abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:27:43 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189339482
Maar eigenlijk is het sowieso raar dat je een vlag mag hebben die verraad aan de VS in zich heeft.
pi_189339863
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 22:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

De moeilijkheid zit hem in twee zaken: enerzijds het bekijken van het verleden door de lens van vandaag, anderzijds het gegeven dat nuchter gezien het eveneens een feit is dat de doorsnee Zuidelijke soldaat een arme boer was die geen slaven bezat, en racisme en noties van blanke suprematie ook breeduit in het Noorden werden gedragen.
De tijdsgeest van 1860 was toch echt dat slavernij een misdaad was tegen de mensheid..
Dat was toen al "de lens" .
Het maakt niet uit... Het gaat om die vlag nu-- anno heden --- wel of niet laten wapperen ter viering of symbolisering van iets, een overheid of een voormalige slavencultuur.
En daar kun je niet een lens van 1860 voor gebruiken als visiegevend.
En dat de gewone zuidelijke boerenzoon gedwongen werd op straffe van executie ed de slavencultuur te verdedigen is geen reden om nu die vlag te gedogen.
Evenzo is het geen excuus voor die zuidelijke vlag dat in het noorden racisme ook alom was, zij het minder omdat men daar meer tegen slavernij was
pi_189348204
ik kan me in beide kampen vinden.

De battle flag van het Zuiden staat model voor de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van het Zuiden, dat het Noorden helemaal niet nodig had. Het Zuiden vind ik zelf een warmer en prettiger Amerika dan het Noorden, en daarom heb ik wel sympathie voor dit standpunt.

In mijn latere jaren in de VS heb ik een tijdje met een donkere dame gedate die uit het Zuiden kwam, die deze vlag als racistisch bestempelde. Dat vond ik raar, maar hoe meer ik er over las, en hoe vaker ik met haar naar evenementen ging waarbij we die vlag zagen, hoe meer begrip ik er voor kreeg.

Mijn conclusie: dit is een vlag die in een normale wereld zou moeten kunnen wapperen. Historisch gezien is er MI niet veel mis mee. Met de jaren is die vlag besmeurd door van alles en iedereen, waardoor deze nu met een extreem-rechts gedachtegoed wordt geassocieerd. Dat kan iedere vlag, ieder woord, iedere letter, ieder teken, iedere naam overkomen.

Alhoewel ik begrip heb voor mensen die daar onder lijden, en die deze symbolen willen verwijderen, ben ik van mening dat we ze juist moeten koesteren. Leg uit waar zo’n vlag of teken oorspronkelijk vandaan komt. Loop niet weg voor wat de Nazi’s, Jim Crowe of de Klan hebben gedaan, geef dat een plek, maar ga de geschiedenis niet zandstralen om zwarte bladzijden weg te moffelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 9 oktober 2019 @ 17:03:18 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189348614
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:24 schreef Lyrebird het volgende:
ik kan me in beide kampen vinden.

De battle flag van het Zuiden staat model voor de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van het Zuiden, dat het Noorden helemaal niet nodig had. Het Zuiden vind ik zelf een warmer en prettiger Amerika dan het Noorden, en daarom heb ik wel sympathie voor dit standpunt.

In mijn latere jaren in de VS heb ik een tijdje met een donkere dame gedate die uit het Zuiden kwam, die deze vlag als racistisch bestempelde. Dat vond ik raar, maar hoe meer ik er over las, en hoe vaker ik met haar naar evenementen ging waarbij we die vlag zagen, hoe meer begrip ik er voor kreeg.

Mijn conclusie: dit is een vlag die in een normale wereld zou moeten kunnen wapperen. Historisch gezien is er MI niet veel mis mee. Met de jaren is die vlag besmeurd door van alles en iedereen, waardoor deze nu met een extreem-rechts gedachtegoed wordt geassocieerd. Dat kan iedere vlag, ieder woord, iedere letter, ieder teken, iedere naam overkomen.

Alhoewel ik begrip heb voor mensen die daar onder lijden, en die deze symbolen willen verwijderen, ben ik van mening dat we ze juist moeten koesteren. Leg uit waar zo’n vlag of teken oorspronkelijk vandaan komt. Loop niet weg voor wat de Nazi’s, Jim Crowe of de Klan hebben gedaan, geef dat een plek, maar ga de geschiedenis niet zandstralen om zwarte bladzijden weg te moffelen.
Maar hoe zit het met het feit dat die vlag het separatisme gedachtegoed uitdraagt? Je zou zeggen dat ze daar elders in de VS niet erg blij van worden.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 18:44:47 #30
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189349883
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar hoe zit het met het feit dat die vlag het separatisme gedachtegoed uitdraagt? Je zou zeggen dat ze daar elders in de VS niet erg blij van worden.
Lachwekkende reactie dit.
Alsof het verbieden van een vlag zorgt voor het verdwijnen van de cultuurverschillen tussen noord en zuid.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 18:47:46 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189349920
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Lachwekkende reactie dit.
Alsof het verbieden van een vlag zorgt voor het verdwijnen van de cultuurverschillen tussen noord en zuid.
Dat is natuurlijk wel wat anders dan separatisme. Die vlag staat voor afscheiding dus is feitelijk gewoon een middelvinger naar de Verenigde Staten als eenheid
  woensdag 9 oktober 2019 @ 18:53:36 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189349994
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel wat anders dan separatisme. Die vlag staat voor afscheiding dus is feitelijk gewoon een middelvinger naar de Verenigde Staten als eenheid
Dus?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 19:15:33 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189350423
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dus?
Dus vind het het vreemd dat zo'n vlag kennelijk normaal wordt gevonden. Alsof Baskenland het teken van de ETA op zijn vlag laat zetten.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 19:18:08 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189350487
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus vind het het vreemd dat zo'n vlag kennelijk normaal wordt gevonden. Alsof Baskenland het teken van de ETA op zijn vlag laat zetten.
Wat vindt je van de Catalaanse vlag dan?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 19:23:19 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189350588
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dus?
Dus afscheiding is bij de Grondwet verboden in de VS.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 19:27:44 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189350666
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:18 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Wat vindt je van de Catalaanse vlag dan?
Ik ken die geschiedenis niet zo goed maar als het ook verwijst naar oorlog en geweld is het niet zo fraai
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 20:15:32 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189351599
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ken die geschiedenis niet zo goed maar als het ook verwijst naar oorlog en geweld is het niet zo fraai
Brabant heeft ook een eigen vlag, er is geen enkel probleem met de Catalaanse vlag, die verwijst niet naar oorlog maar was door Franco verboden om te voeren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_189357309
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar hoe zit het met het feit dat die vlag het separatisme gedachtegoed uitdraagt? Je zou zeggen dat ze daar elders in de VS niet erg blij van worden.
Dat aspect vind ik juist prima te verdedigen. Kijk, het is niet zo dat de Amerikaanse federale overheid een engeltje is. Zij zijn het equivalent van de EU, en verantwoordelijk voor een gigantische staatsschuld, tekort, moreel failliet en verschillende (onterechte) oorlogen, en een FDA die er voor zorgt dat alle kaas daar hetzelfde smaakt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar niets te maken mee wil hebben.

Sterker nog, als je wel eens in het Zuiden bent geweest, snap je ook dat dat voor veel mensen een belangrijke reden is om die vlag te gebruiken: men heeft niet veel op met de elites in Washington, die menen te moeten bepalen wat goed is voor het Zuiden.

De Tea party gebruikt nu de do not tread on me vlag (gele vlag met een slang); als de Zuidelijke vlag niet zo’n beladen verleden had gehad, was dat een prima alternatief geweest.

Ja, een middelvinger naar de federale overheid, uitstekend (pun intended).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Beste debater 2022 donderdag 10 oktober 2019 @ 00:23:47 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_189357340
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 00:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat aspect vind ik juist prima te verdedigen. Kijk, het is niet zo dat de Amerikaanse federale overheid een engeltje is. Zij zijn het equivalent van de EU, en verantwoordelijk voor een gigantische staatsschuld, tekort, moreel failliet en verschillende (onterechte) oorlogen, en een FDA die er voor zorgt dat alle kaas daar hetzelfde smaakt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar niets te maken mee wil hebben.

Sterker nog, als je wel eens in het Zuiden bent geweest, snap je ook dat dat voor veel mensen een belangrijke reden is om die vlag te gebruiken: men heeft niet veel op met de elites in Washington, die menen te moeten bepalen wat goed is voor het Zuiden.

De Tea party gebruikt nu de do not tread on me vlag (gele vlag met een slang); als de Zuidelijke vlag niet zo’n beladen verleden had gehad, was dat een prima alternatief geweest.

Ja, een middelvinger naar de federale overheid, uitstekend (pun intended).
Wel erg rooskleurig.

Want in datzelfde Zuiden, met dat hele States' Rights geneuzel, wist men tot 1965 de zwarte bevolking monddood en in het ergste geval morsdood te maken: na de Reconstructie zorgde de ZUIDELIJKE ELITE er wel voor dat zwarten, en menig arme blanken, niets in de melk te brokkelen zouden hebben.

Het was de Federale Overheid die uiteindelijk ingreep en Civil Rights afdwong; als het aan die Zuidelijke States Rights-afficionados had gelegen, hadden we wellicht nog apartheid gehad daar. Die 'koude oorlog' tussen 1865 en 1965 heeft er echter wel voor gezorgd dat het Zuiden nog altijd in alle lijstjes onderaan bengelt: dat hebben ze aan hun eigen elite te danken, die halsstarrig vast bleef houden aan Old South quasi-feodaal geblaat...

Sowieso krijg ik een vieze smaak in de bek wanneer juist het Zuiden enige 'morele verhevenheid' over de Federale Unie wordt toegedicht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 10 oktober 2019 @ 00:27:18 #40
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_189357367
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 00:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat aspect vind ik juist prima te verdedigen. Kijk, het is niet zo dat de Amerikaanse federale overheid een engeltje is. Zij zijn het equivalent van de EU, en verantwoordelijk voor een gigantische staatsschuld, tekort, moreel failliet en verschillende (onterechte) oorlogen, en een FDA die er voor zorgt dat alle kaas daar hetzelfde smaakt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar niets te maken mee wil hebben.

Sterker nog, als je wel eens in het Zuiden bent geweest, snap je ook dat dat voor veel mensen een belangrijke reden is om die vlag te gebruiken: men heeft niet veel op met de elites in Washington, die menen te moeten bepalen wat goed is voor het Zuiden.

De Tea party gebruikt nu de do not tread on me vlag (gele vlag met een slang); als de Zuidelijke vlag niet zo’n beladen verleden had gehad, was dat een prima alternatief geweest.

Ja, een middelvinger naar de federale overheid, uitstekend (pun intended).
Overigens, die vlag gebruikten veel blanke Zuiderlingen ook al als 'vinger naar de overheid'; vooral in de jaren 1950-1970, toen die vervelende overheid op integratie aandrong.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 10 oktober 2019 @ 00:30:50 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_189357390
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 00:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De tijdsgeest van 1860 was toch echt dat slavernij een misdaad was tegen de mensheid..
Dat was toen al "de lens" .
Het maakt niet uit... Het gaat om die vlag nu-- anno heden --- wel of niet laten wapperen ter viering of symbolisering van iets, een overheid of een voormalige slavencultuur.
En daar kun je niet een lens van 1860 voor gebruiken als visiegevend.
En dat de gewone zuidelijke boerenzoon gedwongen werd op straffe van executie ed de slavencultuur te verdedigen is geen reden om nu die vlag te gedogen.
Evenzo is het geen excuus voor die zuidelijke vlag dat in het noorden racisme ook alom was, zij het minder omdat men daar meer tegen slavernij was
Dat is simpelweg onjuist: Zuidelijke boerenzonen werden niet op straffe van executie het leger ingejaagd; dat ging vrij spontaan, en massaal. En ondanks toenemende desertie naar mate de oorlog vorderde, was er bar weinig sprake van gevoelens van 'gedwongenheid' Confederaal soldaat te moeten zijn; brieven uit die tijd spreken het tegenovergestelde uit: men WILDE voor het Zuiden vechten, tot het bittere einde.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_189357410
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 00:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wel erg rooskleurig.

Want in datzelfde Zuiden, met dat hele States' Rights geneuzel, wist men tot 1965 de zwarte bevolking monddood en in het ergste geval morsdood te maken: na de Reconstructie zorgde de ZUIDELIJKE ELITE er wel voor dat zwarten, en menig arme blanken, niets in de melk te brokkelen zouden hebben.

Het was de Federale Overheid die uiteindelijk ingreep en Civil Rights afdwong; als het aan die Zuidelijke States Rights-afficionados had gelegen, hadden we wellicht nog apartheid gehad daar. Die 'koude oorlog' tussen 1865 en 1965 heeft er echter wel voor gezorgd dat het Zuiden nog altijd in alle lijstjes onderaan bengelt: dat hebben ze aan hun eigen elite te danken, die halsstarrig vast bleef houden aan Old South quasi-feodaal geblaat...

Sowieso krijg ik een vieze smaak in de bek wanneer juist het Zuiden enige 'morele verhevenheid' over de Federale Unie wordt toegedicht.
Helemaal waar.

Maar het Zuiden van de jaren 50 en 60 is niet meer. Althans, ik heb het niet gezien.

Ik ben wel eens met dat donkere vriendinnetje van het zuiden van Indiana naar Cincinatti gereden (nee, dat is niet in het Zuiden) en dan kom je op plaatsen terecht waar de tijd heeft stilgestaan, en waar enge rednecks nog steeds de baas zijn. Dat we dachten, zullen we hier stoppen voor een hamburger, of rijden we door tot we weer in de moderne tijd terug zijn?

Die plekken heb je in de rust belt en in het Zuiden. Ik heb ze niet gezien in de stadjes en grote steden: het Amerikaanse Zuiden van vandaag is relatief rijk, met een bevolking (blank en zwart) die goed is opgeleid. Je betaalt je er niet blauw aan huur of aan een hypotheek (itt steden in blue states als NYC, LA, San Francisco en Chicago), en dat maakt het leven er erg aangenaam. Wat we weer voor zorgt dat er hele leuke mensen wonen, die helemaal niets met de Old South hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Beste debater 2022 donderdag 10 oktober 2019 @ 00:38:28 #43
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_189357436
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 00:34 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Helemaal waar.

Maar het Zuiden van de jaren 50 en 60 is niet meer. Althans, ik heb het niet gezien.

Ik ben wel eens met dat donkere vriendinnetje van het zuiden van Indiana naar Cincinatti gereden (nee, dat is niet in het Zuiden) en dan kom je op plaatsen terecht waar de tijd heeft stilgestaan, en waar enge rednecks nog steeds de baas zijn. Dat we dachten, zullen we hier stoppen voor een hamburger, of rijden we door tot we weer in de moderne tijd terug zijn?

Die plekken heb je in de rust belt en in het Zuiden. Ik heb ze niet gezien in de stadjes en grote steden: het Amerikaanse Zuiden van vandaag is relatief rijk, met een bevolking (blank en zwart) die goed is opgeleid. Je betaalt je er niet blauw aan huur of aan een hypotheek (itt steden in blue states als NYC, LA, San Francisco en Chicago), en dat maakt het leven er erg aangenaam.
Dat kan allemaal zo zijn, en dankzij het vaarwel zeggen van Old South nostalgie zijn er inderdaad enorme sprongen voorwaarts gedaan, de Zuidelijke red STATES (niet steden) doen het al decennia slecht op vrijwel alle gebieden. Een nalatenschap van dat gedweep met de Lost Cause, waardoor je generaties van zwarten en arme blanken de toegang tot onderwijs, rechtsspraak en politiek ontzegde, en een (niet ontoevallig sinds 1964) switch naar de Republikeinse partij, die het Zuiden eerst met de Southern Strategy, daarna met religie wist te veroveren en bekend staat als de partij die weinig opheeft met 'Big Government'.

Hetgeen weer ironisch is, aangezien zo ongeveer alle Zuidelijke staten (sans Virginia, NC, Georgia en Florida) al decennia het meest aan het staatsinfuus liggen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator donderdag 10 oktober 2019 @ 02:12:33 #44
54278 crew  Tijger_m
42
pi_189357720
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 00:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat aspect vind ik juist prima te verdedigen. Kijk, het is niet zo dat de Amerikaanse federale overheid een engeltje is. Zij zijn het equivalent van de EU, en verantwoordelijk voor een gigantische staatsschuld, tekort, moreel failliet en verschillende (onterechte) oorlogen, en een FDA die er voor zorgt dat alle kaas daar hetzelfde smaakt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar niets te maken mee wil hebben.

Sterker nog, als je wel eens in het Zuiden bent geweest, snap je ook dat dat voor veel mensen een belangrijke reden is om die vlag te gebruiken: men heeft niet veel op met de elites in Washington, die menen te moeten bepalen wat goed is voor het Zuiden.

De Tea party gebruikt nu de do not tread on me vlag (gele vlag met een slang); als de Zuidelijke vlag niet zo’n beladen verleden had gehad, was dat een prima alternatief geweest.

Ja, een middelvinger naar de federale overheid, uitstekend (pun intended).
Men heeft niet veel op met de elites in Washington maar wel met het geld van de Noordelijke Staten. Al die good ole boy staten hangen aan het geld infuus van de elites die ze haten.

Prima hoor dat ze hun middelvinger op willen steken maar stop dan ook met het geld incasseren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_189357856
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 00:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat kan allemaal zo zijn, en dankzij het vaarwel zeggen van Old South nostalgie zijn er inderdaad enorme sprongen voorwaarts gedaan, de Zuidelijke red STATES (niet steden) doen het al decennia slecht op vrijwel alle gebieden. Een nalatenschap van dat gedweep met de Lost Cause, waardoor je generaties van zwarten en arme blanken de toegang tot onderwijs, rechtsspraak en politiek ontzegde, en een (niet ontoevallig sinds 1964) switch naar de Republikeinse partij, die het Zuiden eerst met de Southern Strategy, daarna met religie wist te veroveren en bekend staat als de partij die weinig opheeft met 'Big Government'.

Hetgeen weer ironisch is, aangezien zo ongeveer alle Zuidelijke staten (sans Virginia, NC, Georgia en Florida) al decennia het meest aan het staatsinfuus liggen.
Het wrange is dat de noordelijke staten - Californie! - het niet veel beter doen. Je moet je niet blindstaren op de statistieken die zo nu en dan voorbij komen. Die proberen een complex probleem te reduceren tot een enkel getal, en zo werkt dat niet in de praktijk. Zo kun je prima van een appel en ei leven in Indiana, maar kom je op straat terecht als je met zo'n inkomen in een grote stad moet overleven.

Ga naar een willekeurig stadje of dorpje in de Rust Belt. Spreek eens met de mensen. Niet met mensen die de universiteit hebben afgemaakt of mensen die een dikke baan hebben. Nee, mensen die bijvoorbeeld bij de Mac of supermarkt werken. Als experimenteel biofysicus doe ik graag dit soort 'antropologisch onderzoek', en ik schrok me een hoedje. Die mensen hebben geen opleiding, die hebben geen goede gezondheidsverzekering, die hebben een kutbaantje. Je wordt er naar van, als je je voorstelt dat je zelf in zo'n omgeving moet leven. Je zit vast en kunt geen kant op.

In de VS zijn scholen er voor de leraren, niet voor de kinderen. Veredelde Melkertbanen. Een leraar wordt prima betaald, en je hoeft er niet veel voor te kunnen. Met dank aan de vakbonden en de Democraten. Stel dat je op een middelbare school les wil geven in wis- en of natuurkunde, dan hoef je daarvoor niet de universtiteit te hebben afgemaakt. Je doet een studie in 'onderwijs', en je neemt er dan het vak wiskunde of natuurkunde bij. Je hebt daar dus gymleraren die ook wiskunde geven. Het is dus niet zo gek dat de kinderen daar bar weinig van het opsteken. En dat ze een opleiding van likmevestje hebben, en dus hun leven lang vastzitten in kleine baantjes. Dankzij Big Government. Doen de Republikeinen het dan beter? Nee, natuurlijk niet. Als puntje bij paaltje komt verschuilen die zich ook achter anonieme ambtenaren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 10 oktober 2019 @ 09:16:26 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189359550
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 00:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat aspect vind ik juist prima te verdedigen. Kijk, het is niet zo dat de Amerikaanse federale overheid een engeltje is. Zij zijn het equivalent van de EU, en verantwoordelijk voor een gigantische staatsschuld, tekort, moreel failliet en verschillende (onterechte) oorlogen, en een FDA die er voor zorgt dat alle kaas daar hetzelfde smaakt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar niets te maken mee wil hebben.

Sterker nog, als je wel eens in het Zuiden bent geweest, snap je ook dat dat voor veel mensen een belangrijke reden is om die vlag te gebruiken: men heeft niet veel op met de elites in Washington, die menen te moeten bepalen wat goed is voor het Zuiden.

De Tea party gebruikt nu de do not tread on me vlag (gele vlag met een slang); als de Zuidelijke vlag niet zo’n beladen verleden had gehad, was dat een prima alternatief geweest.

Ja, een middelvinger naar de federale overheid, uitstekend (pun intended).
Als Mississippi nou zo'n succesnummer was dan was zo'n middelvinger misschien op zn plek geweest. Maar het is de armste staat van de VS die nog blij mag zijn aan de geldkraan van de rest te hangen en de verdere voordelen te genieten van het machtsblok dat de Verenigde staten is.

Daarbij, de politiek in Washington wordt gemaakt door de staten. Die mensen zijn op een enkeling na niet geboren in Washington. Wat doet Mississippi zelf om daar invloed uit te oefenen?

Dus het is op zijn minst dubieus dat je met je vlag dan nog steeds loopt te doen alsof je je af wilt scheiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 10-10-2019 11:34:14 ]
pi_189361163
Mississippi is een basket case. Veel shanty towns, veel armoede, belabberde infrastructuur. Arkansas is niet veel beter.

Dat zijn idd niet de beste voorbeelden van staten die het gemaakt hebben, en die geen geld nodig hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:26:15 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_189379026
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:57 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het persoonlijk een non-issue, maar dit lijkt me bij uitstek een geschikte vraag om per referendum aan de bevolking voor te leggen.
ons dorp heeft ook een vlag
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_189379534
Er is toch een referendum geweest? Daarin stemde 60% voor behoud.

Volk heeft gesproken. Democratisch gekozen.
Waarom dan bepalen wat ze moeten doen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:22:06 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189379729
Dat was in 2001. Dus geen relevante uitslag meer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')