abonnement Unibet Coolblue
pi_189361871
Ik wil een bestaande woonboerderij (geen monument) gaan renoveren.
Het huis gaat aan de buitenzijde volledig ingepakt worden met een dikke laag isolatiemateriaal met bekleding. Vloerverwarming gaat helaas niet lukken omdat (in een deel van de ruimtes) het plafond laag is en de vloer (direct op het zand) niet verdiept kan worden.
Wandverwarming is denkbaar maar niet in alle ruimtes is 60-65% van het vloeroppervlak aan wanden beschikbaar. Ook is er een aan de zuidkant gelegen zitkamer met veel vrije wanden en glas, deze ruimte wordt met een beetje zon (ook op de winterdag) snel warm. Ik wil een gebalanceerd ventilatiesysteem (WTW) gaan installeren.

Vraag: kan je met een gebalanceerd ventilatiesysteem temperatuurverschillen tussen de kamers verhelpen? Oftewel, kun je kamers met veel wandverwarming (en ook nog zonnewarmte), kamers met een tekort aan wandverwarming op (nagenoeg) dezelfde temperatuur laten brengen?

[ Bericht 0% gewijzigd door flora-fauna op 10-10-2019 13:50:37 ]
pi_189376275
Volledige balansventilatie met wtw zal de verschillen uiteindelijk wel dempen zou ik denken, maar om daar op te rekenen.. Zou ik niet doen.

Overigens bij een grootschalige renovatie zou je ook kunnen denken de vloeren te vervangen. Als je nu een betonvloer direct op zand hebt is dit ook erg koud.

Beton eruit, isolatie erin, nieuwe betonvloer, vloerverwarming erin. Meteen voorbereiden op laag temperatuur verwarming.

De vloer zo laten is qua duurzaamheid ook niet echt optimaal. Neem je dit voor lief kun je natuurlijk ook gewoon vloerverwarming in je huidige vloer laten frezen. Kost ook geen extra hoogte.
Laat die handjes wapperen!
pi_189378695
quote:
Volledige balansventilatie met wtw zal de verschillen uiteindelijk wel dempen zou ik denken, maar om daar op te rekenen.. Zou ik niet doen.
In dat geval kan ik misschien maar beter kiezen voor het plaatsen van een wand tussen de "deel" en de open keuken, dan kom ik zeker aan de benodigde 60-65% van het vloeroppervlak aan wandoppervlak.

quote:
Overigens bij een grootschalige renovatie zou je ook kunnen denken de vloeren te vervangen. Als je nu een betonvloer direct op zand hebt is dit ook erg koud.
Beton eruit, isolatie erin, nieuwe betonvloer, vloerverwarming erin. Meteen voorbereiden op laag temperatuur verwarming.
De vloer zo laten is qua duurzaamheid ook niet echt optimaal. Neem je dit voor lief kun je natuurlijk ook gewoon vloerverwarming in je huidige vloer laten frezen. Kost ook geen extra hoogte.
Het eruit laten halen en vervangen van de betonnen vloer vind ik best wel eng. De boerderij rust op een aantal houten palen, als we het "tussenliggende" beton eruit halen ben ik bang dat de stevigheid van de constructie van het huis wordt aangetast. Misschien dat een bouwkundige daar een andere kijk op heeft. Het gaat hier overigens van oorsprong om een Hallehuis uit 1850 maar nadat het onbewoonbaar werd verklaard is het in de zestiger jaren van de vorige eeuw gerenoveerd.

Het in het huidige beton vrezen van vloerverwarming is een optie maar ik ben bang dat (bijna) energieneutraal dan wel heel lastig wordt, direct onder het beton is zand. Misschien dat wandverwarming i.c.m. een vloer bestaande uit beton & dunne laag isolatiemateriaal & eikenhouten planken, dan toch een betere keuze is.
pi_189379302
Dan is droogbouw ook een optie, dat is geloof ik al in minder dan 20mm dikte te krijgen, incl. isolatie.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:00:26 #5
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_189379459
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:02 schreef flora-fauna het volgende:
Het eruit laten halen en vervangen van de betonnen vloer vind ik best wel eng. De boerderij rust op een aantal houten palen, als we het "tussenliggende" beton eruit halen ben ik bang dat de stevigheid van de constructie van het huis wordt aangetast. Misschien dat een bouwkundige daar een andere kijk op heeft. Het gaat hier overigens van oorsprong om een Hallehuis uit 1850 maar nadat het onbewoonbaar werd verklaard is het in de zestiger jaren van de vorige eeuw gerenoveerd.
Die palen hebben vroeger ook gewoon op enkel een poer gestaan. Of zelfs alleen op een veldkei. Ik denk dat je je te druk maakt. Moet je eens zien hoeveel van die constructies door de jaren heen volledig om de poer weggegraven zijn om plaats te maken voor gierputten.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_189379809
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 12:00 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Die palen hebben vroeger ook gewoon op enkel een poer gestaan. Of zelfs alleen op een veldkei. Ik denk dat je je te druk maakt. Moet je eens zien hoeveel van die constructies door de jaren heen volledig om de poer weggegraven zijn om plaats te maken voor gierputten.
Misschien heb je gelijk en kan er meer dan ik had gedacht. Ik zal dat toch eens laten onderzoeken, het zou uiteindelijk wel de meest energiezuinige oplossing zijn.... .
pi_189379994
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:46 schreef Gieliovd het volgende:
Dan is droogbouw ook een optie, dat is geloof ik al in minder dan 20mm dikte te krijgen, incl. isolatie.
Interessant! Probleem blijft wel dat de R -waarde van die panelen met 0,71 erg laag is, misschien dat er dan ongewild toch veel warmte de grond in gaat. Wanneer je kiest voor wand- en/of plafondverwarming tussen de balken lekt er mogelijk minder warmte weg door de vloer, zeker ook omdat het huis aan de buitenkanten volledig wordt ingepakt (R waarde 6,0).
pi_189386888
Ik zou niet teveel zorgen maken over warmte welke de vloer in gaat. Immers, als je enkel wand of plafondverwarming hebt, dan heb je nog meer last van een "koude" vloer.

Vloerverwarming, en daarbij de extra oppervlak is alleen maar gunstiger voor jou. Ik zal zeker ook wand en plafondverwarming bij nemen als het mogelijk is. Om zeker te zijn dat er genoeg afgifte is.

Als het plafond al te laag is, kan je dan nog opbouw vloerverwarming hebben?

Is het niet mogelijk om zand weg te laten zuigen en een kruipruimte te creeeren?
pi_189393284
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:49 schreef athlonkmf het volgende:
Ik zou niet teveel zorgen maken over warmte welke de vloer in gaat. Immers, als je enkel wand of plafondverwarming hebt, dan heb je nog meer last van een "koude" vloer.
Mijn angst is dat vloerverwarming met enkel een dun laagje isolatie-materiaal daaronder, zorgt voor extra veel warmte lekkage de bodem in. Bij enkel wand-plafondverwarming hoop ik dat de lekkage minder is, de 2cm dikke eiken houten vloer (eventueel met een dun laagje isolatiemateriaal daaronder) fungeert dan als een barrière.

quote:
Vloerverwarming, en daarbij de extra oppervlak is alleen maar gunstiger voor jou. Ik zal zeker ook wand en plafondverwarming bij nemen als het mogelijk is. Om zeker te zijn dat er genoeg afgifte is.
Aan wand-plafondverwarming ontkomen we denk ik niet, waarschijnlijk dekt dat de warmtebehoefte. Daarnaast ook nog vloerverwarming is waarschijnlijk te veel van het goede (en leidt mogelijk tot extra/onnodig warmte verlies).

quote:
Als het plafond al te laag is, kan je dan nog opbouw vloerverwarming hebben?
Ideaal is het zeker niet, maar met die paar cm extra (bij droogbouw) zouden we kunnen leven als dat nodig is.

quote:
Is het niet mogelijk om zand weg te laten zuigen en een kruipruimte te creëren?
Ik wil laten onderzoeken of ...en tegen welke kosten..we het beton (en het zand daaronder) tussen de steunpalen weg kunnen halen. Idee is dat er daarna drukvaste isolatieplaten aangebracht worden, waarop weer een nieuwe vloer (met vloerverwarming) gestort kan worden.
pi_189394211
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 09:39 schreef flora-fauna het volgende:

[..]

Mijn angst is dat vloerverwarming met enkel een dun laagje isolatie-materiaal daaronder, zorgt voor extra veel warmte lekkage de bodem in. Bij enkel wand-plafondverwarming hoop ik dat de lekkage minder is, de 2cm dikke eiken houten vloer (eventueel met een dun laagje isolatiemateriaal daaronder) fungeert dan als een barrière.
Als een dikke houten vloer een vereiste is, dan is vloerverwarming sowieso niet echt een optie meer.
Ik zou zeker wel rekening houden bij het ontwerp om LL-warmtepompen te gebruiken. Al is het maar om te koelen, maar ook als reserve warmtecapaciteit.

Je kan ook alles zo regelen dat de LW-warmtepomp zorgt voor een stabiele basistemperatuur van 19C en dan bij behoefte met de LL warmtepomp de extra warmte te laten genereren.
pi_189395073
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 11:08 schreef athlonkmf het volgende:

Als een dikke houten vloer een vereiste is, dan is vloerverwarming sowieso niet echt een optie meer.
Die eikenhouten vloer ligt er al, het zou mooi zijn als we die kunnen behouden.

quote:
Ik zou zeker wel rekening houden bij het ontwerp om LL-warmtepompen te gebruiken. Al is het maar om te koelen, maar ook als reserve warmtecapaciteit. Je kan ook alles zo regelen dat de LW-warmtepomp zorgt voor een stabiele basistemperatuur van 19C en dan bij behoefte met de LL warmtepomp de extra warmte te laten genereren.
Begrijp ik het goed dat een LL-warmtepomp naast een LW-warmtepomp beter is dan één grote LW-warmtepomp alleen, omdat bij een combinatie van beiden koelen beter mogelijk is en je ook extra warmtereservecapaciteit hebt?
pi_189395604
Dat laatste klopt. Of het "beter" is, is natuurlijk een mening.

Maar je genoemde argumenten kloppen.

LL warmtepompen erbij hangen maakt je reactietijd veel sneller, koeling mogelijk en je bent flexibel. Ik heb er ook 2 hangen sinds deze zomer en is erg handig.

Ff ontvochtigen, ff koelen, ventilatie, verwarmen. Hop zo geregeld per ruimte.

Maar er hangt wel een witte unit aan de muur...
Laat die handjes wapperen!
pi_189396725
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 12:31 schreef flora-fauna het volgende:

[..]

Begrijp ik het goed dat een LL-warmtepomp naast een LW-warmtepomp beter is dan één grote LW-warmtepomp alleen, omdat bij een combinatie van beiden koelen beter mogelijk is en je ook extra warmtereservecapaciteit hebt?
Of het beter is, is inderdaad een mening. Je hebt ook de kosten voor de installatie van een LL warmtepomp en de binnenunits moeten ook maar passen.

Maar het biedt wel veel voordelen. Vooral flexibiliteit: snel warmte tot je beschikking. Eventueel in te programmeren.
Ik vind het vooral een prettige gedachte dat ALS mijn LW warmtepomp eruit ligt, ik nog steeds een zuinige verwarm optie in huis hebt.

Het is echter geen vrijspraak om een te kleine LW-warmtepomp te nemen. Je wilt niet dat een te kleine warmtepomp altijd op max vermogen moet draaien om je huis warm te houden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')