abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:41:46 #1
408813 crew  trein2000
pi_189331478
quote:
De klokkenluider in de WODC-affaire, over de politieke beïnvloeding en sturing van wetenschappelijk onderzoek, blijkt maandenlang te zijn afgetapt door justitie. Die vergaande stap nam de Rijksrecherche tijdens het strafrechtelijk onderzoek dat door minister Ferd Grapperhaus was begonnen. Afgelopen zomer onthulde Nieuwsuur het bestaan van dat onderzoek, wat in de Tweede Kamer en op het ministerie van Justitie zelf tot grote verontwaardiging leidde.

De klokkenluider, de inmiddels gepensioneerde Marianne van Ooyen, werkte bij het wetenschappelijk onderzoeks- en documentatiecentrum, toen ambtenaren van Justitie daar tegen de regels in probeerden invloed uit te oefenen op formeel onafhankelijk onderzoek. Van Ooyen had de misstanden aangekaart bij de leiding. Daarvoor werd ze zelfs door minister Grapperhaus publiekelijk uitbundig gecomplimenteerd. Nu blijkt zij door justitie werd afgeluisterd op haar privé-telefoon.

In het strafrechtelijk onderzoek naar de journalistieke bronnen van Nieuwsuur in de WODC-affaire is naast Van Ooyen ook een nog werkzame ambtenaar van het ministerie getapt door de Rijksrecherche. Daarnaast is ook een rechter (rechter-plaatsvervanger) getapt die eerder als vertrouwenspersoon en integriteitscoördinator op het ministerie werkte.

Marianne van Ooyen wil geen commentaar geven.
De WODC-affaire: een kort overzicht

Het was de interne klacht van klokkenluidster Van Ooyen, die de basis vormde voor de Nieuwsuur-onthullingen over politieke invloed op onafhankelijk onderzoek waarmee de WODC-affaire eind 2017 begon. Er volgden drie onderzoekscommissies; de WODC-directeur stapte op; en minister Grapperhaus kondigde vergaande verbeteringen en maatregelen bij het WODC aan, waarmee de WODC-affaire leek afgesloten.

Maar afgelopen zomer onthulden we dat justitie een strafrechtelijk onderzoek was begonnen naar degene die de klacht van Van Ooyen naar Nieuwsuur gelekt had. Tijdens dat onderzoek blijkt nu dus dat ook de klokkenluidster zelf door justitie is afgeluisterd.

Zowel in de Tweede Kamer als in persverklaringen prees minister Grapperhaus tot nu toe de rol die Van Ooyen in de WODC-affaire speelde. "Wij beschouwen mevrouw van Ooyen als een klokkenluidster die daarvoor alle respect verdient. Zij heeft intern tevergeefs aan de bel getrokken," aldus een schriftelijke verklaring van het ministerie.

Tijdens een Kamerdebat in maart dit jaar, waar Van Ooyen op de publieke tribune zat, zei de minister: "Ik begin met direct te zeggen dat de klokkenluidster in deze zaak complimenten verdient. En complimenten is misschien nog wat stijfjes uitgedrukt. Het verdient groot respect dat je als individu op enig moment in een organisatie aan de kaak stelt dat je de stellige overtuiging hebt dat iets niet goed loopt." Ook zei minister Grapperhaus: "Dit is het individu tegen organisatie. En ik vind dat dat altijd bescherming verdient."

Ambtenaar moet het veld ruimen

Wat de minister niet vertelde is dat Van Ooyen op datzelde moment door het Openbaar Ministerie werd getapt in het strafrechtelijk onderzoek die juist na aangifte door de minister zelf was gestart.

De minister verdedigde afgelopen zomer het nieuws over het strafrechtelijk onderzoek naar het lekken, door te stellen dat het een kwestie was van het Openbaar Ministerie waar hij zich niet mee kon en wilde bemoeien. Maar enkele weken later onthulde Nieuwsuur dat de ambtelijke top van het departement zich helemaal niet onafhankelijk opstelde, en zelf intern jacht maakte op het lek. Dat leidde de volgende dag tot het vertrek van de een na hoogste ambtenaar, plaatsvervangend secretaris-generaal Barendse.

Zoektocht naar concrete verdachten

Het strafrechtelijk onderzoek naar de lekken van Nieuwsuur heeft tot nu toe overigens nog geen concrete verdachten opgeleverd. Het Openbaar Ministerie zal op korte termijn de resultaten van het onderzoek bekend maken.

Tegen de ambtenaren die in de WODC-affaire politiek invloed uitoefenden op het wetenschappelijk onderzoek, zijn nooit maatregelen getroffen.
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)de-wodc-affaire.html

Wow, dit is wel heel vergaand. Lijkt wel alsof de beïnvloeding zoals die bij het WODC aan de orde was zich moeiteloos verplaatst heeft naar het onderzoek.

Hoe kunnen we dit nog oplossen? Is grapperhaus nog wel geloofwaardig?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189334063
Ja, het verbaast me dat dit nog niet meer commotie veroorzaakt. Dit is schokkend.

Op het moment dat Grapperhaus in de Tweede Kamer de loftrompet steekt over de klokkenluider, wordt zij afgeluisterd. Hoe corrupt wil je het hebben.
Somebody that I used to know
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:43:15 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189334088
Hoezo corrupt? Het was toch allang bekend dat ze het lek willen vinden?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189334105
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:43 schreef Fir3fly het volgende:
Hoezo corrupt? Het was toch allang bekend dat ze het lek willen vinden?
Maar Van Ooyen is nìet het lek.
Somebody that I used to know
pi_189334311
Ik begrijp dat Justitie geen lekken wil. Maar het aankaarten van misstanden en het lekken van gevoelige informatie zijn 2 verschillende dingen.
pi_189334346
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:41 schreef Postbus100 het volgende:
Ja, het verbaast me dat dit nog niet meer commotie veroorzaakt. Dit is schokkend.

Op het moment dat Grapperhaus in de Tweede Kamer de loftrompet steekt over de klokkenluider, wordt zij afgeluisterd. Hoe corrupt wil je het hebben.
Grapperhaus is gewoon de zoveelste huichelaar in een reeks van huichelkabinetten. Alsof die graag eerlijk wetenschappelijk onderzoek naar het drugsbeleid wil. Je maakt me ook niet wijs dat de regering echt klokkenluiders wilde beschermen terwijl bijvoorbeeld de angstcultuur op justitie de VVD-bewindslieden beschermde.

Een klokkenluider is een klokkenluider omdat machtiger mensen willen dat die zijn bek houdt en braaf blijft meedoen. Degenen die belang hebben bij klokkenluiders zijn burgers, en het zouden ook journalisten en leden van de oppositie moeten zijn, maar die zijn tegenwoordig te druk met tegen de macht aanschurken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189334429
Belachelijk, maar ik ben niet verbaasd. De beleidsmakers hebben altijd mooie woorden, maar in de praktijk ziet men toch liever dat eenieder zonder morren meegaat in de "waarheid" zoals die op dat moment gewenst wordt.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:26:01 #8
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189334885
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:43 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Maar Van Ooyen is nìet het lek.
Dat klopt, dat zegt dan ook niemand. Wel even opletten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189334908
Dit lijkt mij het einde van Grapperhaus. Sneu hoe Ministers op die post altijd de volle blaam treffen.
pi_189335250
Ik hoop niet zozeer het einde van Grapperhaus, maar vooral eens het einde van een hoop topambtenaren op dat ministerie en minstens na dit kabinet (of misschien nu) het einde van de grootte van dit ministerie. Politie weer naar binnenlandse zaken zou al een heel eind helpen.

Dat was het advies van de commissie Oosting en dat is gewoon niet uitgevoerd. Dat is gewoon een domme actie geweest, onder druk van de VVD.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:51:09 #11
408813 crew  trein2000
pi_189335301
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 19:47 schreef Hanca het volgende:
Ik hoop niet zozeer het einde van Grapperhaus, maar vooral eens het einde van een hoop topambtenaren op dat ministerie en minstens na dit kabinet (of misschien nu) het einde van de grootte van dit ministerie. Politie weer naar binnenlandse zaken zou al een heel eind helpen.

Dat was het advies van de commissie Oosting en dat is gewoon niet uitgevoerd. Dat is gewoon een domme actie geweest, onder druk van de VVD.
Eens wbt het punt dat de ambtenarenmaffia op dat ministerie ook eens flink aangepakt moet worden. Ik ben alleen niet overtuigd van de politie op BZK. Ik zou er dan denk ik eerder voor kiezen om naast een ministerie van justitie een apart ministerie van veiligheid op te richten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189335404
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 19:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Eens wbt het punt dat de ambtenarenmaffia op dat ministerie ook eens flink aangepakt moet worden. Ik ben alleen niet overtuigd van de politie op BZK. Ik zou er dan denk ik eerder voor kiezen om naast een ministerie van justitie een apart ministerie van veiligheid op te richten.
Mag ook, maar dat kan niet echt direct (een minister toevoegen, van welke partij dan?). Politie heeft inderdaad wel genoeg problemen om een eigen ministerie te verdienen.

BZK was een vrij leeg ministerie geworden (met alleen koninkrijkrelaties zo ongeveer), maar nu daar de woningbouwopgaaf en ook integratie ligt heeft dat ministerie genoeg te doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:04:32 #13
408813 crew  trein2000
pi_189335574
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 19:55 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mag ook, maar dat kan niet echt direct (een minister toevoegen, van welke partij dan?). Politie heeft inderdaad wel genoeg problemen om een eigen ministerie te verdienen.

BZK was een vrij leeg ministerie geworden (met alleen koninkrijkrelaties zo ongeveer), maar nu daar de woningbouwopgaaf en ook integratie ligt heeft dat ministerie genoeg te doen.
Schuiven. Grapperhaus naar veiligheid (das toch het meerendeel van zn portefeuille) en Sander dekker Justitie (de rechtsbeschermingportefeuille is toch met name de oude justitieportefeuille)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189335651
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 20:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Schuiven. Grapperhaus naar veiligheid (das toch het meerendeel van zn portefeuille) en Sander dekker Justitie (de rechtsbeschermingportefeuille is toch met name de oude justitieportefeuille)
Dan moet er wel een staatssecretaris (of minister) bij, justitie heeft met deze huidige puinhoop echt wel een tweede bestuurder nodig. En het liefst een stevige, die ook nog eens boven alle twijfel is verheven. Misschien net als op migratie een echte oudgediende van stal zien te halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:17:23 #15
408813 crew  trein2000
pi_189335798
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 20:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan moet er wel een staatssecretaris (of minister) bij, justitie heeft met deze huidige puinhoop echt wel een tweede bestuurder nodig. En het liefst een stevige, die ook nog eens boven alle twijfel is verheven. Misschien net als op migratie een echte oudgediende van stal zien te halen.
Een staatssecretaris er bij is al een stuk minder problematisch (beïnvloed niet de stemverhouding in de ministerraad).

Maar wat ik bovendien problematisch vind is dat als je de politie bij BZK onder brengt, wat doe je dan met de nctv? Als je die bij justitie houdt krijg je in een crisissituatie wel een beetje 2 kapiteins op 1 schip. Haal je hem ook naar BZK krijg je de politie nctv en AIVD onder een dak.

Ik vind het heel positief dat die laatste elders zit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189337137
pi_189338134
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 19:55 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mag ook, maar dat kan niet echt direct (een minister toevoegen, van welke partij dan?). Politie heeft inderdaad wel genoeg problemen om een eigen ministerie te verdienen.

BZK was een vrij leeg ministerie geworden (met alleen koninkrijkrelaties zo ongeveer), maar nu daar de woningbouwopgaaf en ook integratie ligt heeft dat ministerie genoeg te doen.
Hoe doen andere landen dat dan? Waar zit in Engeland bijv. de politie ondergeschoven?
Somebody that I used to know
pi_189339030
Erg smerig verhaal, publiek de klokkenluider een veer in de bips steken en achter de schermen en afluisteren.


En een rechter afluisteren is dat normaal? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:04:29 #19
408813 crew  trein2000
pi_189339128
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 22:17 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hoe doen andere landen dat dan? Waar zit in Engeland bijv. de politie ondergeschoven?
Een apart college https://en.m.wikipedia.org/wiki/Police_and_crime_commissioner
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189341537
quote:
16s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 22:58 schreef FlippingCoin het volgende:
Erg smerig verhaal, publiek de klokkenluider een veer in de bips steken en achter de schermen en afluisteren.


En een rechter afluisteren is dat normaal? :?
Ik denk dat het smerige is dat de man die het publieke deed (de minister) hier niks van wist. Normaal zou ik dat de minister kwalijk nemen, hij heeft zijn ministerie niet in de hand. Maar hier is inmiddels wel bewezen dat het ministerie niet in de hand te houden is, het is zo'n puinhoop. Het bovenste poppetje vervangen lost helemaal niets op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189341722
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 07:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk dat het smerige is dat de man die het publieke deed (de minister) hier niks van wist. Normaal zou ik dat de minister kwalijk nemen, hij heeft zijn ministerie niet in de hand. Maar hier is inmiddels wel bewezen dat het ministerie niet in de hand te houden is, het is zo'n puinhoop. Het bovenste poppetje vervangen lost helemaal niets op.
Wist 'ie het niet? Of speelt hij dubbel spel?
Somebody that I used to know
pi_189341730
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 08:10 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wist 'ie het niet? Of speelt hij dubbel spel?
Ik denk echt dat hij het niet wist. Ook kwalijk en normaal een doodzonde voor een minister, maar zoals ik al zei is dit ministerie een apart geval.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189341748
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 08:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk echt
Oh ok.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 oktober 2019 @ 08:19:38 #24
408813 crew  trein2000
pi_189341777
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 08:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk echt dat hij het niet wist. Ook kwalijk en normaal een doodzonde voor een minister, maar zoals ik al zei is dit ministerie een apart geval.
Je verhaal raakt wel aan de kern van het probleem. Dat ministerie zit vol koninkrijkjes van ambtenaren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189342178
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 07:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk dat het smerige is dat de man die het publieke deed (de minister) hier niks van wist. Normaal zou ik dat de minister kwalijk nemen, hij heeft zijn ministerie niet in de hand. Maar hier is inmiddels wel bewezen dat het ministerie niet in de hand te houden is, het is zo'n puinhoop. Het bovenste poppetje vervangen lost helemaal niets op.
Hm ja dus weer een ministerwissel is sowieso niet genoeg.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189343004
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 07:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk dat het smerige is dat de man die het publieke deed (de minister) hier niks van wist. Normaal zou ik dat de minister kwalijk nemen, hij heeft zijn ministerie niet in de hand. Maar hier is inmiddels wel bewezen dat het ministerie niet in de hand te houden is, het is zo'n puinhoop. Het bovenste poppetje vervangen lost helemaal niets op.
Het vervangen van het allerbovenste poppetje is nog niet geprobeerd. Het is tenslotte de premier die gezorgd heeft voor het samengaan van justitie en veiligheid, die een hele reeks corrupte en incompetente ministers en staatssecretarissen de leiding heeft gegeven, en die toestond dat zijn bewindslieden met Dijkhoff en kamervoorzitter van Miltenburg het ministerie tot partijkantoor met een op volle toeren draaiende papierversnipperaar degradeerden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 oktober 2019 @ 10:31:34 #27
408813 crew  trein2000
pi_189343140
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 10:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het vervangen van het allerbovenste poppetje is nog niet geprobeerd. Het is tenslotte de premier die gezorgd heeft voor het samengaan van justitie en veiligheid, die een hele reeks corrupte en incompetente ministers en staatssecretarissen de leiding heeft gegeven, en die toestond dat zijn bewindslieden met Dijkhoff en kamervoorzitter van Miltenburg het ministerie tot partijkantoor met een op volle toeren draaiende papierversnipperaar degradeerden.
Een premier is minster van algemene zaken. Niet van alle zaken. Roepen om het vertrek van Rutte is niet alleen staatsrechtelijk onjuist, het is populistisch geblaat.

En dan kun je het leuk verpakken, maar dat maakt het allemaal niet anders.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189343191
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 10:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Een premier is minster van algemene zaken. Niet van alle zaken. Roepen om het vertrek van Rutte is niet alleen staatsrechtelijk onjuist, het is populistisch geblaat.

En dan kun je het leuk verpakken, maar dat maakt het allemaal niet anders.
Een dergelijke zieke ambtelijke cultuur komt van bovenaf. Dat zijn de ministers en staatssecretarissen geweest, doorgaans van VVD-huize. Maar dat is het staatsrechtelijke gedeelte van de ministeriele verantwoordelijkheid. Daarnaast draagt Rutte gewoon de politieke verantwoordelijkheid voor zijn keuzes en wat hij daarmee heeft veroorzaakt. Daar mag hij best politiek op worden afgerekend. Sterker nog, journalisten zouden dat moeten doen maar zijn te druk met lekker tegen de macht aanschurken en succesverhaaltjes kritiekloos nablaten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 oktober 2019 @ 10:48:57 #29
408813 crew  trein2000
pi_189343318
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 10:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een dergelijke zieke ambtelijke cultuur komt van bovenaf. Dat zijn de ministers en staatssecretarissen geweest, doorgaans van VVD-huize. Maar dat is het staatsrechtelijke gedeelte van de ministeriele verantwoordelijkheid. Daarnaast draagt Rutte gewoon de politieke verantwoordelijkheid voor zijn keuzes en wat hij daarmee heeft veroorzaakt. Daar mag hij best politiek op worden afgerekend. Sterker nog, journalisten zouden dat moeten doen maar zijn te druk met lekker tegen de macht aanschurken en succesverhaaltjes kritiekloos nablaten.
Mag ik er voorzichtig op wijzen dat de minster die de leiding over het departement heeft van CDA huize is?

De aanstelling van bewindspersonen gaat langs partijlijnen. Het is niet alsof Rutte nu even bepaald hoe wat en waar. Dat is een onderhandelingsspel. Het is niet voor niks dat een Nederlandse premier eigenlijk geen regeringsleider is (alleen in EU-zin wel, maar dat doet er niet toe)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189343479
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 10:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Mag ik er voorzichtig op wijzen dat de minster die de leiding over het departement heeft van CDA huize is?
Dat weet ik maar de verrotte cultuur op dat ministerie is niet in de laatste 2 jaar ontstaan. Dat reken ik Grapperhaus dan ook niet aan, die zit er ook maar omdat het niet verantwoord was om dat ministerie nog langer aan de VVD uit te leveren. Maar ook hij is van het huichelachtige type dat helemaal geen eerlijk wetenschappelijk rapport over het drugsbeleid wil.

quote:
De aanstelling van bewindspersonen gaat langs partijlijnen. Het is niet alsof Rutte nu even bepaald hoe wat en waar. Dat is een onderhandelingsspel. Het is niet voor niks dat een Nederlandse premier eigenlijk geen regeringsleider is (alleen in EU-zin wel, maar dat doet er niet toe)
Dat is ie wel. Hij is wel de primus, en het zijn wel zijn kabinetten en hij is de hoofdverantwoordelijke voor de samenstelling ervan. Hij is ook voorzitter van de ministerraad, hij kan zich niet verschuilen achter 'maar op het mini-ministerie van Algemene Zaken gaat het goed'. Daar wordt een premier niet politiek op afgerekend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 oktober 2019 @ 11:06:30 #31
408813 crew  trein2000
pi_189343500
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat weet ik maar de verrotte cultuur op dat ministerie is niet in de laatste 2 jaar ontstaan. Dat reken ik Grapperhaus dan ook niet aan, die zit er ook maar omdat het niet verantwoord was om dat ministerie nog langer aan de VVD uit te leveren. Maar ook hij is van het huichelachtige type dat helemaal geen eerlijk wetenschappelijk rapport over het drugsbeleid wil.
[..]

Dat is ie wel. Hij is wel de primus, en het zijn wel zijn kabinetten en hij is de hoofdverantwoordelijke voor de samenstelling ervan. Hij is ook voorzitter van de ministerraad, hij kan zich niet verschuilen achter 'maar op het mini-ministerie van Algemene Zaken gaat het goed'. Daar wordt een premier niet politiek op afgerekend.
Absoluut onjuist. De samenstelling van een kabinet is bij uitstek een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de coalitie. Dat hangt van dealtjes en uitruiltjes aan elkaar.

Stel dat Rutte morgen bedenkt dat Grapperhaus weg moet, dan heb je meteen een kabinetscrisis. En je kunt iemand alleen afrekenen als hij ook bevoegd is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')