abonnement Unibet Coolblue
pi_190559996
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar haal jij die lagere koopkracht nou weer vandaan?

https://twitter.com/seven__/status/1069495178828947456?s=19

Werkloosheid van 3.5%

https://www.hln.be/geld/e(...)risch-laag~acbc2c44/
Nederland kent steevast een veel hogere arbeidsparticipatie dan België.
https://ec.europa.eu/euro(...)oyment_statistics/nl
pi_190560037
quote:
De Vlaamse overheid zegt wat anders: https://www.vlaanderen.be(...)-daalt-4-jaar-op-rij

Werkloosheid in Vlaanderen 6,3%, tegen 3% in Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 21 december 2019 @ 10:27:51 #53
54278 crew  Tijger_m
42
pi_190571408
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:07 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Dat is juist geen probleem. Curaçao, Sint-Maarten en Aruba zijn autonome landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Vlaanderen heeft minder bevoegden in België dan die drie eilanden.
Je bedoelt de probleem gevallen waar wetteloosheid regeert? Ik zou mij niet willen vergelijken met een van die drie als Belgie of Vlaanderen.

Nederland gaat nooit een autonome regio te grootte van Vlaanderen accepteren binnen ons land, doe toch eens normaal. Nederland wil Vlaanderen niet eens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 21 december 2019 @ 10:42:15 #54
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_190571558
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

De Vlaamse overheid zegt wat anders: https://www.vlaanderen.be(...)-daalt-4-jaar-op-rij

Werkloosheid in Vlaanderen 6,3%, tegen 3% in Nederland.
Dat hangt van de definitie van 'werkloosheid' af.

Volgens de federale overheid is 3,4% in Vlaanderen werkloos.

quote:
Sterke daling van de werkloosheidsgraad in Wallonië en Brussel bij vergelijking met vorig jaar

Tussen het tweede en derde kwartaal van 2019 is er weinig evolutie in de werkloosheidsgraad van de drie regio’s (-0,2 procentpunt in Brussel, +0,1 procentpunt in Vlaanderen en Wallonië). Ten opzichte van vorig jaar daalt de werkloosheidsgraad sterk in Wallonië (-1,4 procentpunt) en Brussel (-1,3 procentpunt) en noteren we een stabilisatie van de reeds heel lage werkloosheidsgraad in Vlaanderen (grafiek 6). In Vlaanderen is 3,4% van de beroepsbevolking werkloos. In Wallonië gaat het om 7% en in Brussel bedraagt het percentage 12,6%.
https://statbel.fgov.be/n(...)heid-en-werkloosheid
7
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_190578092
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 14:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoe je dat ziet, in Nederland hoor je al jaren de VVD en het CDA dingen zeggen en invoeren die voor hun tegenhangers in Vlaanderen ondenkbaar waren ... (tot voor kort)
De VVD is rechtser dan Open VLD inderdaad en het CDA ook een stuk rechtser dan CD&V. Maar ben het er op zich wel mee eens dat besturen niet eenvoudiger wordt met Vlaanderen erbij, waar ongeveer 50% NVA of Vlaams Belang stemt.

Quick & dirty krijg je dan 19 partijen met zetels. Als ik dan CD&V/CDA, SPA/PVDA NL, SP/PVDA B, Groen/GL en Open VLD / VVD bij elkaar optel, heb je zoiets:

VVD-VLD 29
PVV-VB 22
CDA-CDV 21
D66 13
GLGROEN 14
SP/PVDAB 11
PVDA/SPA 12
CU 4
PVDD 3
50+ 3
SGP 2
Denk 2
FVD 2
NVA 12
pi_190965245
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 01:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De gewesten. In de praktijk zal er wel afstemming zijn. Net als Nederland echt niet ineens wat anders gaat doen als België of Duitsland.
Interessant stuk hierover nu verschenen:
quote:
In een confederaal België riskeert de Vlaming dubbele belasting te betalen

Professor Michel Maus waarschuwt voor de fiscale adders onder het gras van het confederalisme, waar de N-VA voor pleit. België omvormen tot een samenwerkingsverband tussen onafhankelijke staten, kan belastingtechnisch een aantal grote gevolgen hebben. Wie in Vlaanderen woont, maar in Brussel werkt, riskeert dubbel belast te worden. En zo zijn er nog een aantal fiscale vraagstukken.

Michel Maus
Michel Maus is professor fiscaal recht aan de VUB
do 09 jan 06:48

wo 29 mei 2019 10:37
BELGA/WAEM
De politieke onderhandelingen voor een nieuwe federale regering zitten muurvast. Voor sommigen is dit een zoveelste bewijs dat België de facto onbestuurbaar is geworden en verder staatkundig moet worden opgedeeld tot een soort Verenigde Staten van België.

Net nu ons land broodnodig moet hervormen om de begroting te saneren en belangrijke maatschappelijke problemen zoals ecologie en mobiliteit aan te pakken, blijft het spook van het confederalisme de politiek gijzelen en vliegen de oneliners, verwijten en beledigingen vanuit de politieke loopgraven heen en weer over de taalgrens.

“All is fair in love, war and politics” lijkt het devies te zijn geworden in het belang van het eigen grote gelijk. De kunst van het compromis lijkt wel te zijn vervangen door de kunst van het oorlogsvoeren en politificatie lijkt nog lang niet in zicht.


KIES19
Confederalisme, een mirakeloplossing?

Wie een beetje afstand neemt van dit schouwspel zal zich misschien ook wel de vraag hebben gesteld of “confederalisme” inderdaad de mirakeloplossing kan zijn om dit hypercomplexe landje terug op de rails te krijgen. Nu persoonlijk heb ik het niet zo voor “lismen”. Die hebben wat mij betreft veel te vaak een negatieve bijklank, denk maar aan fundamentalisme, nationalisme, (anti-)globalisme, (anti-)kapitalisme, surrealisme, vandalisme of kannibalisme.

Een welgekomen uitzondering op deze regel is echter realisme, en laat het net dit zijn wat we momenteel missen in het politiek debat.

De kunst van het compromis lijkt wel te zijn vervangen door de kunst van het oorlogsvoeren

Want ja, wat is dat nu eigenlijk concreet dat confederalisme en is deze oplossing wel zo simpel als men politiek laat uitschijnen? Minister Ben Weyts (N-VA) – die ik overigens persoonlijk als minister zeer sterk apprecieer – stelt in een toespraak op YouTube dat men op café confederalisme kan uitleggen als “het aanpakken van onze eigen problemen, met onze eigen oplossingen en met onze eigen centen en dan kunnen we vervolgens kijken naar de Franstaligen over wat we samen kunnen doen.”


Politiek
Vandaele (N-VA) over kindergeld-uitspraak Jambon: "Tegenover eigen achterban moet je niet wetenschappelijk correct zijn"
ma 30 dec 2019 08:23
We weten weliswaar sinds kort dat het in politieke toespraken allemaal niet zo wetenschappelijk correct hoeft te zijn, enig politiek serieux is toch wel op zijn plaats. Zo simpel als Ben Weyts het hier laat uitschijnen is het natuurlijk allemaal niet.

Een echte confederatie is een samenwerkingsverband tussen onafhankelijke staten, die onderling in een verdrag vastleggen een beperkt aantal zaken samen te regelen. In de Belgische context zou dit dus betekenen dat men de drie deelstaten Vlaanderen, Brussel en Wallonië volle bevoegdheid zou geven, zodat ze daarna kunnen afspreken welke bevoegdheden ze nog gezamenlijk en dus federaal zouden willen behouden.

Zo wordt er in dit verband bijvoorbeeld voorgesteld om enkel nog defensie en buitenlands beleid federaal te houden, maar alle andere sociaaleconomische bevoegdheden zoals belastingen, sociale zekerheid, tewerkstelling, zorg, gezondheid, klimaat, binnenlandse zaken, justitie, onderwijs, etc. naar de deelstaten over te hevelen.

Dubbele belasting voor de Vlaming?

Wat men er echter vaak vergeet bij te vertellen is dat het zetten van deze stap ook gepaard gaat met een aantal zeer moeilijke problemen zoals de overheveling van de volledige overheidsadministratie en het regelen van de historische staatsschuld.

Daarnaast zorgt het confederalisme ook op fiscaal vlak voor een paar "onverwachte" perverse neveneffecten. Op fiscaal vlak moet men er zich van bewust zijn dat met het creëren van onafhankelijke deelstaten binnen het confederale België men de fiscaliteit eigenlijk gaat internationaliseren. Dit betekent dat men op fiscaal vlak Brussel en Wallonië ten aanzien van Vlaanderen op dezelfde voet moet gaan plaatsen als pakweg Nederland en Frankrijk. Vlaanderen zal hierdoor fiscaal dus met handen en voeten gebonden zijn aan de regels van de internationale fiscaliteit en dat heeft zo zijn gevolgen.

Vlaanderen zal fiscaal met handen en voeten gebonden zijn aan de regels van de internationale fiscaliteit

Wie in Vlaanderen woont, maar in Brussel werkt bijvoorbeeld, riskeert dan dubbel belast te worden op zijn arbeidsinkomen, eenmaal in de woonstaat en eenmaal in de werkstaat. Deze dubbele belasting kan men oplossen door een dubbelbelastingverdrag te sluiten, maar volgens internationale fiscale principes moet het verdrag dan principieel voorzien dat enkel de werkstaat het inkomen kan belasten, en niet de woonstaat.

Vlaanderen riskeert dan de belasting op het arbeidsinkomen van de Vlaamse pendelaars aan Brussel of Wallonië te verliezen. Ook Vlaamse bedrijven die in Brussel of Wallonië een bijhuis, verkoopkantoor, winkel etc hebben, zullen met deze "internationale" fiscaliteit te maken hebben en geacht worden een "vaste inrichting" in Brussel of Wallonië te hebben. De winst die door deze vaste inrichtingen wordt gemaakt moet belast worden in het land van de ligging van deze vaste inrichting. Hierdoor dreigt Vlaanderen dus ook vennootschapsbelasting te gaan missen.

Het autonoom maken van de drie Belgische gewesten, leidt dus onvermijdelijk tot een aantal zeer vervelende fiscale neveneffecten, waar men ofwel mee zal moeten leven, ofwel een oplossing voor zal moeten zoeken. En op het eerste gezicht lijken deze politieke oplossingen, zoals de fusie van Brussel met Vlaanderen of Wallonië of de creatie van een Brussel light waarbij de inwoners moeten beslissen tussen een Vlaams of een Waals belastingsysteem, vrij utopisch.

En ook de vlucht uit Brussel, waarbij de Vlaamse administratie en de Vlaamse bedrijven zouden beslissen om Brussel te verlaten en zich in Vlaanderen te vestigen, is weinig realistisch. Dit zou immers de facto betekenen dat Vlaanderen afstand doet van Brussel en dus van de Europese hoofdstad.

Meer pragmatische staatsstructuur

Dus neen dat confederalisme is helemaal niet zo evident als men laat uitschijnen. Dit alles neemt echter niet weg dat ikzelf persoonlijk ook een sterke voorstander ben van een nieuwe staatshervorming om aldus te komen tot een meer pragmatische staatsstructuur met beter en duidelijker afgelijnde bevoegdheden tussen de verschillende beleidsniveaus. Want zoals het nu is geregeld, had zelfs René Magritte nooit kunnen dromen.

Want zoals het nu is geregeld, had zelfs René Magritte nooit kunnen dromen

Ook op fiscaal vlak is het Kafka die de scepter zwaait. In de huidige staatsstructuur bijvoorbeeld zijn de gewesten bevoegd voor de autofiscaliteit en kunnen zij de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling regelen, behalve voor de leasingwagens. Daar kunnen zij pas iets veranderen aan de autofiscaliteit als alle gewesten akkoord zijn.

Een ander voorbeeld is de woonfiscaliteit. De gewesten zijn bevoegd voor “huisvesting” zodat zij bevoegd zijn voor de fiscaliteit op onroerend goed. Maar dit geldt dan weer enkel voor de eigen woning ( de woonbonus ) en niet voor een tweede verblijf of een opbrengsteigendom. Bij de vorige staatshervorming heeft men beslist dat enkel de eigen woning onder huisvesting valt en niet tweede verblijven en opbrengsteigendommen. Die vallen onder “pensioenopbouw” en dat is federale bevoegdheid. En als Vlaanderen lagere registratierechten toekent aan wie ecologisch renoveert, dan doet zij de facto een cadeau aan de federale overheid want die gaat met de BTW op de renovaties lopen.

Een efficiënt (fiscaal) beleid is met de huidige staatsstructuur dan ook schier onmogelijk. Daar zullen politieke vriend en vijand het ondertussen wel roerend over eens zijn.

Dus als ik het mij al mag veroorloven om een nieuwjaarsboodschap aan de politiek te geven, sta mij dan toe om Ricky Gervais even te parafraseren “Beliefs do not change facts. Facts should change beliefs.” Het is dan ook pas als men van links naar rechts, en van Noord naar Zuid gaat beseffen dat niet individuele standpunten, maar wel gemeenschappelijke feitelijke ervaringen de basis voor politieke oplossingen moeten vormen dat er ruimte zal ontstaan voor politificatie. En dat… kan dan weer een volgende stap zijn richting confederalisme.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08/politificatie/
pi_191066730
Ik ben zelf PVDA stemmer en ben voorstander van Belgie, maar het is niet dat het een issue is dat nauw aan mijn hart ligt. Ik kan me ook wel verzoenen met Vlaanderen of met een Vlaams-Nederlands land. Alleen vraag ik me af hoe dat in de praktijk gaat werken, en welke partijen dan samengaan. Ik zie PVDA ook niet samengaan met SP. Daarvoor is PVDA Belgie te links. En ik zie N-VA wel samengaan met VVD, terwijl veel VLD'ers voor VVD kunnen kiezen of voor D66. Maar in alle eerlijkheid denk ik gewoon dat dat niet gaat werken. Maar we zien wel. Voor mij zijn er andere standpunten die me nauw aan het hart liggen, en omwille van die redenen stem ik PVDA.
PVDA-PTB lid. Sanders supporter. Student psychologie. Interesse voor films, sport, geschiedenis, multimedia, wereldpolitiek, geologie en het weer.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 17 januari 2020 @ 13:37:28 #58
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_191072054
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 01:12 schreef TheRussianBear het volgende:
Ik ben zelf PVDA stemmer en ben voorstander van Belgie, maar het is niet dat het een issue is dat nauw aan mijn hart ligt. Ik kan me ook wel verzoenen met Vlaanderen of met een Vlaams-Nederlands land. Alleen vraag ik me af hoe dat in de praktijk gaat werken, en welke partijen dan samengaan. Ik zie PVDA ook niet samengaan met SP. Daarvoor is PVDA Belgie te links. En ik zie N-VA wel samengaan met VVD, terwijl veel VLD'ers voor VVD kunnen kiezen of voor D66. Maar in alle eerlijkheid denk ik gewoon dat dat niet gaat werken. Maar we zien wel. Voor mij zijn er andere standpunten die me nauw aan het hart liggen, en omwille van die redenen stem ik PVDA.
we gaan echt niet aansluiten bij Vlaanderen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:43:17 #59
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191072110
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 14:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoe je dat ziet, in Nederland hoor je al jaren de VVD en het CDA dingen zeggen en invoeren die voor hun tegenhangers in Vlaanderen ondenkbaar waren ... (tot voor kort)
Welke dingen invoeren? Burqa verbod?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:44:22 #60
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_191072126
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:37 schreef rubbereend het volgende:

[..]

we gaan echt niet aansluiten bij Vlaanderen
Lijkt me ook een dramatisch idee. Kom je als Nederland opeens met een volk dat zich al 50 jaar lang allerlei regionale privileges probeert toe te eigenen en voor elke euro gaat controleren of het wel in de juiste gemeentes en provincies (de eigen) wordt uitgegeven. Dat gaat ontzettend irritant worden, met quota overal om gelijke vertegenwoordiging te garanderen.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:47:53 #61
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191072170
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:52:25 #62
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191072229
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:44 schreef VoMy het volgende:

[..]

Lijkt me ook een dramatisch idee. Kom je als Nederland opeens met een volk dat zich al 50 jaar lang allerlei regionale privileges probeert toe te eigenen en voor elke euro gaat controleren of het wel in de juiste gemeentes en provincies (de eigen) wordt uitgegeven. Dat gaat ontzettend irritant worden, met quota overal om gelijke vertegenwoordiging te garanderen.
Idd, ik ben 100% voor een beneliga maar dit moet je niet willen. Het hele politieke landschap wordt dan ook verder naar rechts getrokken met Vlaanderen erbij.

Sowieso moet je ze dan eerst wel even in hun sop laten gaar laten koken, want Holland moet natuurlijk wel de lakens blijven uitdelen. Bij de opheffingsuitverkoop kun je toe slaan en op koopjesjacht als Holland.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191076947
Ja, Vlaanderen is te rechts jammer genoeg. Daarom dat ik die Walen er maar al te graag bij heb.
PVDA-PTB lid. Sanders supporter. Student psychologie. Interesse voor films, sport, geschiedenis, multimedia, wereldpolitiek, geologie en het weer.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 19 januari 2020 @ 08:36:58 #64
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_191097116
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Idd, ik ben 100% voor een beneliga maar dit moet je niet willen. Het hele politieke landschap wordt dan ook verder naar rechts getrokken met Vlaanderen erbij.

Sowieso moet je ze dan eerst wel even in hun sop laten gaar laten koken, want Holland moet natuurlijk wel de lakens blijven uitdelen. Bij de opheffingsuitverkoop kun je toe slaan en op koopjesjacht als Holland.
Holland?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 28 januari 2020 @ 17:20:25 #65
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_191235645
https://www.hln.be/nieuws(...)-nu-verder~a44d483d/

quote:
PS-voorzitter Paul Magnette blies de paars-gele piste gisteren eigenhandig op. “Aan de onderhandelingstafel toont de PS haar goede wil, maar Bart De Wever maakt geen enkel compromis. Op een bepaald moment heeft het lang genoeg geduurd”. Volgens De Wever wil de PS liever geen regering met een meerderheid aan Vlaamse kant. “Ze willen liever een regering waarin zij de baas kunnen spelen”.

Het is hoogst onduidelijk wat de koning zal beslissen voor het vervolg van de regeringsvorming.
  woensdag 29 januari 2020 @ 18:22:19 #66
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_191252033
Informateurs Coens & Bouchez hebben nog een week verlenging van hun opdracht gekregen.

Het woord "verkiezingen" is wel officieel gevallen intussen dus misschien komen er nieuwe verkiezingen.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_191256536
België zal confederaal zijn, of zal niet meer zijn.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 30 januari 2020 @ 11:28:43 #68
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_191261373
quote:
6s.gif Op woensdag 29 januari 2020 18:22 schreef Lothiriel het volgende:
Informateurs Coens & Bouchez hebben nog een week verlenging van hun opdracht gekregen.

Het woord "verkiezingen" is wel officieel gevallen intussen dus misschien komen er nieuwe verkiezingen.
zouden nieuwe verkiezingen iets oplossen?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 30 januari 2020 @ 13:52:23 #69
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_191263777
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 11:28 schreef rubbereend het volgende:

[..]

zouden nieuwe verkiezingen iets oplossen?
Nee, de verwachting is dat linkse partijen nog meer zullen verliezen aan extreem links (PS—> PTB en SPA —> PVDA) en rechtse (N-VA en VLD) aan het Vlaams Belang. Nog meer patstelling dus.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_191556525
Volgens mij is een regering vormen in België 1 van de moeilijkste van de wereld :')
  maandag 17 februari 2020 @ 20:01:04 #71
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_191557757
Ik denk dat verkiezingen vooral aan Vlaamse kant voor verlies bij "gematigd" links en rechts zullen zorgen. In Wallonië zie ik niet veel veranderen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 17 februari 2020 @ 21:45:03 #72
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_191559976
Misschien is het een idee om eens echte landelijke verkiezingen te organiseren, in plaats van twee gescheiden verkiezingen waaruit 1 regering moet komen?
pi_191561457
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 21:45 schreef VoMy het volgende:
Misschien is het een idee om eens echte landelijke verkiezingen te organiseren, in plaats van twee gescheiden verkiezingen waaruit 1 regering moet komen?
M.a.w. België kan enkel nog 'gered' worden door de realiteit te ontkennen. Door kunstmatige ingrepen die volledig los staan van de werkelijkheid.

Dit zegt eigenlijk al genoeg.

Waarom is het voor zo velen toch zo moeilijk om de realiteit in te zien? België is op. Het gaat niet meer, en laten we eerlijk zijn, het heeft nooit ècht goed gewerkt. Al sinds het ontstaan is het een land van conflicten tussen Vlamingen en Franstaligen die elkaar niet kennen en elk een eigen weg uit willen gaan. Waarom dat geforceerd huwelijk nog rekken? Waarom de lijdensweg nog rekken? Mijn God, stop het masochisme!

Werk een deftig scheidingsplan uit en laat de 2 delen elk hun eigen weg uitgaan. Vlaanderen zou in één keer tot de meest rijke en welvarende landen behoren. Een land dat bovendien goed functioneert zonder 'communautaire' problemen. Het is mij een compleet raadsel waarom zo vele Vlamingen hier nog tegen zijn. :') 8)7
  maandag 17 februari 2020 @ 23:17:42 #74
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_191561822
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 22:56 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

M.a.w. België kan enkel nog 'gered' worden door de realiteit te ontkennen. Door kunstmatige ingrepen die volledig los staan van de werkelijkheid.

Dit zegt eigenlijk al genoeg.

Waarom is het voor zo velen toch zo moeilijk om de realiteit in te zien? België is op. Het gaat niet meer, en laten we eerlijk zijn, het heeft nooit ècht goed gewerkt. Al sinds het ontstaan is het een land van conflicten tussen Vlamingen en Franstaligen die elkaar niet kennen en elk een eigen weg uit willen gaan. Waarom dat geforceerd huwelijk nog rekken? Waarom de lijdensweg nog rekken? Mijn God, stop het masochisme!

Werk een deftig scheidingsplan uit en laat de 2 delen elk hun eigen weg uitgaan. Vlaanderen zou in één keer tot de meest rijke en welvarende landen behoren. Een land dat bovendien goed functioneert zonder 'communautaire' problemen. Het is mij een compleet raadsel waarom zo vele Vlamingen hier nog tegen zijn. :') 8)7
Omdat Vlaanderen helemaal niet goed functioneert, aangezien het enkel twistzieke politici en dito regeringen voortbrengt vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel. Het wanbestuur verdwijnt niet met het opsplitsen van het land en zo veel rijker worden ze er ook niet van. Zonder Brussel wordt het sowieso behelpen voor de Vlamingen en het is niet zo alsof de federale structuur de enige weeffout in het bestel is...
pi_191577237
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 23:17 schreef VoMy het volgende:

[..]

Omdat Vlaanderen helemaal niet goed functioneert, aangezien het enkel twistzieke politici en dito regeringen voortbrengt vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel. Het wanbestuur verdwijnt niet met het opsplitsen van het land en zo veel rijker worden ze er ook niet van. Zonder Brussel wordt het sowieso behelpen voor de Vlamingen en het is niet zo alsof de federale structuur de enige weeffout in het bestel is...
Waaw. Jij hebt echt geen idee wat de essentie van het probleem is. Doei.
  woensdag 19 februari 2020 @ 00:27:10 #76
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_191578038
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 23:18 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Waaw. Jij hebt echt geen idee wat de essentie van het probleem is. Doei.
Het duurt ook steeds langer en langer om Vlaamse regeringen te vormen. Het huidige trio maakte er de voorbije 5 jaar een lachwekkend spektakel van door meer bezig te zijn met onderling te twisten dan met te besturen en dan deed links (de schuld van alles) niet eens mee.

Dat trio mag nu 5 jaar verder sukkelen en is opnieuw constant aan het bekvechten (op Vlaams vlak, op federaal vlak, op alle vlakken) en alle mogelijke andere combinaties zouden alleen maar stroever kunnen lopen. Het huidige wrak is de meeste geoliede machine die nog mogelijk is.

De trieste mentaliteit en de verrotting zit in de gehele politiek, bij alle partijen. Zonder Wallonië blijft dat exact hetzelfde.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 19 februari 2020 @ 09:51:26 #77
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_191580828
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 23:17 schreef VoMy het volgende:

[..]

Omdat Vlaanderen helemaal niet goed functioneert, aangezien het enkel twistzieke politici en dito regeringen voortbrengt vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel. Het wanbestuur verdwijnt niet met het opsplitsen van het land en zo veel rijker worden ze er ook niet van. Zonder Brussel wordt het sowieso behelpen voor de Vlamingen en het is niet zo alsof de federale structuur de enige weeffout in het bestel is...
De reden dat Belgie zo lang zonder nationale regering kan, is omdat de plaatselijke politiek zo ontzettend goed georganiseerd is. Dus nee, Vlaanderen functioneert prima.
  woensdag 19 februari 2020 @ 10:28:36 #78
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_191581210
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

De reden dat Belgie zo lang zonder nationale regering kan, is omdat de plaatselijke politiek zo ontzettend goed georganiseerd is. Dus nee, Vlaanderen functioneert prima.
Nederland kan ook zolang zonder regering, want de oude regering blijft demissionair zitten tot ze vervangen wordt... dat heeft weinig te maken met plaatselijke politiek
  woensdag 19 februari 2020 @ 13:33:02 #79
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_191583580
Vlaamse politiek en goed georganiseerd _O-
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_191701258
quote:
99s.gif Op woensdag 19 februari 2020 00:27 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Het duurt ook steeds langer en langer om Vlaamse regeringen te vormen.
Dat komt natuurlijk omdat de partijen in het achterhoofd bezig zijn met mogelijke coalities en strategieën op federaal niveau! Alles hangt nu eenmaal aan elkaar. Het zijn dezelfde partijen.

Moest dat federaal niveau niet bestaan, zou je véél minder problemen hebben in de Vlaamse regering en kon men zich bezighouden met degelijk bestuur ipv partijpolitieke spelletjes te spelen omdat partijen op federaal vlak elkaars vijanden (kunnen) zijn of worden. Dat is natuurlijk de essentie.

Vlaanderen moet letterlijk verlost worden van België alvorens het een echt goed bestuur kan voeren.

Jammer dat nog steeds veel te weinig Vlamingen dit beseffen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 26 februari 2020 @ 20:02:35 #81
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_191701320
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_191701585
Openlijke twitteroorlog tussen N-VA en Open VLD

Deze partijen moeten nog 4 jaar met elkaar verder in de Vlaamse regering. _O-
  woensdag 26 februari 2020 @ 22:05:32 #83
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_191703593
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 20:17 schreef berko13 het volgende:
Openlijke twitteroorlog tussen N-VA en Open VLD

Deze partijen moeten nog 4 jaar met elkaar verder in de Vlaamse regering. _O-
Volgens de minister-president is de sfeer uitstekend. Benieuwd hoe die dat weet, want die is er vrijwel nooit. Zeker niet als ze moeilijke vragen gaan stellen, want dan mogen zijn ministers het oplossen, wat doorgaans niet al te vlotjes verloopt. En als hij er wel is, dan staat hij er met zijn pruillip tot op de grond, omdat de oppositie het gore lef heeft om oppositie te voeren, geregeld gesteund door partijen uit zijn meerderheid. Wat een circus.

Soit, hoort een beetje bij die partij, want die lijkt het conceptueel echt niet te kunnen bevatten dat iemand een andere mening heeft, terwijl zij toch altijd zóóóóó gelijk hebben. Het is niet eerlijk.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_191998198
quote:
Het zorgde voor een lappendeken aan maatregelen. Wallonië verbood alle bezoeken aan rusthuizen, in Vlaanderen bleef een verbod uit. In Brussel werden alle concerten afgelast, in Antwerpen gingen ze door.

Naarmate de week vorderde, kwam er steeds meer kritiek op de heersende onduidelijkheid. Zelfs Vlaams-nationalisten wilden een landelijke aanpak.

Donderdagavond kwam de Veiligheidsraad bijeen, maar een persconferentie liet op zich wachten. Bij de deadline van deze krant was er nog geen duidelijkheid: de regio’s werden het niet eens over de te volgen maatregelen. Dat België zou overgaan naar de volgende fase in het coronaplan, leek wel al vrijwel zeker. Dat is het federaal rampenplan, waarin de federale regering wél centrale besluiten mag nemen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)igen-paniek-a3993656
pi_192033013
Opnieuw stemmen heeft in elk geval geen zin:

https://www.hln.be/nieuws(...)ichting-20~a050696e/

Vlaams Belang de grootste met 28%, verdubbeling PVDA (naar 9,3%), N-VA naar 20% (laagste sinds maart 2010), CD&V, OpenVLD, sp.a allemaal tussen de 9,6 en 11,7%, Groen 8,8%.

Dat helpt dus niet.


In Wallonië blijft PS de grootste met 25,5%, MR blijft rond de 20%, PTB (de communisten) naar 18%, Ecolo naar 15,5%, cdH maar 7,5% en DeFi naar 5%.

In Brussel zijn PS en Ecolo ongeveer even groot met 20%, MR naar 17%, de PVDA-PTB wordt daar de vierde partij met 12%, DeFi 10%, de rest niet boven de 4,1%.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 16 maart 2020 @ 00:28:04 #86
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_192062169
quote:
Regering krijgt volmachten om coronacrisis aan te pakken, Wilmès formateur

De regering-Wilmès kan de komende zes maanden regeren via volmachten. Daarover is zondag een politiek akkoord bereikt. Zo kan de minderheidsregering toch de nodige maatregelen nemen om de coronacrisis en eventueel bijhorende economische crisis het hoofd te bieden. Premier Sophie Wilmès wordt bovendien ook formateur.

De huidige regering-Wilmès heeft 38 zetels op 150 in de Kamer, en dat blijft ook zo. Er wordt dus geen noodregering gevormd, iets waarvan dit weekend ook sprake was. Wel kan ze de komende tijd rekenen op de parlementaire steun van N-VA, PS, SP.A, DéFI, Groen en Ecolo.

Daardoor ontstaan een ruime meerderheid. Enkel Vlaams Belang en PTB steunen de maatregel niet. Maandag komen de regering en fracties al bijeen om te overleggen over een noodbegroting.

De partijvoorzitters van de liberalen, socialisten, CD&V, CDH, N-VA én de groenen zaten tot zondagavond bijeen om een uitweg te zoeken uit de politieke impasse en de coronacrisis, onder leiding van koninklijk opdrachthouders Patrick Dewael (Open VLD) en Sabine Laruelle (MR).

'De regeerduur via volmachten loopt af in de maand september of oktober van dit jaar. Niets sluit uit dat eerder al een regering met volwaardig programma mogelijk is', zei koninklijk opdrachthouder Patrick Dewael (Open VLD) zondagavond op een persconferentie. 'Er zal een interactie groeien tussen de werking van de regering en de fracties die haar zullen steunen, maar die geen deel uitmaken van de regering.' Waarom ze niet in de regering zitten, verklaarde Dewael als volgt: 'Wij willen geen grote herschikking doorvoeren. Je moet geen deel uitmaken van de regering om je politieke verantwoordelijkheid op te nemen.'

Wilmès formateur

Morgen om 10 uur gaan de koninklijke opdrachthouders verslag uitbrengen aan de koning. Daarna zal Wilmès worden aangesteld als formateur, kondigde koninklijk opdrachthouder Sabine Laruelle (MR) tijdens de persconferentie ook aan.

Dewael bedankte eerder al de partijen om 'boven zichzelf te stijgen'. Ook het vertrouwen in premier Wilmès wordt verduidelijkt: 'Zij wordt door ons allen gesuggereerd als de formateur van een volgende regering.'

'Onze opdracht was een noodregering vormen, dat hebben we voor elkaar gekregen', besloot Dewael.

Uitzonderlijk en tijdelijk

De uiteindelijke oplossing is dat de regering in lopende zaken dus wordt uitgebreid op basis van de volmachtenwet. Het parlement kan uitzonderlijk, en tijdelijk, volmachten verlenen aan de regering, zodat die wetten kan wijzigen via een gewoon koninklijk besluit - dat niet bij meerderheid gestemd moet worden in het parlement. De bijzondere machten mogen alleen worden verleend in 'bijzondere omstandigheden', lees: crisissen.

De techniek van volmachten werd in de jaren negentig meermaals ingezet, onder meer om de Maastrichtnorm te halen, en ook in 2009 stemde het parlement op voorhand in met het verlenen van volmachten aan de regering in het geval dat de Mexicaanse griep zich zou uitbreiden tot een heuse pandemie.

Noodregering opgeblazen

Zo eindigt een onwaarschijnlijke dag in de Wetstraat. Die begon in de nacht van zaterdag op zondag toen gesprekken tussen de partijvoorzitters van N-VA, PS, MR, SP.A, Open VLD en CD&V over een noodregering strandden zonder akkoord. Het idee van een noodregering van deze partijen werd 's ochtends begraven door de PS. 'Praten over een noodregering is tijdverlies', zei PS-voorzitter Paul Magnette voor de camera's van RTL.

‘We maken een wereldwijde crisis mee, onze enige prioriteit is nu om de verspreiding van het coronacrisis in te dijken en de crisis het hoofd te bieden’, stelde Magnette. ‘Voor de PS vormt de volksgezondheid le coeur du coeur van onze samenleving. Dus alle onderhandelingen over politieke noodregeringen zijn tijdverlies. De huidige regering neemt alle nodige maatregelen, dat is de enige dringende focus die we nu moeten handhaven.’

Het idee om met N-VA een noodregering te vormen, was voor de PS nog steeds ondenkbaar. Toch kwamen de partijvoorzitters enkele uren later opnieuw samen. Ook Ecolo, Groen en CDH waren daarbij. De partijen bespraken alle denksporen bespreken om de coronacrisis (en bijhorende mogelijke economische crisis) het hoofd te bieden. Uiteindelijk werd het uitzonderlijke systeem van volmachten ingeroepen.

Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_192067182
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 00:28 schreef Szura het volgende:

[..]

Regering van nationale eenheid?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192067626
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 10:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Regering van nationale eenheid?
Nee, het is nog steeds een minderheidsregering, alleen met zeer veel volmachten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 mei 2020 @ 08:57:05 #89
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_193316062
Gefeliciteerd. We zijn nu een jaar na de verkiezingen en nog steeds geen regering. w/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 26 mei 2020 @ 11:50:58 #90
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193318722
Zo opmerkelijk dat er ook nog steeds bij praatprogramma's aandacht wordt besteed aan de coalitievorming, en dat er dan weer een idee wordt geopperd dat vervolgens weer wordt verworpen want 'onmogelijk'. Je zou toch denken dat er na een jaar wel genoeg gebeurd is om enkele partijen te bewegen om tot elkaar te komen?
  dinsdag 26 mei 2020 @ 20:05:34 #91
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_193326286
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 11:50 schreef VoMy het volgende:
Zo opmerkelijk dat er ook nog steeds bij praatprogramma's aandacht wordt besteed aan de coalitievorming, en dat er dan weer een idee wordt geopperd dat vervolgens weer wordt verworpen want 'onmogelijk'. Je zou toch denken dat er na een jaar wel genoeg gebeurd is om enkele partijen te bewegen om tot elkaar te komen?
Je zou denken dat sommigen eens naar de peilingen zouden kijken bv

Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_193326557
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je zou denken dat sommigen eens naar de peilingen zouden kijken bv

[ afbeelding ]
Hoog tijd voor de lijsttrekker van Andere Partij om zijn conclusies te trekken, die is bijna gehalveerd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 26 mei 2020 @ 20:32:13 #93
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193326932
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je zou denken dat sommigen eens naar de peilingen zouden kijken bv

[ afbeelding ]
Owja, in België heb je maar eens per jaar een peiling waar dan automatisch heel veel en heel weinig gewicht aan wordt toegekend. Ik zie overigens links in de plus staan in deze peiling, een rood 2021 is aanstaande (haha, nee, dat denk ik niet echt).
  dinsdag 26 mei 2020 @ 21:29:35 #94
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_193328173
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je zou denken dat sommigen eens naar de peilingen zouden kijken bv

[ afbeelding ]
Ik wil Dries in de regering. De enige man in wiens gezelschap zelfs Filip De Winter als "de sympathieke" kan worden omschreven.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 22:04:01 #95
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193328917
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 21:29 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik wil Dries in de regering. De enige man in wiens gezelschap zelfs Filip De Winter als "de sympathieke" kan worden omschreven.
De statesmanlikeheid van Jean-Marie Pfaff steekt ook gunstig af tegenover die van Dries.
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 29 juni 2020 @ 21:25:32 #96
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_193850279
quote:
Jaar na verkiezingen eindelijk beweging in Wetstraat: MR, Open VLD en CD&V gaan samenzitten met N-VA, CDH en SP.A

Een dik jaar na de verkiezingen beweegt wat in de Wetstraat. De voorzitters van MR, Open VLD en CD&V werken aan een startnota en zitten deze week nog samen met N-VA, CDH en SP.A.
De drie partijvoorzitters die formatie naar zich toegetrokken hebben, Georges-Louis Bouchez (MR), Egbert Lachaert (Open VLD) en Joachim Coens (CD&V), steken een tandje bij. Ze werken aan een basisnota en nodigen de voorzitters van N-VA, SP.A en CDH uit om daarover samen met hen rond de tafel te zitten. Bedoeling is om tot een regering te komen met een meerderheid. Met de 76 zetels op 150 die ze samen hebben, kan dat. Al is het wel de krapst denkbare meerderheid.

‘Die zes partijen hebben geen veto tegen mekaar gesteld, maar het kan zijn dat er andere partijen zijn die constructief zijn en willen aansluiten op dat verhaal’, zegt Open VLD-voorzitter Egbert Lachaert in het VRT-Journaal. Zo zou bijvoorbeeld ook de PS nog betrokken kunnen worden, geeft hij aan. ‘We staan voor enorme uitdagingen om de economie opnieuw op te starten, maar ook op de sociale gevolgen van de coronacrisis te verzachten.’

Daarom stelt de liberaal onder meer betere barema’s in het vooruitzicht voor de zorgsector en maatregelen om mensen met een laag inkomen netto meer te laten overhouden. Maatregelen die op maat van de socialistische gesprekspartners geschreven zijn. SP.A reageert voorlopig niet wild enthousiast, maar wacht de teksten af.

‘Het Zweedse verhaal is niet meer aan de orde. Er zijn verkiezingen geweest en corona’, zegt CD&V-voorzitter Joachim Coens. Hij reageert daarmee op de verklaringen van onder meer Elio Di Rupo (PS), die vandaag nog eens herhaalde de Zweedse regering niet te willen depanneren. Exact wat SP.A-voorzitter Conner Rousseau dit weekend ook zei in De Morgen.

Coens is zich bewust van de krappe marge. 76 zetels is niet veel, geeft hij toe, ‘maar een minderheid is nog erger’. Ook hij benadrukt dat andere partijen, met name de PS, niet uitgesloten worden. ‘Het belangrijkste is dat we partijen kunnen vinden om samen een meerderheid te vormen, op basis van teksten, nota’s en inhoud.’
Ik gok op de mediageile perslekgodin Gwendolyn Rutten als premier, die is er toch in geslaagd om van Corona-blunderpartij Open VLD de 5e populairste partij van Vlaanderen te maken. En hard op weg naar 6e of misschien wel 7e plek als PVDA blijft groeien
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_193851960
quote:
99s.gif Op maandag 29 juni 2020 21:25 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik gok op de mediageile perslekgodin Gwendolyn Rutten als premier, die is er toch in geslaagd om van Corona-blunderpartij Open VLD de 5e populairste partij van Vlaanderen te maken. En hard op weg naar 6e of misschien wel 7e plek als PVDA blijft groeien
Dus dan zit de helft van alle politieke partijen in de regering en dan is er nog steeds een krappe meerderheid. Met 6 partijen zal het nog wel even duren voordat de kogel door de kerk is. Volgens mij heeft de N-VA ook geen haast, hoe langer het duurt hoe groter de kans dat er ruimte komt voor een nieuwe staatsinrichting.
pi_194136412
'Onnozel gedrag' vandaag vertoond in Brussel:
quote:
Politicoloog Carl Devos niet mals voor "vluchtende Vlaamse ministers": "Blamage dat men geen antwoorden heeft"
Meer dan een kort statement van minister-president Jan Jambon heeft de Vlaamse regering niet gegeven na de laatste ministerraad voor de zomervakantie. "Er zijn op dit moment veel vragen over de aanpak van de coronacrisis. Het feit dat men niet wil antwoorden, is heel eigenaardig. Het is een bizarre politieke situatie en niet meteen het bewijs van een sterke en slagkrachtige regering", aldus politicoloog Carl Devos.

Ludwig De Wolf
21:16
https://www.vrt.be/vrtnws(...)tige-vlaamse-regeri/
pi_194141124
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 23:11 schreef zakjapannertje het volgende:
'Onnozel gedrag' vandaag vertoond in Brussel:
[..]

https://www.vrt.be/vrtnws(...)tige-vlaamse-regeri/
En dat terwijl ze daar toch echt in een kleine corona-piek zitten. 10 ziekenhuis opnames per dag. Nog niet zo erg, maar toch wel een reden om het publiek te informeren. Zou Rutte wel doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:45:50 #100
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_194396197
quote:
N-VA en PS gaan voor regering van korte duur

Preformateurs Bart De Wever (N-VA) en Paul Magnette (PS) hebben tot eind deze week om minstens een partij te vinden die hun ‘bubbel van vijf’ (N-VA, PS, SP.A, CD&V en CDH) kan versterken tot een meerderheid. Maar nog voor die regering er is, is duidelijk dat ze niet de ambitie hebben om door te gaan tot het einde van de legislatuur in 2024.

Paars-geel zou een regering worden met een beperkt programma en een gelimiteerde termijn. De onderlinge afspraak is twee jaar, verlengbaar met nog eens een jaar als de omstandigheden dat vragen. ”Gezien de huidige situatie is een korte en slagkrachtige regering de beste optie”, klinkt het in de omgeving van de preformateurs. De regering zou zich focussen op het bestrijden van de coronacrisis en haar sociaal-economische gevolgen, en tegelijkertijd een staatshervorming voorbereiden richting 2023. Daarvoor zou de grondwet aan het einde van deze legislatuur worden opengezet. Ten laatste in mei 2023 zouden dan opnieuw federale verkiezingen plaatsvinden, een jaar vroeger dan normaal. Voor beide partijen is zo’n tijdelijk en strikt afgelijnd verstandshuwelijk met de aartsvijand eenvoudiger aan de achterban te verkopen.

Nadat bij de laatste verkiezingen in mei 2019 de regeringsvormingen op de verschillende bevoegdheidsniveaus elkaar bleken te blokkeren, groeide de politieke consensus om de verkiezingen weer te scheiden. Daarom zitten ook andere partijen die bij de formatie betrokken zijn op het spoor van vervroegde verkiezingen. De SP.A, die niet meer geïnteresseerd is in toetreding tot de Vlaamse regering maar hoogstwaarschijnlijk wel federaal meedoet, hoeft zo geen campagne te voeren met het ene been in en het andere been uit het beleid. “Het uit elkaar halen van verkiezingen is goed voor de regeringsonderhandelingen, omdat zo niet alles aan elkaar vasthangt”, zegt CD&V-voorzitter Joachim Coens. Ook Open VLD kan zich in de oplossing vinden. Die brede politieke steun maakt dat er een goede kans is op vroegere federale verkiezingen, zelfs als er toch nog een andere regering komt dan een paars-gele.
Groen is nu in de spotlight om het gat wat er nog is te vullen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')