abonnement Unibet Coolblue
  zondag 6 oktober 2019 @ 22:29:50 #1
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189307266
Heb nu een paar keer meegemaakt dat wanneer ik midden in de nacht wakker word ik een soort snelle slideshow van (veelal) geometrische vormen in allerlei kleuren (beetje het palet van negatieven van foto’s vroeger) op een rechthoekig (opstaand) vlak in mijn gezichtsveld geprojecteerd krijg. Dan zie ik in een pasr seconden misschien een stuk of 100 layouts voorbij flitsen en dan gaat het weg.

Het zit op dezelfde ‘laag’ als die vlekken wanneer je te lang naar een lichtbron kijkt. Herkent iemand dit?

Het stoort me vooral dat het er zo scherp, hoekig en onbiologisch (haast digitaal) uitziet, itt voornoemde vlekken. Dacht vraag het eens hier.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 6 oktober 2019 @ 22:36:36 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189307379
En nou typ ik blijkbaar net de goeie woorden in bij Google om te ontdekken dat het niks bijzonders is: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

quote:
which can manifest as seemingly random speckles, lines or geometrical patterns, including form constants
De variant terwijl je wakker wordt noemen ze ‘hypnopompic hallucinations’.

Blijf me verbazen hoe strak de afbeeldingen zijn en hoe digitaal ze elkaar afwisselen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Tyr80 op 06-10-2019 22:41:47 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Moderator maandag 7 oktober 2019 @ 10:07:46 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189310941
Dit lijken mij inderdaad hallucinaties... die zijn er in vele vormen en maten. Misschien is het boek hallucinations van Oliver Sacks interessant om te lezen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189312254
Ik zie wel eens tekenfilmpjes wanneer ik een soort van half in slaap ben. Echt heel leuk. O+

Maar als je je een paar tellen later afvraagt wat je nou precies gezien hebt dan is dat heel lastig in te vullen. 8)7
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 7 oktober 2019 @ 13:08:09 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189313402
Hebben we nog geluk, de meeste mensen schijnen spinnen te zien...en voelen in dit soort hallucinaties. Brrr.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_189313480
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:08 schreef Tyr80 het volgende:
Hebben we nog geluk, de meeste mensen schijnen spinnen te zien...en voelen in dit soort hallucinaties. Brrr.
Heb ik ook wel gehad. Dat was niet zo leuk inderdaad, maar na verloop van tijd is dat weggegaan en op een gegeven moment weet je ook wel van "oh ja, snap out of it, het is niet echt".
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_189326494
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 22:36 schreef Tyr80 het volgende:
En nou typ ik blijkbaar net de goeie woorden in bij Google om te ontdekken dat het niks bijzonders is: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia
[..]

De variant terwijl je wakker wordt noemen ze ‘hypnopompic hallucinations’.

Blijf me verbazen hoe strak de afbeeldingen zijn en hoe digitaal ze elkaar afwisselen.
Die phosphenes ken ik wel, ik kan ze zien voordat ik in slaap val. Maar dat je dit dan nadat je wakker wordt ziet... dat heb ik zelf nog nooit gezien. Als ik wakker wordt dan ben ik ook meteen wakker.

Heb je wel eens ocular migraines? Ik heb ze eens in de vijf tot tien jaar. Wel een aparte gewaarwording.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:03:44 #8
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189327245
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 08:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Die phosphenes ken ik wel, ik kan ze zien voordat ik in slaap val. Maar dat je dit dan nadat je wakker wordt ziet... dat heb ik zelf nog nooit gezien. Als ik wakker wordt dan ben ik ook meteen wakker.

Heb je wel eens ocular migraines? Ik heb ze eens in de vijf tot tien jaar. Wel een aparte gewaarwording.
De term phosphenes kende ik nog niet, wel ‘mouche volante’ of iets. Is ook een term.

Ocular migrained gelukkig ook niet, ook al ziet het er wel mooi uit.

Ja ik zit dan overeind en die dingen flitsen als een powerpoint presentatie voorbij. Zal er nog wel een proberen na te tekenen later...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_189327359
Hé heel herkenbaar ! Maar ik heb dit ook als
Ik niet slaap maar aan het staren ben, of als het water later op de avond is, dan zie ik ook soms vormen voorbij dansen, niet heel dichtbij maar lijkt een paar meter voor mij te gebeuren.. dit heb ik al behoorlijk lang..

Heb wel eens gedacht dat dit door dingen kwam die ik in het verleden wel eens “geprobeerd” heb maar blijkbaar is het dus echt een ding.

Vind jij het storend ?
Ik was hier...
pi_189327417
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 22:29 schreef Tyr80 het volgende:
Heb nu een paar keer meegemaakt dat wanneer ik midden in de nacht wakker word ik een soort snelle slideshow van (veelal) geometrische vormen in allerlei kleuren (beetje het palet van negatieven van foto’s vroeger) op een rechthoekig (opstaand) vlak in mijn gezichtsveld geprojecteerd krijg. Dan zie ik in een pasr seconden misschien een stuk of 100 layouts voorbij flitsen en dan gaat het weg.

Het zit op dezelfde ‘laag’ als die vlekken wanneer je te lang naar een lichtbron kijkt. Herkent iemand dit?

Het stoort me vooral dat het er zo scherp, hoekig en onbiologisch (haast digitaal) uitziet, itt voornoemde vlekken. Dacht vraag het eens hier.
Hypnagogie. Als het goed is zie je ook altijd hele landschappen, gezichten, mensen, etc terwijl je nog gewoon bij bewustzijn bent. Je ziet ze op het oogvlak, dus niet in de ruimte voor je, maar als dia's.

De verklaring is dat de droomfase (remfase) al ingetreden is, of eigenlijk dat die er 24 uur is. Het kan zeer vervelend zijn, omdat de beelden ook zeer nachtmerrieachtig kunnen zijn. De echtheid, het detail, is schokkend precies.
Dat is ook iets dat ik heb gezien in mijn lucide dromen, waarin ik testen deed. Daarbij viel als eerste op dat alles bedrieglijk echt overkomt.

Het slechte nieuws: je houdt het je hele leven.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189327510
Ik weet dit, want ik heb hiervoor lang geleden aangeklopt bij een huisarts. Die verwees me door naar een psycholoog en die vertelde me dit. 20 jaar geleden hebben ze eeg's afgenomen bij deze mensen en toen kwam naar buiten dat de droom-hersengolven er altijd waren, 24 uur per dag. Het daglicht overstemt echter de beelden overdag.

Verder een paar voordelen: er is een parallel met dit verschijnsel met kunsttalent en ruimtelijk inzicht.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189328156
Opgepikt tijdens een praatje over phosphenes... Er was eens een oud vrouwtje die aan haar oogarts vertelde dat ze wel eens phosphenes in de vorm van swastika's zag. Daar werd ze niet goed van, want ze dacht dat ze misschien wel een onderdrukte sympathie voor de nazi's had.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 14 oktober 2019 @ 12:07:07 #13
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189427233
Ik ben een keer wakker geworden ging rechtop in bed zitten, deed het licht aan en zag tot mijn stomme verbazing dat mijn meubels aan het plafond hingen. Ik knipperde een keer met mijn ogen en alles was weer normaal. -O- bizar.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')