abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 14:59:40 #26
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_189396679
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 13:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Uitlijnen is het héél precies (lasers, spiegeltjes) uitrichten van de voorwielen inlusief stuurinrichting, soms kan er aan de achteras ook versteld worden.. hierdoor zal de auto mooi rechtdoor rijden, bandenslijtage en brandstofverbruik worden hierdoor geoptimaliseerd en de auto zal een aangenaam weggedrag vertonen en prettig rijden.
een andere set wielen zal hier geen invloed op hebben, dus als het nu goed is, zal het ook niet nodig zijn na het monteren van een andere set wielen.

Uitbalanceren doe je per wiel; dan wordt gewichtsverschil in de band/velg combinatie geëlimineerd waardoor het wiel niet zal stuiteren bij hogere snelheden.. vaak merk je onbalans op bepald resonantiesnelheden; 80 en 110 - 120 zijn snelheden waarbij onbalans vaak voelbaar is.. een kleine onbalans zit boven de 100, als je het bij 80 al voelt, is het bij 110 meestal echt drama, het stuur kan hevig trillen, of de hele auto kan trillen, dan voel je het meer in je stoel.. stuur is logischerwijs onbalans in de voorwielen, als de hele auto trilt is het vaak(niet altijd!) achter.

Als er een nieuwe band op een wiel komt, of de band is van de velg geweest, moet er opnieuw gebalanceerd worden, als je een set koopt die gebruikt is, en dus gebalanceerd, kun je die in principe zo onder je auto zetten.. dit kun je zelf thuis op de krik doen als je de aanhaalmomenten van de wielmoeren even in acht houdt; het is dus wel prettig/nodig om een goede momentsleutel te hebben.
Super bedankt voor een uitgebreid antwoord, ik ga het gewoon maar uitbesteden :)
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_189396723
Ik heb ooit online velgen met banden besteld en deze zouden al gebalanceerd zijn, heb ze er toen onder gezet en dat ging prima...
Ik was hier...
pi_189397278
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 10:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja, daar twijfel ik dus nog tussen. Maar ik weet dus niet hoe gemakkelijk het is om het zelf te doen.
Het is best gemakkelijk. Als je een uur hebt en je hebt geen hekel aan sjouwen, vieze smeerhanden en de auto opkrikken dan kun je het een keer proberen natuurlijk. Maar waarom zou je? De bandenboer regelt dit klusje voor een prikkie.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:43:41 #29
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189400966
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 14:02 schreef MaGNeT het volgende:
Maar heb nu Michelin CrossClimate dus hoef sowieso niet meer te wisselen.
Ja al dat gedoe voor een paar sneeuwdagen per jaar. Crossclimate en lekker het hele jaar erop rijden én naar de sneeuwlanden kunnen.
pi_189401302
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 16:00 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Het is best gemakkelijk. Als je een uur hebt en je hebt geen hekel aan sjouwen, vieze smeerhanden en de auto opkrikken dan kun je het een keer proberen natuurlijk. Maar waarom zou je? De bandenboer regelt dit klusje voor een prikkie.
Mah, Behalve het monteren betaal je ook voor opslag.

In de tijd dat jij naar een afspraak moet bij die garage (op een tijdstip waar je maar beperkt zelf de tijd voor vast kan stellen) sleutel ik die vier bandjes er wel onder op de straat voor het huis. Dan houdt ik ook nog ruim tijd over om mij handen te wassen en die bandjes van en naar de schuur te vervoeren. Ik heb trouwens een soort transportkarretje voor de wielen waar ik ze het hele jaar op kan laten liggen. Op zolder bewaren is niet handig.

4-seizoenen banden staat me ook wel aan, zeker nu die auto wat ouder wordt wil je niet te veel investeren. Zonde om hem met een nieuwe extra set banden in te ruilen.
pi_189401395
Uitbesteden en de ene Wisse kun je sowieso altijd al doen bij de apk, de opslag en wisselen kost je enkele tientjes, scheelt hoop gezeik.
Whatever...
pi_189404357
Gewoon 4 seizoenen banden er onder knallen en klaar.
We leven in Nederland niet ergens in bergen waar je echte winterbanden nodig heb.

Zelf rij ik op 4x4 banden onder me Opel Vivaro .
Zet me banden spanning wel wat lager zodat de band meer kan vervormen .
Doe ik al jaren zo en het werkt best goed zo.
pi_189408062
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 00:08 schreef suijkerbuijk het volgende:
We leven in Nederland niet ergens in bergen waar je echte winterbanden nodig heb.
Tja, dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik heb wel winterbanden en ik vindt dat ik ze nodig heb.
Al was het alleen maar om van huis weg te rijden omdat de parkeerplaats lager ligt dan de dijk waaraan ik woon. En Nee, niemand strooit op die oprit en niemand verwijdert de sneeuw.
Nu is het met rijkunst wel mogelijk om die helling op te komen (zoals links remmen), maar daar kleven wat bezwaren aan. Je kunt onderaan niet zien wat er op de dijk aan komt, dus moet je snelheid minderen aan het eind van de helling. Moet je dan stoppen, dan kom je niet meer weg op zomerbanden. Overdrijf je het een beetje met de snelheid bij het omhoog rijden, dan vlieg je aan de andere kant de dijk weer af. Dus ik doe het liever zonder enkele stress op winterbanden.
pi_189412348
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 09:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Tja, dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik heb wel winterbanden en ik vindt dat ik ze nodig heb.
Al was het alleen maar om van huis weg te rijden omdat de parkeerplaats lager ligt dan de dijk waaraan ik woon. En Nee, niemand strooit op die oprit en niemand verwijdert de sneeuw.
Nu is het met rijkunst wel mogelijk om die helling op te komen (zoals links remmen), maar daar kleven wat bezwaren aan. Je kunt onderaan niet zien wat er op de dijk aan komt, dus moet je snelheid minderen aan het eind van de helling. Moet je dan stoppen, dan kom je niet meer weg op zomerbanden. Overdrijf je het een beetje met de snelheid bij het omhoog rijden, dan vlieg je aan de andere kant de dijk weer af. Dus ik doe het liever zonder enkele stress op winterbanden.
Dus de 4 seizoen band is dus ruim voldoende.
Deze hebben niet stil gestaan door de jaren .
Gebruik dus zelf al jaren 4 seizoenen banden onder de wagens.
We rijden als beveiliger op ijzeren platen ook met sneeuw tussen de gebouwen, buiten de snelweg , boeren land en enzz waar dit ijzeren platen liggen voor de vrachtwagen en kranen.
Geloof me die dingen zijn spiegelglad in die tijd .

Dat mijn bus nu 4x4 banden bezit is omdat ik nu veel door zand en modder rijd.
Even net wat lekkerder als ik terug op de weg komt dat alles zooi uit de profielen komt in plaats dat het blijft kleven.

Voor de bus moet ik nog 4 seizoenen banden aan schaffen op de tweede set staal velgen.

Verder ik snap precies wat je bedoelt
Ik woon zelf ook op een dijk huis en ja daar word ook nooit niet gestrooid.
pi_189412446
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 09:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Tja, dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik heb wel winterbanden en ik vindt dat ik ze nodig heb.
Al was het alleen maar om van huis weg te rijden omdat de parkeerplaats lager ligt dan de dijk waaraan ik woon. En Nee, niemand strooit op die oprit en niemand verwijdert de sneeuw.
Nu is het met rijkunst wel mogelijk om die helling op te komen (zoals links remmen), maar daar kleven wat bezwaren aan. Je kunt onderaan niet zien wat er op de dijk aan komt, dus moet je snelheid minderen aan het eind van de helling. Moet je dan stoppen, dan kom je niet meer weg op zomerbanden. Overdrijf je het een beetje met de snelheid bij het omhoog rijden, dan vlieg je aan de andere kant de dijk weer af. Dus ik doe het liever zonder enkele stress op winterbanden.
Waarom niet je inrit zelf ff strooien en schuiven. Even los van de banden.
pi_189412473
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 21:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Mah, Behalve het monteren betaal je ook voor opslag.

In de tijd dat jij naar een afspraak moet bij die garage (op een tijdstip waar je maar beperkt zelf de tijd voor vast kan stellen) sleutel ik die vier bandjes er wel onder op de straat voor het huis. Dan houdt ik ook nog ruim tijd over om mij handen te wassen en die bandjes van en naar de schuur te vervoeren. Ik heb trouwens een soort transportkarretje voor de wielen waar ik ze het hele jaar op kan laten liggen. Op zolder bewaren is niet handig.

4-seizoenen banden staat me ook wel aan, zeker nu die auto wat ouder wordt wil je niet te veel investeren. Zonde om hem met een nieuwe extra set banden in te ruilen.
Ja ieder zijn ding dus. @TS heb je al een besluit genomen?
  zondag 13 oktober 2019 @ 19:48:41 #37
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189418445
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 13:59 schreef Sigaartje het volgende:
Even een raar vraagje.
Waarom komen winterbanden altijd met die lelijke goedkope velgen?
Dat is 'goedkoperigheid' van de eigenaar.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_189418523
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 14:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dus de 4 seizoen band is dus ruim voldoende.
Die conclusie laat ik aan jou.
Ik heb winterbanden en voorlopig gaan ze nog wel even mee.
Ik kom ook regelmatig in Duitsland en daar zijn niet alle 4 seizoenen banden meer toegestaan.
En mijn lichtmetalen velgen hebben nu niet te lijden van zout en pekel.
pi_189418637
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 14:40 schreef LorneMalvo het volgende:
Waarom niet je inrit zelf ff strooien en schuiven. Even los van de banden.
De ene inrit is zo'n 20 meter lang. Dat is naar het parkeerterrein voor het gebouw.
De oprit naar het parkeerterrein achter het gebouw is zo'n 150 meter lang.
Dat is nogal wat om te strooien en te schuiven.
Vooral als de opritten al vroeg in gebruik zijn en de sneeuw al vastgereden is.
En dan hebben we het maar niet over de longziekte die ik heb, die dat fysiek onmogelijk maakt.
pi_189419393
Zelf heb ik winterbanden op stalen wielen via marktplaats voor een prikkie op de kop kunnen tikken voor mijn Opel Vivaro 1800+kg wegende Duitser :)
Deze laat ik door de garage wisselen zodra het daar weer weer voor is. De kosten wegen niet op tegenover het gemak, maar dat is dan weer mijn mening.
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
pi_189419700
Als je deze vraag moet stellen zeker niet zelf wielen gaan wisselen!
  zondag 13 oktober 2019 @ 20:44:44 #42
53151 T42
Pinball Wizard
pi_189419726
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 10:15 schreef Scorpie het volgende:
Ik heb dus een nieuwe auto gekocht en deze komt met zomerbanden. Nu heb ik dus de keuze tussen alleen winterbanden erop (laten) monteren, of een setje velgen met winterbanden kopen en deze erop (laten) zetten.

Ik las her en der wel dat het belangrijk is om de banden gebalanceerd te hebben, wat ik snap, en ook dat uitlijnen belangrijk is, iets wat je eigenlijk alleen bij een werkplaats kan laten doen. De vraag die ik heb is, kan ik zelf een set velgen met banden kopen, gebalanceerd en al, en deze zelf makkelijk monteren, of raden jullie experts toch aan het allemaal bij een werkplaats te laten doen gezien het uitlijnverhaal ?
Als je dit moet vragen? Laten doen.. voordat er straks een wiel vandoor gaat...
  zondag 13 oktober 2019 @ 21:05:23 #43
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_189420215
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 14:42 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Ja ieder zijn ding dus. @:ts heb je al een besluit genomen?
Ja ik laat het lekker doen! Even tweedehands velgen a 50E ps op de kop getikt en laat er nieuwe banden op zetten bij de bandenboer. ^O^
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_189420692
quote:
7s.gif Op zondag 13 oktober 2019 21:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja ik laat het lekker doen! Even tweedehands velgen a 50E ps op de kop getikt en laat er nieuwe banden op zetten bij de bandenboer. ^O^
Good for you, succes!
  maandag 14 oktober 2019 @ 23:55:47 #45
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189439528
Gewoon zelf doen, dan de snelweg op en als die trilt door naar de garage.
pi_189483399
Ik doe het zelf. Gaat prima, en ik kan nog geen %^#$^radiator folie plakken.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_189485563
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 23:55 schreef incel het volgende:
Gewoon zelf doen, dan de snelweg op en als die trilt door naar de garage.
Als de snelweg trilt is er iets anders aan de hand _O-
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')