een ratjetoe.
Ze (op termijn) opnieuw lakken is wel een optie. Sommige van de meubels kunnen ook wel een nieuw lakje gebruiken... Wat voor lak heb je nodig dat het niet helemaal effen wordt maar je nog ziet dat het hout was? Is dat beits?
Ik dacht in eerste instantie toen ik het postte aan een heel andere kleur schilderen zodat het bij de witte kast enzo zou passen.
Later bedacht ik me dat je ook de laklaag zou kunnen verwijderen en het hout zou kunnen laten vergrijzen met azijn en staalwol bijvoorbeeld.
Hou je toch de houtlook.
http://trendhunters.nl/di(...)t-azijn-en-staalwol/
Als grijs niet je ding is kan beits op waterbasis ook (op terpentinebasis vergeelt juist binnen).

[ Bericht 0% gewijzigd door Elpis op 14-10-2019 14:56:17 ]
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_189431025
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:47 schreef Elpis het volgende:

[..]

O dat zeker. :)
[..]

Ik dacht in eerste instantie toen ik het postte aan een heel andere kleur schilderen zodat het bij de witte kast enzo zou passen.
Later bedacht ik me dat je ook de laklaag zou kunnen verwijderen en het hout zou kunnen laten vergrijzen met azijn en staalwol bijvoorbeeld.
Hou je toch de houtlook.
http://trendhunters.nl/di(...)t-azijn-en-staalwol/
Als grijs niet je ding is kan beits op waterbasis ook (op terpentinebasis vergeelt juist binnen).
De witte kast is ook wit met dat je het hout er nog onder ziet. Het is een IKEA Hemnes van 5 jaar terug. :) Ik zou alleen niet weten hoe ze de kast behandeld hebben dat het wit doorschijnt.
pi_189431057
Ik ben vanmiddag even bij de Karwei langsgefietst: daar is deze week 30% korting op het laminaat. Dan heb ik een stuk meer opties. Leuk! Ik denk over een warm roodbruine kleur, zoiets had ik in een vorig studentenhuis en vond ik erg mooi :)
  maandag 14 oktober 2019 @ 16:35:23 #15
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_189431104
Of een zeiltje in een kek sloophout-motiefje. Dan maakt het verder ook niet uit dat de rest een allegaartje is.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_189431423
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:35 schreef fathank het volgende:
Of een zeiltje in een kek sloophout-motiefje. Dan maakt het verder ook niet uit dat de rest een allegaartje is.
Nee dank je. Dat het niet een perfecte set is, betekent niet dat ik niet voor een iets duurzamere/luxere vloer mag gaan hè. Ik kan altijd nog geleidelijk aan m'n meubels upgraden, maar m'n vloer na een jaar vervangen omdat het toch wel erg sjofel zeil is, daar heb ik geen zin in :')
pi_189431454
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:58 schreef Elpis het volgende:

[..]

Met witte kasten en muren? Zou dat niet weer erg wit gaan worden?
Dan geef je de muren toch een kleurtje?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189431489
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:54 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Nee dank je. Dat het niet een perfecte set is, betekent niet dat ik niet voor een iets duurzamere/luxere vloer mag gaan hè. Ik kan altijd nog geleidelijk aan m'n meubels upgraden, maar m'n vloer na een jaar vervangen omdat het toch wel erg sjofel zeil is, daar heb ik geen zin in :')
Dan heb je een verkeerd beeld van zeil, want dat hoef je echt niet na een jaar te vervangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189431577
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan heb je een verkeerd beeld van zeil, want dat hoef je echt niet na een jaar te vervangen.
Ik bedoel vooral dat zeil veel goedkoper lijkt. Na een jaar zal het niet stuk zijn, dat snap ik, maar ik kan me voorstellen dat ik er veel eerder op uitgekeken ben.
pi_189431614
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan geef je de muren toch een kleurtje?
Dat is wel een goede :o
Ik moet het als ik weg verhuis ooit wel weer RAL 9010 opleveren, maar als ik een niet al te donkere kleur kies voor de muur, is het niet heel lastig overschilderen.
Als ik verhuis, kan ik met de volgende huurder afspreken dat die de vloer overkoopt trouwens, en dat scheelt me ook weer geld. O+
  maandag 14 oktober 2019 @ 17:35:37 #21
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189432024
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan geef je de muren toch een kleurtje?
Op de een of andere manier had ik het gevoel dat dat niet mocht, maar inderdaad achteraf weer terug verven in 9010 is ook een optie.
(Zodat de volgende weer een andere kleur er tegenaan kan gooien. :') Blij dat we nooit dit soort gedoe hadden in ons huurhuizen. )
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  maandag 14 oktober 2019 @ 17:44:50 #22
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189432139
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:33 schreef Tele6 het volgende:
Ik ben vanmiddag even bij de Karwei langsgefietst: daar is deze week 30% korting op het laminaat. Dan heb ik een stuk meer opties. Leuk! Ik denk over een warm roodbruine kleur, zoiets had ik in een vorig studentenhuis en vond ik erg mooi :)
De goedkoopste met 30% korting is nog steeds 9 euro /m2. (Vast laag is meestal uitgezonderd van die kortingen).
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_189432181
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 17:44 schreef Elpis het volgende:

[..]

De goedkoopste met 30% korting is nog steeds 9 euro /m2. (Vast laag is meestal uitgezonderd van die kortingen).
Ja, maar als ik het echt mooi vind, doe ik het daar wel mee. De niet-allerallergoedkoopste van de IKEA is ook ¤9 per m2. Ik zag idd dat de dingen die al ¤5 per m2 waren natuurlijk niet meededen met de korting :Y
pi_189432196
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 17:35 schreef Elpis het volgende:

[..]

Op de een of andere manier had ik het gevoel dat dat niet mocht, maar inderdaad achteraf weer terug verven in 9010 is ook een optie.
(Zodat de volgende weer een andere kleur er tegenaan kan gooien. :') Blij dat we nooit dit soort gedoe hadden in ons huurhuizen. )
Nou ja, vrienden van me kwamen in een huurhuis terecht waar die regel niet gold en daar had een kamer allemaal pikzwarte muren en een andere alles knalroze ;(
Als je wit oké vindt is deze regeling wel lekker makkelijk O-)
pi_189436473
Staat het vast dat de muren RAL9010 moeten zijn? Vaak is het zo dat lichte, niet al te opvallende kleuren wel mogen. En je kunt ook altijd nog kiezen voor een accentmuur hier en daar, eventueel met behang. Daar heb je zo iets aan gedaan. Zeker als je van plan bent hier langer te wonen, dan zou ik vooral kiezen wat je zelf mooi vindt. Geen plafonds en kozijnen verven en niks structureel veranderen - dan komt het wel goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')