abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7827745
Voorheen deed moeders altijd de was, maar ben nu van plan om het zelfs een te proberen ipv elke week een zak vol was bij mijn ouderlijk huis te droppen.

Ik ben een leek te noemen op het gebied van kleding wassen, ook wel op andere gebieden, maar dat is nu niet relevant.

Dus hier enkele vragen:

Welke soorten / kleuren van kleding kan ik wel bijelkaar wassen, en welke vooral niet?

Kan ik mijn was na zijn wasbeurt gerust ff in de waswachine laten zitten, of moet het er direct uit?

Hoe kan ik het beste de originele kleur behouden van mijn wollen, kantoenen, etc sokken, broeken, truien behouden?

Welke soort kleding kan ik het beste wel strijken, en wat hoeft je niet noodzakelijk te strijken?

Ik heb een katoenen vest met hoge kraag door mijn moeder laten wassen. Ze heeft hem op wolprogramma gewassen en de vest vervolgens op de verwarming gelegd om te drogen. Resultaat; de kraag bevat meer 'kronkels' dan het wegdek van Ameland.

Hoe kan ik dit zelf in vervolg voorkomen?

Welke kleding kan ik wel veilig op de verwarming laten drogen, en wat is een goed droog alternatief? Kleding aan een rekje laten hangen?

Ik snap dat ik met dit soort vragen niet behoorlijk snugger overkom, maar ik wil gewoon dat mijn was er goed uitkomt snap je : /

En nee, mijn moeder leert het me niet, gezien het feit dat wassen niet tot haar kwaliteiten behoort.

Ook zijn andere tips voor het wassen van kleding uiteraard welkom. Ik denk dat deze topic ook voor anderen zeer nuttig kan zijn : )

kijk! een signature!
pi_7827878
Ten eerste kijk naar de labels in de kleding, hier staat op op hoeveel graden je het kan wassen, of je het kan strijken en op hoeveel stippen, of het in de droger mag enz.
Donkere kleuren bij elkaar, lichte kleuren bij elkaar. Wol op wolwasprogramma.
Blouses opeen hanger drogen, wolle truien neerleggen op een rek, rest hangen.
Gelijk uit wasmachine halen, anders weer erin of erg gekreukt.

Alstu

wollig en knuffelbaar!
  vrijdag 10 januari 2003 @ 21:11:40 #3
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_7827959
En als je kleren niet echt smerig zijn... maar gewoon ff gewassen moeten worden.. zo laag mogelijk wassen..

en truien en broeken zo min mogelijk in droger doen.. (kwaliteit gaat sneller naar beneden in de droger)

en kleur bij kleur..
donker kan wel bij kleur soms...
maar wit NIET.

that's it

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_7827984
ik doe altijd donkere- en lichte was apart, op een normaal wasprogramma met vloeibaar wasmiddel voor donkere- dan wel lichte kleuren. Enkele felgekleurde dingen was ik apart of met de hand. De meeste was doe ik op 30 graden.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 10 januari 2003 @ 21:14:16 #5
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_7828012
3 soorten was onderscheiden:

1. wit 60 graden(wat zou daar nu bij kunnen? )
2. Bont 40 graden (alles met een kleurtje)
3. Fijn was. 30 graden (*dure (T)shirts, truien, broeken e.d.

PS. Alles waarvan je denkt dat het ook maar de kans heeft kleur af te geven (nieuwe fel rode shirts ofzo) even 2 keer apart wassen. Dan weet je zeker dat niet al je andere goed roze wordt ) Wassen op handwasstand/fijnwasstand

Voor verdere instructies zie de achtyerkant van het pak waspoeier. Veel succes (er kan weinig misgaan)

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  vrijdag 10 januari 2003 @ 21:17:58 #6
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_7828082
Ik doe handdoeken, washandjes, beddengoed en sokken op 60 graden. Ik gebruik daar een goedkoop wit wasmiddel voor.

Verder heb ik bijna alleen maar zwarte of donkere kleding en ondergoed, dus dat gaat allemaal samen met een iets duurder speciaal zwart wasmiddel bij elkaar, op 30 of 40 graden.

De enkele lichte kledingstukken die ik heb zoals lichte spijkerbroeken etc. spaar ik op en daar doe ik eens per twee maanden een wasje van, op 40 graden.

Je kunt was meestal gewoon ophangen, alleen wollen truien of gehaakte dingen ofzo leg ik neer op een rek. Broeken hang je met de knijpers aan de pijpen op, truitjes en shirts ook aan de onderkant. Anders krijg je van die lelijke afdrukjes.

† In Memoriam † vrijdag 10 januari 2003 @ 21:30:29 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_7828297
Ik durf bijna niet te tikken hoe ik met de was om ga.

Labels.. lees ik niet, moet wel zeggen dat ik nog nooit iets verwassen heb of dat het maatje babykleding werd.

nieuwe kleding behalve spijkerbroeken gaan voor het dragen en dus wassen en nacht in koud water met azijn.

Wit gaat bij mij op 90 graden.. altijd
Lichte bont op 60 behalve keukenhanddoeken, wc handdoekjes en theedoeken, die krijgen ook regelmatig een rondje 90 graden.
Donkerbont gaat op 60 graden, zwart dus ook. Werk spijkergoed (overhemden en broeken) gaan ook regelmatig op een rondje van 90 graden.
Wollen kleding hebben we niet.

Ik gebruik waspoeder van de Aldi, ook wasverzachter van de aldi.

Na het wassen gaat het zwikkie in de droger, prop de droger niet vol want dan krijg ik allemaal van die kreukel pakketjes. De was droog ik ook niet kurkdroog, maar ietsiepietsie klam. Als ik dan de was uit de droger haal vouw ik het meteen op. Dus strijken is overbodig Bepaalde overhemden moet ik wel strijken, maar buiten die dingen strijk ik weinig tot niks.

Grote dingen zoals dekbedhoezen en lakens sla ik dubbel en gooi ik over een slaapkamerdeur heen.

Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 10 januari 2003 @ 22:07:54 #8
3003 Zomerpeer
...Geen gewone Peer!
pi_7828999
Mijn moeder deed ook moeilijk over de was. Ze gingen twee weken op vakantie en ik heb haar echt moeten dwingen om me te vertellen hoe de wasmachine werkt en wat bijelkaar moet Ze kan super wassen, waarom ze het niet wilde zeggen (nou ja, niet zeggen, ze begon heel raar te doen als ik erover begon) misschien omdat ze tegen de vakantie opzag ofzo.

In elk geval heb ik een blaadje gemaakt met daarop de instellingen van de wasmachine en de droger, plus welk wasmiddel en op hoeveel graden (wit en bont). Als ik iets niet zeker wist heb ik het op de hand gewassen.

Uiteindelijk een paar wasjes gedraaid, ging allemaal prima, alleen 1 tamelijk lichte sok meegewassen met een machine met allemaal erg donkere was, dus de sok was beetje grijs, maar dat was alles.

Gewoon proberen dus, beetje op de labels letten. Ik deel de bonte was nog op in licht bont en donker bont (na het sok-incident)

Het gaat je vast wel lukken, strijken ook, hoewel dat in het begin echt superk*t is, vooral in de zomer, BLOEDHEET (onze strijkplank staat op zolder).

Als ik op mezelf woon ga ik zeker Moussy's tactiek volgen en alle overtrekken op een deur laten uithangen.

Er is een vacature voor een vriendje vrij
  † In Memoriam † vrijdag 10 januari 2003 @ 22:50:42 #9
7074 moussy
kuttekop
pi_7829937
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 22:07 schreef Zomerpeer het volgende:
Als ik op mezelf woon ga ik zeker Moussy's tactiek volgen en alle overtrekken op een deur laten uithangen.
Overtrekken gaan bij mij helemaal niet in de droger trouwens, die gaan zo uit de wasmachine, hup, over de deur heen. Die staan toch altijd open hier en een beetje luchtvochtigheid kan geen kwaad.
Wel opletten dat je deur goed schoon is, dus ook het bovenste randje. Ik heb daar eens niet aan gedacht toen ik bij iemand de was deed en klap zo een witte hoes over de deur heen. Dat ik dat ding om ging draaien zag ik dat er een hele gore nicotine streep in zat van de rand van de deur
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_7831061
Bij mij kan wol dus echt niet in de wasmachine... dat komt er dus echt helemaal verrot uit... al een paar keer meegemaakt met een dure trui (ja op het wolprogramma) dus dat doe ik voortaan met de hand en een vloeibaarwasmiddeltje dr in ff laten weken, wassen, uitspoelen, plat op tafel met handdoek eronder.(wol kun je niet aan rekje hangen) klaar...
Overigens prop ik meestal mn kostbare spullen zelf in die wasmachine want ik heb wel eens gehad dat een trui er echt roze uitkwam. Ik doe bijna nooit wat in de droger want je merkt snel dat de kwaliteit achteruit gaat idd.
pi_7835406
Bont en wit scheiden, fleece truien op de hand.
pi_9450496
okee, ik heb de afgelopen week wat was verzameld.
beetje wit (niet genoeg voor een volle trommel)

Beetje lichtblauw (handdoeken)
blauwe spijkerbroek
donkerblauwe trui
beetje lichtgrijs en donker grijs (ondergoed en sokken)
kan ik de laatste vier dingen bij elkaar wassen?

verder heb ik Omo capsules, voor alle soorten was. (help me!!!)

pi_9450517
Geboortedatum 10 oktober 1982

Kom op zeg.

pi_9450739
Jesus wat een kutreactie, er zijn ook mensen die ouder zijn en nog steeds niet zelf kunnen wassen.

en bovendien had ik graag antwoord op mijn vraag

pi_9450794
Ik heb vorige week ook voor het eerst mijn eigen was gedaan in een wasmachine En het is nog helemaal goed gegaan ook
Maar ik zag nu dat er op mijn sporttruitje en mijn vest staat dat het niet met wasverzachter gewassen mag worden, waarom niet???
pi_9454314
Als je het niet warmer dan 30 graden wast en er niks nieuws tussen zit (dus nog nooit gewassen) dan kun je gerust grijs en blauw tegelijk wassen hoor.

Hehe ik weet nog dat ik voor het eerst zelf waste, ik had echt geen fokking idee hoe het moest... en om het nog erger te maken was het een antieke half kapotte wasmachine in het studentenhuis. Dude ik zweette dat wil je niet meer weten, vooral toen bij het centrifugeren dat ding leek te ontploffen en ik er met beide handen op moest drukken om het in de trommel te houden (bovenlader in plaats van voorlader).

Anyway inmiddels ben ik al wel expert, dus hier wat tips.

Bont bij elkaar (exclusief beddegoed/ondergoed), als er iets nieuws tussenzit wat erg fel is, was het dan de eerste keer apart en niet met de rest. 30 graden is goed genoeg, warmer kost alleen meer energie en je hebt het risico dat iets verkleurt, krimpt of anderszins stukgaat. Warmer is niet nodig met normaal gedragen kleding, dat is een fabeltje. Dat mensen dat nog doen snap ik niet. Wasverzachter hoeft niet, voorwas is ook niet nodig. Stop gewoon een wasbol met 40ml vloeibaar wasmiddel bij je was en doe dat ding aan op bonte was 30 graden.

Centrifugeer niet te hoog, maar ook niet te laag. 1000 toeren gebruik ik zelf. Mooie truien kun je iets lager centrifugeren, 800 of zo. Eventueel met de hand wassen als je er niet zeker van bent dat ze een automatische wasbeurt overleven.

Mooie truien e.d. niet ophangen aan een droogrekje, leg ze er over. Je riskeert ze uit te rekken. Bloezen, t-shirts e.d. kun je rustig ophangen.

Witte was doe ik op 40 graden en ondergoed/beddegoed soms op 40 en soms op 60, afhankelijk van hoe vuil het is.

Strijken: volg het voorschrift. Meestal is dat twee-drie stipjes, dus de katoen stand. Pas op met zijde e.d. Truien/t-shirts die je ergens onder draagt/beddegoed/ondergoed strijken is onnodig, dus alleen broeken en bloezen.

Je kunt de was in de machine laten liggen zonder nadelige effecten, dus aanzetten, weggaan en 10 uur later terugkomen. Laat de deur van de machine openstaan als je klaar bent zodat hij niet gaat stinken.

Oh ja, begin met wat oude kleren en niet het dure goede spul. Ik weet nog dat ik mijn mooiste trui verneukt heb in het begin

Succes!

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')