abonnement Unibet Coolblue
pi_189361744
Momenteel heb ik geen baan, ben ik werkzoekend en heb meerdere sollicitaties lopen. Echter loopt dit niet parallel.

Van één bedrijf heb ik een tweede gesprek gehad wat positief was. Recruiter-man stond op de voicemail, ze willen me op korte termijn een assessment laten doen én ik moet referenties opgeven. Op basis daarvan en groen licht maken ze een aanbieding. Waar ik natuurlijk ook nog wel benieuwd naar ben.

Mijn gevoel over de baan is OK, maar ook een twijfel.

Volgende week heb ik ook nog drie andere 1e gesprekken, bij banen die op papier misschien net iets beter passen en ik ook kans maak. Alleen kan dat nog wel 2 weken duren als er een match is. ..

Ik heb momenteel niets en wil ook een beetje zekerheid. Het vraagt ook iets van mijn referenties, namelijk die ze nu al gaan bellen.

Hoe kan ik hier het beste en netjes mee omgaan als ik de recruiter spreek? Het proces, assessment etc. In gang zetten, dat wat vertragen en dit pas op het laatste moment uitsluitsel geven?
Love is in the air!
  donderdag 10 oktober 2019 @ 12:20:29 #2
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_189361971
Referenties geven en ook aangeven dat je nog andere gesprekken hebt lopen is wel zo netjes. Krijg je waarschijnlijk nog een beter dan normaal bod ook als ze je graag willen :)
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_189363007
quote:
8s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 12:20 schreef genakt het volgende:
Referenties geven en ook aangeven dat je nog andere gesprekken hebt lopen is wel zo netjes. Krijg je waarschijnlijk nog een beter dan normaal bod ook als ze je graag willen :)
Dus open en eerlijk daarin?

Gewoon 'ik vind het een leuke job, maar heb nog drie andere sollicitaties?'
Love is in the air!
pi_189366576
Het is heel normaal dat wanneer je opzoek bent naar werk meerdere sollicitaties hebt lopen. Je gooit immers meerdere visjes uit... En dan is er op een gegeven moment gewoon de situatie dat je op meer dan een plek beet hebt.

Is ook een veel voorkomende vraag bij sollicitatie gesprekken. "Heeft u nog andere gesprekken lopen op dit moment"?
En je kunt dan altijd zeggen dat je nog een andere uitnodiging gehad hebt, maar deze baan op papier het beste bij je past.
Het is dan heel normaal dat ze dan gewoon met je verder gaan met assessments/verdere gesprekken.

Een referentie vragen is ook gebruikelijk. Het wilt niet altijd zo zijn dat ze daadwerkelijk gaan bellen. Tot nu toe tig keer referentie afgegeven en nul keer gebeld.
Ik vraag vaak dan mochten ze mijn referentie willen benaderen, of ze mij dan een seintje willen geven. Dan kan ik nl die persoon op de hoogte brengen om gewoon te informeren over welke type baan ed het gaat.
pi_189368765
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 17:39 schreef Roosgeluk het volgende:
En je kunt dan altijd zeggen dat je nog een andere uitnodiging gehad hebt, maar deze baan op papier het beste bij je past.
Het is dan heel normaal dat ze dan gewoon met je verder gaan met assessments/verdere gesprekken.
Dat is niet in dit geval niet zo. Ik heb meer interesse in die andere jobs ;).

Misschien goed om het Assessment in te gaan sneller referenties te geven inderdaad. En misschien wat tijd terug rekken. Dan kan ik volgende week andere gesprekken voeren.

Kan na een eventuele aanbieding altijd nog afwijzen, toch? Met het argument dat ik nog een aanbieding heb gehad, mocht dat überhaupt het geval zijn.
Love is in the air!
pi_189368861
prima toch :-) enne nooit negatief over de job zijn tijdens het gesprek...

En je kunt altijd afwijzen, en ook al ben je er aan de slag en je krijgt een aanbieding welke veel beter bij je past. Kun je nog altijd vertrekken.
pi_189369970
Referenties, na de foto op de CV toch wel de grootste droevenis van de laatste 20 jaar. Een referentie zegt he-le-maal niets. Net of een referentie ooit negatief zou zijn, welke kandidaat zou die referentie opgeven?

Ontopic: gewoon eerlijk zijn en zorgen dat je niet nog meer gesprekken hebt. Na volgende week heb je toch wel een indruk wat de beste keuze is?
pi_189376911
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:49 schreef GereDathan het volgende:
Ontopic: gewoon eerlijk zijn en zorgen dat je niet nog meer gesprekken hebt. Na volgende week heb je toch wel een indruk wat de beste keuze is?
Hopelijk. Maar nog geen duidelijkheid mogelijk ;)
Love is in the air!
pi_189376915
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:05 schreef Roosgeluk het volgende:
al ben je er aan de slag en je krijgt een aanbieding welke veel beter bij je past. Kun je nog altijd vertrekken.
Eens. Al zou ik dat echt wel willen voorkomen. Niet sjiek.
Love is in the air!
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:07:20 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189376972
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:49 schreef GereDathan het volgende:
Referenties, na de foto op de CV toch wel de grootste droevenis van de laatste 20 jaar. Een referentie zegt he-le-maal niets. Net of een referentie ooit negatief zou zijn, welke kandidaat zou die referentie opgeven?

Ontopic: gewoon eerlijk zijn en zorgen dat je niet nog meer gesprekken hebt. Na volgende week heb je toch wel een indruk wat de beste keuze is?
Ik werd een keer op mijn werk gebelddoor een hrvrouwtje. Of ik een referentie was van persoon X.

Persoon Xwas drie maanden ervoor de zaak uit geschopt.

Ik heb haar doorverbonden naar de manager die een hele eerlijke referentie was. Ik denk niet dat X die baan gekregen heeft :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_189379354
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 08:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik werd een keer op mijn werk gebelddoor een hrvrouwtje. Of ik een referentie was van persoon X.

Persoon Xwas drie maanden ervoor de zaak uit geschopt.

Ik heb haar doorverbonden naar de manager die een hele eerlijke referentie was. Ik denk niet dat X die baan gekregen heeft :')
Het is te hopen dat de manager zich aan alle, bijzonder schimmige, regeltjes heeft gehouden. Want als je maar ergens scheef gaat als referentie kan je zomaar aangeklaagd worden en opdraaien voor het niet krijgen van de baan. Verkijk je er niet op, met de AVG is het nog een tandje erger geworden.

Ik vermoed dan ook dat in dit geval de referentie neutraal of positief was voor persoon X.
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:27:24 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189380743
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:50 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het is te hopen dat de manager zich aan alle, bijzonder schimmige, regeltjes heeft gehouden. Want als je maar ergens scheef gaat als referentie kan je zomaar aangeklaagd worden en opdraaien voor het niet krijgen van de baan. Verkijk je er niet op, met de AVG is het nog een tandje erger geworden.

Ik vermoed dan ook dat in dit geval de referentie neutraal of positief was voor persoon X.
Dit was 5 jaar terug. Het was een eerlijke referentie. Geen neutrale.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_189381227
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 13:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dit was 5 jaar terug. Het was een eerlijke referentie. Geen neutrale.
Gelukkig dat persoon X geen vervolgstappen heeft gezet, als hij of zij afgewezen is als kandidaat.
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:22:34 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189382441
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 13:54 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Gelukkig dat persoon X geen vervolgstappen heeft gezet, als hij of zij afgewezen is als kandidaat.
Want? Mag je alleen maar positief zijn?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_189382806
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Want? Mag je alleen maar positief zijn?
Wat ik zeg, er zijn allerlei schimmige regels. Er staat niet keihard vast wat wel en niet mag, maar in het verleden zijn er rechtszaken gevoerd omdat een referentie iets niet had mogen zeggen of te weinig (context) vertelde.

Negatief uitlaten kan grote gevolgen hebben voor de ex-werkgever. Daar moet je heel erg mee oppassen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')