Bron: EenVandaagquote:Autobezitters in Amsterdam krijgen het lastig de komende jaren. Tenminste, als het aan wethouder Sharon Dijksma ligt. Ze presenteerde maatregelen om autorijden onaantrekkelijker te maken. Om dat kracht bij te zetten, deed ze een opvallende uitspraak.
In haar lijst met maatregelen beweerde de wethouder van Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit dat een rijdende auto 80 vierkante meter ruimte gebruikt. Maar waar is dat getal op gebaseerd?
De bewegende ruimte per inzittende
Een auto neemt niet alleen ruimte is als ie ergens geparkeerd staat, maar ook als de auto rijdt. Christiaan Kwantes, consultant Mobiliteit en Ruimte, houdt zich bezig met het indelen van ruimte. Hij durft de berekening voor rijdende auto's van Sharon Dijksma toe te lichten. "De berekening wordt gemaakt, door twee seconden tijd om de auto heen wordt gehanteerd, zodat er genoeg ruimte is voor andere auto's."
"In die twee seconden tijd leg je gemiddeld 28 meter lengte af als je ongeveer 50 kilometer per uur rijdt. In de breedte neemt de auto een rijbaan in van ongeveer 3,25 meter. Als je dit vermenigvuldigt met elkaar, rekenen we ongeveer 107 vierkante meter ruimtebeslag. Als je zegt dat er 1,4 mensen in een auto zitten, kan je het ook uitdrukken als 76 vierkante meter per inzittende." Dat komt dus aardig in de buurt van de 80 vierkante meter van Dijksma. De gemeente Amsterdam heeft inmiddels ook laten weten dat zij dezelfde berekening hebben aangehouden als Kwantes.
Parkeren
Dijksma heeft het in haar 80 vierkante meter-uitspraak over rijdende auto's. Maar auto's nemen natuurlijk ook ruimte in als ze geparkeerd staan.
Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."
Precisie is te moeilijk
Ondanks dat Bijlsma en Kwantes zich aan een berekening wagen, is het volgens transportprofessor Bert van Wee niet haalbaar om te bereken hoeveel ruimte een auto helemaal precies in beslag neemt. Het is volgens hem te moeilijk.
"Je kunt niet simpelweg alle oppervlakten van wegen delen door het aantal auto's. Want die wegen worden ook gebruikt door bussen, fietsen en scooters. Welke ruimte je koppelt aan auto's en welke aan andere weggebruikers, weet de transportwetenschap niet zo goed."
En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?quote:Op maandag 7 oktober 2019 18:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze hebben niks beters te doen.
Als je echt zo plat gaat op milieu en autorijden, vervuilend etc.
Zal je drastisch het wegenstelsel voor vele honderden miljarden moeten ombouwen, en rap.
Zodat zelfrijdende auto’s elektrisch en al, met die “one million Miles” batterijen van Musk of gebaseerd op het patent van Musk gezien hij de info vrij deelt over die batterijentechnologie, uitgerust op de weg kan rijden.
Nee? Dan bek houden domme doos van een wethouder.
Nee.quote:Op maandag 7 oktober 2019 19:04 schreef torentje het volgende:
[..]
En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?
Parkeerplaatsen die de hele dag leeg staan in een stad? LOI-opleidinkje?quote:Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."
Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?quote:
Met zelfrijdende auto’s en zeer efficiënte batterijen die voor een revolutie gaan zorgen op gebied van energie, maakt het niet meer uit of je geschoold bent of niet.quote:Op maandag 7 oktober 2019 20:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?
Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet.quote:
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl.quote:Op maandag 7 oktober 2019 22:54 schreef quo_ het volgende:
[..]
Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet.
Volgens het CBS was in 2015 het grondgebruik t.b.v. spoorterreinen 8885 ha, dus 88.850.000 m2.
De NS geeft op dat dagelijks zo'n 1.000.000 mensen gebruik maken van de trein.
Iedere treinreiziger neemt dus 88 m2 van onze kostbare ruimte in beslag.
De analogie is inderdaad incorrect. Je zou gemiddelde snelheden en omvang van treinen moeten pakken en op basis daarvan dezelfde berekening moeten uitvoeren.quote:Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl.
We goochelen nog even verder.quote:Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |