abonnement Unibet Coolblue
pi_189382578
Hi iedereen,

Zitten er op dit forum eigenlijk ook mensen die in Bulgarije wonen?
Ik woon er al een tijd en het bevalt me prima.

Een leuk voordeel is dat de lonen voor Nederlanders behoorlijk hoog liggen (¤1500 is erg veel geld in Bulgarije!), en je daardoor optimaal kan genieten van de mogelijkheden voor wintersport, en lekker vaak naar de seaside resorts in de zomer kan gaan.
Sofia is een leuke stad waar veel te beleven valt en stappen is top hier.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Wie is er wel eens in Bulgarije geweest bijvoorbeeld?

Overigens zoeken ze nog behoorlijk wat Nederlandse collega's op mijn project (call center werk bij een leuk bedrijf). Mochten mensen interesse hebben om eens wat meer te horen, schroom niet om het mij te vragen!
pi_189386618
Paar keer geweest, bijzonder land! Hele lieve mensen. Viel me erg op dat de meeste mensen in de leeftijdscategorie 20-40 het land verlaten om in het buitenland te gaan werken. Sofia is tof en de oostkust heerlijk!
pi_189389366
Ben er nooit geweest maar zou er heel graag een keer op vakantie willen!
you're the sweetest cherry in an apple pie
pi_189430569
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:36 schreef Slacentrifuge het volgende:
Paar keer geweest, bijzonder land! Hele lieve mensen. Viel me erg op dat de meeste mensen in de leeftijdscategorie 20-40 het land verlaten om in het buitenland te gaan werken. Sofia is tof en de oostkust heerlijk!
Klopt, het is een van de weinige landen waar de bevolking niet groeit zelfs. Op lange termijn zeker niet goed helaas. Seaside is super inderdaad, elk jaar met vrienden uit Nederland een weekje hier. Kost inclusief eten ongeveer hetzelfde als 2-3 nachtjes in een goed hotel in Nederland, afhankelijk van wat je wil.
  maandag 14 oktober 2019 @ 16:08:44 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189430661
Woon er inmiddels al een kleine acht jaar ofzo. Meeste gedeeltes van de kust en Sofia in het algemeen heb ik daarentegen vrij weinig mee.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189434038
Het weer is er ook echt top. Gegarandeerd warme zomers en ook gegarandeerd witte winters O+
pi_189559757
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:36 schreef Slacentrifuge het volgende:
Paar keer geweest, bijzonder land! Hele lieve mensen. Viel me erg op dat de meeste mensen in de leeftijdscategorie 20-40 het land verlaten om in het buitenland te gaan werken. Sofia is tof en de oostkust heerlijk!
Hangt er vanaf wat je doet. Als je een ervaring IT'er bent willen ze je vast graag hebben. Lonen van ervaring IT'ers zijn naar maatstaven erg hoog in landen als Polen, Hongarije, Bulgarije en Roemenië.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_189560543
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 09:55 schreef HSG het volgende:

[..]

Hangt er vanaf wat je doet. Als je een ervaring IT'er bent willen ze je vast graag hebben. Lonen van ervaring IT'ers zijn naar maatstaven erg hoog in landen als Polen, Hongarije, Bulgarije en Roemenië.
Klopt, er is een erg grote IT sector en de lonen zijn soms zelfs voor Nederlandse begrippen erg goed. Kan zelf helaas niet coden of iets, maar gelukkig zijn er genoeg andere banen waar je met alleen de Nederlandse taal spreken al wordt aangenomen.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:29:12 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189560771
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 11:08 schreef RobvhB het volgende:

[..]

Klopt, er is een erg grote IT sector en de lonen zijn soms zelfs voor Nederlandse begrippen erg goed. Kan zelf helaas niet coden of iets, maar gelukkig zijn er genoeg andere banen waar je met alleen de Nederlandse taal spreken al wordt aangenomen.
Zet een aap in het centrum van Sofia en leer hem twintig woorden Nederlands en hij heeft na een uur al zes jobaanbiedingen _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189561960
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 11:29 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Zet een aap in het centrum van Sofia en leer hem twintig woorden Nederlands en hij heeft na een uur al zes jobaanbiedingen _O-
:') Bij sommige callcenters nemen ze inderdaad echt alles aan. Het verschil in loon is dan al wel gauw 400 euro in vergelijking tot de iets betere jobs, ook al blijft het callcenter werk natuurlijk.
pi_189565288
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 11:08 schreef RobvhB het volgende:

[..]

Klopt, er is een erg grote IT sector en de lonen zijn soms zelfs voor Nederlandse begrippen erg goed. Kan zelf helaas niet coden of iets, maar gelukkig zijn er genoeg andere banen waar je met alleen de Nederlandse taal spreken al wordt aangenomen.
Klopt ook. Al kun je geen Roemeens bijvoorbeeld dan nemen ze je gewoon aan. Bovendien kun je daar al ¤2000,- netto verdienen en dat is voor Roemeense maatstaven heel erg veel geld en ls je ook nog geen inkomensbelasting betaald (verhaal uit 2015) dan leef je als een god in Frankrijk.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_189565593
Is het een Nederlands bedrijf waar je werkt ? Spreken ze daar ook Nederlands ? Klinkt leuk, super dat je dat gewoon hebt gedaan en dat het goed bevalt !
Ik was hier...
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:43:05 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189565736
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 16:34 schreef Nismo91 het volgende:
Is het een Nederlands bedrijf waar je werkt ? Spreken ze daar ook Nederlands ? Klinkt leuk, super dat je dat gewoon hebt gedaan en dat het goed bevalt !
Het zit daar vol met internationale callcenters waar honderden mensen werken. Nederlands, Duits, Zweeds, Engelstalig, Frans, alle kanten op. Sommige talen zijn duur, andere goedkoper. Nederlands is een vrij dure taal aangezien er weinig Bulgaren zijn die Nederlands spreken.

Op de Universiteit van Tarnovo is een Universiteit waar men Nederlands kan studeren en dat is het. Een callcenter heeft daar ooit geprobeerd een samenwerkingsverband mee aan te gaan maar er is veel meer werk dan dat er mensen zijn die de taal spreken. Dus als Nederlander hoef je in Bulgarije in ieder geval nooit werkeloos te zijn. Voor 90% geldt wel dat ze op een callcenter moeten willen kunnen zitten. Maar er zitten er een aantal van vrij grote bedrijven en ook daar kan je gewoon doorgaan.

Een Belg die ik ken werkt inmiddels voor IBM in Nederland en heeft daar een goede baan en dito salaris.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189575876
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 16:34 schreef Nismo91 het volgende:
Is het een Nederlands bedrijf waar je werkt ? Spreken ze daar ook Nederlands ? Klinkt leuk, super dat je dat gewoon hebt gedaan en dat het goed bevalt !
Het klopt inderdaad wat Pumpalov schrijft. Het bedrijf zelf is Indiaas / Amerikaans, maar ze werken met allerlei grote bedrijven, en hebben de klantenservice geconcentreerd op één plek, en dan natuurlijk in een land waar het goedkoop is. Wij zitten met 25 Nederlanders in team, meeste projecten zijn wel kleiner.

Op dit moment geven ze bonussen weg wanneer werknemers andere mensen aanmelden. Ik heb al een advertentie gezet op een werksite, maar het is verbazingwekkend moeilijk om mensen te vinden. Blijkbaar toch een stap die zeer weinig mensen willen nemen. Iemand een idee hoe ik mensen zou kunnen bereiken?
pi_189576955
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 08:57 schreef RobvhB het volgende:

[..]

Het klopt inderdaad wat Pumpalov schrijft. Het bedrijf zelf is Indiaas / Amerikaans, maar ze werken met allerlei grote bedrijven, en hebben de klantenservice geconcentreerd op één plek, en dan natuurlijk in een land waar het goedkoop is. Wij zitten met 25 Nederlanders in team, meeste projecten zijn wel kleiner.

Op dit moment geven ze bonussen weg wanneer werknemers andere mensen aanmelden. Ik heb al een advertentie gezet op een werksite, maar het is verbazingwekkend moeilijk om mensen te vinden. Blijkbaar toch een stap die zeer weinig mensen willen nemen. Iemand een idee hoe ik mensen zou kunnen bereiken?
Heb je geen forums voor expats ?
Ik zal je heel eerlijk zeggen als ik in de situatie zat dat ik alleenstaand zou zijn en een niet al te spannende carrière in Nederland zou hebben ik hier gelijk voor zou tekenen !

Klinkt in ieder geval super aantrekkelijk, maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander die hier ook niet een al te spannende job heeft niet ruimdenkend genoeg is om zo een uitdaging aan te gaan.
Ik was hier...
pi_189576979
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 08:57 schreef RobvhB het volgende:
Op dit moment geven ze bonussen weg wanneer werknemers andere mensen aanmelden. Ik heb al een advertentie gezet op een werksite, maar het is verbazingwekkend moeilijk om mensen te vinden. Blijkbaar toch een stap die zeer weinig mensen willen nemen. Iemand een idee hoe ik mensen zou kunnen bereiken?
Wat voor bedrijf is dit? Kan ook per DM ;)
pi_189582975
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 10:14 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Heb je geen forums voor expats ?
Ik zal je heel eerlijk zeggen als ik in de situatie zat dat ik alleenstaand zou zijn en een niet al te spannende carrière in Nederland zou hebben ik hier gelijk voor zou tekenen !

Klinkt in ieder geval super aantrekkelijk, maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander die hier ook niet een al te spannende job heeft niet ruimdenkend genoeg is om zo een uitdaging aan te gaan.
Ja en mensen posten hier wel op, maar de meeste mensen die hier al zitten die hebben al wel werk. Een enkeling vind je wel via Facebook, toch had ik meer mensen verwacht. Maar het klopt wel wat je zegt, ik was klaar met school maar heb geen carrière achtergelaten in Nederland. Het zal anders zijn wanneer je dat hebt en veel waarde hecht aan je professionele pad.
pi_189583025
quote:
4s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 10:16 schreef Leonos het volgende:

[..]

Wat voor bedrijf is dit? Kan ook per DM ;)
Ik probeerde je een DM te sturen, maar krijg je melding dat ik minimaal 10 berichten heb moeten plaatsen voor deze tijd haha. Dit is nummer 7 al weer. Het bedrijf is Sutherland, zit redelijk dicht in bij het centrum van de stad. Sfeertje wat op de vloer hangt is wel gezellig, en de werkdruk valt gelukkig reuze mee. Dit is per project overigens wel verschillend. Ik denk dat jij mij wel een DM kan sturen, als je vragen hebt beantwoord ik ze graag!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')