FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Eindafrekening werkgever (leaseauto)
ClubMonzazondag 6 oktober 2019 @ 00:19
Beste FOK'ers,

Ik heb 2 maanden terug mijn leaseauto ingeleverd en heb getekend voor levering in goede ontvangst. Tot mijn stijgende verbazing krijg ik vandaag per post een afrekening voor de lease-auto binnen, namelijk een knop die niet meer zou werken als gevolg van slecht 'husivaderschap'. En de desbetreffende schade zou gemeld zijn op de dat dat ik mijn auto heb ingeleverd.

1. Ik heb de auto in nette staat ingeleverd (samen met de dealer naar gekeken) en ondertekend dat de auto niets mankeert;
2. Die schade is mij niet bekend, anders had ik het wel eerder gemeld;
3. 2 maanden na inlevering een eindfactuur.

Ik zie het een beetje als pesten, maar wil daar niet aan mee doen. Ik weet ook, dat als ik niet betaal een incassobureau op mijn dak krijg.

Dus hoe hiermee omgaan?

Alvast bedankt!

Gr Diego
madam-aprilzondag 6 oktober 2019 @ 00:45
Je hebt getekend voor goede ontvangst zeg je, heb je daar ook bewijs van?
jeroen25zondag 6 oktober 2019 @ 02:36
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 00:19 schreef ClubMonza het volgende:
Ik weet ook, dat als ik niet betaal een incassobureau op mijn dak krijg.
Dan betwist je de vordering en vraag je om bewijs.
#ANONIEMzondag 6 oktober 2019 @ 07:18
Werk je wel nog voor dezelfde werkgever?
Zolderkamerzondag 6 oktober 2019 @ 07:20
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 00:19 schreef ClubMonza het volgende:
Dus hoe hiermee omgaan?

Hoort bij een leaseauto.. Dat weet je van te voren..
TheoddDutchGuyzondag 6 oktober 2019 @ 07:42
Oh wacht even 2 maanden later.

Niks meer mee te maken, aangeven dat het 2 maanden geleden is, jullie beide hebben ondertekend dat de auto in goede staat is ontvangen.

Nooit meer naar omkijken.

Wie weet wat ze er de afgelopen 2 maanden mee gedaan hebben.

check voor de zekerheid, als je het nog hebt, je contract van destijds wat precies onder schade valt en dat soort dingen.
Moet er wel instaan namelijk.
Bastoeniezondag 6 oktober 2019 @ 08:20
Als jij bewijs hebt dat alles akkoord was zou ik de vordering betwisten. Wat voor bedrag gaat het om? Krijg je die factuur van je werkgever?
Its-Jojo-4youzondag 6 oktober 2019 @ 09:13
Was het een goedgekeurd inname punt van de leasemaatschappij of een willekeurige autodealer? Daar kan een onderscheid in zitten waar bij het inname punt de staat wordt vastgesteld, dan teken je af en is het klaar en bij een dealer vind de controle pas achteraf bij de leasemaatschappij plaats en wordt er dan verrekend.
baskickzondag 6 oktober 2019 @ 09:44
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 09:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Was het een goedgekeurd inname punt van de leasemaatschappij of een willekeurige autodealer? Daar kan een onderscheid in zitten waar bij het inname punt de staat wordt vastgesteld, dan teken je af en is het klaar en bij een dealer vind de controle pas achteraf bij de leasemaatschappij plaats en wordt er dan verrekend.
Dit. Zal ongetwijfeld in de voorwaarden staan dat de daadwerkelijke inspectie door de leasemaatschappij zelf plaatsvindt.
Jaarsma93zondag 6 oktober 2019 @ 10:04
Mocht je verdere stappen overwegen (opvragen bewijs, betwisten etc) neem dan het bedrag waar het om gaat in ogenschouw. Als het gaat om 200 euro dan zou ik het er persoonlijk bij zitten ivm alle tijd en moeite die erin gestoken moet worden. Neemt overigens niet weg dat het een kut situatie is
Renezondag 6 oktober 2019 @ 10:41
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:04 schreef Jaarsma93 het volgende:
Mocht je verdere stappen overwegen (opvragen bewijs, betwisten etc) neem dan het bedrag waar het om gaat in ogenschouw. Als het gaat om 200 euro dan zou ik het er persoonlijk bij zitten ivm alle tijd en moeite die erin gestoken moet worden. Neemt overigens niet weg dat het een kut situatie is
Ja dat dus.

Wat vooral goed is: dergelijke bewijsstukken bewaren. Wanneer ik een auto huur en ik heb hem ingeleverd, bewaar ik het bewijs altijd nog in mijn 'belangrijke stukken' map. Just in case of.
BEzondag 6 oktober 2019 @ 11:23
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 09:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Was het een goedgekeurd inname punt van de leasemaatschappij of een willekeurige autodealer? Daar kan een onderscheid in zitten waar bij het inname punt de staat wordt vastgesteld, dan teken je af en is het klaar en bij een dealer vind de controle pas achteraf bij de leasemaatschappij plaats en wordt er dan verrekend.
Maar dat zal de leasemaatschappij dan toch op moeten nemen met het inleverpunt? Daar heb jij als klant niks meer mee te maken als het inleverpunt zegt 'het is prima zo'. Dat is dan het risico dat zij lopen toch? Stel dat er tussen inleveren en bij de leasemaatschappij nog even schade mee gereden wordt, dan is dat ook voor de klant?

En na 2 maanden zou ik er al helemaal niks meer mee willen doen. Die auto is dezelfde week nog terug naar de leasemaatschappij gegaan en als ze daar dan niet op dat moment een controle kunnen uitoefenen kunnen ze me mijn rug op. Voor hetzelfde geld roest er een klepje of weetikwat vast door lang stil staan, dat kunnen ze toch nooit meer verhalen op de oorspronkelijke chauffeur/klant/weetikhoejehetnoemt?
Laat ze maar bewijzen dat het door hem komt na 2 maanden.

quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:04 schreef Jaarsma93 het volgende:
Mocht je verdere stappen overwegen (opvragen bewijs, betwisten etc) neem dan het bedrag waar het om gaat in ogenschouw. Als het gaat om 200 euro dan zou ik het er persoonlijk bij zitten ivm alle tijd en moeite die erin gestoken moet worden. Neemt overigens niet weg dat het een kut situatie is
Op zich een goed punt, maar ik zou er toch op zijn minst 1 brief aan wijden waarin ik aangaf dat ik de aansprakelijkheid niet accepteer en dat ik verwacht dat zij bewijzen dat de schade door mij ontstaan is aangezien de auto al 2 maanden geleden ingeleverd is.
Hoeveel medewerkers van de leasemaatschappij hebben er ondertussen al niet in gereden bij het verplaatsen in het depot?
ClubMonzazondag 6 oktober 2019 @ 12:43
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 11:23 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar dat zal de leasemaatschappij dan toch op moeten nemen met het inleverpunt? Daar heb jij als klant niks meer mee te maken als het inleverpunt zegt 'het is prima zo'. Dat is dan het risico dat zij lopen toch? Stel dat er tussen inleveren en bij de leasemaatschappij nog even schade mee gereden wordt, dan is dat ook voor de klant?

En na 2 maanden zou ik er al helemaal niks meer mee willen doen. Die auto is dezelfde week nog terug naar de leasemaatschappij gegaan en als ze daar dan niet op dat moment een controle kunnen uitoefenen kunnen ze me mijn rug op. Voor hetzelfde geld roest er een klepje of weetikwat vast door lang stil staan, dat kunnen ze toch nooit meer verhalen op de oorspronkelijke chauffeur/klant/weetikhoejehetnoemt?
Laat ze maar bewijzen dat het door hem komt na 2 maanden.
[..]

Op zich een goed punt, maar ik zou er toch op zijn minst 1 brief aan wijden waarin ik aangaf dat ik de aansprakelijkheid niet accepteer en dat ik verwacht dat zij bewijzen dat de schade door mij ontstaan is aangezien de auto al 2 maanden geleden ingeleverd is.
Hoeveel medewerkers van de leasemaatschappij hebben er ondertussen al niet in gereden bij het verplaatsen in het depot?
Gaat om ¤ 900,- ..
ClubMonzazondag 6 oktober 2019 @ 12:44
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 10:41 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ja dat dus.

Wat vooral goed is: dergelijke bewijsstukken bewaren. Wanneer ik een auto huur en ik heb hem ingeleverd, bewaar ik het bewijs altijd nog in mijn 'belangrijke stukken' map. Just in case of.
Ik heb het 4 weken bewaard, daarna weggegooid omdat ik dacht het wel goed was.
ClubMonzazondag 6 oktober 2019 @ 12:45
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 09:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Was het een goedgekeurd inname punt van de leasemaatschappij of een willekeurige autodealer? Daar kan een onderscheid in zitten waar bij het inname punt de staat wordt vastgesteld, dan teken je af en is het klaar en bij een dealer vind de controle pas achteraf bij de leasemaatschappij plaats en wordt er dan verrekend.
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 09:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Was het een goedgekeurd inname punt van de leasemaatschappij of een willekeurige autodealer? Daar kan een onderscheid in zitten waar bij het inname punt de staat wordt vastgesteld, dan teken je af en is het klaar en bij een dealer vind de controle pas achteraf bij de leasemaatschappij plaats en wordt er dan verrekend.
Prima, maar zoals hieronder is aangegeven, wie weet wie er allemaal in de auto hebben gereden in de tussentijd. Waar de auto heeft gestaan.
ClubMonzazondag 6 oktober 2019 @ 12:45
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 08:20 schreef Bastoenie het volgende:
Als jij bewijs hebt dat alles akkoord was zou ik de vordering betwisten. Wat voor bedrag gaat het om? Krijg je die factuur van je werkgever?
Yes van de boevenclub.
ClubMonzazondag 6 oktober 2019 @ 12:45
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 07:18 schreef LosMuertos het volgende:
Werk je wel nog voor dezelfde werkgever?
Gelukkig niet meer.
Armani XLzondag 6 oktober 2019 @ 12:48
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 12:44 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Ik heb het 4 weken bewaard, daarna weggegooid omdat ik dacht het wel goed was.
Dat is dan ook weer niet zo slim. Dat soort dingen moet je altijd gewoon in je administratie bewaren.
#ANONIEMzondag 6 oktober 2019 @ 12:56
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 12:45 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Gelukkig niet meer.
Ik denk dat je werkgever er niet veel aan kan doen toch?!
jitzzzzezondag 6 oktober 2019 @ 13:00
Vier weken dergelijke stukken bewaren vind ik wel ietwat aan de korte kant. Een jaar minimaal, maaf eigenlijk langer.
escortmk2zondag 6 oktober 2019 @ 14:07
Ik zou bezwaar maken en bluffen dat je nog wel zwart op wit hebt dat de auto schadevrij is ingeleverd, waarschijnlijk hebben ze zelf een kopie van dat document en kennen ze de inhoud ervan. (Volgende keer wel iets langer bewaren ja...)
TheoddDutchGuyzondag 6 oktober 2019 @ 15:40
Sowieso 900eu voor een knopje, goeie grap.
Bastoeniezondag 6 oktober 2019 @ 15:47
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 12:45 schreef ClubMonza het volgende:

[..]

Yes van de boevenclub.
Heb je geen rechtsbijstand? Die gaan voor dit bedrag wel aan de slag. En je moet even een kopie zien te krijgen dat hij goed is ingeleverd. Ik zou het niet zomaar betalen in ieder geval.
Speekselklierzondag 6 oktober 2019 @ 16:06
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 15:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sowieso 900eu voor een knopje, goeie grap.
en kapot knopje. als dat door normaal gebruik komt hoef jij het niet te betalen.
BEzondag 6 oktober 2019 @ 19:01
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 14:07 schreef escortmk2 het volgende:
Ik zou bezwaar maken en bluffen dat je nog wel zwart op wit hebt dat de auto schadevrij is ingeleverd, waarschijnlijk hebben ze zelf een kopie van dat document en kennen ze de inhoud ervan. (Volgende keer wel iets langer bewaren ja...)
Dat!

quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 15:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sowieso 900eu voor een knopje, goeie grap.
En dat... laat ze dat maar bewijzen! :{w
Shivozondag 6 oktober 2019 @ 20:38
Dat je het bewijs van inlevering niet meer hebt maakt denk ik niet zo heel veel uit. Bewijslast ligt bij de tegenpartij, lijkt mij.
HMSmaandag 7 oktober 2019 @ 09:25
Welk knopje praten we eigenlijk over? Slecht huisvaderschap betekent enig misbruik zeg maar. Daarom vraag ik mij af welk knopje kan je nu zo misbruiken dat het wordt gezien als slecht huisvaderschap.
Devionmaandag 7 oktober 2019 @ 09:48
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 00:19 schreef ClubMonza het volgende:
Beste FOK'ers,

Ik heb 2 maanden terug mijn leaseauto ingeleverd en heb getekend voor levering in goede ontvangst. Tot mijn stijgende verbazing krijg ik vandaag per post een afrekening voor de lease-auto binnen, namelijk een knop die niet meer zou werken als gevolg van slecht 'husivaderschap'. En de desbetreffende schade zou gemeld zijn op de dat dat ik mijn auto heb ingeleverd.

1. Ik heb de auto in nette staat ingeleverd (samen met de dealer naar gekeken) en ondertekend dat de auto niets mankeert;
2. Die schade is mij niet bekend, anders had ik het wel eerder gemeld;
3. 2 maanden na inlevering een eindfactuur.

Ik zie het een beetje als pesten, maar wil daar niet aan mee doen. Ik weet ook, dat als ik niet betaal een incassobureau op mijn dak krijg.

Dus hoe hiermee omgaan?

Alvast bedankt!

Gr Diego
Zelf vaak auto vd zaak gehad.

Het is heel simpel. Jij hebt de auto ingeleverd en er is getekend voor ontvangst? Top hierna kunnen ze niks meer bij je in rekening brengen. Tijdens het inleveren moeten ze de auto schouwen en als ze dat niet grondig doen, is dat niet jouw probleem.

Maakt ook niet uit of je hem inlevert bij een dealer of leasemaatschappij. Als het inleverpunt door de LM is bepaald, maakt dat geen donder uit.
Fargomaandag 7 oktober 2019 @ 10:16
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 07:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Oh wacht even 2 maanden later.

Niks meer mee te maken, aangeven dat het 2 maanden geleden is, jullie beide hebben ondertekend dat de auto in goede staat is ontvangen.

Nooit meer naar omkijken.

Wie weet wat ze er de afgelopen 2 maanden mee gedaan hebben.

check voor de zekerheid, als je het nog hebt, je contract van destijds wat precies onder schade valt en dat soort dingen.
Moet er wel instaan namelijk.
Honderd procent dat in de algemene voorwaarden van het leasecontract staat dat het innamerapport niet bindend is. Wel als het gaat om schade (uiterlijke). Maar ik heb nog nooit een medewerker eerst alle knoppen zien testen voordat er een krabbel onderaan het formulier kwam.
mrPaneraimaandag 7 oktober 2019 @ 11:14
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 10:16 schreef Fargo het volgende:

[..]

Honderd procent dat in de algemene voorwaarden van het leasecontract staat dat het innamerapport niet bindend is. Wel als het gaat om schade (uiterlijke). Maar ik heb nog nooit een medewerker eerst alle knoppen zien testen voordat er een krabbel onderaan het formulier kwam.
boeiend dat ze dat erin zetten, wil het wel bij de rechter proberen dan, 2 maanden na datum de melding geven...
Devionmaandag 7 oktober 2019 @ 21:24
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 10:16 schreef Fargo het volgende:

[..]

Honderd procent dat in de algemene voorwaarden van het leasecontract staat dat het innamerapport niet bindend is. Wel als het gaat om schade (uiterlijke). Maar ik heb nog nooit een medewerker eerst alle knoppen zien testen voordat er een krabbel onderaan het formulier kwam.
Maakt geen KLAP uit. Zij moeten bewijzen dat tijdens de lease is gebeurd en niet er na. Na inname is dat kansloos.