abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7827588
Is kanker erfelijk
Epiphone SG Deluxe | Roland Cube 30 | EHX Small Stone | EHX Big Muff
Coming up: EHX Metal Muff
Mijn gitaar!
pi_7827595
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 20:49 schreef Alter_Ego het volgende:
Is kanker erfelijk
sommige wel, sommige niet......
Geen makkelijk klein vraagje iig
pi_7827650
Deze gaat even naar Lifestyle.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 10 januari 2003 @ 20:54:13 #4
8949 Nijntjuh
..:: Nynke! ::..
pi_7827673
Hangt van de soort af, borst kanker bijvoorbeeld vaak wel, maar dat wil dus niet zeggen dat je het automatisch krijgt, wel dat je een verhoogd risico loopt en dus nauwkeuriger moet zijn in de controles. Hoewel het natuurlijk iedereen aan te raden is gewoon op tijd te controleren. Hetzelfde geldt voor baarmoederkanker, maar ook daar geldt: ben je er op tijd bij, dan is er van alles aan te doen.
Je kunt natuurlijk ook, als je angst hebt, je vragen bij een huisarts neerleggen. Succes iig
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods.
..................The cats have never forgotten this.
pi_7827677
en is kanker zichtbaar?
Epiphone SG Deluxe | Roland Cube 30 | EHX Small Stone | EHX Big Muff
Coming up: EHX Metal Muff
Mijn gitaar!
  vrijdag 10 januari 2003 @ 20:54:56 #6
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7827690
Erfelijkheid en kanker

Kanker kan erfelijk zijn, maar meestal is dat niet het geval. Bij ongeveer 5% van de mensen met kanker heeft bij het ontstaan van de ziekte erfelijkheid een doorslaggevende rol gespeeld.

Waar moet u op letten?
Er zijn een aantal kenmerken die wijzen op een mogelijke erfelijke oorzaak van kanker. Enkele van die kenmerken zijn:

de kanker wordt op relatief jonge leeftijd vastgesteld (vaak vóór het 50e levensjaar)
de kanker komt voor bij meerdere familieleden in verschillende generaties
en het gaat vrijwel altijd om 1 bepaalde soort kanker
Soms komt een bepaalde soort kanker vaker in 1 familie voor zonder dat het om erfelijkheid gaat. Toeval kan bijvoorbeeld een rol spelen bij het ontstaan ervan. Of verscheidene familieleden kunnen er een gewoonte op nahouden die het risico op een bepaalde soort kanker verhoogt (bijvoorbeeld roken verhoogt de kans op longkanker).

Erfelijke kanker
Deze soorten kanker kunnen erfelijk zijn:

borstkanker (soms in combinatie met eierstokkanker)
dikke darmkanker (soms in combinatie met baarmoeder-, maag- of eierstokkanker of in combinatie met kanker van de urinewegen)
prostaatkanker
melanoom (een vorm van huidkanker)
zeer weinig voorkomende erfelijke typen van maag- en nierkanker maar ook het retinoblastoom (een tumor van het netvlies van het oog)
Daarnaast is er een aantal zeldzame erfelijke aandoeningen waarbij zowel goed- als kwaadaardige tumoren kunnen ontstaan, zoals:

M.E.N. syndroom
Von Hippel Lindau syndroom
Of er sprake is van erfelijke kanker kan worden onderzocht bij een Klinisch Genetisch Centrum of een Polikliniek Erfelijke Tumoren (met een verwijskaart van de huisarts). Allereerst zal een deskundige de familiegeschiedenis in kaart brengen. Bij sommige soorten kanker is daarna DNA-onderzoek mogelijk.

Meer weten? Vragen staat vrij!
Gratis KWF-brochures over erfelijkheid en kanker kunt u downloaden of bestellen.

Met vragen kunt u terecht bij de gratis Hulp- en Informatielijn van het KWF:

0800 - 022 66 22
of
0800 - KWFKANKER
ma t/m vrij. 10.00 -12.30 en 13.30 -16.00 uur

onder
pi_7827715
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 20:54 schreef Alter_Ego het volgende:
en is kanker zichtbaar?

Ja, de kanker cellen zien er als het ware "ziek" uit, en je kunt ze daarom onderscheiden van de gezonde cellen om het gezwel heen.
  vrijdag 10 januari 2003 @ 20:57:46 #9
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_7827729
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 20:49 schreef Alter_Ego het volgende:
Is kanker erfelijk
aanleg wel vaak, of je het daadwerkelijk krijgt hangt meestal meer af van omgevingsfactoren, maar in sommige gevallen idd (bijna) 100% erfelijk, bijvoorbeeld borstkanker bij bepaalde families en vaak ook bij mannen.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  vrijdag 10 januari 2003 @ 20:58:09 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_7827736
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 20:54 schreef Alter_Ego het volgende:
en is kanker zichtbaar?
met een electro-microscoop altijd.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  vrijdag 10 januari 2003 @ 23:18:13 #11
16733 blade182
Guess what I don't give a
pi_7830555
Tja ligt er maar net aan, mijn peettante is daar aan overleden en een neef en nicht van mij moeten nu om de zoveel maanden controleren, het kan namelijk binnen 2 maanden gebeurt zijn.
How about a nice warm cup of SHUT THE FUCK UP!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')