abonnement Unibet Coolblue
pi_189318236
Een rijdende auto neemt meer plek in dan je waarschijnlijk denkt


quote:
Autobezitters in Amsterdam krijgen het lastig de komende jaren. Tenminste, als het aan wethouder Sharon Dijksma ligt. Ze presenteerde maatregelen om autorijden onaantrekkelijker te maken. Om dat kracht bij te zetten, deed ze een opvallende uitspraak.

In haar lijst met maatregelen beweerde de wethouder van Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit dat een rijdende auto 80 vierkante meter ruimte gebruikt. Maar waar is dat getal op gebaseerd?

De bewegende ruimte per inzittende
Een auto neemt niet alleen ruimte is als ie ergens geparkeerd staat, maar ook als de auto rijdt. Christiaan Kwantes, consultant Mobiliteit en Ruimte, houdt zich bezig met het indelen van ruimte. Hij durft de berekening voor rijdende auto's van Sharon Dijksma toe te lichten. "De berekening wordt gemaakt, door twee seconden tijd om de auto heen wordt gehanteerd, zodat er genoeg ruimte is voor andere auto's."

"In die twee seconden tijd leg je gemiddeld 28 meter lengte af als je ongeveer 50 kilometer per uur rijdt. In de breedte neemt de auto een rijbaan in van ongeveer 3,25 meter. Als je dit vermenigvuldigt met elkaar, rekenen we ongeveer 107 vierkante meter ruimtebeslag. Als je zegt dat er 1,4 mensen in een auto zitten, kan je het ook uitdrukken als 76 vierkante meter per inzittende." Dat komt dus aardig in de buurt van de 80 vierkante meter van Dijksma. De gemeente Amsterdam heeft inmiddels ook laten weten dat zij dezelfde berekening hebben aangehouden als Kwantes.

Parkeren
Dijksma heeft het in haar 80 vierkante meter-uitspraak over rijdende auto's. Maar auto's nemen natuurlijk ook ruimte in als ze geparkeerd staan.

Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."

Precisie is te moeilijk
Ondanks dat Bijlsma en Kwantes zich aan een berekening wagen, is het volgens transportprofessor Bert van Wee niet haalbaar om te bereken hoeveel ruimte een auto helemaal precies in beslag neemt. Het is volgens hem te moeilijk.

"Je kunt niet simpelweg alle oppervlakten van wegen delen door het aantal auto's. Want die wegen worden ook gebruikt door bussen, fietsen en scooters. Welke ruimte je koppelt aan auto's en welke aan andere weggebruikers, weet de transportwetenschap niet zo goed."
Bron: EenVandaag
===========================================
Compleet de weg kwijt daar in A'dam!
pi_189318302
Ze hebben niks beters te doen.

Als je echt zo plat gaat op milieu en autorijden, vervuilend etc.
Zal je drastisch het wegenstelsel voor vele honderden miljarden moeten ombouwen, en rap.
Zodat zelfrijdende auto’s elektrisch en al, met die “one million Miles” batterijen van Musk of gebaseerd op het patent van Musk gezien hij de info vrij deelt over die batterijentechnologie, uitgerust op de weg kan rijden.

Nee? Dan bek houden domme doos van een wethouder.
pi_189318304
Maar we mogen niet zeggen dat Nederland vol is! Want dan krijg je een veroordeling aan je broek.

Dat zeg ik dan ook niet. Nederland is helemaal niet vol. In Drenthe is nog voldoende ruimte.
pi_189318466
Helemaal waar, maar dit getal komt voort uit een visie om wegen veilig en toekomstbestendig in te richten en niet om auto's de stad uit te jagen.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_189318742
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 18:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze hebben niks beters te doen.

Als je echt zo plat gaat op milieu en autorijden, vervuilend etc.
Zal je drastisch het wegenstelsel voor vele honderden miljarden moeten ombouwen, en rap.
Zodat zelfrijdende auto’s elektrisch en al, met die “one million Miles” batterijen van Musk of gebaseerd op het patent van Musk gezien hij de info vrij deelt over die batterijentechnologie, uitgerust op de weg kan rijden.

Nee? Dan bek houden domme doos van een wethouder.
En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?
pi_189319361
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:04 schreef torentje het volgende:

[..]

En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?
Nee.
  maandag 7 oktober 2019 @ 20:07:00 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_189320085
quote:
Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."
Parkeerplaatsen die de hele dag leeg staan in een stad? LOI-opleidinkje? :')
pi_189320249
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee.
Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?
pi_189320279
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:13 schreef torentje het volgende:

[..]

Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?
Met zelfrijdende auto’s en zeer efficiënte batterijen die voor een revolutie gaan zorgen op gebied van energie, maakt het niet meer uit of je geschoold bent of niet.

Dat is het mooie van daadwerkelijke vooruitgang.

Word*
pi_189320292
Jezus die lui hebben echt te weinig werk. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Donald Duck held maandag 7 oktober 2019 @ 20:17:48 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_189320352
Goochelen met getallen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 7 oktober 2019 @ 20:22:38 #12
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189320433
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Word*
to yo mama?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_189321085
Lekker zeiken over milieu, plaatsgebrek, luchtkwaliteit, etc. Maar ondertussen wel meer immigranten importeren natuurlijk.
pi_189321117
Vergelijking tussen het plaatsbeslag van auto, bus en fiets. Deze plaatjes zeggen toch genoeg, neem ik aan?
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_189321286
Bumper aan bumper 20km/u lijkt er meer op overdag.
.
  maandag 7 oktober 2019 @ 21:43:48 #16
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_189322364
Beter stopt die dikke zeekoe zelf net autorijden of zich laten rondrijden.

En gaat ze fietsen vies varken.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_189323825
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Goochelen met getallen
Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet. :)

Volgens het CBS was in 2015 het grondgebruik t.b.v. spoorterreinen 8885 ha, dus 88.850.000 m2.
De NS geeft op dat dagelijks zo'n 1.000.000 mensen gebruik maken van de trein.
Iedere treinreiziger neemt dus 88 m2 van onze kostbare ruimte in beslag.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_189323947
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 22:54 schreef quo_ het volgende:

[..]

Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet. :)

Volgens het CBS was in 2015 het grondgebruik t.b.v. spoorterreinen 8885 ha, dus 88.850.000 m2.
De NS geeft op dat dagelijks zo'n 1.000.000 mensen gebruik maken van de trein.
Iedere treinreiziger neemt dus 88 m2 van onze kostbare ruimte in beslag.
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl. :P
pi_189324039
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl. :P
De analogie is inderdaad incorrect. Je zou gemiddelde snelheden en omvang van treinen moeten pakken en op basis daarvan dezelfde berekening moeten uitvoeren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:27:25 #20
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_189324388
Deze zeekoe neemt zekf ook 80m2 in beslag.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_189324413
En hoeveel vierkante meter neemt de burgemeester van Amsterdam in ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_189324451
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl. :P
We goochelen nog even verder.

Hoofdwegen en spoorwegen beslaan in totaal 84.000 ha. Dat betekent dat er ca. 75.000 ha aan wegen ligt die hoofdzakelijk door motorvoertuigen (ook vrachtwagens en bussen) gebruikt wordt.
Deel voor het gemak die 750.000.000 m2 door 8.500.000 personenauto's en je komt (weer) uit op 88 m2.

Moraal van het verhaal is dat elke vorm van mobiliteit ruimte kost. En even snel over de duim gerekend liggen die getallen nog aardig bij elkaar in de buurt.
Niks schrikbarends aan die 80 m2 van dat idiote mens uit Amsterdam.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_189324477
Die berekening klopt niet, auto 1 rijdt van A naar B. Auto 2 vult plek A op, als auto 1 verdwenen is, dus die plek kun je niet dubbel berekenen. Wat ook weer geldt voor auto 2, die van c naar a gereden is.
pi_189324840
Met de twee secondenregel kun je de capaciteit van baanvakken en die van op en afritten redelijk inschatten . (3600 seconden in een uur, dus max. 1800 auto's per baan onafhandelijk van snelheid)

Daarmee is het duidelijk dat de auto niet geschikt is voor grootschalige bewegingen van veel mensen over dezelfde wegen in grootstedelijk gebied (ofwel de auto zuigt voor forenzen)

Wel vreemd dat zo's politica die cijfers dan gebruikt om over het ruimtegebruik van rijdende auto's te praten, dat relatief onbelangrijk is gezien het meerendeel van deze het grootste deel van een dag stilstaan.

Even bierviltje erbij: 12,5 vierkante meter parkeren x13 miljoen auto's (vergeet even vrachtwagens) is 162 vierkante kilometer ruimte. Dat is net iets minder dan de oppervlakte van de gemeente van mevrouw Dijkstra. Dus als we haar gemeente zouden asfalteren, kunnen alle auto's van Nederland daar parkeren en is het parkeerprobleem verleden tijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Havermout2 op 08-10-2019 00:19:08 ]
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:40:47 #25
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_189324959
Amsterdam moet geheel autovrij gemaakt worden. Niet alleen binnen de Ring, maar geheel Amsterdam vanaf het Noordzeekanaal tot het Abcoudermeer en vanaf het Uitdammer Die tot de Lijnderdijk geen enkele auto.
Is er ergens brand in Mokum? Laat maar fikken. Brandweermannen zijn toch alleen maar een stelletje racistische sexisten. Afschaffen die zooi
Ben je gewond geraakt of ernstig ziek? Probeer maar op eigen houtje naar het ziekenhuis te komen. Als dat lukt blijkt het met je gezondheid alleszins mee te vallen. Ziekenhuizen kunnen dus ook dicht.
Bevoorrading van winkels? De Amsterdammers mogen eten in de veganistiese gaarkoken, maar de feministiese anti-fascisten een heerlijke maaltijd hebben klaargemaakt.
Non possumus non loqui
pi_189325222
Sharon gaat zeker zelf op de fiets naar haar werk? :)
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 03:31:21 #27
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_189325524
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:51 schreef Wandeling het volgende:
Vergelijking tussen het plaatsbeslag van auto, bus en fiets. Deze plaatjes zeggen toch genoeg, neem ik aan?
Dit inderdaad.
pi_189325852
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Die berekening klopt niet, auto 1 rijdt van A naar B. Auto 2 vult plek A op, als auto 1 verdwenen is, dus die plek kun je niet dubbel berekenen. Wat ook weer geldt voor auto 2, die van c naar a gereden is.
Ja want voor alle parkeerplaatsen die forenzen sochtends verlaten in woonwijken komen de overige 50% van de mensen uit hun nachtdienst terug. :')

Dit dubbel gebruik van parkeerplaatsen vind alleen plaats in echt drukke centra maar veelal dus niet.
pi_189326342
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 06:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja want voor alle parkeerplaatsen die forenzen sochtends verlaten in woonwijken komen de overige 50% van de mensen uit hun nachtdienst terug. :')

Dit dubbel gebruik van parkeerplaatsen vind alleen plaats in echt drukke centra maar veelal dus niet.
Tuurlijk Basp, in gemeente Amsterdam zijn dagelijks de helft van de parkeervakken leeg.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:01:30 #30
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_189401286
Fietst die zeekoe al?
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_189401621
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:51 schreef Wandeling het volgende:
Vergelijking tussen het plaatsbeslag van auto, bus en fiets. Deze plaatjes zeggen toch genoeg, neem ik aan?
Kijk even naar de verhouding personenautos/busjes in Amsterdam. Volgens mij is 1/4 van het verkeer op de grachten al werkgerelateerd.

Succes met het meeslepen van onderdelen van iets (al zijn het de tegels van een badkamer) en gereedschap.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:22:39 #32
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_189401639
Dit is toch helemaal niet zo gek? Grond in grote steden is schaars, huizenprijzen zijn hoog, dus het lijkt me goed om eens uit te zoeken waar al die vierkante meters binnen de stadsgrenzen precies voor gebruikt worden. Tevens zijn steden bedoeld om in te leven, en niet om met 80km/h doorheen te scheuren.

Vergelijk de Amerikaanse "car centric" metropolen zoals Los Angeles eens met een stad als Amsterdam. Steden die meer aandacht hebben voor voetgangers en fietsers zijn doorgaans veel prettiger om in te leven (subjectief, andere mensen kunnen hier anders over denken).

Zouden de mensen die onderstaande transformatie hebben gerealiseerd in het verleden net zo weggehoond worden als Sharon Dijksma? Ik ben benieuwd.




[ Bericht 21% gewijzigd door Merkie op 12-10-2019 21:35:53 ]
2000 light years from home
pi_189402908
Als Amsterdam net zo autovriendelijk zou zijn geweest als Manhattan met voor iedere huisdeur een driebaans weg zou het ondertussen ook één grote grid lock zijn van het Y tot de A10.
Meer ruimte = meer autoverkeer = stilstaan

Wie dit leest is gek
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:24:34 #34
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_189443888
Tja auto's nemen nou eenmaal heel veel plek in, bekijk maar eens oude foto's van onze steden zonder auto's, hoe breed lijken die straten ineens wel niet te zijn. Allemaal ruimte die ook voor meer groen gebruikt had kunnen worden. Als je verder alles wat compacter gaat bouwen wordt je stad fysiek kleiner en wordt alles ineens veel sneller 'loop of fietsafstand'.
Dat een stad met oude stadscentra zoals Amsterdam ze liever niet heeft begrijp ik dan ook wel maar neem dan een keer fatsoenlijke maatregelen en verbied auto's domweg in de binnenstad. (Amsterdam is echt niet de eerste stad die zoiets zou doen) en zorg voor goede P+R verbindingen.

Cruciale bestemmingen zoals ziekenhuizen moeten echter altijd per auto bereikbaar blijven en je zult iets moeten regelen voor bevoorrading van winkels, verhuizingen, mensen die slecht ter been zijn etc.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:26:37 #35
37248 BertV
Handgemaakt
pi_189443932
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:43 schreef Nicksanders het volgende:
Beter stopt die dikke zeekoe zelf net autorijden of zich laten rondrijden.

En gaat ze fietsen vies varken.
Ze moet lopen. Met fietsen neemt ze volgens deze theorie nog meer ruimte in.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_189444450
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:24 schreef Metro2005 het volgende:
Tja auto's nemen nou eenmaal heel veel plek in, bekijk maar eens oude foto's van onze steden zonder auto's, hoe breed lijken die straten ineens wel niet te zijn. Allemaal ruimte die ook voor meer groen gebruikt had kunnen worden. Als je verder alles wat compacter gaat bouwen wordt je stad fysiek kleiner en wordt alles ineens veel sneller 'loop of fietsafstand'.
Dat een stad met oude stadscentra zoals Amsterdam ze liever niet heeft begrijp ik dan ook wel maar neem dan een keer fatsoenlijke maatregelen en verbied auto's domweg in de binnenstad. (Amsterdam is echt niet de eerste stad die zoiets zou doen) en zorg voor goede P+R verbindingen.

Cruciale bestemmingen zoals ziekenhuizen moeten echter altijd per auto bereikbaar blijven en je zult iets moeten regelen voor bevoorrading van winkels, verhuizingen, mensen die slecht ter been zijn etc.
Ik zie al decennia dat er in de ziekenhuizen weinig tot geen zieken liggen. De valse artsen zijn namelijk bang om ook door ziektekiemen of virussen besmet te worden, zodat zij in bed zouden moeten blijven liggen. Daarom weren zij zieken uit ziekenhuizen.
pi_189445067
Wat is nu precies de conclusie waar Sharon heen wil met deze redactiesommenwiskunde?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:45:36 #38
9859 crew  Karina
Woman
pi_189445187
quote:
7s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:07 schreef Nobu het volgende:

[..]

Parkeerplaatsen die de hele dag leeg staan in een stad? LOI-opleidinkje? :')
Nou dat klopt wel. Bij mij in de straat is overdag zat plek omdat iedereen met de auto naar zijn werk gaat, na een uur of 6 is het vol en in het weekend ook.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:50:10 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189445262
Auto's nemen ontzettend veel plek in en zijn extreem ineffectief in het vervoeren van mensen door een stad. Hoe minder je ze nodig hebt, hoe beter dus.
Af en toe moet er natuurlijk wel een auto door de stad, bijvoorbeeld politie/ambulance en bevoorrading van supermarkten/winkels moet ook vaak per vrachtwagen oid kunnen, maar personenvervoer in een stad met een auto doen is al heel snel ruimteverspilling.
pi_189445393
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:45 schreef Karina het volgende:

[..]

Nou dat klopt wel. Bij mij in de straat is overdag zat plek omdat iedereen met de auto naar zijn werk gaat, na een uur of 6 is het vol en in het weekend ook.
En dat is in Amsterdam centrum?

Kom, laat iedereen zich weer met paard en wagen vervoeren. Net als vroegah.
...ow wacht, dat paard schijt ook (co2) en de wagen heeft ook parkeerplek nodig.

Fiets? Damn, daar zijn megastallingen voor nodig. Co2 uitstoot bij de bouw en daar is in de stadcentra ook geen plek meer voor.

Altijd het beschuldigende gewijs naar de auto, maar oplossingen zie ik ook niet komen. Straks rijden we allemaal elektrisch of op waterstof, dus geen vervuiling meer, maar dan? Geen plek om die auto neer te zetten.

Wen er maar aan. Auto's zijn er en zullen blijven, super comfortabel, handig en enorm diervriendelijk. Niemand heeft zin in een brak ov systeem of paard.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189445449
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:50 schreef VoMy het volgende:
Auto's nemen ontzettend veel plek in en zijn extreem ineffectief in het vervoeren van mensen door een stad. Hoe minder je ze nodig hebt, hoe beter dus.
Af en toe moet er natuurlijk wel een auto door de stad, bijvoorbeeld politie/ambulance en bevoorrading van supermarkten/winkels moet ook vaak per vrachtwagen oid kunnen, maar personenvervoer in een stad met een auto doen is al heel snel ruimteverspilling.
In een stad ja. Ga maar lekker met je bakfiets naar de marqt.
Maar ga die levensstijl niet opdwingen aan iemand aan de dorpsstraat 42 in schubbekutteveen. Dan sla je de plank mis.
En dag is wel wat de hipsterende hipsters doen met hun utopische wensdenken en beperkte wereldbeeld.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:04:32 #42
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_189445521
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:58 schreef Red_85 het volgende:

Kom, laat iedereen zich weer met paard en wagen vervoeren. Net als vroegah.
Vroegah liep of fietste men overal heen of pakte de tram. Net als in meer dan genoeg steden wereldwijd nog steeds gedaan wordt.

Paard en wagen was er voor de handelsmannen en koetsen voor de elite of als taxi. Paard en wagen werd echt niet voor dagelijks vervoer ingezet.

quote:
Fiets? Damn, daar zijn megastallingen voor nodig
En moet je dan eens indenken dat al die mensen met de auto zouden gaan. Hoeveel ruimte heb je daar wel niet voor nodig denk je.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_189445643
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:04 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Vroegah liep of fietste men overal heen of pakte de tram. Net als in meer dan genoeg steden wereldwijd nog steeds gedaan wordt.

Paard en wagen was er voor de handelsmannen en koetsen voor de elite of als taxi. Paard en wagen werd echt niet voor dagelijks vervoer ingezet.
[..]

En moet je dan eens indenken dat al die mensen met de auto zouden gaan. Hoeveel ruimte heb je daar wel niet voor nodig denk je.

Ik weet het, helemaal als logisticus.
Maar je kunt nu eenmaal niet wedden op 1 modaliteit. In een stad heb je ze allemaal nodig.

Maar wijzen naar de gehate auto, terwijl het ov systeem bij lange na niet optimaal is, er te weinig ruimte is voor de fiets en er geen eenduidige visie is op logistiek op alle vlakken is verre van de oplossing.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:16:07 #44
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_189445721
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik weet het, helemaal als logisticus.
Maar je kunt nu eenmaal niet wedden op 1 modaliteit. In een stad heb je ze allemaal nodig.
Deels mee eens, zoals ik al in een eerdere post aangaf moet je wel rekening houden met mensen die slecht ter been zijn, bevoorraading moet kunnen plaatsvinden e.d. maar dat is allemaal gewoon te organiseren. Dat hebben we immers duizenden jaren zo gedaan. En het spreekt voor zich dat een grote overvolle stad anders is dan een klein dorpje (waar de auto geen probleem is)

quote:
Maar wijzen naar de gehate auto, terwijl het ov systeem bij lange na niet optimaal is, er te weinig ruimte is voor de fiets en er geen eenduidige visie is op logistiek op alle vlakken is verre van de oplossing.
Als de auto zou verdwijnen uit de stad heb je alle ruimte voor fietsers en een goed OV natuurlijk. Zeg maar zoals het vóór de komst van de auto was en zoals het ook gewoon gebeurd in steden als Delft, Zwolle en nog talloze andere steden waar het centrum volledig of nagenoeg autovrij is of zoals in het buitenland (Italie, Frankrijk) waar gewoon complete steden autovrij zijn. Je parkeert je auto aan de rand en verder loop of fiets je.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_189445850
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:39 schreef nostra het volgende:
Wat is nu precies de conclusie waar Sharon heen wil met deze redactiesommenwiskunde?
Volgens mij onderbouwen dat de maatregelen om Amsterdam autoluw te maken verstandig zijn, omdat er maar zoveel m2's zijn in Amsterdam.

Dat zijn dan onder andere de volgende plannen:

quote:
Minder autoritten

• Meer ruimte voor fietser en voetganger in stadsstraten.
• Pilot knip Weesperstraat.
• Reguleren verkeer door intelligente toegang.
• Herinrichting Kattenburgerstraat.
• Verkeersluwe noordelijke Van Woustraat.
• Autoluwe Haarlemmer Houttuinen.
• Alle woonstraten tot verblijfsgebieden.
• Gedragsmaatregelen efficiëntere benutting van het netwerk.

Efficiëntere stadslogistiek

• Doorontwikkeling hubstrategie.
• Gewichtsbeperking stilstaand en rijdend materieel.
• Optimalisatie van venstertijden.
• Beleveringskaart ontwikkelen.
• Aanpak logistieke hotspots.
• Meer multifunctionele servicestroken voor laden en lossen.
• Experimenten horecabevoorrading.
• Experimenten licht-elektrische vrachtvoertuigen.
En uiteraard meer aandacht voor OV en deelauto's.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:11:22 #46
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189446616
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In een stad ja. Ga maar lekker met je bakfiets naar de marqt.
Maar ga die levensstijl niet opdwingen aan iemand aan de dorpsstraat 42 in schubbekutteveen. Dan sla je de plank mis.
En dag is wel wat de hipsterende hipsters doen met hun utopische wensdenken en beperkte wereldbeeld.
Maar niemand doet dit, en Sharon Dijksma werkt voor de gemeente Amsterdam. Probeer anders on-topic te reageren.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:41:19 #47
9859 crew  Karina
Woman
pi_189447291
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En dat is in Amsterdam centrum?

Kom, laat iedereen zich weer met paard en wagen vervoeren. Net als vroegah.
...ow wacht, dat paard schijt ook (co2) en de wagen heeft ook parkeerplek nodig.

Fiets? Damn, daar zijn megastallingen voor nodig. Co2 uitstoot bij de bouw en daar is in de stadcentra ook geen plek meer voor.

Altijd het beschuldigende gewijs naar de auto, maar oplossingen zie ik ook niet komen. Straks rijden we allemaal elektrisch of op waterstof, dus geen vervuiling meer, maar dan? Geen plek om die auto neer te zetten.

Wen er maar aan. Auto's zijn er en zullen blijven, super comfortabel, handig en enorm diervriendelijk. Niemand heeft zin in een brak ov systeem of paard.
Amsterdam Zuid.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_189448763
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 15:11 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar niemand doet dit, en Sharon Dijksma werkt voor de gemeente Amsterdam. Probeer anders on-topic te reageren.
Euh, ja wel.
Dat is NL eigen. Je eigen beperkte bubbel betrekken op anderen. Ben jij er 1 van, gezien je post gedrag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189448775
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 15:41 schreef Karina het volgende:

[..]

Amsterdam Zuid.
Enlight me please.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189448830
Het centrum van de grote steden alleen voor bestemmingsverkeer en bewoners. Bezoekende pauperts moet maar met het OV komen of een P&R gebruiken. _O_
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:18:27 #51
9859 crew  Karina
Woman
pi_189448880
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Enlight me please.
Wat ik zei: 's avonds en in het weekend geen plek te vinden, door de week overdag plek zat. Moet je wel betalen natuurlijk. Flink ook.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_189448946
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:24 schreef Ludachrist het volgende:
Volgens mij onderbouwen dat de maatregelen om Amsterdam autoluw te maken verstandig zijn, omdat er maar zoveel m2's zijn in Amsterdam.
Snap ik, maar als ze met zo'n specifieke rekensom komt - en dat zal deels mijn autistische cijferkant zijn - verwacht je ook een confrontatie met de huidige situatie en waarom die maatregelen (en liefst specifiek die maatregelen) daar dan een oplossing voor zouden bieden. "Een auto neemt 80 m2 in beslag, daarom moet de Van Woustraat autoluw gemaakt worden" zegt zo ongeveer precies niets.

Overigens lijkt dat rijtje maatregelen verder nu niet bepaald bijzonder ingrijpend en vrij logisch, al ken ik de specifieke situaties zelf niet allemaal. Dat in tegenstelling tot de hersenspinsels die Groot Wassink voor ogen had.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_189449051
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:18 schreef Karina het volgende:

[..]

Wat ik zei: 's avonds en in het weekend geen plek te vinden, door de week overdag plek zat. Moet je wel betalen natuurlijk. Flink ook.
Ow zo!

Ja, persoonlijke vervoersmiddelen gaan nu eenmaal van een huis naar een plek en terug.
Trams en metro's hebben overigens ook een huis, een remise. Neemt ook heel veel ruimte in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189449188
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:24 schreef nostra het volgende:

[..]

Snap ik, maar als ze met zo'n specifieke rekensom komt - en dat zal deels mijn autistische cijferkant zijn - verwacht je ook een confrontatie met de huidige situatie en waarom die maatregelen (en liefst specifiek die maatregelen) daar dan een oplossing voor zouden bieden. "Een auto neemt 80 m2 in beslag, daarom moet de Van Woustraat autoluw gemaakt worden" zegt zo ongeveer precies niets.

Overigens lijkt dat rijtje maatregelen verder nu niet bepaald bijzonder ingrijpend en vrij logisch, al ken ik de specifieke situaties zelf niet allemaal. Dat in tegenstelling tot de hersenspinsels die Groot Wassink voor ogen had.
Die maatregelen vertellen mij:

'allemaal modegril maatregelen en welke wind nu waait, gaan we op mee. Geen eenduidige visie.'

Zelfde met toekomstig stadsdeel Haven-Stad.
Echt prachtige maquette en plan. Precies wat een groeistad als Amsterdam nodig heeft. Giga. Een stad als Leiden moet er bij komen. Duidelijke visie op gebouwen, wonen, werken en recreëren. Bij alle overige verdichtingsgebieden in Amsterdam ook.

Maar iets mist: een duidelijke logistieke visie. OV? Fietsroutes? Monorails? Doortrekken metro's? Centrale parkeerhublocaties ofso?
Nothing. Nada. Niente.

Nog zo'n voorbeeld. De Sluisbuurt wordt gebouwd. On Amsterdamse dichtheid met een paar duizend inwoners op een klein eilandje. Dan denk je eerst: stratenplan en hoe kunnen we het OV zo snel mogelijk aansluiten. Nee, dat wordt pas als laatste gedaan. Zelfs nu zijn ze nog aan het ruziën over waar een fietsbrug moet komen.
Wat hou je over? Mensen die een auto aanschaffen. Zie IJburg.

Zo. Ontzettend. Dom.
Werk daar eerst eens aan zou ik zeggen. Een logistieke visie.
En bouw daarna je stad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')