abonnement Unibet Coolblue
pi_189318236
Een rijdende auto neemt meer plek in dan je waarschijnlijk denkt


quote:
Autobezitters in Amsterdam krijgen het lastig de komende jaren. Tenminste, als het aan wethouder Sharon Dijksma ligt. Ze presenteerde maatregelen om autorijden onaantrekkelijker te maken. Om dat kracht bij te zetten, deed ze een opvallende uitspraak.

In haar lijst met maatregelen beweerde de wethouder van Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit dat een rijdende auto 80 vierkante meter ruimte gebruikt. Maar waar is dat getal op gebaseerd?

De bewegende ruimte per inzittende
Een auto neemt niet alleen ruimte is als ie ergens geparkeerd staat, maar ook als de auto rijdt. Christiaan Kwantes, consultant Mobiliteit en Ruimte, houdt zich bezig met het indelen van ruimte. Hij durft de berekening voor rijdende auto's van Sharon Dijksma toe te lichten. "De berekening wordt gemaakt, door twee seconden tijd om de auto heen wordt gehanteerd, zodat er genoeg ruimte is voor andere auto's."

"In die twee seconden tijd leg je gemiddeld 28 meter lengte af als je ongeveer 50 kilometer per uur rijdt. In de breedte neemt de auto een rijbaan in van ongeveer 3,25 meter. Als je dit vermenigvuldigt met elkaar, rekenen we ongeveer 107 vierkante meter ruimtebeslag. Als je zegt dat er 1,4 mensen in een auto zitten, kan je het ook uitdrukken als 76 vierkante meter per inzittende." Dat komt dus aardig in de buurt van de 80 vierkante meter van Dijksma. De gemeente Amsterdam heeft inmiddels ook laten weten dat zij dezelfde berekening hebben aangehouden als Kwantes.

Parkeren
Dijksma heeft het in haar 80 vierkante meter-uitspraak over rijdende auto's. Maar auto's nemen natuurlijk ook ruimte in als ze geparkeerd staan.

Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."

Precisie is te moeilijk
Ondanks dat Bijlsma en Kwantes zich aan een berekening wagen, is het volgens transportprofessor Bert van Wee niet haalbaar om te bereken hoeveel ruimte een auto helemaal precies in beslag neemt. Het is volgens hem te moeilijk.

"Je kunt niet simpelweg alle oppervlakten van wegen delen door het aantal auto's. Want die wegen worden ook gebruikt door bussen, fietsen en scooters. Welke ruimte je koppelt aan auto's en welke aan andere weggebruikers, weet de transportwetenschap niet zo goed."
Bron: EenVandaag
===========================================
Compleet de weg kwijt daar in A'dam!
pi_189318302
Ze hebben niks beters te doen.

Als je echt zo plat gaat op milieu en autorijden, vervuilend etc.
Zal je drastisch het wegenstelsel voor vele honderden miljarden moeten ombouwen, en rap.
Zodat zelfrijdende auto’s elektrisch en al, met die “one million Miles” batterijen van Musk of gebaseerd op het patent van Musk gezien hij de info vrij deelt over die batterijentechnologie, uitgerust op de weg kan rijden.

Nee? Dan bek houden domme doos van een wethouder.
pi_189318304
Maar we mogen niet zeggen dat Nederland vol is! Want dan krijg je een veroordeling aan je broek.

Dat zeg ik dan ook niet. Nederland is helemaal niet vol. In Drenthe is nog voldoende ruimte.
pi_189318466
Helemaal waar, maar dit getal komt voort uit een visie om wegen veilig en toekomstbestendig in te richten en niet om auto's de stad uit te jagen.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_189318742
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 18:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze hebben niks beters te doen.

Als je echt zo plat gaat op milieu en autorijden, vervuilend etc.
Zal je drastisch het wegenstelsel voor vele honderden miljarden moeten ombouwen, en rap.
Zodat zelfrijdende auto’s elektrisch en al, met die “one million Miles” batterijen van Musk of gebaseerd op het patent van Musk gezien hij de info vrij deelt over die batterijentechnologie, uitgerust op de weg kan rijden.

Nee? Dan bek houden domme doos van een wethouder.
En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?
pi_189319361
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:04 schreef torentje het volgende:

[..]

En de ongeschoolde automobilisten hebben niets beters te doen, dan iedere dag door verstedelijkte gebieden te toeren met veel kabaal, waardoor het veel drukker lijkt. Hoeven die niet zelf te werken voor energie om te kunnen autorijden?
Nee.
  maandag 7 oktober 2019 @ 20:07:00 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_189320085
quote:
Landschapsarchitect Tesse Bijlsma: "Een auto heeft een herkomst en een bestemming, bijvoorbeeld thuis en werk. Daar ben je dus twee parkeerplaatsen aan kwijt. Voor een parkeerplaats wordt een oppervlakte van 5 bij 2,5 meter gerekend, dus dat is twee keer 12,5 vierkante meter aan parkeerruimte voor een auto."
Parkeerplaatsen die de hele dag leeg staan in een stad? LOI-opleidinkje? :')
pi_189320249
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee.
Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?
pi_189320279
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:13 schreef torentje het volgende:

[..]

Wordt wel tijd dat de ongeschoolde automobilisten ook eens gaan werken voor energie en wegen om te kunnen autorijden. Maar misschien helpen spijkermatten?
Met zelfrijdende auto’s en zeer efficiënte batterijen die voor een revolutie gaan zorgen op gebied van energie, maakt het niet meer uit of je geschoold bent of niet.

Dat is het mooie van daadwerkelijke vooruitgang.

Word*
pi_189320292
Jezus die lui hebben echt te weinig werk. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Donald Duck held maandag 7 oktober 2019 @ 20:17:48 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_189320352
Goochelen met getallen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 7 oktober 2019 @ 20:22:38 #12
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189320433
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Word*
to yo mama?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_189321085
Lekker zeiken over milieu, plaatsgebrek, luchtkwaliteit, etc. Maar ondertussen wel meer immigranten importeren natuurlijk.
pi_189321117
Vergelijking tussen het plaatsbeslag van auto, bus en fiets. Deze plaatjes zeggen toch genoeg, neem ik aan?
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_189321286
Bumper aan bumper 20km/u lijkt er meer op overdag.
.
  maandag 7 oktober 2019 @ 21:43:48 #16
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_189322364
Beter stopt die dikke zeekoe zelf net autorijden of zich laten rondrijden.

En gaat ze fietsen vies varken.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_189323825
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Goochelen met getallen
Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet. :)

Volgens het CBS was in 2015 het grondgebruik t.b.v. spoorterreinen 8885 ha, dus 88.850.000 m2.
De NS geeft op dat dagelijks zo'n 1.000.000 mensen gebruik maken van de trein.
Iedere treinreiziger neemt dus 88 m2 van onze kostbare ruimte in beslag.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_189323947
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 22:54 schreef quo_ het volgende:

[..]

Altijd leuk, eens even kijken wat de trein doet. :)

Volgens het CBS was in 2015 het grondgebruik t.b.v. spoorterreinen 8885 ha, dus 88.850.000 m2.
De NS geeft op dat dagelijks zo'n 1.000.000 mensen gebruik maken van de trein.
Iedere treinreiziger neemt dus 88 m2 van onze kostbare ruimte in beslag.
Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl. :P
pi_189324039
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl. :P
De analogie is inderdaad incorrect. Je zou gemiddelde snelheden en omvang van treinen moeten pakken en op basis daarvan dezelfde berekening moeten uitvoeren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:27:25 #20
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_189324388
Deze zeekoe neemt zekf ook 80m2 in beslag.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_189324413
En hoeveel vierkante meter neemt de burgemeester van Amsterdam in ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_189324451
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoeveel vierkante kilometer asfalt ligt er in nl. :P
We goochelen nog even verder.

Hoofdwegen en spoorwegen beslaan in totaal 84.000 ha. Dat betekent dat er ca. 75.000 ha aan wegen ligt die hoofdzakelijk door motorvoertuigen (ook vrachtwagens en bussen) gebruikt wordt.
Deel voor het gemak die 750.000.000 m2 door 8.500.000 personenauto's en je komt (weer) uit op 88 m2.

Moraal van het verhaal is dat elke vorm van mobiliteit ruimte kost. En even snel over de duim gerekend liggen die getallen nog aardig bij elkaar in de buurt.
Niks schrikbarends aan die 80 m2 van dat idiote mens uit Amsterdam.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_189324477
Die berekening klopt niet, auto 1 rijdt van A naar B. Auto 2 vult plek A op, als auto 1 verdwenen is, dus die plek kun je niet dubbel berekenen. Wat ook weer geldt voor auto 2, die van c naar a gereden is.
pi_189324840
Met de twee secondenregel kun je de capaciteit van baanvakken en die van op en afritten redelijk inschatten . (3600 seconden in een uur, dus max. 1800 auto's per baan onafhandelijk van snelheid)

Daarmee is het duidelijk dat de auto niet geschikt is voor grootschalige bewegingen van veel mensen over dezelfde wegen in grootstedelijk gebied (ofwel de auto zuigt voor forenzen)

Wel vreemd dat zo's politica die cijfers dan gebruikt om over het ruimtegebruik van rijdende auto's te praten, dat relatief onbelangrijk is gezien het meerendeel van deze het grootste deel van een dag stilstaan.

Even bierviltje erbij: 12,5 vierkante meter parkeren x13 miljoen auto's (vergeet even vrachtwagens) is 162 vierkante kilometer ruimte. Dat is net iets minder dan de oppervlakte van de gemeente van mevrouw Dijkstra. Dus als we haar gemeente zouden asfalteren, kunnen alle auto's van Nederland daar parkeren en is het parkeerprobleem verleden tijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Havermout2 op 08-10-2019 00:19:08 ]
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:40:47 #25
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_189324959
Amsterdam moet geheel autovrij gemaakt worden. Niet alleen binnen de Ring, maar geheel Amsterdam vanaf het Noordzeekanaal tot het Abcoudermeer en vanaf het Uitdammer Die tot de Lijnderdijk geen enkele auto.
Is er ergens brand in Mokum? Laat maar fikken. Brandweermannen zijn toch alleen maar een stelletje racistische sexisten. Afschaffen die zooi
Ben je gewond geraakt of ernstig ziek? Probeer maar op eigen houtje naar het ziekenhuis te komen. Als dat lukt blijkt het met je gezondheid alleszins mee te vallen. Ziekenhuizen kunnen dus ook dicht.
Bevoorrading van winkels? De Amsterdammers mogen eten in de veganistiese gaarkoken, maar de feministiese anti-fascisten een heerlijke maaltijd hebben klaargemaakt.
Non possumus non loqui
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')