Super bedankt voor een uitgebreid antwoord, ik ga het gewoon maar uitbestedenquote:Op zaterdag 12 oktober 2019 13:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Uitlijnen is het héél precies (lasers, spiegeltjes) uitrichten van de voorwielen inlusief stuurinrichting, soms kan er aan de achteras ook versteld worden.. hierdoor zal de auto mooi rechtdoor rijden, bandenslijtage en brandstofverbruik worden hierdoor geoptimaliseerd en de auto zal een aangenaam weggedrag vertonen en prettig rijden.
een andere set wielen zal hier geen invloed op hebben, dus als het nu goed is, zal het ook niet nodig zijn na het monteren van een andere set wielen.
Uitbalanceren doe je per wiel; dan wordt gewichtsverschil in de band/velg combinatie geëlimineerd waardoor het wiel niet zal stuiteren bij hogere snelheden.. vaak merk je onbalans op bepald resonantiesnelheden; 80 en 110 - 120 zijn snelheden waarbij onbalans vaak voelbaar is.. een kleine onbalans zit boven de 100, als je het bij 80 al voelt, is het bij 110 meestal echt drama, het stuur kan hevig trillen, of de hele auto kan trillen, dan voel je het meer in je stoel.. stuur is logischerwijs onbalans in de voorwielen, als de hele auto trilt is het vaak(niet altijd!) achter.
Als er een nieuwe band op een wiel komt, of de band is van de velg geweest, moet er opnieuw gebalanceerd worden, als je een set koopt die gebruikt is, en dus gebalanceerd, kun je die in principe zo onder je auto zetten.. dit kun je zelf thuis op de krik doen als je de aanhaalmomenten van de wielmoeren even in acht houdt; het is dus wel prettig/nodig om een goede momentsleutel te hebben.
Het is best gemakkelijk. Als je een uur hebt en je hebt geen hekel aan sjouwen, vieze smeerhanden en de auto opkrikken dan kun je het een keer proberen natuurlijk. Maar waarom zou je? De bandenboer regelt dit klusje voor een prikkie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 10:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, daar twijfel ik dus nog tussen. Maar ik weet dus niet hoe gemakkelijk het is om het zelf te doen.
Ja al dat gedoe voor een paar sneeuwdagen per jaar. Crossclimate en lekker het hele jaar erop rijden én naar de sneeuwlanden kunnen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 14:02 schreef MaGNeT het volgende:
Maar heb nu Michelin CrossClimate dus hoef sowieso niet meer te wisselen.
Mah, Behalve het monteren betaal je ook voor opslag.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 16:00 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]
Het is best gemakkelijk. Als je een uur hebt en je hebt geen hekel aan sjouwen, vieze smeerhanden en de auto opkrikken dan kun je het een keer proberen natuurlijk. Maar waarom zou je? De bandenboer regelt dit klusje voor een prikkie.
Tja, dat is een persoonlijke voorkeur.quote:Op zondag 13 oktober 2019 00:08 schreef suijkerbuijk het volgende:
We leven in Nederland niet ergens in bergen waar je echte winterbanden nodig heb.
Dus de 4 seizoen band is dus ruim voldoende.quote:Op zondag 13 oktober 2019 09:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Tja, dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik heb wel winterbanden en ik vindt dat ik ze nodig heb.
Al was het alleen maar om van huis weg te rijden omdat de parkeerplaats lager ligt dan de dijk waaraan ik woon. En Nee, niemand strooit op die oprit en niemand verwijdert de sneeuw.
Nu is het met rijkunst wel mogelijk om die helling op te komen (zoals links remmen), maar daar kleven wat bezwaren aan. Je kunt onderaan niet zien wat er op de dijk aan komt, dus moet je snelheid minderen aan het eind van de helling. Moet je dan stoppen, dan kom je niet meer weg op zomerbanden. Overdrijf je het een beetje met de snelheid bij het omhoog rijden, dan vlieg je aan de andere kant de dijk weer af. Dus ik doe het liever zonder enkele stress op winterbanden.
Waarom niet je inrit zelf ff strooien en schuiven. Even los van de banden.quote:Op zondag 13 oktober 2019 09:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Tja, dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik heb wel winterbanden en ik vindt dat ik ze nodig heb.
Al was het alleen maar om van huis weg te rijden omdat de parkeerplaats lager ligt dan de dijk waaraan ik woon. En Nee, niemand strooit op die oprit en niemand verwijdert de sneeuw.
Nu is het met rijkunst wel mogelijk om die helling op te komen (zoals links remmen), maar daar kleven wat bezwaren aan. Je kunt onderaan niet zien wat er op de dijk aan komt, dus moet je snelheid minderen aan het eind van de helling. Moet je dan stoppen, dan kom je niet meer weg op zomerbanden. Overdrijf je het een beetje met de snelheid bij het omhoog rijden, dan vlieg je aan de andere kant de dijk weer af. Dus ik doe het liever zonder enkele stress op winterbanden.
Ja ieder zijn ding dus. @TS heb je al een besluit genomen?quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 21:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Mah, Behalve het monteren betaal je ook voor opslag.
In de tijd dat jij naar een afspraak moet bij die garage (op een tijdstip waar je maar beperkt zelf de tijd voor vast kan stellen) sleutel ik die vier bandjes er wel onder op de straat voor het huis. Dan houdt ik ook nog ruim tijd over om mij handen te wassen en die bandjes van en naar de schuur te vervoeren. Ik heb trouwens een soort transportkarretje voor de wielen waar ik ze het hele jaar op kan laten liggen. Op zolder bewaren is niet handig.
4-seizoenen banden staat me ook wel aan, zeker nu die auto wat ouder wordt wil je niet te veel investeren. Zonde om hem met een nieuwe extra set banden in te ruilen.
Dat is 'goedkoperigheid' van de eigenaar.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 13:59 schreef Sigaartje het volgende:
Even een raar vraagje.
Waarom komen winterbanden altijd met die lelijke goedkope velgen?
Die conclusie laat ik aan jou.quote:Op zondag 13 oktober 2019 14:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dus de 4 seizoen band is dus ruim voldoende.
De ene inrit is zo'n 20 meter lang. Dat is naar het parkeerterrein voor het gebouw.quote:Op zondag 13 oktober 2019 14:40 schreef LorneMalvo het volgende:
Waarom niet je inrit zelf ff strooien en schuiven. Even los van de banden.
Als je dit moet vragen? Laten doen.. voordat er straks een wiel vandoor gaat...quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 10:15 schreef Scorpie het volgende:
Ik heb dus een nieuwe auto gekocht en deze komt met zomerbanden. Nu heb ik dus de keuze tussen alleen winterbanden erop (laten) monteren, of een setje velgen met winterbanden kopen en deze erop (laten) zetten.
Ik las her en der wel dat het belangrijk is om de banden gebalanceerd te hebben, wat ik snap, en ook dat uitlijnen belangrijk is, iets wat je eigenlijk alleen bij een werkplaats kan laten doen. De vraag die ik heb is, kan ik zelf een set velgen met banden kopen, gebalanceerd en al, en deze zelf makkelijk monteren, of raden jullie experts toch aan het allemaal bij een werkplaats te laten doen gezien het uitlijnverhaal ?
Ja ik laat het lekker doen! Even tweedehands velgen a 50E ps op de kop getikt en laat er nieuwe banden op zetten bij de bandenboer.quote:Op zondag 13 oktober 2019 14:42 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]
Ja ieder zijn ding dus. @:ts heb je al een besluit genomen?
Good for you, succes!quote:Op zondag 13 oktober 2019 21:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja ik laat het lekker doen! Even tweedehands velgen a 50E ps op de kop getikt en laat er nieuwe banden op zetten bij de bandenboer.
Als de snelweg trilt is er iets anders aan de handquote:Op maandag 14 oktober 2019 23:55 schreef incel het volgende:
Gewoon zelf doen, dan de snelweg op en als die trilt door naar de garage.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |