abonnement Unibet Coolblue
pi_189364704
quote:
Rel in Engeland: vrouw Amerikaanse diplomaat ‘ontvlucht’ land na doodrijden tiener

Een tragisch verkeersongeval heeft tot een grote rel geleid in Engeland én tot diplomatieke spanningen tussen dat land en de Verenigde Staten. Een vrouw van een Amerikaanse diplomaat reed in Engeland een 19-jarige motorrijder dood en ontvluchtte het land toen zij in de gaten kreeg dat ze vervolgd zou worden. Daarbij maakte ze gebruik van haar diplomatieke immuniteit.

De 42-jarige vrouw – Britse media menen te weten dat het gaat om Anne Sacoolas – reed op 27 augustus de 19-jarige Harry Dunn aan. De jonge pompbediende zat op dat moment op zijn motor, de vrouw in haar Volvo. Het ongeval gebeurde vlakbij RAF Croughton, een Britse militaire basis in de buurt van Oxford waar ook medewerkers van de Amerikaanse luchtmacht werkzaam zijn.

De vrouw reed ruim 350 meter op de verkeerde weghelft, zeggen de ouders van Harry tegen de Daily Mail. Ze zou de basis zijn afgegaan en op de verkeerde weghelft zijn weggereden. Dat heeft de politie op bewakingsbeelden van de basis gezien en daarna gezegd tegen het ongelukkige stel.

De botsing was frontaal. Voor de hulpdiensten was meteen duidelijk dat de jonge Harry er slecht aan toe was. Hij overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Een met de familie Dunn bevriende brandweerman herkende Harry en belde zijn ouders om het trieste nieuws mee te delen.

‘Gevlucht’
Een dag later sprak de politie van Northamptonshire nader met de Amerikaanse. Toen stelde ze dat de botsing haar schuld was en niet van plan te zijn het land te verlaten. Ze wilde meewerken aan het onderzoek. De politie deed bij de Amerikaanse ambassade in Londen een verzoek de diplomatieke immuniteit van de vrouw – haar man Jonathan is werkzaam op RAF Croughton – in te trekken in het belang van dat onderzoek. Dat werd verworpen.

Een dag na Harry's begrafenis kreeg zijn familie te horen dat het Amerikaanse stel met hun kinderen was teruggekeerd naar de VS. Naar verluidt deed het stel dat slechts enkele uren nadat de vrouw duidelijk was geworden waarvoor ze vervolgd zou worden. Bronnen melden de Daily Mail dat de Amerikanen van de eigen ambassade het advies kregen snel terug te keren naar hun thuisland.

Rel
Een (diplomatieke) rel was geboren. Hoewel de Amerikaanse ambassade in Londen haar steunbetuigingen uitsprak aan de ouders en tweelingbroer van Harry en stelt in nauw contact te staan met de Britse autoriteiten, komt het onderzoek nog niet echt van de grond.

De Britse minister van Buitenlandse Zaken Dominic Raab heeft zijn ‘grote teleurstelling’ al laten blijken bij de Amerikaanse ambassadeur en heeft Amerika opgeroepen de vrouw in Engeland te laten berechten. De politie onderzoekt momenteel alle diplomatieke wegen die kunnen helpen het onderzoek in een volgend stadium te krijgen en de vrouw te ondervragen.

Harry's moeder Charlotte doet een emotionele oproep in Britse media: ,,We willen Boris Johnson vragen om, als hij dat al niet gedaan heeft, te bellen met president Trump. Om hem nadrukkelijk op te roepen dit onrecht recht te zetten. Het is onmenselijk wat ons is overkomen. Alsjeblieft, help ons. We kunnen niet rouwen en dit goed afsluiten totdat Harry recht is gedaan.’’ Ook vraagt Charlotte de Amerikaanse om naar Engeland terug te keren.

De Britse premier reageerde daarna eerst via een woordvoerder. Die liet weten dat Johnson de Verenigde Staten heeft verzocht om de beslissing te herzien dat de Amerikaanse vrouw en haar gezin gebruik kunnen maken van hun diplomatieke immuniteit. ,,Het gerechtelijk onderzoek moet gevoerd kunnen worden en we verzoeken de VS met klem hun beslissing te herzien.’’ Johnson zelf zei niet veel later bij een bezoek van een ziekenhuis in Watford dat de zaak is besproken met de Amerikaanse ambassadeur in Londen. ,,Ik hoop dat Anne Sacoolas terugkomt en wil meewerken aan het proces. Dit is niet een zaak waarvoor de diplomatieke immuniteit zou moeten worden ingezet ... Als dit niet wordt opgelost zal ik de zaak natuurlijk persoonlijk ter sprake brengen bij het Witte Huis.’’

Ondertussen wordt meer en meer bekend over Anne Sacoolas. Het Amerikaanse gezin zou zich begin augustus in Engeland hebben gevestigd. De drie kinderen gingen naar een dure privéschool in Brackley, waar Harry’s vader Tim werkt als hoofd Onderhoud. Op het moment van het fatale ongeluk zou haar 12-jarige zoon naast haar in de auto hebben gezeten.

Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)den-tiener~a1c08288/

Anne Sacoolas

In een ander artikel las ik dat Amerika nooit de immuniteit van hun diplomaten opheffen. Echt een rotstreek van de Amerikaanse regering.

Een paar jaar geleden was er een zoon van een Bosnische diplomaat die zich in Nederland schuldig maakte aan mishandeling/openlijke geweldpleging. De Bosnische regering heeft toen op verzoek van Nederland de immuniteit van deze jongeman opgeheven, zodat hij hier berecht kon worden. (Bron) Conclusie: Bosnie en Herzegovina is een netter en beschaafder land dan de VS.
pi_189364919
Had voorkomen kunnen worden als ze aan de goede kant van de weg reden daar.

Edit: Trumgod heeft iets vergelijkbaars gezegd lees ik nu _O- Wat een clownwereld leven we in.
pi_189365169
Diplomatieke immuniteit mag wel heel breed worden ingezet, daar mogen ze wel eens naar kijken. Deze vrouw hoort achter tralies.
pi_189365208
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Diplomatieke immuniteit mag wel heel breed worden ingezet, daar mogen ze wel eens naar kijken. Deze vrouw hoort achter tralies.
Het idee is dat het absoluut is, anders werkt het niet.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_189365228
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Het idee is dat het absoluut is, anders werkt het niet.
Dat snap ik wel, maar dit is heel erg krom. Ik kan me voorstellen dat je op bepaalde gebieden beschermd wil worden voor vervolging maar voor zulk misdrijf zou je gewoon vervolgd moeten worden.

Niet dat het ooit gaat veranderen uiteraard
pi_189365324
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:07 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dat snap ik wel, maar dit is heel erg krom. Ik kan me voorstellen dat je op bepaalde gebieden beschermd wil worden voor vervolging maar voor zulk misdrijf zou je gewoon vervolgd moeten worden.

Niet dat het ooit gaat veranderen uiteraard
In beginsel zijn het ook enkel diplomatieke afspraken tussen landen. Het idee erachter is dat ambtenaren niet ten prooi kunnen vallen aan onterechte vervolgingen vanwege diplomatieke redenen.
Verwacht wordt wel dat in een normale diplomatieke relatie het thuisland zelf zijn ambtenaren vervolgd als ze in het buitenland over de schreef gaan.

Wellicht dat je dat als land zelf diplomatieke onschendbaarheid in kan perken, maar dat weet ik niet zeker. Het risico is wel dat andere landen dan hun diplomaten terugtrekken met alle gevolgen van dien.

Net zoals in dit geval Engeland kan zeggen: Joh, vervolg die vrouw zelf of lever haar uit, anders schoppen we al jullie diplomaten het land uit.

Maar dat gaan ze nooit doen, om dezelfde reden dat ze onschendbaarheid niet in gaan perken :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 10 oktober 2019 @ 16:22:48 #7
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189365443
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Diplomatieke immuniteit mag wel heel breed worden ingezet, daar mogen ze wel eens naar kijken. Deze vrouw hoort achter tralies.
Was er niet ook dat geval met zo'n Russische diplomaat in Nederland?

Het is natuurlijk een ingewikkeld verhaal, omdat inderdaad voorwaardelijke immuniteit niet echt werkt. Aan de andere kant, deze vrouw zou ook een greintje fatsoen mogen hebben en een proces durven ondergaan. Maar nee, lekker vluchten naar Amerika :')
pi_189365473
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:22 schreef VoMy het volgende:

[..]

Was er niet ook dat geval met zo'n Russische diplomaat in Nederland?

Het is natuurlijk een ingewikkeld verhaal, omdat inderdaad voorwaardelijke immuniteit niet echt werkt. Aan de andere kant, deze vrouw zou ook een greintje fatsoen mogen hebben en een proces durven ondergaan. Maar nee, lekker vluchten naar Amerika :')
Precies. Schuldige als ze hiermee wegkomt is zijzelf en Amerika. Niet de onschendbaarheid zelf.

Maargoed, het is nog even afwachten hoe Amerika dit gaat afhandelen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_189366370
Is Pete Hoekstra al ontboden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')