abonnement Unibet Coolblue
pi_189425983
quote:
Nederland stevent dit jaar af op een bevolkingsaanwas van bijna 120.000 personen. Dat blijkt uit een raming van demograaf en hoogleraar Jan Latten. Hoofdoorzaak van de groei is immigratie.

Hoewel er steeds minder kinderen worden geboren, groeit de bevolking als kool. Dit jaar gaan de cijfers opnieuw door het dak, voorziet demograaf Jan Latten die jarenlang voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werkte en als hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek doet.

Hoewel er steeds minder kinderen worden geboren, groeit de bevolking als kool. Dit jaar gaan de cijfers opnieuw door het dak, voorziet demograaf Jan Latten die jarenlang voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werkte en als hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek doet.

De aanjager van de huidige toename is ook dit jaar de immigratie: kenniswerkers, arbeidsmigranten, studenten, asielzoekers en gezinshereniging stuwen de cijfers op, signaleert Latten. Tot en met augustus al goed voor plus 65.000 personen. Een stad ter grootte van Veenendaal.

Leiden
Met de geboorten erbij gerekend staat de teller inmiddels op 76.000 mensen. De totale groei zal dit jaar uitkomen op zo’n 115.000 tot 120.000, stelt de hoogleraar in zijn raming. Qua omvang vergelijkbaar met álle inwoners van Leiden en fors meer dan vorig jaar (toen +101.000).

Deze trend is al drie jaar zichtbaar. In 2018 kwam het migratiesaldo uit op maar liefst 86.000 personen. Zoveel waren het er nooit eerder, zegt wiskundige en antropoloog Jan van de Beek die onderzoek doet naar kosten en baten van immigratie en veranderende demografie.

Sinds 2011 zijn er netto zo’n 400.000 mensen in Nederland bijgekomen. Tijdens alle kabinetten Balkenende (2002-2010) waren dit er nog zo’n 40.000. De tijd was wel anders: minder asielaanvragen en een periode waarin tijdelijk per saldo meer mensen hun biezen pakten. Ook zaten de grenzen voor Oost-Europeanen nog gedeeltelijk dicht.

Dat is inmiddels veranderd. De Nederlandse economie draait op volle toeren. Dat trekt mensen aan, signaleert Van de Beek. Waaronder Polen en Roemenen, maar ook hoogopgeleide Indiërs komen in flinke aantallen. Vorig jaar was die laatste groep zo’n zesduizend. Vaak ict’ers die volgens Van de Beek in tegenstelling tot asielmigranten onze samenleving veel geld opleveren. Het CBS meldde dat de Indiërs een hoger persoonlijk inkomen (40.000 euro) hebben dan de doorsnee werknemer of zelfstandige in Nederland.

Maar de massale immigratie leidt wél tot een nog grotere druk op de huizenmarkt, waar al een schreeuwend tekort is. Anders dan baby’s die in een bestaand gezin worden geboren, moeten nieuwkomers vaak op zoek naar woonruimte. Latten: „Hun komst drukt dus zwaar op de huizenmarkt.”

Afvlakken
De vraag is hoeveel immigratie en groei Nederland aankan. Planbureaus schatten dat de instroom geleidelijk zal afvlakken. Maar de omvang wordt structureel onderschat. „Er heerst een cultuurtje van ’het zal wel meevallen en wat nu gebeurt is uitzonderlijk’. Dat wordt keer op keer gelogenstraft”, aldus Latten.

Hij voorspelt dat de instroom juist zal aanhouden. Niet alleen uit Europa. Ook als Nederland geen bootmigranten uit Italië opvangt, kunnen deze nieuwkomers met een papiertje op zak uit bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland hier aankloppen, legt de hoogleraar uit. Die landen hebben wel toegezegd deze mensen te zullen opvangen. Bovendien zijn er nog tal van brandhaarden in de wereld die vluchtelingenstromen kunnen veroorzaken.

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen vorig jaar stond het onderwerp mede door Latten op de agenda. De minister beloofde een onderzoek. Sindsdien wordt er in Den Haag nauwelijks over gesproken. Politici branden hun vingers er liever niet aan, ziet onderzoeker Van de Beek. Terwijl we nu met hoge immigratie en een dalend geboortecijfer aankoersen op grote demografische veranderingen.

„In dit tempo vormen autochtonen rond 2100 een minderheid”, stelt de wiskundige die bij deze berekening ook de derde en vierde generatie migranten tot de groep allochtonen rekent. „Dit hoeft niet per se een probleem te zijn”, zegt hij. „Zeker als nieuwkomers zich Nederlander voelen en opgaan in de samenleving. Dan zijn het in culturele zin ook geen allochtonen meer.”

Breuklijnen
Maar segregatie dreigt. „We zien nu dat sommige groepen goed opgaan in de samenleving en via relaties vermengen met autochtonen”, stelt Van de Beek. „Bij de gastarbeidersgroepen, zoals de Turken en Marokkanen zie je dit juist heel weinig. Sterker: onder een deel van de moslims bestaat zelfs een neiging om zich af te zetten tegen de Nederlandse samenleving”, constateert hij. „Als zulke etnische breuklijnen blijven bestaan, dan is dat niet bevorderlijk voor de samenhang van de samenleving als geheel.”
https://www.telegraaf.nl/(...)-een-hele-stad-erbij
En wij maar praten over stikstof en problemen op de woningmarkt, terwijl de grenzen voor allerlei gelukszoekers wagenwijd open staan.


De komende generaties autochtonen worden uiteindelijk dus vreemdeling in eigen land. Leuk vooruitzicht wel :)
blablablabla
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 14 oktober 2019 @ 10:21:21 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189426046
En dan maar blijven ontkennen dat de problemen op de woningmarkt veroorzaakt worden door de toegenomen migratie.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189426055
quote:
„In dit tempo vormen autochtonen rond 2100 een minderheid”, stelt de wiskundige die bij deze berekening ook de derde en vierde generatie migranten tot de groep allochtonen rekent. „Dit hoeft niet per se een probleem te zijn”, zegt hij. „Zeker als nieuwkomers zich Nederlander voelen en opgaan in de samenleving. Dan zijn het in culturele zin ook geen allochtonen meer.”
quote:
„Bij de gastarbeidersgroepen, zoals de Turken en Marokkanen zie je dit juist heel weinig. Sterker: onder een deel van de moslims bestaat zelfs een neiging om zich af te zetten tegen de Nederlandse samenleving”, constateert hij. „Als zulke etnische breuklijnen blijven bestaan, dan is dat niet bevorderlijk voor de samenhang van de samenleving als geheel.”
Ik vind 2100 ook nog best snel, gaat echt wel hard.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  maandag 14 oktober 2019 @ 10:23:14 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_189426070
Ik bedoel ja, als je vierde en vijfde generaties ook meeneemt, en zeker met vermenging, spreek je op een gegeven moment van een wiskundige zekerheid. Het aantal mensen met een strikt Nederlandse achternaam is nu volgens mij ook al een minderheid.

Wil ik niet mee zeggen dat er niets aan de immigratie gedaan moet worden (puntensysteem wanneer).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_189426099
Dit kan toch niet goed gaan?
We lopen nu al achter met nieuwe woningen...
En alleen al de asielzoekers zullen voorrang krijgen op die (nieuwe) woningen en de autochtoon heeft het nakijken!

Gelukkig ben ik in 2100 allang dood... wil dat niet eens meer meemaken!

En trouwens geloof ik nooit dat dit zo doorgaat!

Baudet/Wilders komen aan de macht en dan zullen we de grenzen eens mooi dichtdoen!

Nog een lekkere economische achteruitgang en een paar hakkenbar aanslagen en dan piepen ze wel anders daar in Den Haag!

pi_189426174
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:25 schreef Bocaj het volgende:
Baudet/Wilders komen aan de macht en dan zullen we de grenzen eens mooi dichtdoen!
Dit is een grapje, toch?

Verder mag er best worden nagedacht over meer gestructureerde immigratie. Grenzen dichtgooien is onwenselijk en onrealistisch, maar wellicht is het tijd om na te denken over een meerjarenbeleid waarin wordt vastgelegd welke kant we precies op willen met immigratie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189426246
quote:
De vraag is hoeveel immigratie en groei Nederland aankan.
Nee, de vraag is of en hoeveel immigratie wenselijk is. Dit is die wingewestlogica, hoeveel kan de Nederlandse samenleving belasten met de problemen van immigratie voordat die breekt? Hoe kan de Nederlandse samenleving maximaal gebruikt worden voor méér consumenten, méér goedkope arbeid en méér dragers van schulden?

Dat is de verkeerde vraag als je het beste voor hebt met Nederland. Het is de juiste vraag als je het beste voor hebt met het internationale grootkapitaal.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 14 oktober 2019 @ 10:56:10 #8
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189426417
Gestoord dat 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld migranten opneemt. Maar zolang de VVD denkt dat migratie goed is voor de economie en PvdA en D’66 dat het een culturele verrijking is waarvan we veel kunnen leren (wat een naïviteit) gaat hier helaas geen verandering in komen. Ik wou dat ik op de NVU kon stemmen.
pi_189426430
quote:
6s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:21 schreef Nikonlover het volgende:
En dan maar blijven ontkennen dat de problemen op de woningmarkt veroorzaakt worden door de toegenomen migratie.
Ik blijf het ook bijzonder vinden, een fatsoenlijke eengezinswoning in een dorp kost al makkelijk 1200 euro per maand aan huur.
De pro migratie mensen aan de linkerkant van het politieke spectrum zitten hier met een enorm dilemma. Aan de ene kant vinden ze dat we de welvaart moeten delen met de rest van de wereld en aan de andere kant geeft men gewoon de middelvinger naar mensen zoals ik bijvoorbeeld die een dermate hoog bedrag elke maand moeten ophoesten puur en alleen om een fatsoenlijke woning te huren.
Je kan je afvragen waar ze nu eigenlijk voor staan, in mijn ogen zijn het gewoon principeloze mensen.
pi_189426437
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:56 schreef Eendenkooi het volgende:
Gestoord dat 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld migranten opneemt. Maar zolang de VVD denkt dat migratie goed is voor de economie en PvdA en D’66 dat het een culturele verrijking is waarvan we veel kunnen leren (wat een naïviteit) gaat hier helaas geen verandering in komen. Ik wou dat ik op de NVU kon stemmen.
Je wilt op een nazi partij stemmen?
  maandag 14 oktober 2019 @ 10:59:23 #11
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189426457
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Je wilt op een nazi partij stemmen?
Nee want dat zijn ze niet.
pi_189426469
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Ik blijf het ook bijzonder vinden, een fatsoenlijke eengezinswoning in een dorp kost al makkelijk 1200 euro per maand aan huur.
Als je maandelijks 1200 euro kunt missen aan woonlasten, ben je niet helemaal goed als je particulier een eengezinswoning gaat huren. Want voor dat geld kun je met z'n tweetjes zat woningen kopen, zeker in de provincie (of 'dorpjes').
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189426470
Nog meer stikstof en CO2 uitstoot.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_189426479
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Ik blijf het ook bijzonder vinden, een fatsoenlijke eengezinswoning in een dorp kost al makkelijk 1200 euro per maand aan huur.
De pro migratie mensen aan de linkerkant van het politieke spectrum zitten hier met een enorm dilemma. Aan de ene kant vinden ze dat we de welvaart moeten delen met de rest van de wereld en aan de andere kant geeft men gewoon de middelvinger naar mensen zoals ik bijvoorbeeld die een dermate hoog bedrag elke maand moeten ophoesten puur en alleen om een fatsoenlijke woning te huren.
Je kan je afvragen waar ze nu eigenlijk voor staan, in mijn ogen zijn het gewoon principeloze mensen.
Links als principeloze mensen afschilderen terwijl het beleid qua migratie en woningbouw de afgelopen 30 jaar door rechts gemaakt wordt. :')

Blijf lekker rechts stemmen en links de schuld geven met je egoïstische naïviteit die je hier toont. :D
pi_189426482
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:59 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Nee want dat zijn ze niet.
Ik heb ze meerdere malen op TV en in het echt gezien en in mijn ogen is het gewoon een nazi partij.
Bij al die marsen van hun zie je dezelfde kaalkopjes met bomberjacks en vlaggen die je niet bij een normale partij moet willen zien.
  maandag 14 oktober 2019 @ 11:03:24 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_189426493
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, de vraag is of en hoeveel immigratie wenselijk is. Dit is die wingewestlogica, hoeveel kan de Nederlandse samenleving belasten met de problemen van immigratie voordat die breekt? Hoe kan de Nederlandse samenleving maximaal gebruikt worden voor méér consumenten, méér goedkope arbeid en méér dragers van schulden?

Dat is de verkeerde vraag als je het beste voor hebt met Nederland. Het is de juiste vraag als je het beste voor hebt met het internationale grootkapitaal.
Ik heb in de afgelopen 10 jaar het bevolkingsplaatje behoorlijk zien veranderen. Als ik mijn boodschapjes bij AH doe, zie ik veel meer licht- en donkergetinte jongemannen op badslippers die blikjes merkloze energy drink komen halen en daarnaast ook introverte bleekneuzen met halve liters bier.

Laat men vooral de asielinstroom zoveel mogelijk beperken. Europa hoeft niet het eindpunt te zijn voor 'vluchtelingen' over de hele aardkloot. Maar wat nog veel zwaarder weegt, is de kettingmigratie. Die ene Syrier of Eritereer laat vervolgens zijn halve familie overkomen en die krijgen allemaal met voorrang een huurwoning, duizenden euro's budget voor woninginrichting en een levenslange garantie op maandelijks gratis geld. Je zou als 3e wereldbewoner wel gek zijn als je niet een paar duizend euro zou investeren om dat vervolgens binnen een paar jaar weer terugverdiend te hebben zonder dat daar iets voor terug wordt verlangd.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 14 oktober 2019 @ 11:03:25 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_189426494
quote:
De vraag is hoeveel immigratie en groei Nederland aankan. Planbureaus schatten dat de instroom geleidelijk zal afvlakken
Uhuh, totdat de volgende shithole aan de andere kant van de wereld in brand staat. Dan krijg je er weer 100.000 en hun familie bij. En de usual suspects blijven ook komen terwijl er geen enkele logische reden is om iemand uit fucking Eritrea een Nederlands paspoort te geven.
  maandag 14 oktober 2019 @ 11:04:55 #18
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_189426513
quote:
7s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:03 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Uhuh, totdat de volgende shithole aan de andere kant van de wereld in brand staat. Dan krijg je er weer 100.000 en hun familie bij.
Of als Erdogan zijn zin niet krijgt.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 14 oktober 2019 @ 11:05:38 #19
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_189426524
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:59 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Nee want dat zijn ze niet.
Ontkenning is de eerste fase.
Feyenoord Rotterdam
pi_189426528
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Links als principeloze mensen afschilderen terwijl het beleid qua migratie en woningbouw de afgelopen 30 jaar door rechts gemaakt wordt. :')

Blijf lekker rechts stemmen en links de schuld geven met je egoïstische naïviteit die je hier toont. :D
Rechts heeft hier ook schuld aan en zijn even erg of misschien wel erger dan hun linkse collega’s.
Niemand gaat vrijuit bij mij, onze politieke elite zijn in mijn ogen grotendeels principeloze mensen zonder ruggengraat.
Ze geven geen moer om de eigen bevolking slechts hun eigen carrière is belangrijk.
We zien het bijvoorbeeld met het debacle rond Brexit. Als je ziet wat voor smerige trucjes en theorietjes er worden gehandhaafd om vooral de democratische wil van het volk niet uit te voeren dan weet je wel hoe laat het is.
Dit is dan het VK, maar in Nederland zijn we geen haar beter.
  maandag 14 oktober 2019 @ 11:06:32 #21
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_189426535
Jammer dat een relevante en terechte zorg meteen in de OP al stukgeslagen wordt met baude uitspraken en kansloze aannames.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 14 oktober 2019 @ 11:07:01 #22
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_189426539
quote:
7s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:03 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Uhuh, totdat de volgende shithole aan de andere kant van de wereld in brand staat. Dan krijg je er weer 100.000 en hun familie bij. En de usual suspects blijven ook komen terwijl er geen enkele logische reden is om iemand uit fucking Eritrea een Nederlands paspoort te geven.
Daar begint het mee, stop gewoon met permanente statussen en paspoorten uitdelen aan klaplopers die amper tot niks bijdragen.
  maandag 14 oktober 2019 @ 11:08:40 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189426558
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:16 schreef Elan het volgende:

[..]

En wij maar praten over stikstof en problemen op de woningmarkt, terwijl de grenzen voor allerlei gelukszoekers wagenwijd open staan.

De komende generaties autochtonen worden uiteindelijk dus vreemdeling in eigen land. Leuk vooruitzicht wel :)
Ach zolang de bevolking zodanig stemt dat dit mogelijk is binnen een democratie niks mis denk ik dan maar. Binnen een dictatuur verbied je dingen gewoon maar dat is minder prettig vaak.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_189426569
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:07 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Daar begint het mee, stop gewoon met permanente statussen en paspoorten uitdelen aan klaplopers die amper tot niks bijdragen.
Een vluchteling hoort imo geen paspoort te krijgen. Als het veilig is dan gewoon terug. Ik stel ook voor dat een ieder die vlucht en naar Nederland komt iets ondertekent zodat het ook voor die mensen duidelijk is dat men rekening moet houden met een terugkeer naar hun eigen land.
Wat mij betreft gooien we er nog wat geld tegen aan voor scholing in hun eigen taal etc maar hier blijven moet gewoon geen optie zijn.
pi_189426581
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als je maandelijks 1200 euro kunt missen aan woonlasten, ben je niet helemaal goed als je particulier een eengezinswoning gaat huren. Want voor dat geld kun je met z'n tweetjes zat woningen kopen, zeker in de provincie (of 'dorpjes').
Een fatsoenlijk huis kost hier makkelijk 2.5 ton en naar boven. Dat is een hypotheek dat ik niet in mijn eentje kan dragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')