FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Anti-diefstal / Slotbouten
D-Devilvrijdag 10 januari 2003 @ 20:53
Godver de Godver de godver .

Zoals jullie wellicht hebben kunnen lezen

Moet ik mijn auto weer laten maken, ik heb er dus ruim 2 maanden geleden velgen op gekocht en daarbij 4 OZ-racing slotbouten ( anti-diefstalbouten) die pastten op een Lancia Delta.

Nu de auto is kapot, de distributieriem is kapot namelijk moet ik hem wegslepen, ik heb per stom toeval toen ik de auto tot thuis had gesleept de wagen teruggeduwd op een parkeervak op een scherpe steen, waarvan een stuk in de band zit !! . Die is dus nu leeg .

Ik heb stad en land afgezocht naar het verloopstuk van die bouten, en ik wist eigenlijk zeker dat het in de auto lag, maar daar ligt het dus niet .

Mijn hele kamer lag ondersteboven, en nu heb ik nog niets gevonden ! .
Alles bij elkaar word het me nu echt veel teveel gezeik ! Nu moet ik dus een oplossing hebben voor die bouten eraf te krijgen.

En nu is mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft en of deze bouten gemakkelijk verkrijgbaar zijn, tenminste het verloopstuk ... Of is er een alternatieve wijze om deze eraf te krijgen.

Ik moet ze zo vroeg mogelijk weg laten halen, want de persoon die me naar de auto moet kijken heeft wel meer tijd nodig dan alleen de zaterdagavond, mijn ene wiel moet er vanaf, en als die eraf is dan kan ik het wegbrengen en laten plakken, dan leg ik zolang een oude erop zodat ik de auto van de plaats krijg !

Desmanianvrijdag 10 januari 2003 @ 21:30
hoi jong

allemaal kut voor je!!!!!!!!!!!!!!!!!
in een garage halen zie slotbouten erzo vanaf met hoge druk, hebben ze bij mij ook al ens gedaan................
suc6 ermee...........

D-Devilvrijdag 10 januari 2003 @ 21:37
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 21:30 schreef Desmanian het volgende:
hoi jong

allemaal kut voor je!!!!!!!!!!!!!!!!!
in een garage halen zie slotbouten erzo vanaf met hoge druk, hebben ze bij mij ook al ens gedaan................
suc6 ermee...........


Dankjewel. Zou fijn zijn als dat zo makkelijk gaat morgen.
SuzukiSwiftvrijdag 10 januari 2003 @ 21:52
Hmmm, dat probleem hebben mijn ouders ook eens gehad. Ze hadden een Honda gekocht incl lichtmetaal en slotbouten, echter zonder het het o zo belangrijke verloopstuk.

Toen dus maar ff bij alle buren en kennissen in de buurt hun verloopstukjes halen, en jawel 1 er van paste en probleem opgelost.

MetalMaupiovrijdag 10 januari 2003 @ 22:25
als je een slotbout eraf haalt zonder de bijbehorende sleutel dan sloop je hem dus gewoon.Als je de fabrikant nog weet dan moet je bij een auto-onderdelenwinkel eens vragen of ze hem kunnen bestellen en anders moet je de vorm van het slot maar doorgeven en dan hopen of ze de goede sleutel ervoor vinden.
TheOneAndOnlyvrijdag 10 januari 2003 @ 23:37
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 22:25 schreef MetalMaupio het volgende:
als je een slotbout eraf haalt zonder de bijbehorende sleutel dan sloop je hem dus gewoon.Als je de fabrikant nog weet dan moet je bij een auto-onderdelenwinkel eens vragen of ze hem kunnen bestellen en anders moet je de vorm van het slot maar doorgeven en dan hopen of ze de goede sleutel ervoor vinden.
bestellen kan wel maar dan heb je een code of iets nodig....
had mijn auto ook eens bij de garage staan, was ik ook dat verloop vergeten mee te geven heel me auto stond op ze kop, ze hadden gezocht maar tevergeefs ghehehe, ben ze maar gaan brengen.....
Plexorzaterdag 11 januari 2003 @ 04:49
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 20:53 schreef D-Devil het volgende:
Of is er een alternatieve wijze om deze eraf te krijgen.
Het is een beetje afhankelijk van het type slotbout dat je heb. Maar het is mogelijk om een (oude) pijpsleutel er over heen te slaan met een hamer. Als die pijpsleutel er een beetje stevig omheen zit kan je hem dan dan gewoon losdraaien met een flinke bahco oid.
Good luck
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 08:06
Ik ga nu naar de kapper en dan aansluitend naar de zaak waar ik de bouten gekocht heb. En dan vandaar uit kan ik nog naar het filiaal in Heerlen bellen, en dan maar hopen dat ze de boutjes nog hebben.

Bestellen is geen optie, want ik vind het doosje ook niet, dus ik weet zelf geen code.

D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 10:00
.
.
.
.
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 10:49
Alles en iedereen afgebeld .

De garage waar ik de nieuwe wielen had laten monteren, daar lag het verloopstuk niet.

Garage waar ik de boutjes had gekocht die vragen naar het nummer op het doosje .

Kwik-fit heeft natuurlijk geen oplossing .

Er is een garage in de buurt die heeft wellicht een zelftappende schroef, die gewoon op de slotbout intapt ( maw, kapotdraait ) en vervolgens kan ik hem erafhalen, maar nu moet ik dus eerst iemand aan de telefoon krijgen daar.

Damn, wat een zooi allemaal.

D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 12:15
Jippie !!

Ik bel de automaterialenzaak Heuts op, die zeiden dat een bepaalde garage in eygelshoven dat wel kon doen met een zelf linkstappende doppenset.

Dus een dop die zich op de slotbout vastdraait, hier is de set en alvast 1 losse bout .

Deze garage kende ik, want de vriend van mijn moeder heeft daar goede banden mee, hij doet voor hen vanalles en zo doen ze wat zijn auto betreft vanalles voor hem terug ! .

.

[Dit bericht is gewijzigd door D-Devil op 12-01-2003 10:04]

Pikkebaaszaterdag 11 januari 2003 @ 12:18
Ik heb er wel eens een pijpje opgelast, gaat 'ie er ook zo af.
Linkse tap is ook handig, of anders een ouwe dop erop slaan.
vossszaterdag 11 januari 2003 @ 12:20
En ze leefde nog lang en gelukkig
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 13:26
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 12:20 schreef vosss het volgende:
En ze leefde nog lang en gelukkig
De auto wel ja, maar de slotbouten dus echt niet . Die zijn vernaaid.
TheOneAndOnlyzaterdag 11 januari 2003 @ 15:04
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 13:26 schreef D-Devil het volgende:

[..]

De auto wel ja, maar de slotbouten dus echt niet . Die zijn vernaaid.


kosten die dingen nou nog?
20 euro per set?
Pushitzaterdag 11 januari 2003 @ 15:05
Heuts roeleert
HellaHard-OGzaterdag 11 januari 2003 @ 16:54
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 15:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

kosten die dingen nou nog?
20 euro per set?


nee wel meer..

maar ik denk dat het tijdperk slotbouten verleden tijd is..
tegenwoordig jatten ze haast geen velgen meer.. (alleen extreem mooie en nieuwe..)

Ik heb een origineel setje van peugeot slotbouten..
zodra het weer wat beter is draai ik ze eraf en gaan er gewone bouten..

Wat un gepiemel om ze steeds los te draaien.. (na 2 a 3 keer gaat dat zo lekker niet meer..)
Ik moest de ANWB bellen of ze met een grote sleutel meer druk eop konden geven..

Kortom.. slotbouten zijn niet echt nodig meer..

Dus D-Devil.. spaar dat geld en koop van un euro 4 gewone boutjes..


Wel trouwens kut dat je al die zooi hebt nu..

vossszaterdag 11 januari 2003 @ 16:57
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 16:54 schreef HellaHard-OG het volgende:

[..]

nee wel meer..

maar ik denk dat het tijdperk slotbouten verleden tijd is..
tegenwoordig jatten ze haast geen velgen meer.. (alleen extreem mooie en nieuwe..)

Ik heb een origineel setje van peugeot slotbouten..
zodra het weer wat beter is draai ik ze eraf en gaan er gewone bouten..

Wat un gepiemel om ze steeds los te draaien.. (na 2 a 3 keer gaat dat zo lekker niet meer..)
Ik moest de ANWB bellen of ze met een grote sleutel meer druk eop konden geven..

Kortom.. slotbouten zijn niet echt nodig meer..

Dus D-Devil.. spaar dat geld en koop van un euro 4 gewone boutjes..


Wel trouwens kut dat je al die zooi hebt nu..


En wat heeft het weer met slotbouten te maken dan??
Dat je je wielen eraf draait in de winter kan ik me wat bij voorstellen, maar je slotbouten
Zal wel aan mij liggen
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 16:58
Oké, ik heb foto's ... ff uppen en dan post ik wat er aan de hand is.
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 17:01
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 16:57 schreef vosss het volgende:

[..]

En wat heeft het weer met slotbouten te maken dan??
Dat je je wielen eraf draait in de winter kan ik me wat bij voorstellen, maar je slotbouten
Zal wel aan mij liggen


Je wielen zitten vast met gewone bouten en 1 slotbout, dus hoe je het ook wendt of keert, die slotbout moet er ook af. En hij had laatst een platte band, en kreeg het wiel er niet vanaf dankzij die slotbout omdat die na een paar keer aandraaien helemaal vernaaid raken.
TheOneAndOnlyzaterdag 11 januari 2003 @ 17:01
heb me slotboutensleuteltoestanden gewoon in de auto liggen nu... anders vergeet ik ze ook ghehehe
HellaHard-OGzaterdag 11 januari 2003 @ 17:14
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 16:57 schreef vosss het volgende:

[..]

En wat heeft het weer met slotbouten te maken dan??
Dat je je wielen eraf draait in de winter kan ik me wat bij voorstellen, maar je slotbouten
Zal wel aan mij liggen


Zie uitleg D-Devil..
Als je de slotbout er niet afhaalt dan gaat je wiel er ook niet af..
vossszaterdag 11 januari 2003 @ 17:17
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 17:14 schreef HellaHard-OG het volgende:

[..]

Zie uitleg D-Devil..
Als je de slotbout er niet afhaalt dan gaat je wiel er ook niet af..


Ik ben niet achterlijk, heb zelf ook dure wielen enzo, maar waarom wachten tot het weer beter is, dat snap ik niet helemaal, die bouten zitten echt niet vastgevroren hoor
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 17:18
Oké,

Dit was er aan de hand, 150 kilometer geleden liep de distributieriem van de auto af. Nu is deze vervangen en zou de rest na de feestdagen gemaakt worden en na mijn verjaardag ( 9 jan).

Nu heb ik vandaag dus de slotbouten eraf moeten krijgen omdat ik het sleuteltje kwijt was om ze mee los te krijgen. De lekke band is klaar, die kon ik nog gehaald hebben, maar dat doe ik maandag.

We hebben de kop van het blok eraf gehaald. En er was het vermoden dat er wellicht een klep was afgebroken, en jawel hoor. Hoppa, klep weg.

Voor mij was dat al erg, maar Martin zei dat we nog maar even verder moesten kijken, want er kon wel meer kapot zijn... ( nog meer ??? ) Nadat de kop eraf was, en alle olie e.d. waren af aan het vloeien. Benzine leiding los, watertoevoer e.d. De kop ging eraf en het eerste woord wat er viel was: Klote ! . Ik dacht al dat er niet veel goeds was, en wat bleek een zuiger was afgebroken, deze zat aan de andere kant in de deksel gedeeltelijk verbrijzeld vastgeslagen. .

Ik ben zonet nog even gaan kijken en heb er foto's van gemaakt. Ik moet dus nu een nieuwe motor hebben . En het was een 1.6ie 8v.

Na ruim 30 slopen te hebben gebeld, zijn er 2 die misschien aan een zelfde blok komen, en 1 had nog een 2.0 16v ( . ) Maar die kan niet past niet en wil ik eigenlijk niet. Een 2 liter blok is lekker snel ja, maar zwaarder, groter. Duurder, zuipt meer benzine. En de remmen zijn er niet voor gemaakt, het vermogen verdubbelt in het aantal pk's.

Hier de foto's


ps, pics worden nu ge-upped, dus zometeen ff refreshen

[Dit bericht is gewijzigd door D-Devil op 11-01-2003 17:27]

HellaHard-OGzaterdag 11 januari 2003 @ 17:21
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 17:17 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik ben niet achterlijk, heb zelf ook dure wielen enzo, maar waarom wachten tot het weer beter is, dat snap ik niet helemaal, die bouten zitten echt niet vastgevroren hoor


achzo bedoel je.. haha sorry.. ik dacht al..

niet dat het weer dat belemmerd maar nu in dit weer heb ik er niet zo'n zin..

In het zonnetje in de je t-shirt is het wat lekkerder dan in de vrieskoude met je sjaal om etc...

vossszaterdag 11 januari 2003 @ 17:24
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 17:21 schreef HellaHard-OG het volgende:

[..]

achzo bedoel je.. haha sorry.. ik dacht al..

niet dat het weer dat belemmerd maar nu in dit weer heb ik er niet zo'n zin..

In het zonnetje in de je t-shirt is het wat lekkerder dan in de vrieskoude met je sjaal om etc...


Vermoedde al dat het zoiets moest zijn
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 17:28
pics staan online op de 1e pagina onderaan, maar ik zet ze hier ook ff.

.

HellaHard-OGzaterdag 11 januari 2003 @ 17:29
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 17:24 schreef vosss het volgende:

[..]

Vermoedde al dat het zoiets moest zijn


ja gek he..
handen stijf van de koude..
lekker druk zetten op die slotbout omdat ie anders niet los gaat..
dan schiet de sleutel los.. ratsch me je koude handen tegen de sleutel velg aan met een klap en ratsch langs de stoep.. brrrrr

no thanks dan maar ff wachten

HellaHard-OGzaterdag 11 januari 2003 @ 17:31
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 17:28 schreef D-Devil het volgende:
pics staan online op de 1e pagina onderaan, maar ik zet ze hier ook ff.

[afbeelding]

[afbeelding]

.


Tuuup das echt kut.............
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 17:35
Voor de mensen die het net zoals ik niet snappen .

Je ziet die vier gaten, dat zijn de cilinders, de zuiger beweegt daarin op en neer. En die zuiger past precies in die koker, de middelste 2 staan nu gelijk aan elkaar, en dat zouden de buitenste 2 ook moeten doen, echter dat doen ze dus niet . Links zie je dat er 1 zuiger kompleet weggevaagd is en aan stukken geslagen.

Ik voel me zwaar klote nu ! . .

TheOneAndOnlyzaterdag 11 januari 2003 @ 17:42
das wel zonde ja..... kost je knaken....
D-Devilzaterdag 11 januari 2003 @ 18:17
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 17:42 schreef TheOneAndOnly het volgende:
das wel zonde ja..... kost je knaken....
JA dat kost inderdaad wat . Ben benieuwd hoeveel ..
TheOneAndOnlyzaterdag 11 januari 2003 @ 20:56
ik hoop voor je dat het meevalt....

ik heb afgelopen week ook heel veel mazzel gehad

D-Devilzondag 12 januari 2003 @ 10:05
Er word mij door 2 automonteurs afgeraden om een andere motor erin te leggen, omdat daar de kilometerstand nooit van klopt, en omdat dit vaker slechte motoren zijn dan goede.

Reviseren met garantie was een betere optie.

KroJozondag 12 januari 2003 @ 16:28
En een veeeeeeeeeeeel duurdere optie.

En waarom zou een 2de hands motorblok per definitie afgeragd/slecht zijn?!

Het kan toch makkelijk voorkomen dat iemand zijn Delta om een boom vouwt of weet ik wat, auto total-loss, maar waar wel een gewoon goed motorblok inzat met 100.000 op de teller ofzo?!

D-Devilzondag 12 januari 2003 @ 16:30
quote:
Op zondag 12 januari 2003 16:28 schreef KroJo het volgende:
En een veeeeeeeeeeeel duurdere optie.

En waarom zou een 2de hands motorblok per definitie afgeragd/slecht zijn?!

Het kan toch makkelijk voorkomen dat iemand zijn Delta om een boom vouwt of weet ik wat, auto total-loss, maar waar wel een gewoon goed motorblok inzat met 100.000 op de teller ofzo?!


Ik zou zeggen, kijk eens voor een motor... 24 firma's gebeld en geen een die een 1.6 8v kan krijgen. .
KroJozondag 12 januari 2003 @ 16:48
ja naja je zegt net zelf dat je er misschien 2 had.

Ik snap best dat het moeilijk is, maar als het lukt is het wel veeel goedkoper.

Zet anders een verzoek op de onderdelenlijn.

In elk geval succes ermee.

D-Devilmaandag 13 januari 2003 @ 09:42
Heb zonet het reviseer bedrijf gebled, deze zullen me zometeen met een offerte terugbellen.

In de tussentijd belde mij een bedrijf uit kaatsheuvel, voor 500 euro een motorblok met 85.000 op de teller. Die 500 is incl. bezorgen.

D-Devilzaterdag 18 januari 2003 @ 19:38
De auto staat inmiddels in de garage, maandag word er een 2ehands motor geleverd, en die word ingebouwd.

Ikzelf ben naar Parijs dit weekend t/m woensdag, als ik terug ben is de auto hopelijk klaar.

D-Devilmaandag 27 januari 2003 @ 22:59
Auto is klaar, de motor zit erin.

Alle filters, pakkingen e.d. zijn vervangen. Distributie en Spanrol ook.

Hij loopt mooier dan eerst al zeg ik het zelf... misschien geloof ik dat alleen maar. Maar vooralsnog gelukkig na al die tijd weer een auto.

Damn wat is dat een handicap zonder auto.

SuzukiSwiftzaterdag 1 februari 2003 @ 10:32
Ik hoop dat je nu langer plezier hebt van je Lancia....

En zonder auto zitten is inderdaad erg vervelend...Dat heb ik een paar maanden terug gehad, toen mijn Suzuki naar de sloop is gegaan. Heb toen ook ruim 2 weken zonder auto gezeten..