abonnement Unibet Coolblue
pi_189345133
Wij hebben in de woonkamer een open haard. Gebruiken dat ding haast nooit want alle warmte verdwijnt in de schoorsteen en in de winter is het ook maar een tochtgat ondanks dat de schoorsteenklep dicht staat.

Nou past er prima een inbouwhaard in. We zijn al bij verschillende kachel leveranciers geweest. Zo'n inbouwhaard is veel efficienter en als je netjes stookt komt er ook veel minder troep uit de schoorsteen.

Nou zijn er leveranciers die erg moeilijk doen over zelf plaatsen. Maar er zijn er ook die zeggen dat ik dat makkelijk zelf kan doen.

Wat komt er eigenlijk bij kijken? Hoe sluit je die ronde uitgang van de inbouwkachel aan op het vierkant gemetselde schoorsteen kanaal? Zou je een hele nieuwe RVS buis in de oude schoorsteen plaatsen, of hoeft dat helemaal niet?
pi_189345549
Wij moesten wel een rvs-buis hebben ja. Die is door een aannemer geplaatst en die heeft ook de kachel aangesloten (aannemer was hier toch al ivm andere verbouwing).

Qua advies heb ik goede ervaringen met 't Stokertje.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 14:24:23 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189346470
Mja een inbouwhaard zou ik niet doen als er ruimte is voor een fatsoenlijke kachel
Het mooiste is als de rookgasafvoertemperatuur zo laag mogelijk is.. Dus de rook net zo lang omgeleid word in de kachel tot ie koud is en door de trek de schoorsteen in verdwijnt..
Er zijn ook losse bouwsets te koop die je naast, boven of achter je kachel kan plaatsen..



Hier een voorbeeldje met bank:



Of nog luxer...



Of minder luxe...



Of goedkoper, maar zelf doen..



Je kan het zo gek maken als je wilt:


(nee dat is geen bank, dat is de kachel en daar kun je op zitten)

pi_189346995
Kun je de openhaard niet dichtmetselen (klein deurtje erin laten om as te scheppen na schoorsteen vegen). En dan op 2 meter hoogte een rond gat in de schouw boren naar het rookgaskanaal en een losse houtkachel plaatsen. Nog efficienter dan een inbouw. Zoiets:
pi_189364195
Bedankt voor de adviezen, maar ik wil niet de hele woonkamer opnieuw gaan verbouwen om iets nog beters dan eeninbouwhaard te plaatsen. Ik denk ook niet dat we heel erg veel gaan stoken, maar het is af en toe wel sfeervol. Ook wel lekker om een backup te hebben als het extreem koud is of zo.

Stokertje hebben we ook contact mee gehad. Komt inderdaad goed over.
pi_189371260
Zelf een haard plaatsen kan hoor. Ik heb al wel eens iemand anders door het hele traject heen geholpen hier van Fok! Wel een Barbas kopen hè. En bestel hem gewoon lokaal bij je dealer. Mocht je dan een keer hulp en advies willen kun je daar ook altijd nog terecht.
pi_189371357
Ik heb dit gedaan en ik vond het niet te ingewikkeld, dit kan je als nieuweling zeker wel een keertje yolo-en. Enige waar ik gezwijnd heb is hoe de schouw er uitziet, dat was slordig. Woon er nu niet meer, jammerdebammer voor ze
-nee-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')