abonnement Unibet Coolblue
pi_189294150
Sinds Juli woon ik in mijn nieuwe huisje (uit 84) en dit huis heeft vloerverwarming en radiatoren.
Nu heb ik nog nooit vloerverwarming gehad en vroeg me af hoe dit werkt aangezien de (tegel)vloer koud aanvoelt. Het lijkt erop dat de radiatoren het huis warm stoken ipv de vloerverwarming.

Dus ik ben bij de verdeler gaan kijken. Daar zie ik een thermometer, een thermostaat, de pomp en 2 sensoren op de leidingen.

Nu zie ik dat de temperatuur op de thermometer ergens rond de 26/28 graden aangeeft en ik hoor de pomp lopen. De thermostaat staat echter op maximaal open en de invoer leiding van de thermostaat is erg heet, de leiding na de thermostaat voelt lauw aan.

Mijn gedachte en meteen een vraag:
Is de thermostaatkraan misschien kapot?
De vloerverwarming hoort toch warmer dan 28 graden te zijn bij verwarmen?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_189294192
De aanvoer behoort zo'n 35 graden te zijn. Misschien iets meer. Hij mengt het na de kraan op de aanvoer.
Laat die handjes wapperen!
pi_189294288
Vloerverwarming werkt traag. Vermoedelijk wordt je huis al zo snel opgewarmd door de radiatoren, dat de thermostaat van de vloerverwarming niet meer aanslaat.
pi_189294398
Komt vanzelf goed als het kouder wordt, dan zal de CV langer stoken en de vloer verder opwarmen.

Het is een traag systeem.
.
pi_189294479
Ik heb thuis een aantal radiatoren dicht gezet zodat hij wat langer door de vloer stookt.

Dit wordt onze eerste winter dus we gaan het meemaken :9
Laat die handjes wapperen!
pi_189294542
Gewoon aan laten staan
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 6 oktober 2019 @ 10:16:17 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189294693
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 09:26 schreef Gieliovd het volgende:
De aanvoer behoort zo'n 35 graden te zijn. Misschien iets meer. Hij mengt het na de kraan op de aanvoer.
Is dat een algemene temperatuur instelling voor vloerverwarming ? Hier staat hij maar op 28..
  Moderator zondag 6 oktober 2019 @ 11:29:30 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189295536
Zet mn temperatuurding op 22 en ik geloof dat het water contstant rond de 30 geloof ik.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189304022
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is dat een algemene temperatuur instelling voor vloerverwarming ? Hier staat hij maar op 28..
Bij mij staat ie zelfs op 45, cv geloof ik op 60.Maar de slangen in mijn vloer zijn wat dunner, geen idee of dat de doorvoer snelheid/warmteverlies anders beinvloed. Mijn vloer wordt overigens lang niet zo heet hoor :P
pi_189310974
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 09:26 schreef Gieliovd het volgende:
De aanvoer behoort zo'n 35 graden te zijn. Misschien iets meer. Hij mengt het na de kraan op de aanvoer.
Dat is nogal afhankelijk van allerlei factoren, zoals isolatie van de woning, diameter en hoh afstand van de vloerverwarming, bijverwarming of hoofdverwarming.

Voor TS: het lijkt er op dat de vloerverwarming aanvullend is aangelegd en feitelijk de radiatoren al ruim voldoende zijn om het huis op te warmen. Wil je een wat warmere vloer, dan kun je de temperatuur instelling op de vloerverwarming verdeler iets verhogen (30-30 graden) én de radiatoren deels of zelfs geheel dicht draaien in de ruimtes waar je vloerverwarming hebt.

Reken wel op een lange opwarmtijd. Maar dat is niet erg, eenmaal opgewarmd koelt de vloer ook maar langzaam af.
pi_189313349
Het is inderdaad later aangelegd. bij een verbouwing in 2006.

Ik zag net dat de temperatuur op de meter 30 graden is en de vloer voelt ook al niet meer ijskoud aan. Ik zag dat de thermostaatkraan ook een externe voeler heeft. Op internet zie ik dan ook dat deze meestal tot max 28 graden gaan wat toch weer overeenkomt met wat er gebeurd. Ik zal wat meer geduld moeten hebben denk ik.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_189333495
De aanvoer temperatuur hangt af van de ruimte, leidingdiameter, leidingafstand en legmethode van de leidingen. Er is een EN norm waarin je in een tabel met deze gegevens de aanvoer temperatuur kan vinden.
Hij ligt meestal rond de 35 graden.

Afhankelijk wat voor vloerververwarming systeem je hebt en hoe het is aangelegd kan het uren tot dagen duren voordat de vloer warm is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189335768
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is dat een algemene temperatuur instelling voor vloerverwarming ? Hier staat hij maar op 28..
Bij mij slechts 24 anders krijg ik overshoots in de temperatuur.

Dan slaat de cv af, bij de juiste temperatuur en als de de vloer te hoog staat, blijft hij de ruimte verder verwarmen.
.
pi_189340761
Een fatsoenlijke thermostaat anticipeert daarop, vanwege de massa van je vloer en de warmte die er gelukkig in blijft zitten moet hij wel tijdig stoppen met verwarmen.

Als je er te koud water in stopt dat is de afgifte bijna nul.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')