abonnement Unibet Coolblue
pi_189308372
Om eens meer ervaring op te doen met arduino, zocht ik een eenvoudiger projectje. Nu kwam ik ook ws2812 ledjes op ali-express tegen en was de link al snel gelegd. Dit wilde ik verwerken in een stalamp zodat ik daar eenvoudig mee kon experimenteren en tevens later pas hoefde na te denken waar ik het ding überhaupt ga zetten.

Ik had nog wat steigerhout over en daar heb ik twee stukken van gezaagd. Het tweede stuk iets korter en iets smaller gemaakt.
Het eerste stuk heb ik uitgefreesd, zodat het tweede stuk daarin zou passen en enigszins verzonken zou zijn.
Ik had een sleuf gemaakt om de led strip in te bevestigen.



De bedoeling was dat de LED strip indirect en mooi diffuus licht zou geven op deze manier. Hier kom ik zodadelijk op terug..



De boel mooi zwart gelakt...ziet er mooi strak uit. kom ik ook dadelijk op terug.



Tenslotte nog een voet (nog ongeverfd) gemaakt met ruimte voor een 5 volt voeding en een arduino.

Toen ik de LED strip binnenkreeg, meteen gemonteerd en toen kwamen de eerste problemen met de constructie naar boven:
1. Het licht is te indirect / de led strip is niet fel genoeg.
2. zwart staat uiteraard bekend om zijn reflecterend vermogen...not.

Resultaat was dat er een prachtig zwarte plank rechtop staat en geen licht zichtbaar is.

Na veel geexperimenteer heb ik de ledstripjes dus toch direct op de brede plank geplakt. Vervolgens ben ik een diffuser gaan maken voor het licht. Twee opties werkten het beste:
1. enkele lagen plastic insteekmappen werken prima als diffuser.
2. helder plexiglas met schuurpapier opschuren werkt perfect.

aangezien ik ongeveer 1 meter aan beide zijden moest bedekken, ben ik voor plexiglas gegaan. De plexiglas heb ik opgeschuurd, anders zie je nog steeds geen licht, behalve als je in de kopse kant kijkt. Door het plexiplas op te schuren, licht het hele oppervlakte van het plexiglas op. Works like a charm!

Als test heb ik een demo-reel van fastled op de arduino gezet, die is nogal kleurrijk en "feestelijk". zie de video.


De bedoeling is dat er nog een knop op de voet gemaakt wordt om door enkele programma's voor de verlichting te schakelen. Standaard start je de lamp dan met een meer bruikbaar en rustig programma.
pi_189309687
Leuk project van waar je led keuze?
pi_189310364
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2019 07:11 schreef Tailless het volgende:
Leuk project van waar je led keuze?
hoe bedoel je? Ik wilde graag met arduino en eens met programmeerbare leds werken.
Ik ben over het algemeen geen grote fan van RGB led verlichting, aangezien het vaak al snel een beetje goedkoop gaat aanvoelen. Dus ik wilde eens experimenteren met een strak object maken en daar subtiel die ledjes in verwerken (toegegeven, het demo-programma van fastled is niet subtiel).

Oftewel het is 1 groot experiment geworden waarbij ik met name ervaring opdoe met microcontrollers, LED en het diffuus maken ervan.
pi_189311520
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 09:12 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

hoe bedoel je? Ik wilde graag met arduino en eens met programmeerbare leds werken.
Ik ben over het algemeen geen grote fan van RGB led verlichting, aangezien het vaak al snel een beetje goedkoop gaat aanvoelen. Dus ik wilde eens experimenteren met een strak object maken en daar subtiel die ledjes in verwerken (toegegeven, het demo-programma van fastled is niet subtiel).

Oftewel het is 1 groot experiment geworden waarbij ik met name ervaring opdoe met microcontrollers, LED en het diffuus maken ervan.
Nou waarom die keuze van LEDjes? waarom de WS2812
pi_189312281
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 11:00 schreef Tailless het volgende:

[..]

Nou waarom die keuze van LEDjes? waarom de WS2812
omdat ze individueel aanstuurbaar zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')