abonnement Unibet Coolblue
pi_189343651
Hoi!

Momenteel zijn mijn vrouw en ik aan het nadenken over wat we met ons spaargeld willen doen. De situatie is als volgt (alle bedragen zijn ongeveer):
- Huis met hypotheek van 230.000
- waarvan 90.000 annuīteit en 140.000 bankspaar (alle 2 met hypotheekrenteaftrek)
- in de bankspaar is al zo'n 25.000 gespaard
- Geschatte verkoopwaarde op dit moment (vergelijkbare huizen in de straat gaan voor dat bedrag) 330.000 euro

In de toekomst willen we graag een eigen huis bouwen. We weten nog niet wanneer precies, maar denken aan over 5 a 10 jaar.

Naast spaargeld wat we gewoon willen behouden voor vakanties, vervangen auto, onvoorziene omstandigheden, sparen voor onze kinderen etc. houden we ook nog wat geld over. We weten niet zo goed wat handig is om daarmee te doen. We hebben voor zover ik kan overzien, de volgende opties:
- sparen op onze spaarrekening
- boetevrij aflossen op de annuīteit dan wel bankspaardeel van de hypotheek
- inleggen op de bankspaarrekening
- een combinatie van verschillende dingen

We zijn vrij voorzichtig ingesteld, dus beleggen zien we niet zitten. Ik ben benieuwd wat volgens jullie het slimste is om te doen en waarom.
pi_189343698
Nou niks. Je wilt geen risico lopen dus niks

Ik zou aflossen aan raden.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2019 11:24:57 ]
pi_189343755
Ook al heb je renteaftrek, netto blijf je betalen voor je hypotheken.

Zorg dat je zo'n ¤50.000 aan spaargeld 'vrij' hebt voor onvoorziene uitgaven zoals een auto die kapot gaat of een grote schade aan je huidige woning die niet verzekerd is.

Wat je dan nog over hebt kan je kan aan je hypotheek besteden om de rentelasten omlaag te krijgen, dat krijg je toch wel weer terug als je je huis verkoopt. Scheelt misschien een paar tientjes, maar geld is geld.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_189343852
Blijven sparen totdat je op de max van depositogarantiestelsel zit bij de bank, daarna hypotheek etc verder aflossen.

Met de lage rente en bubbels moet je teveel risico nemen voor een redelijk rendement.

Je kan het natuurlijk ook aan mij doneren, mag ook.
pi_189344253
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:28 schreef Resistor het volgende:
Ook al heb je renteaftrek, netto blijf je betalen voor je hypotheken.

Zorg dat je zo'n ¤50.000 aan spaargeld 'vrij' hebt voor onvoorziene uitgaven zoals een auto die kapot gaat of een grote schade aan je huidige woning die niet verzekerd is.

Wat je dan nog over hebt kan je kan aan je hypotheek besteden om de rentelasten omlaag te krijgen, dat krijg je toch wel weer terug als je je huis verkoopt. Scheelt misschien een paar tientjes, maar geld is geld.
50.000 voor onvoorziene uitgaven :') ben je wel helemaal lekker?
pi_189344294
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:23 schreef Tailless het volgende:
Nou niks. Je wilt geen risico lopen dus niks

Ik zou aflossen aan raden.
dan kan je beter inleggen op de bankspaarrekening.
Althans we zouden dan moeten weten of de rentes van de verschillende hypoteekdelen nog afwijken maar bij gelijke rentes zou ik banksparen aanbevelen
pi_189344435
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 12:01 schreef jsuijker het volgende:

[..]

dan kan je beter inleggen op de bankspaarrekening.
Althans we zouden dan moeten weten of de rentes van de verschillende hypoteekdelen nog afwijken maar bij gelijke rentes zou ik banksparen aanbevelen
Dat is in de volksmond redelijk tomaat tomaat
pi_189344674
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 12:01 schreef jsuijker het volgende:

[..]

dan kan je beter inleggen op de bankspaarrekening.
Althans we zouden dan moeten weten of de rentes van de verschillende hypoteekdelen nog afwijken maar bij gelijke rentes zou ik banksparen aanbevelen
Gelijke rente. Dat is je advies omdat je dan de volledige HRA behoudt denk ik?
pi_189344791
24 karaats goudbaren inslaan
pi_189345713
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 12:34 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Gelijke rente. Dat is je advies omdat je dan de volledige HRA behoudt denk ik?
aflossen zou je bruto evenveel opleveren (opbouw of niet hoeven betalen) maar bij aflossing heb je geen HRA meer over het afgeloste. Bij je bankspaar hou je gedurende je hele looptijd HRA over het gehele bedrag (of er nu gespaard is of niet). Netto is het dus voordeliger om in te leggen dan af te lossen
pi_189345847
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 13:40 schreef jsuijker het volgende:

[..]

aflossen zou je bruto evenveel opleveren (opbouw of niet hoeven betalen) maar bij aflossing heb je geen HRA meer over het afgeloste. Bij je bankspaar hou je gedurende je hele looptijd HRA over het gehele bedrag (of er nu gespaard is of niet). Netto is het dus voordeliger om in te leggen dan af te lossen
Oke, dat snap ik. Dank!
pi_189345938
quote:
5s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:20 schreef Tja..1986 het volgende:
Naast spaargeld wat we gewoon willen behouden voor vakanties, vervangen auto, onvoorziene omstandigheden, sparen voor onze kinderen etc. houden we ook nog wat geld over.
met 25.000 hou je niks over om te sparen als je deze onverziene uitgaven hierboven wil bekostigen.
pi_189345954
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:58 schreef Airbus89 het volgende:

[..]

50.000 voor onvoorziene uitgaven :') ben je wel helemaal lekker?
nieuwe auto kopen en hop daar gaat je 50k
pi_189345979
Mijn idee zou zijn:

- een combinatie van verschillende dingen

1e - sparen op onze spaarrekening tot een redelijke buffer. (¤ 25k?)
2e - inleggen op de bankspaarrekening, dan houd je HRA maar betaald wel minder elke maand.
3e - boetevrij aflossen op de annuīteit
4e - boetevrij aflossen op bankspaardeel van de hypotheek
5e - sparen op onze spaarrekening wat over is aan geld.
pi_189348263
quote:
99s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 13:54 schreef qajariaq het volgende:
Mijn idee zou zijn:

- een combinatie van verschillende dingen

1e - sparen op onze spaarrekening tot een redelijke buffer. (¤ 25k?)
2e - inleggen op de bankspaarrekening, dan houd je HRA maar betaald wel minder elke maand.
3e - boetevrij aflossen op de annuīteit
4e - boetevrij aflossen op bankspaardeel van de hypotheek
5e - sparen op onze spaarrekening wat over is aan geld.
Sparen en inleggen op de bankspaarregeling ben ik het me eens. Op zich zou dat voorlopig voldoende ruimte moeten geven (¤ 140k bankspaarhypotheek met nu 25k gespaard geeft nog ¤ 115k ruimte).
Aflossen op de annuītaire hypotheek kan, maar levert al nauwelijks iets op. Aflossen op het bankspaardeel zou ik niet doen zolang je HRA hebt.
Je zou eerst eens kunnen nadenken over een investering in je eigen huis: extra isolatie en/of zonnepanelen. Kijk ook of je geen pensioengat hebt waar je spaargeld in kunt storten.
Geld moet rollen; je leeft maar 1x. Tegen de tijd dat die ¤ 115k aan ruimte op is wordt het wel eens tijd om een duurder huis te kopen. Ook dat is een vorm van beleggen trouwens.
pi_189352417
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:29 schreef Benger het volgende:
zolang je HRA hebt.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:28 schreef Resistor het volgende:
Ook al heb je renteaftrek, netto blijf je betalen voor je hypotheken.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:29 schreef Benger het volgende:
Je zou eerst eens kunnen nadenken over een investering in je eigen huis: extra isolatie en/of zonnepanelen.
Eens. Ook dat is geld uitgeven wat je toch weer geld oplevert.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:29 schreef Benger het volgende:
Tegen de tijd dat die ¤ 115k aan ruimte op is wordt het wel eens tijd om een duurder huis te kopen. Ook dat is een vorm van beleggen trouwens.
Ik ben er voor gegaan om het huis af te betalen en dan eerder met pensioen of wat ruimer kunnen leven. Dat is ook een keuze. Maar TS wil inderdaad later een ander huis, wilde ik ook maar toch de keuze gemaakt af te lossen en te stopen met werken. Als je huis is afbetaald dan kan je belachelijk veel sparen opeens.
pi_189352898
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:28 schreef Resistor het volgende:

Zorg dat je zo'n ¤50.000 aan spaargeld 'vrij' hebt voor onvoorziene uitgaven zoals een auto die kapot gaat of een grote schade aan je huidige woning die niet verzekerd is.

Whut? :')
pi_189352915
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 13:53 schreef 20100 het volgende:

[..]

nieuwe auto kopen en hop daar gaat je 50k
Ja, als je auto kapot gaat moet je gelijk een nieuwe van 50k kopen. Als dat je manier van shoppen is kun je beter een buffer van 500k aanhouden.
pi_189356787
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 21:24 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ja, als je auto kapot gaat moet je gelijk een nieuwe van 50k kopen. Als dat je manier van shoppen is kun je beter een buffer van 500k aanhouden.
Euh ?
Als je een gloednieuwe Golf GTE koopt die is heus niet direct kapot hoor...
Voordat een auto op de sloop ligt ben je 15 a 20 jaar verder...

Tenzij je hem (bewust) in de prak rijdt en de verzekering geen cent geeft.
Interessant he ?
pi_189356871
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 23:31 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Euh ?
Als je een gloednieuwe Golf GTE koopt die is heus niet direct kapot hoor...
Voordat een auto op de sloop ligt ben je 15 a 20 jaar verder...

Tenzij je hem (bewust) in de prak rijdt en de verzekering geen cent geeft.
Je leest mijn post niet goed.
pi_189358780
Volgens mij kun je beter maar gewoon doorsparen. "wat spaargeld" klinkt niet alsof het tegen de plinten klotst.
pi_189359134
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 13:53 schreef 20100 het volgende:

[..]

nieuwe auto kopen en hop daar gaat je 50k
De meeste particulieren kopen dan ook geen nieuwe auto:
quote:
De verkoop van nieuwe personenauto’s is dit jaar teruggelopen. In het derde kwartaal van 2016 bleef het verkoopcijfer steken op 91 duizend. Een jaar eerder was dat nog bijna 100 duizend, een verschil van 8 procent. Dit meldt CBS.

[...]

Markt tweedehands auto’s blijft groeien
Overigens is de verkoop van nieuwe auto’s maar een klein deel van de totale autoverkoop. Tot en met september 2016 werden er ruim 1,7 miljoen auto’s verkocht. Bijna 1,5 miljoen daarvan waren tweedehands.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)enauto-s-loopt-terug (niet heel recent, maar recente cijfers zullen niet het omgekeerde laten zien)

En zonder bron: de meeste occasions kosten geen 50k.

quote:
99s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]


[..]


[..]

Eens. Ook dat is geld uitgeven wat je toch weer geld oplevert.
[..]

Ik ben er voor gegaan om het huis af te betalen en dan eerder met pensioen of wat ruimer kunnen leven. Dat is ook een keuze. Maar TS wil inderdaad later een ander huis, wilde ik ook maar toch de keuze gemaakt af te lossen en te stopen met werken. Als je huis is afbetaald dan kan je belachelijk veel sparen opeens.
Dat hangt nogal sterk af van de verhouding tussen je woonlasten en andere lasten, is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189359303
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 08:00 schreef RamboDirk het volgende:
Volgens mij kun je beter maar gewoon doorsparen. "wat spaargeld" klinkt niet alsof het tegen de plinten klotst.
Ongeveer 50k. Los van de spaarrekeningen van onze kinderen waar, bij elkaar, ongeveer 10k op staat. Verder krijgen we per maand ongeveer 6k binnen waar we gemiddeld 2 a 3k van uitgeven. Dus er is best wat ruimte. Ik wil ook niet gelijk 30k in de hypotheek stoppen. Gaat dit jaar eerder om een bedrag rond de 10k.
pi_189359321
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:29 schreef Benger het volgende:

[..]

Sparen en inleggen op de bankspaarregeling ben ik het me eens. Op zich zou dat voorlopig voldoende ruimte moeten geven (¤ 140k bankspaarhypotheek met nu 25k gespaard geeft nog ¤ 115k ruimte).
Aflossen op de annuītaire hypotheek kan, maar levert al nauwelijks iets op. Aflossen op het bankspaardeel zou ik niet doen zolang je HRA hebt.
Je zou eerst eens kunnen nadenken over een investering in je eigen huis: extra isolatie en/of zonnepanelen. Kijk ook of je geen pensioengat hebt waar je spaargeld in kunt storten.
Geld moet rollen; je leeft maar 1x. Tegen de tijd dat die ¤ 115k aan ruimte op is wordt het wel eens tijd om een duurder huis te kopen. Ook dat is een vorm van beleggen trouwens.
Ik kan mij hier redelijk goed in vinden. Hoewel ik investeren in zonnepanelen of extra isolatie wat zonde vindt. Ons huis is, uit mijn hoofd, uit 2005. Dus de isolatie is redelijk op orde (valt niet heel veel winst te halen). Als in nu zonnepanelen op het dak leg, en we verhuizen over 5 jaar, heb ik die niet terugverdient. Veel doet het ook niet voor de verkoopwaarde van je huis volgens mij.

Ik denk dat we inderdaad maar extra gaan inleggen in de bankspaar.
pi_189359728
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 08:57 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Als in nu zonnepanelen op het dak leg, en we verhuizen over 5 jaar, heb ik die niet terugverdient. Veel doet het ook niet voor de verkoopwaarde van je huis volgens mij.
Mijn zonnepanelen zijn recent door een taxateur getaxeerd op 5.000 euro extra waarde op de woning. Investering was 4.000 euro, ruim 2 jaar geleden.

Is natuurlijk maar de vraag met het gemorrel aan salderingsregels of e.a. blijft zoals het is, maar als iedereen nou eens panelen op z'n dak zou leggen dan schiet de energie transitie tenminste een beetje op. Bovendien maakt het dan niet meer uit of je verhuist ook daar liggen dan zonnepanelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')