Bron: EenVandaagquote:Autobezitters in Amsterdam krijgen het lastig de komende jaren. Tenminste, als het aan wethouder Sharon Dijksma ligt. Ze presenteerde maatregelen om autorijden onaantrekkelijker te maken. Om dat kracht bij te zetten, deed ze een opvallende uitspraak.
In haar lijst met maatregelen beweerde de wethouder van Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit dat een rijdende auto 80 vierkante meter ruimte gebruikt. Maar waar is dat getal op gebaseerd?
De bewegende ruimte per inzittende
Een auto neemt niet alleen ruimte is als ie ergens geparkeerd staat, maar ook als de auto rijdt. Christiaan Kwantes, consultant Mobiliteit en Ruimte, houdt zich bezig met het indelen van ruimte. Hij durft de berekening voor rijdende auto's van Sharon Dijksma toe te lichten. "De berekening wordt gemaakt, door twee seconden tijd om de auto heen wordt gehanteerd, zodat er genoeg ruimte is voor andere auto's."
"In die twee seconden tijd leg je gemiddeld 28 meter lengte af als je ongeveer 50 kilometer per uur rijdt. In de breedte neemt de auto een rijbaan in van ongeveer 3,25 meter. Als je dit vermenigvuldigt met elkaar, rekenen we ongeveer 107 vierkante meter ruimtebeslag. Als je zegt dat er 1,4 mensen in een auto zitten, kan je het ook uitdrukken als 76 vierkante meter per inzittende." Dat komt dus aardig in de buurt van de 80 vierkante meter van Dijksma. De gemeente Amsterdam heeft inmiddels ook laten weten dat zij dezelfde berekening hebben aangehouden als Kwantes.
Parkeren
Dijksma heeft het in haar 80 vierkante meter-uitspraak over rijdende auto's. Maar auto's nemen natuurlijk ook ruimte in als ze geparkeerd staan.
Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."
Precisie is te moeilijk
Ondanks dat Bijlsma en Kwantes zich aan een berekening wagen, is het volgens transportprofessor Bert van Wee niet haalbaar om te bereken hoeveel ruimte een auto helemaal precies in beslag neemt. Het is volgens hem te moeilijk.
"Je kunt niet simpelweg alle oppervlakten van wegen delen door het aantal auto's. Want die wegen worden ook gebruikt door bussen, fietsen en scooters. Welke ruimte je koppelt aan auto's en welke aan andere weggebruikers, weet de transportwetenschap niet zo goed."
En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?quote:Op maandag 7 oktober 2019 18:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze hebben niks beters te doen.
Als je echt zo plat gaat op milieu en autorijden, vervuilend etc.
Zal je drastisch het wegenstelsel voor vele honderden miljarden moeten ombouwen, en rap.
Zodat zelfrijdende auto’s elektrisch en al, met die “one million Miles” batterijen van Musk of gebaseerd op het patent van Musk gezien hij de info vrij deelt over die batterijentechnologie, uitgerust op de weg kan rijden.
Nee? Dan bek houden domme doos van een wethouder.
Nee.quote:Op maandag 7 oktober 2019 19:04 schreef torentje het volgende:
[..]
En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?
Parkeerplaatsen die de hele dag leeg staan in een stad? LOI-opleidinkje?quote:Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."
Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?quote:
Met zelfrijdende auto’s en zeer efficiënte batterijen die voor een revolutie gaan zorgen op gebied van energie, maakt het niet meer uit of je geschoold bent of niet.quote:Op maandag 7 oktober 2019 20:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?
Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet.quote:
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl.quote:Op maandag 7 oktober 2019 22:54 schreef quo_ het volgende:
[..]
Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet.
Volgens het CBS was in 2015 het grondgebruik t.b.v. spoorterreinen 8885 ha, dus 88.850.000 m2.
De NS geeft op dat dagelijks zo'n 1.000.000 mensen gebruik maken van de trein.
Iedere treinreiziger neemt dus 88 m2 van onze kostbare ruimte in beslag.
De analogie is inderdaad incorrect. Je zou gemiddelde snelheden en omvang van treinen moeten pakken en op basis daarvan dezelfde berekening moeten uitvoeren.quote:Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl.
We goochelen nog even verder.quote:Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl.
Dit inderdaad.quote:Op maandag 7 oktober 2019 20:51 schreef Wandeling het volgende:
Vergelijking tussen het plaatsbeslag van auto, bus en fiets. Deze plaatjes zeggen toch genoeg, neem ik aan?
Ja want voor alle parkeerplaatsen die forenzen sochtends verlaten in woonwijken komen de overige 50% van de mensen uit hun nachtdienst terug.quote:Op maandag 7 oktober 2019 23:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Die berekening klopt niet, auto 1 rijdt van A naar B. Auto 2 vult plek A op, als auto 1 verdwenen is, dus die plek kun je niet dubbel berekenen. Wat ook weer geldt voor auto 2, die van c naar a gereden is.
Tuurlijk Basp, in gemeente Amsterdam zijn dagelijks de helft van de parkeervakken leeg.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 06:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want voor alle parkeerplaatsen die forenzen sochtends verlaten in woonwijken komen de overige 50% van de mensen uit hun nachtdienst terug.
Dit dubbel gebruik van parkeerplaatsen vind alleen plaats in echt drukke centra maar veelal dus niet.
Kijk even naar de verhouding personenautos/busjes in Amsterdam. Volgens mij is 1/4 van het verkeer op de grachten al werkgerelateerd.quote:Op maandag 7 oktober 2019 20:51 schreef Wandeling het volgende:
Vergelijking tussen het plaatsbeslag van auto, bus en fiets. Deze plaatjes zeggen toch genoeg, neem ik aan?
Ze moet lopen. Met fietsen neemt ze volgens deze theorie nog meer ruimte in.quote:Op maandag 7 oktober 2019 21:43 schreef Nicksanders het volgende:
Beter stopt die dikke zeekoe zelf net autorijden of zich laten rondrijden.
En gaat ze fietsen vies varken.
Ik zie al decennia dat er in de ziekenhuizen weinig tot geen zieken liggen. De valse artsen zijn namelijk bang om ook door ziektekiemen of virussen besmet te worden, zodat zij in bed zouden moeten blijven liggen. Daarom weren zij zieken uit ziekenhuizen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 12:24 schreef Metro2005 het volgende:
Tja auto's nemen nou eenmaal heel veel plek in, bekijk maar eens oude foto's van onze steden zonder auto's, hoe breed lijken die straten ineens wel niet te zijn. Allemaal ruimte die ook voor meer groen gebruikt had kunnen worden. Als je verder alles wat compacter gaat bouwen wordt je stad fysiek kleiner en wordt alles ineens veel sneller 'loop of fietsafstand'.
Dat een stad met oude stadscentra zoals Amsterdam ze liever niet heeft begrijp ik dan ook wel maar neem dan een keer fatsoenlijke maatregelen en verbied auto's domweg in de binnenstad. (Amsterdam is echt niet de eerste stad die zoiets zou doen) en zorg voor goede P+R verbindingen.
Cruciale bestemmingen zoals ziekenhuizen moeten echter altijd per auto bereikbaar blijven en je zult iets moeten regelen voor bevoorrading van winkels, verhuizingen, mensen die slecht ter been zijn etc.
Nou dat klopt wel. Bij mij in de straat is overdag zat plek omdat iedereen met de auto naar zijn werk gaat, na een uur of 6 is het vol en in het weekend ook.quote:Op maandag 7 oktober 2019 20:07 schreef Nobu het volgende:
[..]
Parkeerplaatsen die de hele dag leeg staan in een stad? LOI-opleidinkje?
En dat is in Amsterdam centrum?quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 13:45 schreef Karina het volgende:
[..]
Nou dat klopt wel. Bij mij in de straat is overdag zat plek omdat iedereen met de auto naar zijn werk gaat, na een uur of 6 is het vol en in het weekend ook.
In een stad ja. Ga maar lekker met je bakfiets naar de marqt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 13:50 schreef VoMy het volgende:
Auto's nemen ontzettend veel plek in en zijn extreem ineffectief in het vervoeren van mensen door een stad. Hoe minder je ze nodig hebt, hoe beter dus.
Af en toe moet er natuurlijk wel een auto door de stad, bijvoorbeeld politie/ambulance en bevoorrading van supermarkten/winkels moet ook vaak per vrachtwagen oid kunnen, maar personenvervoer in een stad met een auto doen is al heel snel ruimteverspilling.
Vroegah liep of fietste men overal heen of pakte de tram. Net als in meer dan genoeg steden wereldwijd nog steeds gedaan wordt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 13:58 schreef Red_85 het volgende:
Kom, laat iedereen zich weer met paard en wagen vervoeren. Net als vroegah.
En moet je dan eens indenken dat al die mensen met de auto zouden gaan. Hoeveel ruimte heb je daar wel niet voor nodig denk je.quote:Fiets? Damn, daar zijn megastallingen voor nodig
Ik weet het, helemaal als logisticus.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 14:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Vroegah liep of fietste men overal heen of pakte de tram. Net als in meer dan genoeg steden wereldwijd nog steeds gedaan wordt.
Paard en wagen was er voor de handelsmannen en koetsen voor de elite of als taxi. Paard en wagen werd echt niet voor dagelijks vervoer ingezet.
[..]
En moet je dan eens indenken dat al die mensen met de auto zouden gaan. Hoeveel ruimte heb je daar wel niet voor nodig denk je.
Deels mee eens, zoals ik al in een eerdere post aangaf moet je wel rekening houden met mensen die slecht ter been zijn, bevoorraading moet kunnen plaatsvinden e.d. maar dat is allemaal gewoon te organiseren. Dat hebben we immers duizenden jaren zo gedaan. En het spreekt voor zich dat een grote overvolle stad anders is dan een klein dorpje (waar de auto geen probleem is)quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 14:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik weet het, helemaal als logisticus.
Maar je kunt nu eenmaal niet wedden op 1 modaliteit. In een stad heb je ze allemaal nodig.
Als de auto zou verdwijnen uit de stad heb je alle ruimte voor fietsers en een goed OV natuurlijk. Zeg maar zoals het vóór de komst van de auto was en zoals het ook gewoon gebeurd in steden als Delft, Zwolle en nog talloze andere steden waar het centrum volledig of nagenoeg autovrij is of zoals in het buitenland (Italie, Frankrijk) waar gewoon complete steden autovrij zijn. Je parkeert je auto aan de rand en verder loop of fiets je.quote:Maar wijzen naar de gehate auto, terwijl het ov systeem bij lange na niet optimaal is, er te weinig ruimte is voor de fiets en er geen eenduidige visie is op logistiek op alle vlakken is verre van de oplossing.
Volgens mij onderbouwen dat de maatregelen om Amsterdam autoluw te maken verstandig zijn, omdat er maar zoveel m2's zijn in Amsterdam.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 13:39 schreef nostra het volgende:
Wat is nu precies de conclusie waar Sharon heen wil met deze redactiesommenwiskunde?
En uiteraard meer aandacht voor OV en deelauto's.quote:Minder autoritten
• Meer ruimte voor fietser en voetganger in stadsstraten.
• Pilot knip Weesperstraat.
• Reguleren verkeer door intelligente toegang.
• Herinrichting Kattenburgerstraat.
• Verkeersluwe noordelijke Van Woustraat.
• Autoluwe Haarlemmer Houttuinen.
• Alle woonstraten tot verblijfsgebieden.
• Gedragsmaatregelen efficiëntere benutting van het netwerk.
Efficiëntere stadslogistiek
• Doorontwikkeling hubstrategie.
• Gewichtsbeperking stilstaand en rijdend materieel.
• Optimalisatie van venstertijden.
• Beleveringskaart ontwikkelen.
• Aanpak logistieke hotspots.
• Meer multifunctionele servicestroken voor laden en lossen.
• Experimenten horecabevoorrading.
• Experimenten licht-elektrische vrachtvoertuigen.
Maar niemand doet dit, en Sharon Dijksma werkt voor de gemeente Amsterdam. Probeer anders on-topic te reageren.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een stad ja. Ga maar lekker met je bakfiets naar de marqt.
Maar ga die levensstijl niet opdwingen aan iemand aan de dorpsstraat 42 in schubbekutteveen. Dan sla je de plank mis.
En dag is wel wat de hipsterende hipsters doen met hun utopische wensdenken en beperkte wereldbeeld.
Amsterdam Zuid.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 13:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dat is in Amsterdam centrum?
Kom, laat iedereen zich weer met paard en wagen vervoeren. Net als vroegah.
...ow wacht, dat paard schijt ook (co2) en de wagen heeft ook parkeerplek nodig.
Fiets? Damn, daar zijn megastallingen voor nodig. Co2 uitstoot bij de bouw en daar is in de stadcentra ook geen plek meer voor.
Altijd het beschuldigende gewijs naar de auto, maar oplossingen zie ik ook niet komen. Straks rijden we allemaal elektrisch of op waterstof, dus geen vervuiling meer, maar dan? Geen plek om die auto neer te zetten.
Wen er maar aan. Auto's zijn er en zullen blijven, super comfortabel, handig en enorm diervriendelijk. Niemand heeft zin in een brak ov systeem of paard.
Euh, ja wel.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 15:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar niemand doet dit, en Sharon Dijksma werkt voor de gemeente Amsterdam. Probeer anders on-topic te reageren.
Enlight me please.quote:
Wat ik zei: 's avonds en in het weekend geen plek te vinden, door de week overdag plek zat. Moet je wel betalen natuurlijk. Flink ook.quote:
Snap ik, maar als ze met zo'n specifieke rekensom komt - en dat zal deels mijn autistische cijferkant zijn - verwacht je ook een confrontatie met de huidige situatie en waarom die maatregelen (en liefst specifiek die maatregelen) daar dan een oplossing voor zouden bieden. "Een auto neemt 80 m2 in beslag, daarom moet de Van Woustraat autoluw gemaakt worden" zegt zo ongeveer precies niets.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 14:24 schreef Ludachrist het volgende:
Volgens mij onderbouwen dat de maatregelen om Amsterdam autoluw te maken verstandig zijn, omdat er maar zoveel m2's zijn in Amsterdam.
Ow zo!quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 17:18 schreef Karina het volgende:
[..]
Wat ik zei: 's avonds en in het weekend geen plek te vinden, door de week overdag plek zat. Moet je wel betalen natuurlijk. Flink ook.
Die maatregelen vertellen mij:quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 17:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Snap ik, maar als ze met zo'n specifieke rekensom komt - en dat zal deels mijn autistische cijferkant zijn - verwacht je ook een confrontatie met de huidige situatie en waarom die maatregelen (en liefst specifiek die maatregelen) daar dan een oplossing voor zouden bieden. "Een auto neemt 80 m2 in beslag, daarom moet de Van Woustraat autoluw gemaakt worden" zegt zo ongeveer precies niets.
Overigens lijkt dat rijtje maatregelen verder nu niet bepaald bijzonder ingrijpend en vrij logisch, al ken ik de specifieke situaties zelf niet allemaal. Dat in tegenstelling tot de hersenspinsels die Groot Wassink voor ogen had.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |