abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 oktober 2019 @ 21:33:37 #26
408813 crew  trein2000
Klein gemeen ettertje
pi_189371210
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 21:32 schreef the-eye het volgende:

[..]

Hoe ben je daar zo zeker van? Als 5 jaar geleden tegen jou gezegd zou zijn dat de EU zou beslissen dat onze vrijwillige brandweer beroeps moet worden had je dat dan wel voor mogelijk gehouden?
Omdat de EU hier niet over gaat. Dat eist een verdragswijziging en dus unanimiteit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189371259
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 21:32 schreef the-eye het volgende:

[..]

Hoe ben je daar zo zeker van? Als 5 jaar geleden tegen jou gezegd zou zijn dat de EU zou beslissen dat onze vrijwillige brandweer beroeps moet worden had je dat dan wel voor mogelijk gehouden?
Dit is echt een no go voor het hele parlement op het moment. De procedure rond de artikel 100 brief is echt enorm secuur en het wordt ook altijd uitgebreid besproken.

Maar goed, volgens mij wil praktisch geen enkel land dit uiteindelijk.
pi_189371467
Europees leger. :D

Laten we eerst maar eens een gezamenlijk Europees buitenlands beleid vormgeven. Als EU. Spreken met 1 stem. Als we die taak al zien zitten voor de EU.
It en Fra zijn bijv al zo verdeeld over Libi. Dat soort zaken moeten dan eerst op een lijn komen binnen de EU. Dus als mechanisme binnen de EU. En dan kan een gezamenlijk leger daar eventueel een gevolg van zijn. Niet andersom.

We weten allemaal wat de soevereiniteit is die landen opgeven als ze bij de EU komen: dat is in principe hun handel (en afgeleiden als level playing field etc). Alle handelsakkoorden verlopen via de EU. En dat geeft ook aan hoe de EU in de wereld staat: handel en dus voorspoed is het doel.
De EU is geen babysitter.

Wil je dat wel, dan moet er heel veel aan verdragen wijzigen.
Also spricht der Narr: Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2019 @ 05:02:14 #29
118755 crew  Lyrebird
pi_189376362
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:16 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Mwoa, CERN is toch ook gelukt? Dat was eigenlijk een verkapte politieke missie om samenwerking en vrede te bevorderen.
Er zijn inderdaad samenwerkingen op Europees niveau die wel werken. CERN is daar een mooi voorbeeld van (over het over de balk van belastinggeld gesproken :) ). Maar denk ook aan Airbus, een Frans-Duitse samenwerking.

Van de andere kant kun je je afvragen of bijvoorbeeld de JSF wel zo'n succes is.

Desondanks zie ik de Europeanen niet eensgezind de infrastructuur voor zo'n complex apparaat opzetten. Sterker nog, zoiets kun je beter in een land doen, waarbij een bedrijf verantwoordelijk is.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_189426407
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 05:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad samenwerkingen op Europees niveau die wel werken. CERN is daar een mooi voorbeeld van (over het over de balk van belastinggeld gesproken :) ). Maar denk ook aan Airbus, een Frans-Duitse samenwerking.

Van de andere kant kun je je afvragen of bijvoorbeeld de JSF wel zo'n succes is.

Desondanks zie ik de Europeanen niet eensgezind de infrastructuur voor zo'n complex apparaat opzetten. Sterker nog, zoiets kun je beter in een land doen, waarbij een bedrijf verantwoordelijk is.
Toch gaan ze het doen. De Duitsers en Fransen gaan gezamenlijk een f35 tegenhanger en nieuwe mbt ontwikkelen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 14 oktober 2019 @ 12:18:38 #31
382180 LelijKnap
Hoogbegaafde onderbuik
pi_189427363
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 05:02 schreef Lyrebird het volgende:
Er zijn inderdaad samenwerkingen op Europees niveau die wel werken. CERN is daar een mooi voorbeeld van (over het over de balk van belastinggeld gesproken :) )
Als wetenschapper vind je CERN een verspilling? En er zijn toch best handige zaken uit voorgekomen?
Leven is het verliezen van illusies. - LK | Tolerance is a cheap commodity for the apathetic. - LK
  Moderator maandag 14 oktober 2019 @ 13:36:11 #32
118755 crew  Lyrebird
pi_189428373
quote:
11s.gif Op maandag 14 oktober 2019 12:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Als wetenschapper vind je CERN een verspilling? En er zijn toch best handige zaken uit voorgekomen?
CERN is fundamentele fysica. Super interessant.
Ja, daar komt (fundamentele) kennis uit voort.

Ik zeg daar niet meteen nee tegen, maar in het geval van CERN meen ik me een reportage te herinneren over de idiote salarissen, arbeidsvoorwaarden etc. die aan dat project kleefden. Dat is het probleem met grote projecten: dat er met geld wordt gestrooid alsof het water is.

Maar als je de mensheid vooruit wil helpen met een kleiner project (in mijn geval zo’n $100k/jr) dan wordt er zuinigjes op ieder dubbeltje gekeken. Ergens wel prima, die arme belastingbetaler wil tenslotte waarde voor z’n geld zien, maar als je dan uiteindelijk geld krijgt om onderzoek te doen, dan is het vaak maar de helft van wat je hebt aangevraagd.

Zo lang het nog duurt...

Overheden hebben namelijk in al hun wijsheid besloten dat je beter een hele smak geld aan een groep mensen kunt geven, dan dat je ideeen van individuen beloont. Wat goed laat zien hoe weinig verstand men van onderzoek doen heeft (echte doorbraken vinden plaats in kleine groepjes die tot het uiterste willen gaan).

\rant off
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:09:06 #33
382180 LelijKnap
Hoogbegaafde onderbuik
pi_189445601
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:36 schreef Lyrebird het volgende:
CERN is fundamentele fysica. Super interessant.
Ja, daar komt (fundamentele) kennis uit voort.

En (logischerwijze) technologie toch. Het meest recente voorbeeld: https://home.cern/news/ne(...)ive-cancer-treatment

quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:36 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zeg daar niet meteen nee tegen, maar in het geval van CERN meen ik me een reportage te herinneren over de idiote salarissen, arbeidsvoorwaarden etc. die aan dat project kleefden. Dat is het probleem met grote projecten: dat er met geld wordt gestrooid alsof het water is.

Maar als je de mensheid vooruit wil helpen met een kleiner project (in mijn geval zo’n $100k/jr) dan wordt er zuinigjes op ieder dubbeltje gekeken. Ergens wel prima, die arme belastingbetaler wil tenslotte waarde voor z’n geld zien, maar als je dan uiteindelijk geld krijgt om onderzoek te doen, dan is het vaak maar de helft van wat je hebt aangevraagd.

Zo lang het nog duurt...

Overheden hebben namelijk in al hun wijsheid besloten dat je beter een hele smak geld aan een groep mensen kunt geven, dan dat je ideeen van individuen beloont. Wat goed laat zien hoe weinig verstand men van onderzoek doen heeft (echte doorbraken vinden plaats in kleine groepjes die tot het uiterste willen gaan).

Is dat denk je waarom er al decennia eigenlijk geen grote doorbraken zijn geweest behalve het bewijzen van theoretische fysica? Wat vind je van de opzet bij waar Robbert Dijkgraaf nu zit in de VS, waar ze zonder concreet doel met elkaar mogen spelen?
Leven is het verliezen van illusies. - LK | Tolerance is a cheap commodity for the apathetic. - LK
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:26:59 #34
236264 crew  capricia
pi_189445885
Ik heb een tijdje bij FOM (fundamenteel onderzoek der materie) en Nikhef (Nationaal instituut voor subatomaire fysica) gelopen.
Vond het eigenlijk nog weinig internationaal. Voertaal was gewoon Nederlands. En het kleur geld was ook gewoon NWO.

Zou van mij wel wat Europeser mogen.
Also spricht der Narr: Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:14:46 #35
118755 crew  Lyrebird
pi_189447964
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:09 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Is dat denk je waarom er al decennia eigenlijk geen grote doorbraken zijn geweest behalve het bewijzen van theoretische fysica? Wat vind je van de opzet bij waar Robbert Dijkgraaf nu zit in de VS, waar ze zonder concreet doel met elkaar mogen spelen?
Er worden wel degelijk doorbraken gemaakt, maar als je kijkt hoe veel geld we aan wetenschap besteden, en wat we er voor terugkrijgen, dan is dat niet veel soeps. Vind ik.

Dat je zonder concreet doel te werk gaat, vind ik uitstekend. Onderzoek laat zich namelijk slecht plannen. En veel onderzoekers snappen hoe het spelletje gespeeld wordt (subsidie binnen harken) zonder dat daar goed onderzoek tegenover staat, dus dat circus mag wmb ook opgedoekt worden.

Een bevriend wetenschapper werkte in Ierland, en kreeg ieder jaar een miljoen euro. Aan het einde van het jaar moest hij op een A4tje verantwoording afleggen. Prima.
pi_189494104
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:21 schreef Tijger_m het volgende:
In de huidige NAVO opzet vallen Nederlandse militairen onder niet-Nederlands opperbevel bij een inzet, ik zou liever zien dat het onder Europees commando komt dan aangezien de VS duidelijk geen pro-Europese koers meer heeft en je ook niet echt van bondgenoten meer kan spreken.

Een EU tegenhanger dan wel opvolger van de NAVO, met vergelijkbare structuren is wat mij betreft nu hoog tijd, de NAVO heeft zijn werk gedaan maar is niet langer relevant voor Europa.
Helemaal mee eens. Er wordt ook vaak vergeten dat Turkije ook in de NAVO zit en als er n land op deze aardkloot is, dat zich bewezen heeft als onbetrouwbare EU partner de afgelopen tijd dan is het Turkije wel.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')