abonnement Unibet Coolblue
pi_189349292
Tot vandaag had ik er nog niet van gehoord dus ik ben wel benieuwd naar wat er over te vertellen valt. Zit er iets in de verdachtmaking in de titel? Het lijkt zover ik Wiki mag geloven in alles op een blauwdruk van een heus leger, al fungeert het voorlopig meer als een soort tweede NATO.

https://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_Structured_Cooperation

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2019 21:34:08 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 oktober 2019 @ 18:23:41 #2
408813 crew  trein2000
pi_189349628
Definieer Europees leger? De rode lijn van NL is altijd geweest dat de Nederlandse regering besluit over de inzet van onze jongens en meisjes.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189349793
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:23 schreef trein2000 het volgende:
Definieer Europees leger? De rode lijn van NL is altijd geweest dat de Nederlandse regering besluit over de inzet van onze jongens en meisjes.
Ja dat is hierbij een belangrijke vraag. Het 'doembeeld' bij sceptici is een EU-leger dat de nationale legers vervangt. Daar is -uiteraard- nog geen spraken van, maar als het komt dan kan het op de fundamenten van PESCO gebouwd worden. Met een toename van gezamelijke projecten en de integratie (veelvoudig gehanteerde term) van defensieta(k)ken zullen we wellicht het vervagen van grenzen en een langzame transformatie gerealiseerd zien.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2019 18:45:23 ]
  woensdag 9 oktober 2019 @ 19:15:40 #4
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_189350425
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:23 schreef trein2000 het volgende:
Definieer Europees leger? De rode lijn van NL is altijd geweest dat de Nederlandse regering besluit over de inzet van onze jongens en meisjes.
Kwestie van tijd voordat alle beslissingen in brussel worden gemaakt, als een mak lammetje zijn wij rijp voor de slacht, we kunnen hoog of laag springen maar als duitsland en frankrijk ja zeggen dan buigen wij diep om dat vuistje eens flink erin te hebben.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_189350480
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:15 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

Kwestie van tijd voordat alle beslissingen in brussel worden gemaakt, als een mak lammetje zijn wij rijp voor de slacht, we kunnen hoog of laag springen maar als duitsland en frankrijk ja zeggen dan buigen wij diep om dat vuistje eens flink erin te hebben.
Doen we nu al bij de VS wat betreft ons leger dus zoveel verandert er dan niet.
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 19:18:22 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189350497
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:15 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

Kwestie van tijd voordat alle beslissingen in brussel worden gemaakt, als een mak lammetje zijn wij rijp voor de slacht, we kunnen hoog of laag springen maar als duitsland en frankrijk ja zeggen dan buigen wij diep om dat vuistje eens flink erin te hebben.
En daar zitten allemaal buitenlanders aan de knoppen en wij hebben niks te zeggen! Toch?

Oh...wacht...Ga toch eens weg met dit soort flauwekul, het is doodvermoeiend en Brexit bewijst wel dat het een lulverhaal is van begin tot eind.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 19:21:15 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189350545
In de huidige NAVO opzet vallen Nederlandse militairen onder niet-Nederlands opperbevel bij een inzet, ik zou liever zien dat het onder Europees commando komt dan aangezien de VS duidelijk geen pro-Europese koers meer heeft en je ook niet echt van bondgenoten meer kan spreken.

Een EU tegenhanger dan wel opvolger van de NAVO, met vergelijkbare structuren is wat mij betreft nu hoog tijd, de NAVO heeft zijn werk gedaan maar is niet langer relevant voor Europa.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_189350670
Ik denk dat PESCO eerder ogericht wordt omdat de NAVO echt stil staat. Met landen als de VS die zeer wispelturig blijken in beleid aan de leiding en landen als Turkije die we vandaag toch echt geen bondgenoot kunnen noemen in het bondgenoodschap. NAVO blijkt te wankelen en de Europese Landen zoeken een volgende zekerheid en samenwerking, PESCO dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 19:32:14 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189350745
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:27 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat PESCO eerder ogericht wordt omdat de NAVO echt stil staat. Met landen als de VS die zeer wispelturig blijken in beleid aan de leiding en landen als Turkije die we vandaag toch echt geen bondgenoot kunnen noemen in het bondgenoodschap. NAVO blijkt te wankelen en de Europese Landen zoeken een volgende zekerheid en samenwerking, PESCO dus.
We kunnen de VS niet eens een bondgenoot meer noemen, Trump spreekt over de EU als over een vijand van de VS. Goed, Trump is een gevaarlijke gek die maar tijdelijk is maar ik denk dat we ons in Europa meer bewust moeten zijn van het feit dat de belangen en de aanpak van de VS en Europa niet langer gelijk lopen.

PESCO kan een opmaat zijn naar een volledig EU leger, het is een vervolg stap op de al jarenlang lopende en goede samenwerking van militairen in de EU maar ik snap ook goed dat het proces met kleine stapjes moet lopen en dat er eerst op een kleiner nivo samengewerkt moet worden.

PS: Vanuit militair oogpunt gezien zou een EU wijde standarisatie van wapensystemen alleen maar voordelen brengen voor alle landen, we zouden dan ook in staat zijn om onze eigen varianten van de F-35 en andere zaken die we in de VS kopen zelf te bouwen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 19:34:29 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189350787
Prima initiatief want in de NAVO hebben we inderdaad een paar stoorzenders zitten
pi_189350821
@Tijger_m: ik verwacht echt geen EU leger. Geen Europese generaal of minister van defensie aan de leiding die zelf mag beslissen (met toestemming van het Europese parlement) waar hij troepen in zet. Of Nederlandse soldaten naar een oorlogsgebied gaan zal denk ik altijd de verantwoordelijkheid van het Nederlandse parlement zijn. Niet voor niets is die procedure in Nederland de meest zorgvuldige die het hele parlement uit voert, met de artikel 100 brief. Dat gaan ze echt nooit (of in elk geval niet in de komende decennia) uit handen geven. En dat gaat denk ik op voor alle landen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 19:37:38 #12
236264 crew  capricia
pi_189350850
Graag ontopic blijven.
Definitely not CIA
pi_189350888
@Tijger_m: Frankrijk maakt al de variant van de F35, dat Nederland en België die in elk geval niet kopen (tot enorme woede van Frankrijk) zegt eigenlijk genoeg over de ambities voor 1 leger.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 20:05:39 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189351384
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:36 schreef Hanca het volgende:
@:Tijger_m: ik verwacht echt geen EU leger. Geen Europese generaal of minister van defensie aan de leiding die zelf mag beslissen (met toestemming van het Europese parlement) waar hij troepen in zet. Of Nederlandse soldaten naar een oorlogsgebied gaan zal denk ik altijd de verantwoordelijkheid van het Nederlandse parlement zijn. Niet voor niets is die procedure in Nederland de meest zorgvuldige die het hele parlement uit voert, met de artikel 100 brief. Dat gaan ze echt nooit (of in elk geval niet in de komende decennia) uit handen geven. En dat gaat denk ik op voor alle landen.
Waar heb je het nu weer over? Ik snap dit soort onzin nooit, ik stel toch fucking duidelijk dat het een vergelijkbare structuur als NAVO moet hebben en uiteindelijk zal er iemand het bevel voeren en het kan zo zijn dit geen Nederlander is, in de NAVO is het iig NOOIT een Nederlander.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_189351495
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Waar heb je het nu weer over? Ik snap dit soort onzin nooit, ik stel toch fucking duidelijk dat het een vergelijkbare structuur als NAVO moet hebben en uiteindelijk zal er iemand het bevel voeren en het kan zo zijn dit geen Nederlander is, in de NAVO is het iig NOOIT een Nederlander.
Kan het iets minder aanvallend?


Jij noemt het een EU leger. We kennen geen NAVO leger, landen gaan zelf over hun eigen legers. Ik verwacht dat dat hetzelfde zal blijven. Of wil jij beweren dat er nu een NAVO leger is?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 20:10:46 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189351504
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:40 schreef Hanca het volgende:
@:tijger_m: Frankrijk maakt al de variant van de F35, dat Nederland en België die in elk geval niet kopen (tot enorme woede van Frankrijk) zegt eigenlijk genoeg over de ambities voor 1 leger.
Frankrijk heeft geen F-35 tegenhanger, F-35 is een 5e generatie toestel, Frankrijk heeft alleen 4 en 4.5 generatie modellen.

Op dit moment is er geen centrale inkoop in de EU, waar ik het over heb is een toekomst waarin die er wel is en dan heeft iedereen input in wat er gebouwd word maar worden die in de EU gemaakt en ontworpen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 20:12:57 #17
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189351550
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jij noemt het een EU leger. We kennen geen NAVO leger, landen gaan zelf over hun eigen legers. Ik verwacht dat dat hetzelfde zal blijven. Of wil jij beweren dat er nu een NAVO leger is?
Ik gebruik de term EU leger en stel toch duidelijk dat dit gestructureerd moet worden naar het model van de NAVO? Wat snap je daar niet aan?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_189351581
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik gebruik de term EU leger en stel toch duidelijk dat dit gestructureerd moet worden naar het model van de NAVO? Wat snap je daar niet aan?
Allereerst stel jij dat nergens duidelijk (ik zie het niet) en een model NAVO is een bondgenootschap, geen EU leger. Zoals het nu is. Bij een EU leger gaat de EU over de inzet van Nederlandse militairen, dat is de gangbare definitie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 20:16:40 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189351618
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Allereerst stel jij dat nergens duidelijk (ik zie het niet) en een model NAVO is een bondgenootschap, geen EU leger. Zoals het nu is. Bij een EU leger gaat de EU over de inzet van Nederlandse militairen, dat is de gangbare definitie.
En wij zijn de EU. Probleem opgelost.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_189352065
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:15 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

Kwestie van tijd voordat alle beslissingen in brussel worden gemaakt, als een mak lammetje zijn wij rijp voor de slacht, we kunnen hoog of laag springen maar als duitsland en frankrijk ja zeggen dan buigen wij diep om dat vuistje eens flink erin te hebben.
Ik weet nog goed dat ze dat in de tijd van de zeven provinciën ook zeiden 'als Holland ja zegt, nou dan'. Dat heeft uiteindelijk toch prima uitgepakt. Voor zowel reike gebieden als Holland als arme gebieden als Drenthe.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2019 20:38:18 ]
pi_189363743
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Frankrijk heeft geen F-35 tegenhanger, F-35 is een 5e generatie toestel, Frankrijk heeft alleen 4 en 4.5 generatie modellen.

Op dit moment is er geen centrale inkoop in de EU, waar ik het over heb is een toekomst waarin die er wel is en dan heeft iedereen input in wat er gebouwd word maar worden die in de EU gemaakt en ontworpen.
Dat kunnen we helemaal niet in Europa. Zulke complexe wapensystemen vereisen een multidisciplinaire omgeving, die zwaar gesteund wordt door de politiek. Vergeet het maar dat landen het eens gaan worden over waar en door wie er geproduceerd moet worden. Big government door de bocht.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_189364452
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 14:30 schreef Lyrebird het volgende:
Dat kunnen we helemaal niet in Europa. Zulke complexe wapensystemen vereisen een multidisciplinaire omgeving, die zwaar gesteund wordt door de politiek. Vergeet het maar dat landen het eens gaan worden over waar en door wie er geproduceerd moet worden. Big government door de bocht.
Mwoa, CERN is toch ook gelukt? Dat was eigenlijk een verkapte politieke missie om samenwerking en vrede te bevorderen.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 oktober 2019 @ 15:33:02 #23
408813 crew  trein2000
pi_189364708
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En wij zijn de EU. Probleem opgelost.
Het gaat never nooit gebeuren dat de zeggenschap over de inzet van Nederlandse militairen ergens anders komt te liggen dan op het Binnenhof.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189365082
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En wij zijn de EU. Probleem opgelost.
Wij zijn een land binnen de EU zoals wij een land binnen de NAVO zijn. Maar dat de NAVO zou beslissen over onze militaire inzet is nooit sprake van geweest (gelukkig maar, stel dat Turkije Nederlandse militairen op de Koerden af zou sturen...) en dat de EU gaat beslissen over de inzet van de Nederlandse militairen zal ook niet gaan gebeuren (gelukkig maar, ook een EU land kan een ongewenste oorlog beginnen). In elk geval niet in de komende decennia.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 oktober 2019 @ 21:32:32 #25
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_189371190
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het gaat never nooit gebeuren dat de zeggenschap over de inzet van Nederlandse militairen ergens anders komt te liggen dan op het Binnenhof.
Hoe ben je daar zo zeker van? Als 5 jaar geleden tegen jou gezegd zou zijn dat de EU zou beslissen dat onze vrijwillige brandweer beroeps moet worden had je dat dan wel voor mogelijk gehouden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')