abonnement Unibet Coolblue
pi_189422130
Hoi,
Ik twijfel tussen de twee studies. Ik wil eigenlijk het liefst Bestuurskunde studeren, maar ik twijfel als de focus op de juridische aspecten mij ligt, zeker omdat je het eerste jaar op één hoop wordt gelegd met alle Rechtsgeleerdheid studenten, maar ik twijfel ook om Sociologie te studeren, doordat de kans om een baan te vinden laag is (heb ik gehoord, geen idee als het echt waar is). Ik wil beleidsmedewerker of een andere variant in de commerciële sector die een beetje op lijkt, aangezien er niet veel verticale doorgroei is in de overheid.
Dus,
1. Juridische Bestuurskunde of Sociologie, en waarom?
2. Zijn ze wel geschikt voor mijn (droom)baan?

edit: o ja, mijn droombaan is beleidsmedewerker bij OCW
edit 2: ik ben ook politiek geïnteresseerd en meer theoretisch gericht dan praktijkgericht

[ Bericht 5% gewijzigd door Trito op 14-10-2019 00:55:52 ]
pi_189423082
2. Het is net wat je er zelf van maakt. Als je de lokale politiek ingaat of een bijbaan zoekt bij de gemeente, dan kom je ook met sociologie er wel tussen. Werkervaring is dan wat telt.
Somebody that I used to know
pi_189423102
Ik vind bestuurskunde overigens net zo'n holle studie als sociologie. Wat het juridische eraan toevoegt, weet ik niet, maar heel inspirerend werk kun je er denk ik niet mee krijgen (maar dat is vooral omdat ik beleidswerk niet interessant vind)
Somebody that I used to know
pi_189423269
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 23:45 schreef Postbus100 het volgende:
Ik vind bestuurskunde overigens net zo'n holle studie als sociologie. Wat het juridische eraan toevoegt, weet ik niet, maar heel inspirerend werk kun je er denk ik niet mee krijgen (maar dat is vooral omdat ik beleidswerk niet interessant vind)
Haha ja, ik denk dat het daardoor komt.
Bij Sociologie voel ik al bij de naam niet thuis. De vakken voelen niet vertrouwd aan. Bij Juridische Bestuurskunde heb ik een hekel aan de juridische vakken en zou veel liever focus hebben op de economische/politicologische/enz. aspecten. Ook lijkt het alsof JB gewoon Rechten is met bestuurskundige vakken.
  zondag 13 oktober 2019 @ 23:59:38 #5
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_189423291
Bestuursrecht is bij rechten wel een van de moeilijkere vakken. Verder geen idee.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 14 oktober 2019 @ 00:02:23 #6
408813 crew  trein2000
pi_189423327
Wat let je om gewoon bestuurskunde te gaan doen?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189423331
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 23:59 schreef Quotidien het volgende:
Bestuursrecht is bij rechten wel een van de moeilijkere vakken. Verder geen idee.
Tja, lijkt mij wel interessant. Burgerlijk recht en strafrecht daar in tegen lijken me echt saai, meer iets voor de toekomstige advocaten en rechters.
  maandag 14 oktober 2019 @ 00:03:57 #8
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_189423349
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:02 schreef Trito het volgende:

[..]

Tja, lijkt mij wel interessant. Burgerlijk recht en strafrecht daar in tegen lijken me echt saai, meer iets voor de toekomstige advocaten en rechters.
Strafrecht is het interessantste rechtsgebied vind ik. Daarentegen vind ik bestuursrecht weer minder.

Bij ons is trouwens totaal geen overlap met bestuurskunde studenten.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_189423353
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:02 schreef trein2000 het volgende:
Wat let je om gewoon bestuurskunde te gaan doen?
RUG biedt alleen Juridische Bestuurskunde aan, wat eigenlijk bestuurskunde is maar dan ook weer rechtsgeleerdheid. 1e jaar = rechtsgeleerdheid, 2e/3e jaar is vooral de juridische aspecten van bestuurskunde. Dat houdt me tegen, ik ben meer van het economische/politieke.
  maandag 14 oktober 2019 @ 00:05:10 #10
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_189423366
@hemarookworst

Die studeert inmiddels een jaartje of 8 bestuurskunde :D
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 14 oktober 2019 @ 00:05:11 #11
408813 crew  trein2000
pi_189423368
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:04 schreef Trito het volgende:

[..]

RUG biedt alleen Juridische Bestuurskunde aan, wat eigenlijk bestuurskunde is maar dan ook weer rechtsgeleerdheid. 1e jaar = rechtsgeleerdheid, 2e/3e jaar is vooral de juridische aspecten van bestuurskunde. Dat houdt me tegen, ik ben meer van het economische/politieke.
Dan ga je ergens anders heen? Waarom moet het perse in Groningen?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189423393
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dan ga je ergens anders heen? Waarom moet het perse in Groningen?
Tja, het probleem is dat mijn ouders niet willen dat ik te ver van huis op kamers ga. Dan zeggen ze weer: Wat als er iets met je gebeurt? Etc.
pi_189423404
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:05 schreef Quotidien het volgende:
@:hemarookworst

Die studeert inmiddels een jaartje of 8 bestuurskunde :D
Ja ik studeer bestuurskunde en nee geen 8 jaar. Dus even ophouden met dat steeds te herhalen
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 14 oktober 2019 @ 00:08:46 #14
408813 crew  trein2000
pi_189423407
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:07 schreef Trito het volgende:

[..]

Tja, het probleem is dat mijn ouders niet willen dat ik te ver van huis op kamers ga. Dan zeggen ze weer: Wat als er iets met je gebeurt? Etc.
Oh. Direct in Maastricht op kamers gaan. Is Max 3 uurtjes rijden. Het is Nederland. Kom op.

Nee even serieus. Ik zou Mn toekomst niet laten bepalen door zoiets irrationeels.
Zeker als je niks kunt vinden wat je aanstaat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189423488
Ik zou wel voor juridische bestuurskunde gaan, zeker als je beleidsmedewerker wil worden. Ik heb bij bestuurskunde alleen inleiding staats- en bestuursrecht gedaan, dus weet maar beperkt over rechten. Ik vond het zelf maar behoorlijk droge stof. Maar met een bestuursjuridische achtergrond kan je ook in juridische functies terecht en vergroot wel je baankansen.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_189528994
Bestuurskunde _O_
Rechten _O_

Een perfecte combinatie _O_

Tevens als je bij OCW wil werken kom je echt wel binnen, ook als je geschiedenis ofzo studeert en er genoeg nevenactiviteiten bij doet. Word lid bij Vindicat bijvoorbeeld. Staat goed op je cv.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')