abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Spellchecker zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:04:41 #1
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189400361
Hardlopen en schoonmaken tegelijk; renners halen 213 kilo afval van parcours marathon Eindhoven
quote:
De marathon van Eindhoven kent dit jaar een nieuw onderdeel: de Plogging Run. Dat is al joggend afval opruimen. Tientallen enthousiaste vrijwilligers renden zaterdagochtend alvast delen van het parcours, gewapend met prikstok en vuilniszak.
Ze trekken veel bekijks, de deelnemers aan de Plogging Run. Waar de meeste marathonlopers een bidon in hun hand hebben, dragen zij een prikstok en vuilniszakken met zich mee. Marc Lensen legt uit: "Er ligt te veel troep op straat. Dat is gevaarlijk voor zowel de lopers als het publiek. Dus ruimen wij het op terwijl we aan het joggen zijn."

Na een kilometer heeft hij al bijna een zak gevuld. Marc laat trots zien wat er in zit: "Lege blikjes, waterflesjes en zelfs een pizzadoos. Maar ook kapot glas. En je wil niet dat een marathonloper of iemand uit het publiek zich daar aan bezeert."

Paul Waye heeft ook veel afval opgeraapt: "Ik heb een lege cognacfles en heel veel plastic en lege blikjes gevonden." Paul doet zowel aan de Plogging Run als aan de marathon mee. Hij weet dus als geen ander hoe belangrijk het is om een schoon parcours te hebben. "Vooral kapotte blikjes en glas zijn gevaarlijk. Ik heb wel dikke zolen onder mijn schoenen, maar niet zo dik."
Twee vliegen in een klap
Plogging is een samenvoeging van de woorden 'plocka', wat Zweeds is voor pakken, en 'jogging'. En zo sla je twee vliegen in een klap. Deelnemer Yvonne Manders lachend: "Ja, het is goed voor je conditie en je maakt de wereld een stukje schoner."

Elize van den Akker vult aan: "En het is eigenlijk ook wel heel gezellig. Al kletsend zijn we puin aan het ruimen." Ook Elize heeft onderweg een hoop opgeraapt. "Een complete afhaalmaaltijd, papier, flesjes, de gekste dingen. Die wil je zondag niet op het parcours tegenkomen."

Hard nodig
Dat de Plogging Run niet alleen voor de gezelligheid was, blijkt wel als de deelnemers bij de containers op het eindpunt aankomen. De ene na de andere vuilniszak wordt erin gegooid. In totaal hebben de deelnemers maar liefst 213 kilo zwerfafval opgeruimd. En daar zijn ze trots op. Paul: "Op naar een mooie en vooral schone marathon!"
De marathon Eindhoven begint zondag om tien uur. Omroep Brabant zendt het hardloopevenement live uit op televisie, de website en in de app.
Zeer bewonderenswaardig, maar achterlijk dat het nodig is .....
Filmpjes en foto's in de link.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:06:35 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_189400392
Vroeger hadden we daar gewoon straatvegers voor :N
pi_189409407
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 20:06 schreef Woelwater het volgende:
Vroeger hadden we daar gewoon straatvegers voor :N
Participatie maatschappij, zodat gemeentes kunnen bezuinigen ^O^ *O*
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 13 oktober 2019 @ 13:59:47 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189411989
Wat een onzin :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189412025
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2019 13:59 schreef Nikonlover het volgende:
Wat een onzin :')
Wat precies vind je onzin? Dat mensen andermans troep opruimen, of dat mensen kennelijk van alles op straat flikkeren?
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 13 oktober 2019 @ 14:06:50 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189412056
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 14:03 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Wat precies vind je onzin? Dat mensen andermans troep opruimen, of dat mensen kennelijk van alles op straat flikkeren?
Dat dit nodig is. Dat er op zo'n korte route meer dan 200kg afval ligt, dat is bizar.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189412077
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2019 14:06 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dat dit nodig is. Dat er op zo'n korte route meer dan 200kg afval ligt, dat is bizar.
Dus je bedoelt bizar ipv onzin. :s)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')