abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Spellchecker vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:59:11 #1
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189382116
Privégegevens uitgelekt van patiënten van verslavingskliniek Novadic-Kentron
quote:
De privégegevens van patiënten van verslavingskliniek Novadic Kentron zijn uitgelekt. Het gaat om een lijst met voor- en achternamen, geboortedata en de drugs waaraan deze mensen verslaafd zijn. Novadic-Kentron bevestigt het uitlekken, maar gaat later pas in op de details.

De gevoelige gegevens zijn van mensen die recent verbleven op de afdeling Crisis Detox en Diagnostiek op de Grote Beek in Eindhoven. Hoe de lijst is uitgelekt, is nog onduidelijk. Bronnen melden aan Omroep Brabant dat de lijst mogelijk gestolen is uit de kliniek en dat foto's ervan rond zijn gestuurd via WhatsApp.

Problemen
Omroep Brabant kreeg de gegevens via bekenden van een van de patiënten die op de lijst staat. De voormalige cliënt is bang dat hij of zij door het uitlekken van de gegevens in de problemen komt bij toekomstige werkgevers. Volgens de patiënt heeft Novadic-Kentron wel persoonlijk excuses gemaakt, maar weten de andere mensen op de lijst nog van niets.
Nog net niet zo gek als die patientgegevens die gebruikt werden als boodschappenlijstje .....
Het is niet meer de vraag of je gegevens uitlekken, maar wanneer ......
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
update:
Privégegevens lagen al weken op straat zeggen patiënten. Novadic Kentron wist het pas donderdag
quote:
De privégegevens van vijftien patiënten van Novadic-Kentron in Eindhoven lagen al twee weken op straat, maar de kliniek meldde dat pas vrijdag bij de betreffende patiënten. Dat melden twee van de mensen die op de lijst staan aan Omroep Brabant. "Dit is echt slecht. Nu ben ik afgekickt en heb ik meteen weer stress", aldus een van hen. De kliniek verklaart dat zij donderdag pas van het lek hoorde.
Op de uitgelekte lijst staan privégegevens van vijftien patiënten die onlangs op de afdeling Crisis Detox en Diagnostiek op de Grote Beek in Eindhoven verbleven. Het gaat om voor- en achternamen, geboortedata en de drugs waaraan deze mensen verslaafd zijn.

Zorgen
De patiënten maken zich grote zorgen om de uitgelekte lijst. "Het is echt slecht. Maar ik heb een advocaat en die laat ik er zeker werk van maken", aldus één van hen. Ze zijn bang voor de gevolgen van het uitlekken: "Als mijn baas dit zou zien, sta ik op straat."

Volgens een van de cliënten op die lijst wist de kliniek al langer dat de gegevens op straat waren komen te liggen. "De lijst zou al twee weken rondgaan. Volgens Novadic Kentron is de lijst gestolen of is een medewerker hem verloren. Ik weet wel dat de deuren naar het kantoor vaak genoeg openstonden. Het was een zootje daar. Als ik ooit nog moet afkicken in de toekomst, doe ik dat sowieso ergens anders."

Reactie
Novadic-Kentron laat weten dat zij pas sinds donderdag op de hoogte zijn van het lek. "Dit is een zeer ernstige situatie omdat privacygevoelige informatie van een aantal (ex-)cliënten nu openbaar zijn gemaakt. Onze eerste zorg gaat nu uit naar de betreffende cliënten, maar ook naar alle andere cliënten."

"De cliënten die op de lijst staan zijn direct persoonlijk geïnformeerd, we snappen hun boosheid volledig en hebben excuses aangeboden. Twee van hen hebben we tot op dit moment niet kunnen bereiken. Ook is de Autoriteit Persoonsgegevens direct geïnformeerd. Verder doen we aangifte bij de politie van diefstal en digitaal delen van persoonsgegevens", aldus een woordvoerder de verslavingskliniek.

Wie de gegevens lekte, weet de kliniek nog niet. "Uiteraard is de volgende stap een gedegen onderzoek naar de oorzaak van dit datalek."


[ Bericht 23% gewijzigd door maily op 11-10-2019 17:47:36 ]
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:47:38 #2
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189382868
Big deal, de meeste verslaafden liggen toch al op straat, dan kunnen die gegevens er nog wel bij.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_189382903
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 15:47 schreef klappernootopreis het volgende:
Big deal, de meeste verslaafden liggen toch al op straat, dan kunnen die gegevens er nog wel bij.
:')
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_189382944
Dat kan nog wel eens een interessante rechtzaak worden als client daar.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_189383206
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 15:47 schreef klappernootopreis het volgende:
Big deal, de meeste verslaafden liggen toch al op straat, dan kunnen die gegevens er nog wel bij.
Wat een bekrompen gedachte zeg :')
  maandag 14 oktober 2019 @ 08:34:08 #6
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189425108
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:09 schreef Airbus89 het volgende:

[..]

Wat een bekrompen gedachte zeg :')
Ik dacht ik blend even in.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')